Skador på tåsträckare och senskida?

Sv: Skador på tåsträckare och senskida?

Men försäkringbolagen ersätter ju inte bara för "yttre trauma"-skador utan även för de rasrelaterade genetiska sjukdomarna och de sjukdomar som är vanligare inom vissa raser.

Men det finns ju bolag som har haft rabatt för antal skadefria år, Sveland hade åtminstone det förr, så då får du ju som hästägare med skadefria hästar lite rabatt. Men grundsumman som du startar med är ju fortfarande relaterad till hur dyr din hästs ras är för försäkringsbolagen förstås.

Men det finns säkerligen både enstaka hästar och hela hästbestång hos vissa hästägare som inte följer standardnormen för hur skadebenägna de "bör" vara.

Men försäkringbolagen ersätter ju inte bara för "yttre trauma"-skador utan även för de rasrelaterade genetiska sjukdomarna och de sjukdomar som är vanligare inom vissa raser.

Men det finns ju bolag som har haft rabatt för antal skadefria år, Sveland hade åtminstone det förr, så då får du ju som hästägare med skadefria hästar lite rabatt. Men grundsumman som du startar med är ju fortfarande relaterad till hur dyr din hästs ras är för försäkringsbolagen förstås.

Men det finns säkerligen både enstaka hästar och hela hästbestång hos vissa hästägare som inte följer standardnormen för hur skadebenägna de "bör" vara.

ja - och rasen för f-bolaget är först och främst och primärt baserad på vad rasen används till, och skadorna relaterat till detta användande! som belastningarna och skadorna påföljande belastningarna för detta användande - som primärt tex de oerhörd slitage och belastning som framför allt trav och galopp sporten innebär. återigen!

Araberna t ex kan du försäkra antingen som galopphäst eller en vanlig användbarhetsförsäkring för ridhäst och då hamnar de i helt olika "pottar" hos försäkringsbolagen.

Funkar det inte likadant med engelska fullblod? Eller anses de alltid vara lika dyra/skadebenägna? Fast bolagen skiljer ändå på en "ridarab" och ett engelsk "ridfullblod" även om de aldrig varit i närheten av en bana. Galopp- och travhästarna försäkras ju "för sig" och jämförs inte med ridhästarna av samma ras vad jag vet.

Senast ändrad:

Enl. bilder så har hon inte värre hagar än andra och jag tycker hon verkar vara väldigt duktig på hästar :bow:

Men jag måste då säga att trådskaparens hagar har oerhört mycket mer lösliggande sten i hagarna mot vad man kan se av andras bilder.

Det bör ju vara en ganska stor risk att hästar som är vilda i hagen kanske inte riktigt ser sig för och trampar på en halvstor lös sten, som rullar iväg och då är tex en vrickning ett faktum.

Sedan så kan man se i en del av alla dessa skadetrådar att konvalescentperioderna kanske inte riktigt följs som de ska, vilket också borde försvåra en läkning.

Tidig igångsättning och kanske framför allt för snabb igångsättning är ju inget som heller det är positivt för en skadad häst.

Nej, jag finner det märkligt, precis som flera andra att trådskaparens hästar nästintill alltid får svåra skador som beskrivs i utförlig detalj på forumet.

Inte konstigt att folk undrar!

Det jag finner vara konstigt är att ännu fler inte undrar vad som egentligen pågår.

För otur kan man visst ha, i stora mått dessutom. Det kan nog det flesta skriva under på, men sådan här otur, det tror jag inte att man kan skylla den där Murphys Law för.

Något bör ses över, om det är miljön, kunskapen eller hästraser/hästindivider låter jag vara osagt.

Araberna t ex kan du försäkra antingen som galopphäst eller en vanlig användbarhetsförsäkring för ridhäst och då hamnar de i helt olika "pottar" hos försäkringsbolagen.

Funkar det inte likadant med engelska fullblod? Eller anses de alltid vara lika dyra/skadebenägna? Fast bolagen skiljer ändå på en "ridarab" och ett engelsk "ridfullblod" även om de aldrig varit i närheten av en bana.

Men det är ju det jag trodde jag redan sagt!
om du har ett fullblod utan skade historik från banan, och som inte är aktivt löpande, så får du fullförsäkra den som ridhäst utan problem! men den ligger högre än en arab, och det är baserat på rasens skadehistorik TOTALT - dvs från faktumet att merparten fullblod är aktiva inom löpet. Inte vem som äger den, eller vilken fnattare den är hop-släppt med i hagen hos ridhästryttaren. Eller vilka "förhållanden" ridhästryttaren väljer som omständigheter runt sin häst.

du har rätt i att araben som ridhäst ligger lägre än fullblodet som ridhäst.
det är där jag säger som jag också sagt att JA det skiljer sig.
jag pratar inte om raktavalat svart eller vitt utan har hela tiden uppmärksammat att JA, det finns en nyansering.
det innebär inte att det är vettigt att dra en linje rakt av och säga att alla ridhäst fullblod är fnattigare och mer skadebenägna än alla ridhäst araber. eller halvblod.

vore det sant och f-bolagen borde titta på detta så borde jag ha en försäkrings premie i klass med shettlandsponny premie. för mitt fullblod fnattar som sagt i hagen mindre än alla halvblod och andra ponnies han gått med i hagar - någonsin. och det är åtskilliga.

jag vidhåller att det är INDIVID som är med i ekvationen - INTE ras, i detta fallet och att alexandras fall som sagt är individ relaterat, inte ras relaterat.

OCH - i alexandras fall så har INTE alla optimal rekommenderade veterinär rekommendationer i fråga om konvalecens under hästens/hästarnas skade historik kunnat följas till punkt och pricka. därför att: INDIVIDER har gjort dessa rekommendationer omöjliga att fullfölja. återigen - INDIVIDER. som inte kan stå på box/restrikerad hage, eller åtskiljda (även om inte ensamma) osv. osv. osv - i olika nyanser och situationer. Så det handlar återigen om INDIVIDER och olyckliga omständigheter runt dessa INDIVIDERs reaktioner som försvårat hela situationen - inte rasen i sig.

Senast ändrad:

Men det är ju det jag trodde jag redan sagt!
om du har ett fullblod utan skade historik från banan, och som inte är aktivt löpande, så får du fullförsäkra den som ridhäst utan problem! men den ligger högre än en arab, och det är baserat på rasens skadehistorik TOTALT - dvs från faktumet att merparten fullblod är aktiva inom löpet. Inte vem som äger den, eller vilken fnattare den är hop-släppt med i hagen hos ridhästryttaren.

Fast jag har fattat det som att bolagen har en pott och statistik för "ridfullblod" och en för "löpfullblod" om du förstår vad jag menar. Dvs att galoppörernas skadestatistik inte påverkar premierna för de fullblod som är ridhästar. Men det kan säkert vara olika för olika bolag.

Fast jag har fattat det som att bolagen har en pott och statistik för "ridfullblod" och en för "löpfullblod" om du förstår vad jag menar. Dvs att galoppörernas skadestatistik inte påverkar premierna för de fullblod som är ridhästar. Men det kan säkert vara olika för olika bolag.

som jag fattat det så påverkar galopp statistiken rasens premie totalt. därför att merparten av ridhästfullblod, även om de har en vid försäkrings tillfället prickfri rapporterad skade statistik, så tar premien i beräkning ev. bakgrund där underliggande och historiskt möjliga skador, som kan komma att poppa upp i ridhästens framtida leverne. det är så de ras-baserar premien totalt. du får ju ö.h.t inte A1 försäkra ett fullblod som fortfarande aktivt löper.

Ja då förstår jag om du är purken på försäkringsbolagen. Jag har en arab och hon kostar bara drygt hälften i premie jämfört med min stallchefs halvblod trots att de är försäkrade i samma summa. Så visst är det orättvist ibland.

Ja då förstår jag om du är purken på försäkringsbolagen. Jag har en arab och hon kostar bara drygt hälften i premie jämfört med min stallchefs halvblod trots att de är försäkrade i samma summa. Så visst är det orättvist ibland.

Purken är jag inte- jag konstaterar nog bara faktum :D

araben som löphäst är ju inte heller det den primärt används som, den är till större delen en utställningsras i sverige, samt distans tävlandet är ganska utbrett och där är skadehistoriken inte heller särskilt promintent, och skade historiken totalt som ras är som sagt LÅG. det är nog bara att konstatera att även om det vore optimalt att f-bolagen kunde gå ner på detalj nivå och utreda detaljerat bakgrunden till varje ras individs specifika bakgrund och faktiska användande - så fungerar det inte så utan det slås på totala ras statistiken totalt.

som tillgägg till mitt ras-argument dvs att det först och främst har att göra med individ inte ras rent genrellt, så ska väl tilläggas att den värsta häst jag någonsin stött på i fråga om att fnatta, skada sig, samt påverka vilken flock den än gick i totalt till att fnatta och fara, var - och är - just en liten arab :D

vilken flock den än gick med - i vilken som helst konstellation - så sprang den, och skadade sig - och andra.
till sist fick den gå med 4 gamla och sävliga ston (som den klättrade på som en galning - var en valack). de vägrade att låta sig påverkas till att fnatta. då sprang och fnattade/skadade den för sig själv i brist på sällskap :angel: var i övrigt en mkt trevlig liten individ i all annan hantering.

övriga araber jag känner har varit mkt lugna, trevliga och sansade rent allmänt, individer.

Senast ändrad:

Jag skulle nog våga påstå att araben vanligtvis är en hobbyridhäst. Enbart utställning är det inte många som håller på med även om många utomstående tror det. ;)

I övrigt håller jag med dig.

Tycker diskussionen att en viss RAS skulle slå sig mera är helt vansinnig. Dock är det ett FAKTUM att vissa INDIVIDER är mer benägna än andra, och framför allt, att vissa INDIVIDER inte fungerar i alla konstellationer.

Om du läser mitt inlägg en gång till kommer du se att jag inte tror att det är ett "rasproblem"
Citerar mig själv " MEN jag kan återigen inte nog poängtera att beteendet inte är något unikom för denna ras utan hästar är individer och jag har sett det här beteendet hos många andra raser också och precis som du själv skriver företrädesvis bland unga hästar."

Sen att jag p.g.a av MIN erfarenhet anser att just fullbloden ofta har denna inställning till livet ( är det verkligen så märkligt om man betänker att de är avlade för att springa fort med andra hästar) får självfallet stå för mig, samtidigt som din uppfattning står för dig!

Tycker diskussionen att en viss RAS skulle slå sig mera är helt vansinnig. Dock är det ett FAKTUM att vissa INDIVIDER är mer benägna än andra, och framför allt, att vissa INDIVIDER inte fungerar i alla konstellationer. .

Självklart är det individbetonat. Jag använder också uttrycket att jag har 'hästar som är..'. Dvs inte 'ras som är'. Dock är generellt fullblod livligare än exvis ponnyer. Med stora individuella undantag.

alexandras individ är, vad jag sett, extrem i flera avseenden.
den klarar inte att ö.h.t vara själv - i någon bemärkelse.
den kan inte vara själv inne. den kan inte vara själv ute.
.

Flera fel. Hästen klarar utmärkt väl att vara ensam om den kommer till ett ställe där den är ensam från början. Det som gör hennes etrema reaktioner i andra lägen (som vi strax kommer till) så extremt svårbegripliga. Men jag kan utan minsta lilla problem lasta henne, och åka t ex till hovslagaren. Hon är där tvärlugn, kan stå själv inne i en av hans boxar, och själv gå lugnt i en av hans hagar.

Hon är heller inga problem att rida själv.

Däremot, hon kan däremot inte vara ensam själv hemma i stallet. Eller kan och kan, det är väl en avvägningsfråga om vilka risker man vill ta, men hon blir extremt uppstressad, och blir väldigt, väldigt 'blockerad' i sin stress. Och såpass 'våldsam' att hon kan skada sig själv (tillsynes utan att märka det).

Hon kan heller inte vara själv i hagen utan att bli såpass uppstressad att hon hamnar i ett läge där hon blir såpass uppjagad att det är en extrem skaderisk.

Hon tolererar utan problem att lillkillen lämnar hagen, och att lillkillen lämnar stallet. Hon tolererar hyfsat att valacken lämnar hagen men lillkillen är kvar i hagen, hon blir lite 'störd' och springer och skriker en liten stund, men är sen helt lugnt, tills han kommer tillbaka, då hon gapar och springer precis när han är tillbaka. Dvs där är det en helt normal reaktion.

Hon tolererar hyfsat att Vision lämnar stallet om Lillkillen är kvar därinne. Hon blir upprörd och skriker och snurrar, men hon lugnar sig efter en stund (och kör en 'uppvisning' till när han kommer tillbaka men är sen lugn).

Däremot, så när hon var ny i stallet fick hon tuppjuck och tolererade inte att varken Vision eller Kele gick utom synhåll för henne när hon stod i boxhage. När de gick i stor hage så tolererade hon att den ena lämnade henne och den andra var kvar, utan problem.

Det hon dock har EXTREMT svårt med är när hon är på främmande platser med andra hästar. Hon måste ha koll på ALLA andra hästar, och blir otroligt upprörd och stressad om NÅGON annan häst går därifrån. Blir lätt en intressant mardröm på klinik..

Om hon inte ser och inte hör är hon lugnare, hon har raka motsatsen till klaustrofobi.

(och, jag skämtade på kliniken i torsdags att 'ni måste lägga in henne, hon är allraminst döende!' då ponnyn i boxen bredvid henne gick därifrån. Hon sa inte ett ljud, snurrade inte ett varv. Det är hitills första och enda gången det hänt, det var dock väldigt, väldigt lugnt på kliniken den kvällen (det var jag, ponnyn samt en inlagd häst som stod i boxen mittemot. Men det visar att det jag tyckt 'ge henne tid' kanske håller på att fungera..)

Men att tycka att

den kan inte vara inne med sällskap - eller ute med sällskap, - utan måste ha koll på ALLA hästar - oavsett - för att hålla sig lugn

och

den klarar inte att ö.h.t vara själv - i någon bemärkelse.

Är dels felaktigt, och tyder dels på slarvig läsning ;)

det är INTE rastypiskt. det är INDIVID typiskt.

Jag har aldrig någonsin hållit det för rastypiskt eller ens kallat det för rastypiskt såvitt jag vet?

som jag fattat det så påverkar galopp statistiken rasens premie totalt. därför att merparten av ridhästfullblod, även om de har en vid försäkrings tillfället prickfri rapporterad skade statistik, så tar premien i beräkning ev. bakgrund där underliggande och historiskt möjliga skador, som kan komma att poppa upp i ridhästens framtida leverne. det är så de ras-baserar premien totalt. du får ju ö.h.t inte A1 försäkra ett fullblod som fortfarande aktivt löper.

Fast det där köper jag inte riktigt faktiskt.

För om vi tar min dam, som är köpt från banan. Dvs hon har haft en sådan där ruskigt begränsad försäkring som bara täcker absolut rena olycksfall, och inte senskador t ex, oavsett hur de uppkommit.

När jag köpte henne som ridhäst så A1-försäkrade jag. Hon är A1 försäkrad utan reservationer. MEN.. allt som fanns innan jag köpte henne och tecknade A1, oavsett om det synts än eller ej, det har bolagen i det finstilta friskrivit sig för. Och så gör de för ALLA hästar (oavsett ras) som kommer från banan, eller av annan anledning haft en begränsad försäkring.

Visar sig Blå ha en lös OCD-benbit (de går ju att datera) så är mitt 'utan reservationer' inte ett smack värt. De kommer då att kika på hur (eftersom hon stått i samma bolag hela tiden) hon var försäkrad när benbiten skedde. Sen kommer de tycka 'ersätts ej'. Varken i vetvård eller liv. Likadant är det ju med ALLT som har kommit innan, och alla komplikationer till det.

Så, det där är inte anledningen de ligger i absolut högsta rasgrupp och är svindyra att försäkra. Utan de ligger i svindyr rasgrupp för de har ett skyhögt skadeuttag helt enkelt. Sen om det beror på ras, eller på användningsområdet bland ridfolk det vet jag inte. Men den höga premien beror på att det är en hög risk för bolaget. Och den risken är inte för det hästen TIDIGARE dragit på sig, utan för det den riskerar att - statistiskt sett - dra på sig som ridhäst.

Så har de, eftersom löphästarnas skador aldrig påverkar ridhästarnas försäkringar. Och det syns ju också i typen av försäkring man kan teckna. Man kan ju inte ens teckna annat än ytterst begränsad försäkring för en galopphäst (även om den 'bara' är i träning). Medan du får teckna en A1 för den samma dag den går av banan och blir ridhäst. Däremot får du betala ordentligt för det eftersom det är ett 'högriskåtagande' för bolaget. Vilket inte har minsta lilla med galoppkarriär eller ej att göra. För det som hände då och följder till det, det betalas inte via A1:an.

OCH - i alexandras fall så har INTE alla optimal rekommenderade veterinär rekommendationer i fråga om konvalecens under hästens/hästarnas skade historik kunnat följas till punkt och pricka. därför att: INDIVIDER har gjort dessa rekommendationer omöjliga att fullfölja. återigen - INDIVIDER. som inte kan stå på box/restrikerad hage, eller åtskiljda (även om inte ensamma) osv. osv. osv - i olika nyanser och situationer. Så det handlar återigen om INDIVIDER och olyckliga omständigheter runt dessa INDIVIDERs reaktioner som försvårat hela situationen - inte rasen i sig.

Men VARFÖR hänger du upp dig så förbannat på rasen? har JAG någonsin sagt ett ord om att det är rasrelaterat?

Sen, veterinärens rekommendation HAR följts, däremot har veterinär vid mer än ett tillfälle valt att ÄNDRA på konvalescensen hellre än att t ex sedera hästen för att säkerställa att idealkonvalescensen kan följas. Dvs man har idealiskt önskat boxvila t ex. Hästen kan inte stå på boxvila, sällskapet är där oväsentligt, utan att bli extremt överenergisk och 'flippa ut' efter ett tag. Detta informeras veterinären om, så då alltså har att ta ställning till att sedera hästen under konvalescens, eller ändra konvalescensen till något där det månne inte är lika idealiskt, men hästen är lugnare. Dvs bedömma vilket som är värst, hästen rör sig mer men lugnare, eller hästar far i luften. Ofta har det då blivit en rekommendationsändring istället. Dvs de har inte bedömt att det är 'tillräckligt viktig' med exvis boxvila, för att de ska anse det vara 'berättigat' (eller hur man säger) med sedering. Andra gånger har hon sederats så mycket somd et behövts för att få den där boxvilan t ex.

I INGET fall när det gäller Blå har den ändrade/icke skolboksideala konvalescensen inneburit NÅGON negativ påverkan dock. (Tack och lov). Vilket man ska ha i minnet.

Min stora skräck är/har varit att hon ska bryta benet dock.. DÅ snackar vi problem deluxe..

Jag kan inte sluta förundrars över dina skador på hästarna. Verkar som det aldrig tar slut.

Nästan så man vill skylla premiehöjningarna på dig, för det kan inte handla om småbelopp precis.. :p

Bara nyfiken, de ersätter utan frågor?

Jag kan inte sluta förundrars över dina skador på hästarna. Verkar som det aldrig tar slut.

Nästan så man vill skylla premiehöjningarna på dig, för det kan inte handla om småbelopp precis.. :p

Bara nyfiken, de ersätter utan frågor?

Jag är inte helt säker på att det inte är jag som är skyldig till den otrevliga premieutvecklingen hos araberna *harkel*

De ersätter utan frågor ja. Vad skulle de ifrågasätta? Det är rena traumaskador, det är inte exceptionellt många heller (fbl har f-bolaget ersatt tre olika diagnoser på - sårskada, carpalsenskidan, griffelbenet).

Fast de ersatte för Kele med.. utan att ifrågasätta en enda gång. Och hon kostade pengar. Läskigt mycket pengar. Soms agt, jag är helt övertygad om att de köpte tårta när de fick hennes livskadeanmälan...

Men som sagt, bolaget skulle säkerligen inte försitta en chans att protestera omd e hade någon, men vad ska de protestera om? Deras ombud har förresten sett de omtalade hagarna. Och inte sagt ett ont ord om dem mer än 'bra med stora hagar som både är kuperade och de får lyfta på benen'. (Det var i samband med att de var och kollade på en liten K som föl)

Men VARFÖR hänger du upp dig så förbannat på rasen? har JAG någonsin sagt ett ord om att det är rasrelaterat?

Sen, veterinärens rekommendation HAR följts, däremot har veterinär vid mer än ett tillfälle valt att ÄNDRA på konvalescensen hellre än att t ex sedera hästen för att säkerställa att idealkonvalescensen kan följas. Dvs man har idealiskt önskat boxvila t ex. Hästen kan inte stå på boxvila, sällskapet är där oväsentligt, utan att bli extremt överenergisk och 'flippa ut' efter ett tag. Detta informeras veterinären om, så då alltså har att ta ställning till att sedera hästen under konvalescens, eller ändra konvalescensen till något där det månne inte är lika idealiskt, men hästen är lugnare.

Men snälla vän!
Jag hänger inte upp mig på rasen av annan anledning än att den användes som en förklaring till att det blir skador! Och nej, vart har jag sagt att det var DU som sa det, det är andra i tråden som kontrat med dessa åsikter och jag har då kontrat och velat balansera ut det påståendet.

sen ang. konvalecens och annat så är det ju det jag säger. din INDIVID har försvårat optimal konvalecens, pga sina reaktioner på situationer. varför måste du gå i försvar ang. det? det är ingen som anklagar dig för ngt, men det är väl inte helt vansinnigt att konstatera att denna INDIVID har mkt starka reaktioner i specifika situationer och NEJ jag tycker inte att det är ras relaterat att flippa och bli galen för att inte ALLA hästar på en klinik är inom dess räckhåll och syne. Om det blivit bättre är det väl bara att gratulera, men återigen, din INDIVID har inte fallit inom ramen för vad som kan kallas rastypiskt och det vidhåller jag å det bestämdaste.

ang. försäkringsbolagens ridhäst premie så vidhåller jag att den är bottnad i rasens skadestatisik rakt av, och med bakgrund till hur rasen används. samma med travarna.
på liknande sätt så har f-bolagen räknat ut medelåldern på sveriges hästar, dvs hur gamla de blir, och medlet ligger väl på ngnstans runt 10 år eller gjorde för ngra år sen iallafall. där var det återigen - en GENERELL statisik dragning som gjordes, och det var travsporten främst som drog ner siffrorna så ofantligt.

Fast de ersatte för Kele med.. utan att ifrågasätta en enda gång. Och hon kostade pengar. Läskigt mycket pengar. Som sagt, jag är helt övertygad om att de köpte tårta när de fick hennes livskadeanmälan...

Och för hästen innan Kele, som var ett halvblod.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • GHS - dagens dressyr.
  • Dressyrhingsten Skyline to B.
Tillbaka