Skador på tåsträckare och senskida?

Sv: Skador på tåsträckare och senskida?

KAn bara hålla med, mina hästar har emellanåt varit skadade trots ensamma hagar av olika skäl.
Stallapoteket har fyllt hela sadelkammaren, sen helt plötsligt så som nu har det gått 6-7 år utan större skador tills i somras då jag fick en större sårskada. Vissa perioder har vissa många skador andra händer ingenting. Vissa sköter sina hästar typ inte alls, taggtrådshagar o sten o trädgrenar mm utan en skada medan andra har dränerade hagar osv med skador hela tiden.
Så kommer det alltid att vara, skulle med fullt förtroende stalla upp en häst hos alexandra ,hennes hästhållning är exemplarisk.
Apropå steniga hagar , säger bara nordupplands marker, sten sten sten , går nästan inte att rida ut i en skog pga all sten.
Här nere i bohusläns dalsland kan du svänga av vägen o rida rätt ut nästan överallt.
Lite skillnad.
dessutom ska hästar ha kuperad mark, saknade det mycket när jag köpte eget stall o fick platta hagar, den häst jag har nu ramlade på en cavalettibom för hon ser sig inte för, hon förstår inte att det kan ligga saker ivägen....:rofl:

Och för hästen innan Kele, som var ett halvblod.

Fast där var det ju bara en ersättningssväng, och under en kort period. Och sjukdom. Alltså inte en sådan 'sak efter sak' och stora pengar under lång period. Utan där fanns det flera besök iofs, men under en mycket kort period (3 veckor) och kopplat till en sak. Sen en akut nödslakt och en livutbetalning. Allt för samma sak.

sen ang. konvalecens och annat så är det ju det jag säger. din INDIVID har försvårat optimal konvalecens, pga sina reaktioner på situationer.

Oh ja, det har jag ju sagt själv med. Det är.. eller kanske VAR snarare en idealpatient för en senskada. Nu visade ju operationen att det inte var så kinkigt med konvalescensen för den senskadan, för iom hur det såg ut så.. Men det var ju en av mina största farhågor innan, och något jag diskuterade innan op, både med veterinären och bolaget. Att det är INTE en häst som pallar månader av bpxvila/sjukhagsvila. Möjligen med mycket tung sedering.

ang. försäkringsbolagens ridhäst premie så vidhåller jag att den är bottnad i rasens skadestatisik rakt av, och med bakgrund till hur rasen används. samma med travarna.

Fast om du läser villkoren och ser hur statistiken beräknas så är det INTE så vad gäller premiegrupp inom A1 försäkringen. Där har karriären innan som trevhäst eller galopphäst ingen påverkan.

Däremot är det med i medellivslängd.

Jag är själv väldigt mån om mina hästar och har många åsikter om hur folk sköter sin egna hästar, jag skulle dra mig i det längsta för att lämna bort någon av mina hästar till någon annan men att döma av alexandras inlägg är hon nog en av de få jag skulle våga anförtro mina hästar åt!

Gabbi

Inte jag hon är den sista , inte pga henne som person utan mer för vad jag trott i flera flera år efter att ha läst om hennes skadade hästar ja kan det vara 5 år ??

Jag är nämligen HELT ÖVERTYGAD om att det ligger någon slags förbannelse över stället hon bor på, jag har varit i ett sådant stall ett tag och under det året jag stod där så hände det saker som normalt händer under en trettioårsperiod och det säger dom flesta som har haft sina hästar uppstallade där. Inget fel på stallet eller anläggningen eller så , ja man kan helt enkelt inte hitta några fel att ta på. Men det händer saker där HELA TIDEN med både människor och hästar :crazy:

Inte jag hon är den sista , inte pga henne som person utan mer för vad jag trott i flera flera år efter att ha läst om hennes skadade hästar ja kan det vara 5 år ??

Jag är nämligen HELT ÖVERTYGAD om att det ligger någon slags förbannelse över stället hon bor på,

Tyvärr fungerar det inte riktigt som teori, eftersom skadeeländet började redan 1999, och jag flyttade hit 2001.. Annars hade det varit en trevlig, lättlöst teori.

Och jag - som inte tror på 'sånt där' alls egentligen, var ett tag helt inne på att en i boxarna i stallet ligger på något currykors eller något klart olämpligt ställe ur liknande synvinkel. Tyvärr sprack den teorin med. Den håller bara halvvägs.. (N bodde där när jag flyttade hit, boxarna var nybyggda då. N togs bort 2001, iofs 20 år gammal men ändå. Sen kom C dit, nödslaktades 02 blott 2 år gammal. Kele är född i den boxen, say no more. Blå bor i den nu..)

MEN, valacken har enbart bott i den en begränsad period (någon månad, strax innan Kele togs bort) och han är ju inte direkt utanför skadeeländet. Blå fick både sårskada och första gången knäet kajkade i annan box.

Annars hade jag fasiken byggt en till box, och låtit den där stå tom, åt stalltomtarna eller något. Men som sagt, den teorin höll inte.

Men, eländet började innan jag flyttade hit. Det förekom teorier att det hux flux hamnat någon förbannelse över gården jag bodde på innan redan då. Men finns där någon förbannelse så ligger den på MIG.

Sen, du skulle nog utan minsta lilla problem kunna ställa en häst här om så vore. Som jag skrivit förr. ANDRAS hästar som bor här, hur mycket i min och bara min vård de är, och hur exakt likadant de hanteras och sköts osv som mina - så de klarar sig. Hitills utan minsta lilla undantag. (Och vad jag kommer på på rak arm så är det 6 andra hästar som stått här kortare eller längre perioder. Olika raser, kön och 'tempermanet'. Inga problem).

Apropå ställa hästar här, så min klinikveterinär har ju två gånger försök låna ut en av sina hästar till mig. Fullt frisk tävlingshäst. Enda det föll på var att jag tyckte 'sure, bara du tar en konvalescent i inbyte så har vi en deal' *s*

Ska bli intressant att se vad stackars Lilleman råkar ut för eller inte råkar ut för när ägarskapet skrivs över. Han är ju 'min' redan nu, sen i maj, men inte på papper..

;) Ja, är det någon förbannelse inblandad, då lär den ha uttalats över mig ja, eller mina hästar snarare.

Ja det är verkligen mycket, om det inte är en förbannelse, kan man ju verkligen fundera på vad det är:eek:

Ja det är verkligen mycket, om det inte är en förbannelse, kan man ju verkligen fundera på vad det är:eek:

Jag har bara två andra teorier, ingen av dem är speciellt mycket seriösare än förbannelseteorin dock ;)

* Jag var synnerligen skitelak koncentrationslägervakt i tidigare liv.

* Jag får nu alla de skador jag 'borde' haft rent statistiskt på alla år i klump. Fast jag tycker jag fyllt kvoten och med lite råge nu. (Jag har ju otroligt många år utan ens minsta lilla ytliga sårskada, helt problemfria, innan den här skiten började)

Jag tror att det är en kombination av att TS gillar denna typen av hästar, fullt ös medvetslös (jag gör mitt bästa för att få henne att gilla andra hästar istället) + att hon är så mkt mer petig än vad de flesta andra hästägare inte är + att hon inte ger upp! (här hade vi nog aldrig fått höra om skador om Ts valt att ta bort hästen direkt) + 1 skada brukar föda fram andra skador, dvs avlasningsskador o dyl.

Jag personligen hade nog gett upp redan vid skada 1 på Kele och redan vid rtg av Visions has.

Vårt knäppa fullblod är verkligen den värsta sortens fördom man kan ha mot fullblod. Hon är sprättig, klenbent, titta på henne och hon går sönder. Nervig, äter dåligt (även om det är bättre sedan hon placerades i en flock med hungriga ponnisar). Ryggkänslig och gillar inte tunga ryttare (över 50kg):crazy:

*KL*

Hon dömdes ut idag. Försäkringsbolaget har ju sista ordet, så får ju invänta deras svar, men har de inte helt tappat fattningen lär de inte direkt längre hålla fast vid sitt 'ge det iaf 6 månader efter operationen'.

Mattes lilla hjärta :cry::cry::cry:

Åh jag beklagar, oddsen var dåliga det förstår jag men hon är ju ändå ung så...

Åh jag beklagar, oddsen var dåliga det förstår jag men hon är ju ändå ung så...

Oddsen bara sjönk ju hela tiden. Från bra innan senskadan upptäcktes, till helt okej odds innan op, högst avvaktande efter op, dåliga vid första återbesöket och obefintliga nu vid andra återbesöket efter op...

Senhelvetet var ÄNNU sämre nu nämligen. Ironiskt nog.. Veterinärens kommentar 'Jag begriper inte hur hon kan röra sig som hon gör med det här knäet, hon borde inte det, hon är tuff din dam. Och jag förstår varför du tänkte henne till fälttävlan, hon är onekligen en fighter!'

Det här hjälper dock inte all världens fighting spirit. Promenadnissa och/eller avelssto, ja kanske/troligen (beroende på hur det tänker utvecklas), ridhäst - nej..

Åh, jag har undrat hur det har gått. Men verkligen tråkigt att höra att det blev såhär. :( *tröstkramar*

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • GHS - dagens dressyr.
  • Dressyrhingsten Skyline to B.
Tillbaka