Skador på tåsträckare och senskida?

Sv: Skador på tåsträckare och senskida?

Vet inte om jag lagt ut den innan, men här är ultraljudsbilden på skadan (tyvärr inte sveriges bästa kvalitet då jag fotograferat av pappersutskriften med digitalkameran)

Det översta 'tjocka vita strecket' är (den ordentligt förtjockade) senskideväggen. Virrvarret under i mitten på bilden är senskadan. Sammanväxningen mellan senan och senskideväggen behöver nog ingen vidare presentation..

Sålänge det här var det enda de hade sett så ansåg/trodde de att senan skulle kunna läka med hjälp av op. När de gick in däremot så försvann det hoppet. Tydligen såg senskadan betydligt värre ut när de väl gått in och kunde titta ordentligt..

https://lagring.storegate.se/user/P...1-44e4-bd01-3bc20855ed93&Image=1613062&Size=1

Ok.

Nu vart det kanske lite mer lättförstått.

Måste i alla fall fråga, för jag antar att du är less på skador och konvalescentperioder. Jag vet att jag är det efter min långa resa med Crusse, som säkerligen aldrig tar slut förräns han är i himlen.

Denna nya häst, köpte du den inte för att rida och ha kul med?
Visst var väl det själva grundtanken, att ha något friskt, fräscht att starta om med efter allt trassel med de båda araberna.

Så hade i alla fall jag resonerat om jag vore du, har ju själv för ett år sedan skaffat mig en efterträdare till min gamling och Crusse. En frisk och mycket fräsch pensionär, högt utbildad och mer kapacitet i hoppning än jag kan ta till vara.

Jag ville när jag valde ny häst ha en som var framför allt hållbar! En häst jag kunde rida på och ha roligt med, en som kunde lära mig att få tillbaka ridningen som man tappat efter år av konvalescentperioder och skogsskritt.

Så därför tog jag mig an en bevisligen hållbar, pensionerad tävlingshäst. Vilket har gett mig glädjen och suget tillbaka med ridningen. Än så länge har han hållt sig helfrisk och jag ångrar absolut inte mitt val.

Vore det inte klokt i att fundera vad det är för häst du vill ha, visst, är det en trädgårdsprydnad och borsta/mocka/mata kompis du är ute efter, ja, då tycker jag du ska försöka om hon är en trevlig häst.

Men är det ridning du strävar efter så vete 17 om jag skulle fortsatt om jag vore du.

Det låter så himla ovisst från vets håll med allt att jag skulle nog inte orka chansa och göra en evighetsföljetong igen.

Men hur du gör, det väljer bara du, liksom vi alla gör när det gäller våra val i livet. Jag skriver bara lite vad jag tänker, dvs tänker högt.

Jag vet att om jag visste vad som väntade när jag tog mig an Crusse då för många år sedan, då hade jag aldrig försökt utan han hade fått åka till de evigt gröna på direkten.

Men nu när vi kommit så långt och han är så mycket bättre än från start, ja då väljer jag att fortsätta. Har ju kommit fram till ett koncept som passar honom hyggligt, men mer än skogshäst det blir han nog aldrig. Dock passar det mig nu när jag har min nye som ridhäst.

Denna nya häst, köpte du den inte för att rida och ha kul med?
Visst var väl det själva grundtanken, att ha något friskt, fräscht att starta om med efter allt trassel med de båda araberna.

Exakt så, så du kan ju gissa omfattningen av depressionen.. :crazy: Tror jag ridit 5 ggr i nya dressyrsadeln och 3 ggr i nya hoppsadeln, som jag hämtade i maj..

Jag ville när jag valde ny häst ha en som var framför allt hållbar! En häst jag kunde rida på och ha roligt med, en som kunde lära mig att få tillbaka ridningen som man tappat efter år av konvalescentperioder och skogsskritt.

Exakt samma resonemang som mig, och jag var extremt pipig med att det skulle vara en individ utan skadehistoria, och gå prickfritt genom vetbes.

Vore det inte klokt i att fundera vad det är för häst du vill ha, visst, är det en trädgårdsprydnad och borsta/mocka/mata kompis du är ute efter, ja, då tycker jag du ska försöka om hon är en trevlig häst.

Vet du vad det jävliga är? Förlorar jag Donnan, så vetefan om jag orkar fortsätta. För det tycks fan inte spela någon roll VAD jag försöker, det ska tydligen skita sig. Om jag köpt din läromästare, så jag ger mig FAN på att han hade lyckats skada sig på något vänster likförbaskat om han så hade 15 år utan ens en liten rispa.. Hänger du med hur jag menar, det spelar liksom ingen roll hur de hållit/inte hållit innan, om jag köper eller föder upp själv, hur noga jag besiktigar etc. De kliver in på gården och sen slår förbannelsen eller Murphy eller vad fan det är in. Ungefär som jag sa till vet när hon ville låna ut en (tävlings)häst till mig 'Är du full eller, skulle du våga låna ut en häst till MIG, den skulle ju falal död ner såfort den klev av släpet?' :crazy:

Men är det ridning du strävar efter så vete 17 om jag skulle fortsatt om jag vore du.

Det låter så himla ovisst från vets håll med allt att jag skulle nog inte orka chansa och göra en evighetsföljetong igen.

Men hur du gör, det väljer bara du, liksom vi alla gör när det gäller våra val i livet. Jag skriver bara lite vad jag tänker, dvs tänker högt.

Det är helt okej att du skriver vad du tycker, och jag förstår fullständigt hur du tänker, för jag tänker exakt likadant, förutom att jag inte ser vad fan jag ska köpa/skaffa för att INTE få en jävla repris. Och att jag därför faktiskt inte vet om jag kommer orka fortsätta med en ny häst om det här skiter sig.. Utan som det känns nu (det kan ju ändrar om/när man är där dock) då tar jag bort valacken och säljer welshen och börjar knyppla - på riktigt..

Att ge upp nu är dock inte ett alternativ ur flera aspekter. Dels så är jag fäst vid hästen och det är en BRA häst. Betydligt bättre än jag kan få för samma pengar. Och finns det en chans vill jag ge henne den. Däremot står jag fortfarande fast vid att jag INTE varken vill eller tänker ha någon mer 'promenadpensionär'. Men det är för mig självklart att hon trots prognosen ska få en chans att komma tillbaka.

Sen, så alldeles oavsett vad jag vill - såvida jag inte på eget bevåg buntar ihop och slår ihjäl, så kommer varken veterinär eller f-bolag gå med på en utslagning, ens om jag skulle vilja det. (vilket jag inte vill då, men även om..)

Jag tycker du ska ha henne på lösdrift ihop med unghästen så att hon slipper stressmoment med in och ut tag och din mamma också...

Ibland är det enda raka att "glömma bort" hästen, ok du ska böja ordentligt någon gång /dag men annars blunda och låt henne vara ute hela tiden så att hon får bästa rörligheten som möjligt vid läkningen...

Vill du köra laser, kör med laser om du vill känna att du gör ngt "mer"
Kroppen har en enastående förmåga att läka sig och hon är väl inte gammal och hon höll för löp?

Sedan att du känner att allt är motigt så är livet, men fokusera på vad du har. om du har tex. friska föräldrar ett jobb och en bil som går ibland, hundar osv.

Du kan väl rida Vision igen för att hålla igång själv?

Ge inte upp!

Jag har ingen lösdrift tyvärr. Dessutom så skulle lösdrift ändå inte vara aktuellt de närmsta veckorna nu när bandaget sitter på.

Det är dock ingen stress vid uttag sålänge ingen annan häst går ut före henne, och hon har arabvalacken med sig ut (lillkillen kan hon släppa ifrån sig lättare än valacken som sagt).

Däremot kommer hon ju vara taggad mer och mer när man tar in/ut närmsta veckorna medan hon står i liten sjukhage men det är ju svårt att göra något åt. Sedan när bandaget förvinner och hon kan och ska gå i större hage blir det ju som normalt igen.

Ibland är det enda raka att "glömma bort" hästen, ok du ska böja ordentligt någon gång /dag men annars blunda och låt henne vara ute hela tiden så att hon får bästa rörligheten som möjligt vid läkningen...

Som sagt, sålänge bandaget sitter där det sitter så är det liten hage som gäller, dock får hon gärna röra sig i den, men det är ju knivigt få bandaget att sitta där det ska om hon rör sig alltför mycket.

Vill du köra laser, kör med laser om du vill känna att du gör ngt "mer"
Kroppen har en enastående förmåga att läka sig och hon är väl inte gammal och hon höll för löp?

Hon är fyra år, hon höll för träning men har aldrig startat, bristande motivation typ (hos hästen) *s* Men det här är ju en traumatisk skada som kommit i somras, så den har inget att göra med hennes 'tidigare liv'.

Sedan att du känner att allt är motigt så är livet, men fokusera på vad du har. om du har tex. friska föräldrar ett jobb och en bil som går ibland, hundar osv.

Inte vara dum med min bil nu va, nya bilen är en SNÄLL bil ;P (Bara för jag skrev det så kommer den väl vägra starta nästa gång jag ska köra)

Du kan väl rida Vision igen för att hålla igång själv?

När damen får gå i stor hage igen. Jag kan ju inte rida honom sålänge hon har restriktioner, hon far ju i taket när han försvinner. (Han stod ju mellan oktober och våren pga sin senskada, men skulle - ffa pga spatten - varit igång för länge sen, men det satte hon ju P för. Men när hon får springa igen ska han skrittas igång. Sen, missförstå mig rätt, men pensionärslull och ridning är inte riktigt samma sak, så det hjälper inte mot 'grundgrejen' att jag stått utan ridhäst länge nu, däremot så något är ABSOLUT bättre än inget!!)

Hmmm. I normala fall så skall man ju köpa friska hästar men du kanske skulle köra tvärt om och köpa en skadad häst så kanske den blir frisk :D (för att förekomma det där trollet som springer runt i ditt stall och ställer till elände).
Det är inte så att stallet är byggt på någon gammal indianbegravningsplats eller liknade? Har du kanske råkat reta stalltomten på något sätt?

Det jobbigast är att man inte kan göra så mycket annat än att vänta och se (bortsett från sjukgymnastiken).

Tror nog inte att jag känner till någon som har haft mer otur med hästarna än du så inte ens det kan du trösta dig med att någon har det värre än du.

Mvh

Tora som håller tummen allt vad hon kan för dig och dina djur

Tyvärr så följde ju 'eländet' med när jag bytte stall, så det har nog inget med varken stalltomtar eller stallets byggplats att göra.. Inledningsvis kallade jag det ju millennieförbannelsen, det började 1999.. Men det börjar lika en väldigt envis en.. (eller så tänker den hålla på hela det här millenniet...)

Och jag börjar nog snart misströsta om att det ska vända, men den som lever får väl se antar jag..

Jag vill vakna ur den här mardrömmen nu. Det är inte kul alls längre, inte kul någonstans..^

ÅB för Donnan, och jag har tittat på skräckfilm. På en sena som ser ut som den är körd i en mixer, och sämre än innan op. På en ny sammanväxning mellan senan och senskida. På en kraftig inflammerad senskida.

As bas as it gets helt enkelt.

Hästskrället är finare än innan på lina, och initialt ohalt både rakt fram och på lina. Makes no sense men gör det hela till en försäkringsmässig mardröm.

Som bonus toppar vi med helt oförklarliga böjreaktioner runt om.

Väck mig nu, jag vill inte mer...

Jag vill vakna ur den här mardrömmen nu. Det är inte kul alls längre, inte kul någonstans..^

ÅB för Donnan, och jag har tittat på skräckfilm. På en sena som ser ut som den är körd i en mixer, och sämre än innan op. På en ny sammanväxning mellan senan och senskida. På en kraftig inflammerad senskida.

As bas as it gets helt enkelt.

Hästskrället är finare än innan på lina, och initialt ohalt både rakt fram och på lina. Makes no sense men gör det hela till en försäkringsmässig mardröm.

Som bonus toppar vi med helt oförklarliga böjreaktioner runt om.

Väck mig nu, jag vill inte mer...

Vad tråkigt.!

Vore jag dig så skulle jag sluta här med denna hästen.
För ni du kommer förmodligen inte att få henne ridbar på det viset du köpte henne till.

Mmm, jag vet att det är jäkligt lätt att sitta här för mig och säga sådana hemska saker, MEN det är faktiskt för din skull, för att du ska kunna få tillbaka det som gjorde att du intresserade dig för hästar från första början.

Den där glädjen man fick när man helt överlycklig red ut i skogen stolt på sin första ponny tex.

Eller den där glädjen man får av känslan av att ha åstadkommit en positiv förändring i träningen.

Lyckan att ha en egen häst helt enkelt!

För inte var det väl skador och komplicerade sjukdomar som gjorde att du fick ett stort häst/djurintresse?

Nej, ta en funderare igen och se till vad DU vill med ditt hästintresse.

Jag har inga direkta andra val än att ge det lite mer tid just nu. Som väl egentligen inte handlar så mycket om att/vad jag tror om hennes framtida användbarhet, utan om att ett beslut att ge upp nu innebär att jag i så fall står där utan häst, utan livpengar och med ett banklån.

Jag tror inte att hon kommer bli fullt brukbar, nej. Jag vet inte vad jag vill göra just nu heller iofs (jag fick milt sagt en chock igår, och jag var inte ensam). Men i dagsläget så kan jag inte en om jag kommer fram till att det är det jag vill, om jag vill ha försäkringsbolaget med mig, ge upp.

Jag säger ju att jag vill vakna nu.

Men detta måste du ju väl ändå varit beredd på?
Hur länge måste du hålla liv i henne om du vill ha ut försäkringspengarna då? Undrar om det inte blir billigaste och enklast att ge upp redan nu?

Mvh Camilla, som väljer att inte ha försäkrat, för att slippa såna här dilemman.

Men detta måste du ju väl ändå varit beredd på?
Hur länge måste du hålla liv i henne om du vill ha ut försäkringspengarna då? Undrar om det inte blir billigaste och enklast att ge upp redan nu?

Mvh Camilla, som väljer att inte ha försäkrat, för att slippa såna här dilemman.

Nej, jag var inte beredd på det (inte nu). Det var ingen, det här fanns inte ens med som scenario. Jag var beredd på att senskadan skulle vara kvar och som innan (något annat hade varit ett rent mirakel liksom), jag var också fullt beredd på att det skulle vara som innan operationen, dvs att hon skulle vara ohalt men inte få fram HF ordentligt, och jag var beredd på liten reaktion från båda framknäna. Inte att jag förväntade mig det, men jag var fullt beredd på det. Jag hade även med att det var ny inflammation på G i senskidan.

Det HÄR var ingen beredd på alls.

Ang 'hålla liv i' henne så där är det absolut mest tacksamma i det hela. Hon är helt obekymrad om tingens ordning initialt, och tossar lyckligt ovetande runt i sin hage som vanligt. (Och hon får göra det ska tilläggas). Dvs hon mår inte ett enda dåligtjust nu.

Så det handlar inte om att 'hålla liv i' så, däremot så handlar det om ett endera behandla för försäkringsbolaget (om hon inte svarar på behandling, dvs det fortsätter vara såhär), alt att behandla, sätta igång och se hur långt det håller. Att vi skulle behandla, hon blir bra, sätts igång och fortsätter vara bra är ju det alla skulle önska, men inget det tros på.

Ang försäkringspengar så har jag förr frångått det och tagit bort ändå. Dock så jag har för det första lån på henne, och för det andra så OM jag vill/tänker skaffa en ny, så är f-pengarna mina pengar att köpa en ny för.

Så, allra först ska jag fundera vad jag vill göra med avelsaspekten, vill jag ta en avkomma efter henne eller ej? I andra hand ska jag fundera klart på det jag funderat på redan innan - om jag förlorar henne, vad vill/orkar jag göra då? Och under tiden kan jag ju invänta återbesök, och ta det därifrån.

(Och det är där det är skönt att jag iaf inte behöver tvingas göra det med en häst som går och mår dåligt. Det är ju dock där den försäkringstekniska delen 'ställer till' det om jag skulle känna att 'jag vill inte mer, jag vill ta bort nu'. Men som sagt den får jag ta ställning till då, när jag hunnit landa i det här)

Ledsen att höra detta.

Förklara för mig med vilken motivation försäkringsbolaget säger att du INTE får ta bort hästen, utifrån hur diagnosen och dagsläget ser ut på denna hästen?
Har faktiskt aldrig varit med om att det varit ngra problem i ett sånt här läge, om man har stöd av behandlande veterinär, som stödjer att hästen inte kommer att kunna användas fullt ut.

Eftersom prognosen innan operation var att hästen MÅSTE opereras för att han en chans ö.h.t - fast med dålig prognos på att lyckas, så ser jag inte hur i hela havet det är ett problem att få hästen utdömd när nu operationen visar att det är VÄRRE läge än innan operation. Det är ju ngt som inte stämmer runt det resonemanget isåfall.

Senast ändrad:

Gick hästen igenom bes. vid köp? Eller var det därför som den var så billig:confused:

hur i hela friden har den kunnat få alla dessa skador på mindre än ett år:confused:

Man kan behandla ihjäl hästen om man inte är noga med konvalescensen- till ingen nytta.

Skaffa en äldre häst som bevisligen har hållit.

Gick hästen igenom bes. vid köp? Eller var det därför som den var så billig:confused:

Hästen är besiktigad UA av den absolut petigaste vet jag träffat på. Tre anmärkningar i intyget (alla 'utan relevans för framtida användningsområde') vilka är/var: Litet överben skenben VB, litet ärr ena ögonlocket (syns bara om man lyste med ficklampa i en speciellt vinkel), liten sårskora karled ena bak (en liten, liten ytlig rispa). Som sagt, PIPIG vet.

Totalt UA på böjprov och arbetsprov etc. Och hon har ju lallat UA genom böjprov och arbetsprov åtskilliga ggr sen dess med.

Hon var billig för att hon var en outbildad treårig fd galoppör som inte tyckte det var kul att springa, och som stod och tickade massor med pengar. Hon var dock en sådan här 'hem viktigare än pris'-häst, dvs prio ett var inte varken att få ut så mkt pengar för henne som möjligt, eller att bli av med henne så fort som möjligt.

Man kan behandla ihjäl hästen om man inte är noga med konvalescensen- till ingen nytta.

Ursäkta, men dra åt helvete. Nu får du ta mig fan GE DIG. Hennes konvalescens är skött till punkt och pricka. Från samma dag som operationen och fram till nu. Vilket du för övrigt är den enda som tvekar på. Men hon har stått i sjukhage den tid hon skulle, hon har promenixat som hon skulle, jag har sjukgymnasticerat och bandagerat och medicinerat till punkt och pricka. Och tyvärr har det här inget med konv att göra. Det enda det kunnat göra skillnad är för sammanväxningen. Om jag släppt henne i stor hage och fritt spring redan dagen efter OP, så hade det kanske förhindrat sammanväxningen. Å andra sidan hade det mest troligt gjort andra problem då, men som sagt det är det enda som gått att förhindra.

Ursäkta språket, men FY FAN för Murphy!
Lider med dig och delar din känsla , det är inte så förbannat muntert här hemma heller och tanken att sälja alla hästarna och börja knyppla har slagit mig också. :(

Senast ändrad:

Jag förstod redan i somras var det barkade hän:eek:
Man kanske ska se över sin hästhållning om alla hästar får massor med skador o inte bara säga att allt är omöjligt- att man redan gör allt rätt- att allt bara är otur.

Det är skillnad på att hålla stora hästar o ponnies- man får omvärdera lite ibland.
Synd på en sån fin häst.:cry:

Jag förstod redan i somras var det barkade hän:eek:
Man kanske ska se över sin hästhållning om alla hästar får massor med skador o inte bara säga att allt är omöjligt- att man redan gör allt rätt- att allt bara är otur.

Det är skillnad på att hålla stora hästar o ponnies- man får omvärdera lite ibland.
Synd på en sån fin häst.:cry:

Och exakt vad i hästhållningen är det du skulle 'se över'? Förutom då ställa dem en och en i små frimärkshagar då? Och det har vi redan diskuterat klart.

Och vad det gäller ponnyer, förutom lillknatten här nu så är det *tänka* sisådär 15 år sedan jag hade ponny.

Men som sagt, förutom ställa, aktiva, levnadsglada och lekglada hästar i små frimärkshagar en och en, så ditt förslag är?

(Sen, om du 'förstod vartåt det barkade' redan i somras, du har inte funderat på en alternativ karriär? Med tanke på att inte någon, och då talar vi folk som, till skillnad från dig, känner mig och hästen, sett hästen, sett hagarna, vet precis hur min hästhållning är etc - inte varken delat eller delar din uppfattning. Jag har dock hört att det finns ett behov av sierskor så som sagt, alternativ karriär kanske?)

Tror att du är lika duktig på att snacka bort folk med ursäkter IRL som du gör här- i ändlöst många o långa inlägg.

Man vet när det är lönlöst o tiger.

Som jag ska göra hädanefter. Tack o hej.

OM du håller liv i henne, kommer hon inte kosta dig rätt mycket pengar även då? Antar att det blir återbesök, mer behandlingar osv?

Det kanske i längden lönar sig att ta bort henne och spara pengarna (och tiden) istället för att konvalescensa?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Falsterbo horse show byter namn
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack nummer 18
Tillbaka