Skaffa hund eller inte?

Sv: Skaffa hund eller inte?

Nja, fördömande kan jag inte kalla min mors beteende. Däremot svider det att alltid få bli påmind om att vi har olika syn på ett rikt liv. Som dotter känner man alltid att man är lite snett ute, även om jag VET att hon älskar mig och unnar mig ett bra liv.

Jag ville bara ge dig en tankeställare om att även om din dotter inte följer din vilja eller visar något utåt, så hör hon vad du säger och påverkas. Det kan vara bra att tänka på det. Jag har själv vuxna och nästan vuxna barn och får ofta ge mig själv en virituell spark i baken och bita mig i tungan för att inte häva ur mig saker på fel sätt. Man vill ju att de ska fatta kloka beslut redan från början, speciellt när det innefattar levande varelser utan möjlighet att själv påverka sitt liv. Men gör de inte det är det åtminstone bättre att de har utrymme att ändra sig, istället för att trampa vidare på en redan knagglig väg för att inte förlora ansiktet.

Man vill ju att de ska fatta kloka beslut redan från början, speciellt när det innefattar levande varelser utan möjlighet att själv påverka sitt liv. Men gör de inte det är det åtminstone bättre att de har utrymme att ändra sig, istället för att trampa vidare på en redan knagglig väg för att inte förlora ansiktet.

Jag tycker att utrymme att ändra sig inte finns på något bra sätt när man väl skaffat en hund.
Hur då?
Och som barn kan man förlora ansiktet även om ingen, läs jag, någon gång sagt eller fördömt andra val i livet.

Du bockar och bugar över ovan inlägg som att jag skulle säga till min dotter att hon inte får komma ut om hon har hunden med sig?

Tycker du inte att jag är än mer surtant då??
Jag föredrar faktiskt det över den oerhört taskiga och nedlåtande attityd du just nu har mot din vuxna dotter och hennes val.

Det framgick inte riktigt av ditt inlägg, vilket nog var anledningen till att många reagerade.

Första inlägget, vansinnigt, man ska ha tid försin hund, det ska fungera i 15 år. Inlägg 21 : -Jag tänker på hunden- inget annat.

Jag tycker hårdnackat att man inte ska skaffa hund om inte tid finns.
Det är illa nog utan kunskap.
Enligt mig finns det andra djur, om man nu nödvändigtvis i en tidsbristsituation ska skaffa några, som är mer lämpade.

Jag bor själv på ett sådant sätt att jag genom åren otaliga ggr blivit erbjuden gratishundar, både bra och dåliga,vuxna som valpar, av människor som efter semestern kommit på att det var nog lite jobbigare än tänkt från början..
Har periodvis passat och vet därför vad tidskrävande de är i den bemärkelsen, dels att de inte ska vara själva längre perioder, och dels att de ska aktiveras.
Kan inte se annat än att väldigt många faktiskt skaffar hund fast de inte egentligen hinner med dem och tyvärr, utan att jag behöver muttra offentligt om det, är mitt fall ett av dem.
Det finns också andra ickeförmildrande omständigheter det hela.

Jag tycker att utrymme att ändra sig inte finns på något bra sätt när man väl skaffat en hund.
Hur då?

Du står ju redan inför fullbordat faktum vad det gäller anskaffandet av hunden, så att spilla krut där på frustration är meningslöst. Det går dock att lämna tillbaka en valp till uppfödaren eller sälja den igen. Långt ifrån idealiskt, men bra mycket bättre än om din dotter inte har ordnat för valpen den tid hon jobbar eller är borta av andra anledningar. Annars går det kanske även att ordna passning åt valpen.

Man måste se lösningarna, inte bara förutsätta att nu är det kört för valpen.

Jag bor i lägenhet och studerar. Och har hund.

Fast det kan ju vara så i just ditt fall att det är idealiskt?
Du kanske har den tid som krävs ?
För du kan väl inte mena att jag med mitt inlägg drar alla som studerar med hund över en kam som dessutom råkar bo i lägenhet, eller alla unga som köper hund?
Om du inte redan är lika mycket surtant som jag , så kommer du inom sinom tid bli det, om du har den inställningen.

Svar ja.

tycker du verkligen att man skaffar en valp, i lägenhet, studerar( och arbetar, ska tilläggas), ska heltidsarbeta ?

Du drog t.ex. inte upp några omständigheter som avviker från de flesta andra hundägares. Skulle tro att de flesta antingen pluggar eller jobbar eller både och. Och de löser situationen, så varför skulle inte din dotter göra det? Vad finns det för omständigheter som gör att hon är så totalt värdelös som hundägare?

Man måste se lösningarna, inte bara förutsätta att nu är det kört för valpen.

Tyvärr blir det alldeles för besvärligt för denne valp, men det betyder inte att det inte kan gå, men det går inte att komma ifrån att dens förutsättningar inte är så väldigt bra. Och varför skaffa hund om man ändå måste kånka runt den till bekanta hit och dit? Kan inte tänka mig att det är så jättebra för en valp?

Nu ska jag ut och rida, sedan kommer tydligen valpkraken igen, vi får se om han känner igen sig, han kanske biter mig, har de inte ett sjätte sinne för olika stämmningar?.

Du drog t.ex. inte upp några omständigheter som avviker från de flesta andra hundägares. Skulle tro att de flesta antingen pluggar eller jobbar eller både och. Och de löser situationen, så varför skulle inte din dotter göra det? Vad finns det för omständigheter som gör att hon är så totalt värdelös som hundägare?

Där håller jag inte med. Långt ifrån alla löser sina hundsituationer. Det är många som sitter ensamma alldeles för långa tider.
Grannens schäfer ex, tio timmar varje dag, i sträck och resten av tiden bunden i en stolpe.
Faktum är att det är rätt hundtätt där jag bor och huvuddelen lämnar de ensamma mer eller mindre heldag. Ibland kommer någon anhörig och släpper ut i trädgården men med ovan exempel sker det aldrig.
Kan ju vara bättre på andra ställen, men inte överlag.

Där håller jag inte med. Långt ifrån alla löser sina hundsituationer. Det är många som sitter ensamma alldeles för långa tider.
Grannens schäfer ex, tio timmar varje dag, i sträck och resten av tiden bunden i en stolpe.
Faktum är att det är rätt hundtätt där jag bor och huvuddelen lämnar de ensamma mer eller mindre heldag. Ibland kommer någon anhörig och släpper ut i trädgården men med ovan exempel sker det aldrig.
Kan ju vara bättre på andra ställen, men inte överlag.

Långt ifrån alla lämnar sina hundar ensamma på det sätt du beskriver. Vi är många som betalar flera tusenlappar varje månad för att proffsiga hundmänniskor ska ta hand om dem medans vi jobbar. Eller tar dem med till jobbet. Eller anpassar jobbtiderna till hunden. Till exempel.

Långt ifrån alla lämnar sina hundar ensamma på det sätt du beskriver. Vi är många som betalar flera tusenlappar varje månad för att proffsiga hundmänniskor ska ta hand om dem medans vi jobbar. Eller tar dem med till jobbet. Eller anpassar jobbtiderna till hunden. Till exempel.

Jag vet, men det är inte heller ovanligt. Om det inte förekom skulle väl det inte bli lagändring? förslag? om max fyratimmarsensamhet.

Och innan någon irriterar upp sig så har jag inget emot skötsamma ägare som ger sin hund tid men alltför många skaffar utan att tänka sig för, ovh för att understryka, det behöver man inte vara ung för.

En bekant till mig är veterinär, hur många, faktiskt företrädesvis, ettåriga rottisar får inte han in för avlivning p.g.a att barnen blivit allergiska?

Hur mycket studerar din dotter? Kanske är mycket hemmastudier,så hon kan vara hemma mycket med valpen? En del skaffar valp när dom studerar jusst pga att dom är hemma så mycket då..Hon kanske kan ta med sig valpen till jobbet när/om hon jobbar,

Tycker det är tråkigt att du har en sån attityd,skulle bli skitledsen om min mamma satt och beklagade sig på ett intrnetforum om hur värdelös som hundägare jag var,och att jag inte tänkte m.m..

Trist,riktigt trist..

*kl*

Okeej...
snacka om diskussion detta drog upp :p

Jag har iaf bestämt mig för att vänta med hunden ngt år tills jag har ett stabilt förhållande så man kan dela på ansvaret!
Känns redan ganska mkt med 2 missar...
Vad ska det inte bli med en vovve då?!

*kl*

Okeej...
snacka om diskussion detta drog upp :p

Jag har iaf bestämt mig för att vänta med hunden ngt år tills jag har ett stabilt förhållande så man kan dela på ansvaret!
Känns redan ganska mkt med 2 missar...
Vad ska det inte bli med en vovve då?!

Ha, ha och den diskussionen hade inte heller blivit av om jag inte i ett tidigt skede skrivit "Vansinnigt".

Tycker du är förståndig som verkar välja att vänta och med delat ansvar osv. Vänligen från surtanten, pms- kärringen G

Tycker det är tråkigt att du har en sån attityd,skulle bli skitledsen om min mamma satt och beklagade sig på ett intrnetforum om hur värdelös som hundägare jag var,och att jag inte tänkte m.m..

Trist,riktigt trist..

Sanningen är trist ibland. Min dotter gör som hon vill, jag backar alltid upp, det vet hon- och det här med hund, visst ibland är det hemstudier MEN hon ska arbeta efter det, arbetar redan, och jag tycker fortfarande inte att man skaffar hund på de premisserna- något som hon fatiskt håller med om.

Om att skriva här - för att gläja flera så har jag gått in i buke av en anledning och det är att få kontakter i mitt arn ärende, jag försvinner inom sinom tid, men ibland kliar det i tangentfingrarna, och ja, min dotter har läst.

Antingen törs hon inget säga eller också läser hon med en distanserad ironi och skrattar åt det.

Och ja igen,jag har redan varit hundvakt, flera gånger och kraken kommer inom någon timme- igen.Suck!

Nu har jag problems..
Jag har egentligen ett väldigt stabilt liv, bor i lgh med två katter och jobbar för fullt..
Nu är ju då problemet att jag vill skaffa hund!
Och det som kretsar runt detta problem är dels att jag har en liten lägenhet på 45 kvadrat, dels att jag jobbar heltid natt och har då ingen som är hemma med hunden, eftersom jag bor själv.

Men.. om jag nu skulle skaffa hund, så hade jag tänkt en liten hund som ryms i min lgh..
Och sen inte en valp, utan en upp emot 1 år, kanske..
Nämligen hittat en Dvärgpincher (en av huvudkandidaterna) och han var 13 mån..

Men snälla, hjälp mig? Tycker ni det är helt vansinne att jag ens överväger att skaffa hund?:crazy:

/K

Oavsett om du skaffar hund nu eller ej så kommer här några tips.
Vill du ha hund ska du skaffa hund, här är några saker som jag tycker är bra att tänka på:

1. Hunden ska inte vara själv mer än fyra timmar. Detta betyder inte att den kan vara hemma 4 h och sen att du går ut med den och sen är den hemma 4h själv igen. Den vill ha dig som sällskap, sen kanske vid vissa undantag och om den klarar att hålla blåsan kan den vara själv lite längre.
2. Du har nattjobb, då kan en nattmatte vara ett alternativ. Ha dock en plan B i fall nattmatten blir sjuk, eller av ngn anledning inte kan ha vovven.
3. En omplacering ska man vara extra noga med, speciellt om man inte haft hund innan. Man kan ställa sig frågan samtidigt som man är cynisk; Varför är detta en omplacering? Klarar jag av att jobba med ev. problem?
4. En stor hund i ett litet format behöver motion och stimulans. Fundera över vad du vill göra med hunden och bestäm ras efter. Oavsett ras behöver de motion med också STIMULANS, dock är vissa raser mer krävande än anadra, som ex. den ras du har tittat på.
5. Ytan är i sig inget problem, frågan är bara hur du gör om katterna och vovven inte gillar varandra? Rivna ögon och öron på hunden och skadade katter vill man ju inte komma hem till.
6. Tänk ekonomiskt också... försäkring, mediciner, mat, avgifter till klubbar du vill vara med i osv.
7. Känner du innerst inne att detta är en "fix idé" så vänta ett tag och se om viljan mognar. Känner du på allvar att du verkligen vill ha en hund som du vill jobba med en 0,5-1 timme om dagen och utöver det gå de vanliga promenaderna, inte tänker lämna den själv, jag då tycker jag att du absolut ska köpa en hund av den sorten.

Lycka till!

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 722
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 271
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Jag funderar till och från på att skaffa en hund. Jag har ingen aning om ras och det är i nuläget inte intressant heller eftersom jag...
Svar
19
· Visningar
2 026
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 088
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V