Skador på tåsträckare och senskida?

Sv: Skador på tåsträckare och senskida?

du får ställa henne hos min mamma o pappa helt hästomt iofs bor det hästar en bit bort men de svarar aldrig på att nån gnäggar.
14 kvm stor box.nej det vore kanske tråkigt för henne.
synd att vi tog bort våran annars hade hon också haft boxvila

alternativet är att du hittar en som måste ha boxvila o kan stallas upp bredvid henne i ett övrigt tomt stall

Sputnik - jo, en annan med boxvila, i ett tvåhästarsstall hade varit utmärkt! Har funderat på lösningen tomt stall med, men det var det där med det mentala då ja.

Men, får helt enkelt invänta op och se, och ta det därifrån, och klura lite under tiden. Och sen göra så gott det går.

axel - kanske finns olika sorters sådana där nät? Sådant här har jag använt förr och inte halt alls. Och om du kommer hit och kör gruset dit det ska vara så kan jag ta hem grus i nästa vecka ja. Fast jag är inte så behjälpt av fem ton grus på uppfarten liksom, det ger bara problem. Så gruset kommer när traktorgrävaren kommer. Vilket tyvärr dröjer. Så, vore ganska trevligt om du kunde dels sluta förutsätta att jag hittar på, och dels komma ihåg första meningen jag övht skrev id en här tråden? =)

Jag tror inte alls att du fabulerar, men är rädd för att den tyvärr aldrig kommer att bli bra iom att du kör ditt eget race med konvalescentbehandlingen:crazy:

Jag kör inte något 'eget race'. Du glömmer/ignorerar helt att behandlande veterinär - som alltså SETT hästen, inklusive hur hästen reagerar när andra hästar går in/ut, och jag TILLSAMMANS diskuterat hur man ska lösa konvalescensen. Och är eniga att det tyvärr inte går att köra en helt ideal konvalescens. Nu skulle hon tack och lov inte ha någon lång boxvila ens med ideal konvalescens, så vi behöver ju inte vända upp och ner på hela konvalescensen.

Men, behandlande veterinär är fullt medveten om att det här inte kommer gå att ordna enligt skolbok. Utan man får försöka göra det så bra som möjligt utefter de förutsättningar som finns.

och JA, risken finns att hon aldrig blir bra, eftersom risken är att hon INTE kommer hålla sig så lugn hon behöver under konvalescensen. Men det finns liksom inga val. Utan operation blir hon aldrig ridbar igen, så..

Och hur gärna jag än vill, så jag har inte 10 000 kr att ställa henne i lämpligt konvalescensstall där man iofs inte heller skulle kunna ha normal konvalescens, men där man skulle kunna hamna närmare idealet än hemma, eller för den delen på kliniken. Vi diskuterade om de skulle behålla henne på kliniken 'extra länge', men det hjälper ju tyvärr inte, just för att när annan häst går ut, då stökar hon. Och det är värre än om hon skuttar lite i sin hage hemma t ex. Däremot behåller de henne extradagar efter OP, inte för hon är lugnare på klinik än hemma, men för att de dels kan direkt behandla ev komplikationer som blir, och dels kan knarka ner henne så mycket som det krävs helt enkelt. De anser det dock inte vara ett alternativ att knarka henne hela konvalescensen (något JAG inte skulle ha minsta att invända emot, ändamålen helgar medlen..)

Så, det är inte alls något eget race från min sida. Däremot kör hästen 'sitt' race, något som både veterinär och jag är väl medvetna om. Hon är inte och kommer aldrig bli en idealpatient för sådana här skador. Tyvärr.

Fast det kan göra stor skillnad på om ngn annan hanterar den.

en grannhäst var på klinken med matte o den for runt som ett torrt skinn. assistenten tog över o hästen blev som ett lamm.

Tror att du förväntar dig ett betéende o får det oxå.

Ser en hel del hästar som vet hur matte funkar o lever rövare o får då sin vilja igenom.

nu kan det handla om liv eller död o då får det vara nogjollrat.

Det här har ingenting med hantering att göra. Det är när hon står i boxen. Och det spelar ingen roll om jag är där eller inte.

Det handlar inte om något joller, jag 'gör' inget åt när hon härjar runt. (ingen annan heller för den delen, mer än kommenterar det).

Men de har ju både sett - och hört :devil: - hur uppstressad hon blir när andra hästar 'går runt'. Dvs det har (tyvärr måste jag tillägga, enkelt löst annars) inget med om eller hur hennes matte hanterar henne, eller vem som hanterar henne.

Däremot har de (kliniken) ju en tämligen komplett bild av hur mycket hon skulle riskera att skada ett nyopererat knä genom att fara runt sådär i boxen. Hon blir inte bättre efter ett tag heller (jag har någon liten förhoppning om att några dygn på klinik kanske ska matta av det hela heller, NÅGON gång borde hon inse att det inte hjälper. Kruxet är vad hon hunnit orsaka för elände innan dess.), utan är lika illa från ankomst till hemgång, oavsett om besöket är en timme eller många timmar, oavsett om det är lite 'trafik' eller ett himla spring.

Synd de inte kan inhyfsa henne på uppvak, vore perfekt. Stängt rum, madrasserade väggar. Dvs ser ingenting, och hör ingenting om man tussar :devil:

Vore tacksam om den här tråden kunde hållas UTAN urspårningar från ämnet.

Men, någon med erfarenhet av skador på tåsträcksenan (framben) och tillhörande carpalsenskida? Goda som dåliga erfarenheter, och både vad som gjordes, hur det gick, konvalescens etc. Det gäller vuxen häst btw, om det spelar in.

Ungefär alla komplicerande faktorer man kan tänka sig finns. Förtjockad senskidevägg, fibrin i synovialvätskan, adhesioner och som sagt en ordentlig, omfattande skada på tåsträcksenan.. :crazy:

En skada på tåsträckaren, hur allvarlig den än må vara och vilka andra secundära delar som är involverade är alltid mkt mindre allvarliga än motsvarande skador på benets bakre region. Prognosen är i 95% god.

Det som är fetmarkerat förstår jag dock ingentinga av med vad du menar med utifrån vad du skriver.

alternativet är att du hittar en som måste ha boxvila o kan stallas upp bredvid henne i ett övrigt tomt stall

Har man klart för sig att vi arbetar med flockdjur så ska man ju vara bra dum om man lämnar en häst ensam i stallet.

* Förlåt att jag tänkte högt men ärligt*

jag menade att hästen skulle ha sällskap fast av en som heller inte ska gå ut o in .
två är bättre än en, skulle aldrig ha som alternativ att ha hästen helt solo, men finns inget annat o prognosen är god om hästen går att kontrollera om den är ensam så rör det sig om en begränsad tid.

Har man klart för sig att vi arbetar med flockdjur så ska man ju vara bra dum om man lämnar en häst ensam i stallet.

* Förlåt att jag tänkte högt men ärligt*

och om det enda tillgängliga sättet att hålla hästen lugn är att ha den ensam, och den möjligheten finns, skulle jag inte tveka en sekund.

Sen, de är flockdjur ja, men de 'dör' inte av att del av dag eller dygnet runt under en begränsad tid stå ensamma. Valacken stod ju t ex ensam inne på dagarna i flera månader, pga senskadan.

Men IDEALET är naturligtvis om man kan få allt i ett, dvs både sällskap och lugn.

Men om jag hade möjlighet, och det fungerade, så skulle jag utan tvekan låta damen stå ensam i två månader t ex, för det skulle ge så mycket större 'vinster' än det skulle 'kosta'.

Nu har jag dels inte det alternativet, och risken är rätt stor att det inte skulel fungera i längden. Men som sagt - fungerade det skulle jag inte tveka. Två månader (bara hittar på en tid) med 'isolering' mot att ha 'ett helt liv' framför sig, det valet är lätt.

Sen, de är flockdjur ja, men de 'dör' inte av att del av dag eller dygnet runt under en begränsad tid stå ensamma.

Alla flockdjur som "stöts ut" ur flocken har oxå den naturliga instinkten om att dom är den första som kommer "dö". Det är liksom en naturlig reaktion utifrån hur en häst naturligt tänker.

Har du själv tänkt på att du kanske inte kan ge dina hästar ett naturligt levene utifrån din hästhållning??

Kanske borde du ge dina hästar en mer naturlig hästhållning eller helt enkelt analysera dig själv om du inte borde sluta med hästar utifrån din situation där du inte kan ge dina hästar ett naturligt levene.

Alla flockdjur som "stöts ut" ur flocken har oxå den naturliga instinkten om att dom är den första som kommer "dö". Det är liksom en naturlig reaktion utifrån hur en häst naturligt tänker.

Har du själv tänkt på att du kanske inte kan ge dina hästar ett naturligt levene utifrån din hästhållning??

Kanske borde du ge dina hästar en mer naturlig hästhållning eller helt enkelt analysera dig själv om du inte borde sluta med hästar utifrån din situation där du inte kan ge dina hästar ett naturligt levene.

En konvalescens, boxvila, begränsad rörelse etc är alltid i strid med ett naturligt leverna. Det finns ingenting att anmärka på hästhållningen, varken sett ur hästens naturliga leverne eller någon annan aspekt i övrigt.

du hänger inte med i svängarna:D

det är mer pga naturlig hästhållning som nya skador kommer- i det här fallet.

Förutom att den här skadan inte är ny, så har jag inget att invända.

Förutom att den här skadan inte är ny, så har jag inget att invända.

Ny eller inte så undrar jag bara utifrån konvalecenten om det är så att du anser att den ska stå inne helt ensam utan sällskap eller med en hästkompis?

är de bara när hästar går in och ut som hästen är sån? eller är den de även om den är helt själv?

min häst kan vara sån..få sånna ryck i boxen och de ser nästan ut som om han skulle hoppa över dörren men om man släcker och går och inte ser på honom lugnar han ner sej.

dom flesta hästar brukar väl lugna ner sej tillslut när dom har boxvila väl?
min häst står helt ensam i stallet mellan 17 till 5 på morgonen..då rör han sej som minst plus att han verkar trivas helt okej med att sova inne ensam..har inte inte bråttom ut på morgonen.

Senast ändrad av en moderator:

Ny eller inte så undrar jag bara utifrån konvalecenten om det är så att du anser att den ska stå inne helt ensam utan sällskap eller med en hästkompis?

Jag anser att idealet ofrånkomligen är sällskap. I alla lägen.

När det gäller konvalescens, så anser jag att det viktigaste är att konvalscensen blir såpass bra som möjligt, dvs så långt det är möjligt följer plan, t ex att hästen ska stå lugnt och stilla. OM hästen är lugnast och mest still ensam, ja då skulle den få vara ensam. Hellre än att ha kompis men stöka.

men så långt det är möjligt aldrig släppa på kompisbiten. Men när det gäller konvalescens får det inte bli på bekostnad av den fysiska hälsan, och det är där man kan behöva kompromissa.

är de bara när hästar går in och ut som hästen är sån? eller är den de även om den är helt själv?

min häst kan vara sån..få sånna ryck i boxen och de ser nästan ut som om han skulle hoppa över dörren men om man släcker och går och inte ser på honom lugnar han ner sej.

dom flesta hästar brukar väl lugna ner sej tillslut när dom har boxvila väl?

Om hon kommer själv till ett ställe, te x klinik, hovslagaren etc, då är hon lugn från början även ensam.

Dock så även borta, när det går/kommer hästar så går hon i taket.

Är hon någonstans där hon vet att det 'ska' vara hästar, då fungerar det inte att ta in ensam direkt heller.

Hon lugnar sig alldeles säkert tillslut sålänge hon har en kompis kvar (hon gör det ute i alla fall, och inne om hon är plggad iaf). Kruxet är ju att hon inte FÅR köra sina hystoanfall sen när hon är nyopererad. Inte ens 10 - 15 minuter (nu ger hon sig inte på så kort tid, men om så vore).

En skada på tåsträckaren, hur allvarlig den än må vara och vilka andra secundära delar som är involverade är alltid mkt mindre allvarliga än motsvarande skador på benets bakre region. Prognosen är i 95% god.

:bump: Hur kommer detta sig? Är tåsträckaren inte lika "viktig" som de andra senorna? Eller utsätts den för mindre påfrestning?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Falsterbo horse show byter namn
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack nummer 18
Tillbaka