Skador på tåsträckare och senskida?

Sv: Skador på tåsträckare och senskida?

Jag anser mig ha bra koll på hästarna. Ser ganska direkt om något inte är som det ska. Bara i sommar har vi säkert haft 5-6 veterinärbesök eller åkt in till klinik för ex röntgen. Dock inte något större fel. Skavanker som upptäckts i tid.

Men de skador som TS beskriver är inte småskador, de flesta är dramatiska.

Jag vet inte. Tycker att det är för många svåra skador. Dock har även jag respekt för TS. Tycker att hon visar stort kunnande i sina trådar.

Norrland

Tycker diskussionen att en viss RAS skulle slå sig mera är helt vansinnig. Dock är det ett FAKTUM att vissa INDIVIDER är mer benägna än andra, och framför allt, att vissa INDIVIDER inte fungerar i alla konstellationer.

Har själv ett fullblod som jag haft i 4 år, han har aldrig varit skadad, har gått i flockar med alla de möjliga hästar, i stora kuperade hagar, som levt och fart ganska mkt -han har i dessa flockar varit den lugnare av dem, och aldrig skadat sig, när de busat vilket de gjort, har det varit kontrollerat.

Dock har han för ngra månader sen skadat sig tillsammans med en INDIVID som han inte fungerade ihop med. Denna individ skapade en kemi dem emellan som inte funkade, och de rejsade då hejdlöst och okontrollerat med skada som följd. Under denna period gick de bara dessa två tillsammans. Jag är övertygad om att det inte hänt, oavsett denna individ, om flocken varit en flock, och de haft andra hästar som balanserade ut det hela och skapade en annan kemi/stabilitet.

har sett detta hända i flockar tidigare - en individ med sin personlighet kommer in och orsakar oro i en flock, eller orsakar en viss mentalitet i en flock eller hos en viss individ.

tycker det är både missvisande och farligt att börja RAS diskutera i fråga om sånt här.
det är väl snarare isåfall att Alexandra lyckats få individer som gasar på varandra på ett negativt sätt som leder till skador.
sånt blir också känsligare ju mindre flock det är, tre hästar har större inflytande på varandra än om de gick en flock med 4 eller 5 hästar istället.

talar som sagt av egen erfarenhet.

Sen så tycker jag det är ett dåligt argument att börja ställa för och emot som uteslutande ultimatum att "endera får hästarna vara hästar" eller så går de i frimärkshagar.
så enkelt är det inte. Dock är det ett helvete om man lyckats få en konstellation av hästar som inte fungerar ihop utan konstanta skador som följd. Då det inte alltid är så lätt att åtgärda, beroende på vilken uppstallnings situation man befinner sig i.

Senast ändrad:

Högt i blod = större skadefrekvens (dvs fullblod, ädla halvblod ect)

Min häst har det senaste året gått igenom ett elrepsstaket, ett taggtrådsstängsel, fått en pinne in i hasen, skalat av huden på båda hasspetsarna, dragit av sig åtskilliga skor och efter VARJE hagvistelse har hon minst 3 nya sår :crazy: Förutom foderknölar, mugg, kolik och den okända hudsjukdomen som försvann av sig självt... föstås!

Skillnaden mellan mig och Alexandra är att hon har valt att skriva om sina hästar på nätet, mendans jag har terroriserat stallägaren (som numera himlar med ögonen om jag ens försöker nämna sjukdom i samband med min häst) :devil:

Att vara uppmärksam i sitt dagliga hästumgänge ser jag som något positivt, men om man har en olyckskorp blir det en plåga :D För det blir alltid något nytt, alltid något mer att oroa sig över. Det finns hästar som kan gå i "farliga hagar" och aldrig göra illa sig, och det finns andra som instinktivt hittar den lilla spiken som sticker ½mm ut från väggen och fastnar...

/Carro, som funderar på att vaddera boxen och aldrig släppa ut hästen igen!

Ja men som mackan säger, det är en INDIVID-fråga, inte rasfråga.
Eller kanske konstellationsfråga, hur olika hästar passar ihop. Blir det så som mackan berättar eller som alexandra beskrivit tvingas man kanske att ha dem åtskiilda ett tag, det behöver ju inte bli frimärkshagar för det. Stora hagar går att dela av i halvstora.

Visst är det taskigt att inte få gå med kompisar på ett tag, men hur kul är det å andra sidan för hästen med skadorna:confused: de avslitna skorna (ömmande fötter) osv.

Har man inga val vad gäller kompisar är det ju svårt, har man flera kan man prova andra konstellationer. I ett stall med många hästar blir det nästan alltid olika aktivitet i hagen beroende på vilka man sätter ihop. I ett litet har man inte de valen. Eller får man kanske försöka hitta nån lugn liten pensionerad shettis eller nåt så det blir 2-2 kanske:confused: Svårt är det utan tvekan i alla fall om de man har blir en dålig kombination.

Det är klart att det händer olyckor med hästar, det gör det. MEn ang rasdiskussionen tycker jag som sagt mer det handlar om VILKA som går ihop.

Senast ändrad av en moderator:

Till dig: :bow: :bow: Jag tycker det hackas alldeles för mycket på Alexandra. Känner inte henne, har följt hennes intressanta/sorgliga historia via buke och annat forum.
Enl. bilder så har hon inte värre hagar än andra och jag tycker hon verkar vara väldigt duktig på hästar :bow:

Fast visst finns det rasrelaterade problem även om de inte alltid har med trauma att göra. Men vissa raser är uppenbarligen mer skadebenägna än andra. Annars hade ju inte försäkringsbolagen haft rasgrupper.

Fast visst finns det rasrelaterade problem även om de inte alltid har med trauma att göra. Men vissa raser är uppenbarligen mer skadebenägna än andra. Annars hade ju inte försäkringsbolagen haft rasgrupper.

Försäkringsbolagen har rasgrupper pga det arbete/sporter vi väljer att använda dessa raser till!
Trav/galopp är väl exemplen det handlar om. Där väljer vi att använda vissa raser till extremt belastande sporter, med stora skador som följd. Du får aldrig teckna en försäkring för ett aktivt löpande fullblod till exempel.

att teckna en fullteckande försäkring från ett fullblod som används som ridhäst däremot (och ej är aktiv inom löpet samt ej har en skade historik från löpet) går alldeles utmärkt.

Fast det finns ju rasrelaterade problem även på hobbyhästarna. Även om de som sagt inte är traumarelaterade.

Det gör de nog. Så vitt jag vet för de statistik över raser och vad vi hästägare begär ersättning för. Sen publicerar de inte uttryckliga resultat men om man bortser från trav- och galopphästar så ligger ju även hobbyhästarna i olika rasgrupper. Där går de på ras och inte användningsområde.

Tycker diskussionen att en viss RAS skulle slå sig mera är helt vansinnig. Dock är det ett FAKTUM att vissa INDIVIDER är mer benägna än andra, och framför allt, att vissa INDIVIDER inte fungerar i alla konstellationer.

Jag skulle hellre använda "högt i blod" än ras. Min upplevelse är att de hästarna är mer "elektriska", har ett större behov av vilt busande och oftast är så pass snabba i reaktionerna att de klarar sig men när det skiter sig gör det så rejält.

Det gör de nog. Så vitt jag vet för de statistik över raser och vad vi hästägare begär ersättning för. Sen publicerar de inte uttryckliga resultat men om man bortser från trav- och galopphästar så ligger ju även hobbyhästarna i olika rasgrupper. Där går de på ras och inte användningsområde.

Okej jag är med hur du tänker.
men halvblod är ju bland de dyrare och araber bland de billigare, så att "högt blod" är den styrande faktorn är ju fortfarande i såfall helt missvisande.

Oj, var ska jag börja. Spatt är överrepresenterat på islandshästar (samt eksem men den kostnaden brukar helt landa på hästägaren), kissing spines hos engelska fullblod, OLW och HYPP hos Paint och Quarterhästar, SCID hos araber, fång är överrepresenterat hos shettisar och kallblod, hovbroskförbening på ardenner och nordsvensk osv osv

Det är förmodligen en kombination av genetik, hur mkt pengar hästen är värd, vad den används till och vilken typ av folk som faller för en viss ras. Skulle jag tippa.

Det är förmodligen en kombination av genetik, hur mkt pengar hästen är värd, vad den används till och vilken typ av folk som faller för en viss ras. Skulle jag tippa.

:confused: Nu har jag helt tappat dig.
vad har detta med försäkringsbolagen att göra? :confused:

Orsaker att försäkringsstatistiken ser olika ut för olika raser och som gör att bolagen placerar de i olika grupper.

Tja vissa raser väljs av folk som brukar de hästarna på olika sätt. Araben flyttades t ex upp en rasgrupp hos vissa bolag när distanssporten tog fart. Araben började då ägas av folk som slet mer på sina hästar än tidigare. Vilket också skulle kunna förklara varför halvbloden är så pass dyra att försäkra.

Det är inget jag tror att bolagen gör medvetet men det blir resultatet när skadestatistiken för en viss ras ändras.

Men den här diskussonen kanske vi skulle ta i en separat tråd utanför Alexandras.

Senast ändrad:

Tja vissa raser väljs av folk som brukar de hästarna på olika sätt. Araben flyttades t ex upp en rasgrupp hos vissa bolag när distanssporten tog fart. Araben började då ägas av folk som slet mer på sina hästar än tidigare. Vilket också skulle kunna förklara varför halvbloden är så pass dyra att försäkra.

Det är inget jag tror att bolagen gör medvetet men det blir resultatet när skadestatistiken för en viss ras ändras.

Men den här diskussonen kanske vi skulle ta i en separat tråd utanför Alexandras.

Fast om det inte är medvetet så tror jag knappast att det kan klassas som en länk kopplat till f-bolagens premie kategori val.

det jag motsätter mig fast diskussionen just ang. detta är intressant, är att man helt förbi ser individen, och väljer att generalisera att det är rasen specifikt, rakt av som det handlar om.

det betyder inte att jag inte tycker att den till viss del är relevant.
visst är det så att högt blod - aktivare individ. rent generellt då alltså.
men att säga att den därmed rent generellt är mer skadebenägen är att dra det lite väl.
alexandras individ är, vad jag sett, extrem i flera avseenden.
den klarar inte att ö.h.t vara själv - i någon bemärkelse.
den kan inte vara själv inne. den kan inte vara själv ute.
den kan inte vara inne med sällskap - eller ute med sällskap, - utan måste ha koll på ALLA hästar - oavsett - för att hålla sig lugn.

det är INTE rastypiskt. det är INDIVID typiskt.

jag har ett fullblod som är nöjd, lugn och glad inne i stallet - ensam. under alla omständigheter.
man kan släppa ut hela stallets hästar på morgonen och låta den stå kvar inne, den rör inte ett öra. mumsar nöjt på sin mat, påtar runt i boxen, står och vilar sig.
detta oavsett om det är en morgon i samband med utsläpp rent av, eller ngn annan tidpunkt på dygnet.

den kan även gå ute i hage själv. enda undantaget är om den går i hage själv och ALLA andra hästar tas in - då blir den orolig.
Observera att den alltid varit så. det är därmed inget jag "åstadkommit" eller presterat eller inte presterat runt den.

detta är inget unikt för just denna hästen.
känner otaliga fullblod och andra högt blodade hästar som klarar av detta utan problem.
att säga att det är rastypiskt är därmed helt felaktigt. återigen - det är individ baserat.

alexandra har haft otur i det att denna individ är känslig, och flock konstellationen rent generellt, är känslig och påverkar varandra känsligt - med skador som följd.
det är min ärliga åsikt.
har inget som helst att göra med hantering. Eller person specifikt.

jag har all respekt för alexandras tråd och hennes situation. men jag tycker diskussionen runt "anledningar" i denna aspekt är relevanta, då jag vägrar att skylla det på RAS.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • GHS - dagens dressyr.
  • Dressyrhingsten Skyline to B.
Tillbaka