Skaffa hund eller inte?

Illiana

Trådstartare
Nu har jag problems..
Jag har egentligen ett väldigt stabilt liv, bor i lgh med två katter och jobbar för fullt..
Nu är ju då problemet att jag vill skaffa hund!
Och det som kretsar runt detta problem är dels att jag har en liten lägenhet på 45 kvadrat, dels att jag jobbar heltid natt och har då ingen som är hemma med hunden, eftersom jag bor själv.

Men.. om jag nu skulle skaffa hund, så hade jag tänkt en liten hund som ryms i min lgh..
Och sen inte en valp, utan en upp emot 1 år, kanske..
Nämligen hittat en Dvärgpincher (en av huvudkandidaterna) och han var 13 mån..

Men snälla, hjälp mig? Tycker ni det är helt vansinne att jag ens överväger att skaffa hund?:crazy:

/K

Sv: Skaffa hund eller inte?

Ja, alltså.. det är ju inte så att jag ska köpa en idag..
men som sagt funderar jag på det..

Såg nämligen att det var fler som hade en liten lgh med ganska många djur.. därför jag vill skaffa en mindre hund.

Men jag ska ta det i beaktning!

Jag tycker känner du din redo för hund och allt vad där tillgår så hade jag absolut skaffat hund.
45 kvm kanske inte den största ytan jag har ju haft 2 husky på 58 kvm.
Man ska väl inte behöva bo på slott för att ha hund!
Nu bor vi på gård men det är för vi har planer på fler i framtiden sen blev de lite trångt=).
En pincher tar inte så mycket plats kanske men den behöver ju lika mycket tid och kärlek för de.
Man ska inte skaffa en liten hund för att just bra är små.

Finns de någon möjlighet att ta med dig hunden på jobbet?

Men snälla, hjälp mig? Tycker ni det är helt vansinne att jag ens överväger att skaffa hund?:crazy:

/K

Jag tycker det är vansinne.
Man ska ha tid för sin hund!
Det ska fungera i 15 år.

Jag fick precis själv reda på att min dotter, som flyttat hemmifrån och studerar har skaffat hund.Vansinnigt! Dålig uppfostran från min sida och/ eller inga hjärnceller i hennes huvud.
Jag vet vart den hunden kommer att hamna till slut och hjälp JAG vill INTE ha hund.
Hon kommer hit idag och visar muppen. Suck!Vad gör jag??????

Pussar hunden och säger att den är fin och fråga hur hon tänker?

Hon kan ha tänkt annorlunda än dej, har hon tanke på dig som hundvakt så säg nej!

Tycker inte alls det är omöjligt för dig att skaffa hund. Jag bodde på 30 kvm med två hundar. Förstår faktiskt inte folk som tycker att man ska bo jätte stort för att ha hund. Inne så sover man eller gör hjärngympa, ute springer man och busar.

Har du ingen möjlighet att ha hunden med på jobbet? Annars skulle jag kolla efter en nattmatte. Tror inte att det skulle vara så svårt att hitta ngn som skulle kunna ha din hund på natten.

Tänk på att även om du tar en omplacering tycker jag att du ska var hemma med hunden ca 1 månad så ni lär känna varandra.

Lycka till!

Pussar hunden och säger att den är fin och fråga hur hon tänker?

Hon kan ha tänkt annorlunda än dej, har hon tanke på dig som hundvakt så säg nej!

Jag har redan frågat hur hon tänkte, snällt, och eftersom hon ännu inte svarat drar jag slutsatsen att hon inte tänkt alls.
Nämn inte ordet hundvakt, jag får ångest, och säga nej... det kan man väl inte göra????
Nu ska jag ut och rida, långtur med snöbrodd, sedan kommer voffsen och hälsar på.
Hjälp, hur ska det gå med mina katter??
Fast de kanske äter valpar, den var tydligen bara 9 veckor och liten och ynklig.

Nu har jag problems..
Jag har egentligen ett väldigt stabilt liv, bor i lgh med två katter och jobbar för fullt..
Nu är ju då problemet att jag vill skaffa hund!
Och det som kretsar runt detta problem är dels att jag har en liten lägenhet på 45 kvadrat, dels att jag jobbar heltid natt och har då ingen som är hemma med hunden, eftersom jag bor själv.

Men.. om jag nu skulle skaffa hund, så hade jag tänkt en liten hund som ryms i min lgh..
Och sen inte en valp, utan en upp emot 1 år, kanske..
Nämligen hittat en Dvärgpincher (en av huvudkandidaterna) och han var 13 mån..

/K

Jag tycker att du kan skaffa hund om du skaffar en "nattvakt". Jobbar du natt har du färre arbetstimmar per månad än andra heltidsarbetande, och de nätter du jobbar är det säkert inga problem att skaffa hundvakt. Kanske kan du byta tjänst med någon som jobbar dag?

Storleken på lägenheten har ingen betydelse. Ryms hunden att stå och ligga räcker det, och hittills har jag inte sett en enda ras som inte fixar det på den golvyta som finns kvar efter möblering av 45 kvadrat...

Har haft två katter och borzoi på mindre yta än så, anser inte att ytan är ett problem. Löser du bara problemet med att hunden måste vara ensam om natten så tycker jag gott att du kan skaffa vovven.
För en hund vill inte vara ensam så länge oavsett vilken tid på dygnet det är.

Jag tror du kan ha en GD på den ytan också ;)
Alltså hundarna (som accepterar att vara hemma själva) ligger mest i sin säng och sover ändå.

Jag tänkte som du. Min hundlängtan var jättestark så jag kikade efter en vuxen hund. Jag hittade till slut en åttamånaders som jag föll för och det går jättebra att ha henne hemma. Jag bor jättenära jobbet så jag har inga problem att gå hem på lunch så hon är aldirg själv mer än 4h åt gången.

Det borde inte vara svårt annars att hitta hundvakt på natten. Om du bodde nära mig skulle den gärna få vara här :)

Jag har redan frågat hur hon tänkte, snällt, och eftersom hon ännu inte svarat drar jag slutsatsen att hon inte tänkt alls.
Nämn inte ordet hundvakt, jag får ångest, och säga nej... det kan man väl inte göra????
Nu ska jag ut och rida, långtur med snöbrodd, sedan kommer voffsen och hälsar på.
Hjälp, hur ska det gå med mina katter??
Fast de kanske äter valpar, den var tydligen bara 9 veckor och liten och ynklig.

Så där negativt reagerade min mamma också när jag köpte hund. Och när jag köpte häst.
Jag tyckte det var jättetrist eftersom jag själv verkligen sett fram emot det. Om hon inte tyckte det var en bra idé så kunde hon iaf vara tyst. Tyckte jag.

Visst kan du säga nej till att vara hundvakt, varför skulle du inte kunna göra det?

Jag har en golden och två katter på 35kvm och det funkar fint eftersom jag rastar och motionerar min hund utomhus. Hade under några månader två golden och två katter på samma yta. Gick det också.

Att hitta en nattvakt borde inte bli så svårt. Och billigt eftersom du då har möjlighet att byta tjänster med någon och passa deras hund dagtid om du vill. Jag skulle definitivt kunna tänka mig ett sånt samarbete.

Var noga när du väljer hund, fall inte för första bästa. Välj en som du ser kan passa in hos dig och planera lite ledighet under den första tiden.

Vad vill du ha för hund då? *nyfiken* Dvärgpinscher?

Ser inga störe proplem, utom möjligen katterna....
Hur kommer de att reagera?
Vist är det toppenbra med nattvakt och helt perfekt om du hittar en.
Men jag tror inte det behövs #hukar mig#
Jobbade själv natt i flera år, gick hemmifrån vid 9 snåret på kvällen och det sista jag gjorde var självklart en runda med hundarna.
var hemma igen ca 7-halv 8 och då gick vi en längre morgon promenad #skönt för mig också#
Därefter en matbit (det där är däremot ett proplem när man jobbar natt hur man fixar maten...)
Sedan gick vi alla tre i säng och sov till framåt eftermidagen.
Hundarna sov så snällt inga som helst proplem.
Vist de var ensama på natten, men då sov dom, de var självklart välrastade och inga valpar.
Kanske inte direkt, hunden måste ju få en chans att vänja sig att vara ensam på natten men på sikt tror jag nog att du också kan göra det.

Vist är det toppenbra med nattvakt och helt perfekt om du hittar en.
Men jag tror inte det behövs #hukar mig#
Jobbade själv natt i flera år, gick hemmifrån vid 9 snåret på kvällen och det sista jag gjorde var självklart en runda med hundarna.
var hemma igen ca 7-halv 8 och då gick vi en längre morgon promenad #skönt för mig också#

Är det mer ok att lämna hunden ensam 10 (tio!) timmar i sträck på natten än på dagen..??

Visst gör det skillnad om man har fler hundar, men 10 timmar är ändå för mycket. Och nu planerar TS att skaffa EN hund. Den ska definitivt inte lämnas så mycket!

Fast....var hund far inte vara pa overvaningen sa vi rastar honom sista gangen runt kl 23 och sen ser vi inte varandra igen forran 7-8 pa morgonen. Han sover pa nedervaningen (i sin bur som alltid star oppen, eller pa soffan ;)) och vi sover i sovrummet pa overvaningen. Vad ar skillnaden egentligen?

Funkar jattebra for oss, alla inblandade :)

Förhoppningsvis lämnar du inte sedan hunden 10 timmar dagtid.

Ja det tycker jag, det är mörkt, tyst och normal sov tid.
På dagen är det inte det...

Ja det tycker jag, det är mörkt, tyst och normal sov tid.
På dagen är det inte det...

Men sen sover du ju nästan hela dagen igen?
För hundarna blir det ju samma sak som att vara ensamma hemma 10timmar på dagen och sova, gå ut med matte när hon kommer hem, och sen lägga sig och sova när matte sover?

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 721
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 271
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Jag funderar till och från på att skaffa en hund. Jag har ingen aning om ras och det är i nuläget inte intressant heller eftersom jag...
Svar
19
· Visningar
2 026
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 088
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V