Ska vi eller ska vi inte?

Sv: Ska vi eller ska vi inte?

Men skulle de komma åt posten så sliter de den i stycken, och det är väl ett bevis på att de iaf protesterar lite mot att vara ensamma. Är jag hemma så tittar de inte ens på posten

Dom är inte ögontjänare då...det finns massa saker mina hundar inte gör när jag ser på...t ex jaga katterna....och jag är nästan ALLTID hemma och mina hundar är sällan inne, utan lösa ute.

martha skrev:
Det är också intressant att veta varför DU tror dig veta att dom INTE gör det....självklart rör sig en hund under tiden( precis som dom gör på natten)jag kan garantera att mina bara ligger o sover...vad ska dom annars göra?? slita sönder möblemanget, ringa till kompisen, sitta o yla?? Nädu...jag tror var o en känner sina hundar bäst själva.

Jag skulle vilja veta HUR många timmar en normal hund i vilt tillstånd vilar....skulle tippa på 20 timmar....

Om jag skulle jobba heltid och inte bo så som jag bor skulle inte jag skaffa hund, men jag kan ju förbövelen inte missunna andra att ha det...och dom som studerar nu...hur blir det om ni får jobb?? om ni blir singlar..vad gör ni då i er perfekta värld?

Ja, istället för att svara på frågor så ställer man motfrågor. ;) "Jag känner många" börjar bli ett tjatigt uttryck, men faktiskt gör jag det och jag kommer i kontakt med väldigt många av dessa hundar som sover bort sitt liv. De är många hundägare som säger att deras hundar trivs med att ligga hemma mellan 8-10 h/dag. Sedan varför de har problem med övriga saker och beteenden har de ingen aning om. Jag har inte skrivit att alla hundar inte klarar av att vara ensamma 8-9 h/dag. Men jag vet att hundar anpassar sig väldigt lätt, precis som hästar, och de får helt enkelt acceptera sin situation. De har inget annat val än att sova bort sina liv.

Du undrade hur mkt en varg var vaken per dygn. Jag kan säga att ca en tredjedel av dygnet är de i rörelse. En varg har inga problem att förflytta sig ca 20 mil på en dag. Så nej, de sover inte bort sina dagar inte. Nu har vi inga vargar i våra hem, men de är mkt lika.

martha skrev:
det jag menar är att dom är "ensamma" inom citat om du såg det....och inte bir ativerade på hela natten, och inte blir dom rastade heller och jag kan nog påstå att de flesta hundar klarar en natt....den är det egentligen själva jargongen ni kör...DU klarar INTE att ha hund,.....VET du hur mycket jobb det är...bl a bl a bla......det verkar som att en del av er tror att ni är dom enda i världen som klarar av att ha hund på RÄTT sätt....och den bara kunna med att köra med att hunden får TRAUMAN om man ommer hem o rastar på middan....jag blir stum.

Men det är väl en stor skillnad på att hunden inte aktiveras på natten! Jag aktiverar mina hundar under stora delar av dagen, självklart behöver de få sova/vila på natten.

Hundar sover självklart, de behöver mkt sömn, MEN de är inte gjorda för att sova dygnet runt. En hund av stor och kraftig ras behöver ca 12 h sömn/dygn. Det får de om de sover på natten, de går ju ofta och lägger sig innan en själv gör det, så de får sina 12 h sömn. Men sedan då, när ägaren ska gå och jobba och vara borta i 8-9h till. Då är vi helt plötsligt uppe i 20-21 h/dygn. Låter det sunt? :crazy:

Sen ska vi kanske skylla på den sena timmen, att dina inlägg är lite mindre trevliga och tar upp saker man aldrig nämnt. :angel:

Jag har aldrig sagt till någon att de inte KLARAR att ha hund eller att jag är den enda i världen som sköter mina hundar rätt. Jag vill bara tala om att det är ett liv man tar ansvar för och att man kan jämföra det lite som att skaffa småbarn. Att skaffa barn är ett stort steg, men en hund är en baggis. De tar ingen tid, de kostar inte pengar och de är aldrig problem.

Man bör innan man skaffar hund/barn få reda på så mkt som möjligt. De är väl bättre att få de blivande att tänka till en gång extra innan de går och köper en gullig valp.

Jag jobbar med många av dessa hundar som folk vill ska klara en dag ensam i 8-10 h/dag. Om Ni bara visste hur många deprimerande hundar de finns. Det är inte roligt att se.

Skulle Du martha säga ok till en människa som vill köpa häst och som meddelar dig att hästen kommer att få stå inne i boxen 20h/dygn. De har nämligen inte tid att släppa ut hästen i hagen och tyvärr kommer hästen även att få stå själv i stallet dessa timmar. De tycker ju att det är så roligt med häst och barnen vill ju så gärna ha en egen. Är det ok djurhållning?

Senast ändrad av en moderator:

Faktum är att många hundar upplever dom som mer stressigt att bli lämnad två gånger på kort stund än att vara själv tills folket kommer hem...

Men det hör till en annan diskussion...

I min perfekta värld ( som du kallar det ) har vi redan räknat in jobb efter studentlivet ( som förövrigt är om minst 5 år )

Anledningen till att många reagerar när inlägg om ogenomtänka hundköp dyker upp är för att man ofta stöter på omplacering just pga ett förhastat och ogenomtänkt köp.

Hellre "varnar" jag en gång för mycket..

Det är ingen rättighet för var människa att ha hund...

anledningen att jag vet att vår hund sover när vi inte är hemma är att när jag kommer hem så går jag förbi pappas sovrumsfönster och då ligger vovven där och sover som en stock.
Likaså om jag är hemma ifårn skolan tex och är hemma hela dagen så ligger hon mest och sover, samma när pappas föräldrar kommer så ligger hon och vilar i soffan.
Skulle tippa på att hon sover/vilar 3-4 timmar av dom 5-7 timmar hon är ensam resten av timmarna får hon gå ut eller aktiveras på nåt sätt av farföräldrarna.
En vild gissning är att 30-60 min går hon runt ensam och har inget att göra.

AtletShipping skrev:
anledningen att jag vet att vår hund sover när vi inte är hemma är att när jag kommer hem så går jag förbi pappas sovrumsfönster och då ligger vovven där och sover som en stock.
Likaså om jag är hemma ifårn skolan tex och är hemma hela dagen så ligger hon mest och sover, samma när pappas föräldrar kommer så ligger hon och vilar i soffan.
Skulle tippa på att hon sover/vilar 3-4 timmar av dom 5-7 timmar hon är ensam resten av timmarna får hon gå ut eller aktiveras på nåt sätt av farföräldrarna.
En vild gissning är att 30-60 min går hon runt ensam och har inget att göra.

En vild gissning ja... :smirk:

Nej jag sulle inte sälja, jag skulle heller inte sälja hund på de premisserna, men i denna tråden så HAR ju trådskaparen hjälp med rastning och verkar vara seriöst intresserad med många hundvana personer kring sig...ÄNDÅ hackas det....

Det är självklart svårt att lösa detta med hundpassning dagtid. Självklart förändras livet så att man kanske tvingas ha hunden hemma 8h/dag.

Självklart kan hunden må toppen även om den får vara 5 h själv om dagen. (8 h ensam är för mkt oavsett hur mkt man aktiverar den när man kommer hem)

Men att när man planerar valp, utgå från att den ska vara ensam hemma 8 h/dag som lite äldre anser jag vara djurplågeri. Det är inte juste djurhållning. Även om man går hem på lunchen. Vad hinner man göra då? Det tar ju tid att komma hem,sen ska man hinna äta, rasta hunden och så tillbaka allt på ca 1h.

Som Calazirya skriver, det är ingen mänsklig rättighet att ha hund. Man köper sig ett liv som har vissa krav för att må bra. Kan man inte tillfredställa dessa krav så bra man kan, ska man inte ha någon hund. Man ska väl ändå utgå från att göra det bästa för sin hund, inte bara se till att de överlever.

martha skrev:
Nej jag sulle inte sälja, jag skulle heller inte sälja hund på de premisserna, men i denna tråden så HAR ju trådskaparen hjälp med rastning och verkar vara seriöst intresserad med många hundvana personer kring sig...ÄNDÅ hackas det....

Hackas är väl överdrivet. Hon har fått våra åsikter, sen är det upp till hennes omdöme och samvete att avgöra om hon klarar av att ha hund eller inte. Det finns många möjligheter med hunddagis, dagmatte eller vänner och familj. Det är väl bättre att man varnar och talar om att det krävs en del av dem för att kunna ha hund. Vill de har en trevlig tid som hundägare gäller det att man aktiverar hunden så den blir trygg och nöjd med sitt liv. Det är ju då som man kan njuta som mest av dessa djur.

martha skrev:
Nej jag sulle inte sälja, jag skulle heller inte sälja hund på de premisserna, men i denna tråden så HAR ju trådskaparen hjälp med rastning

Men du sitter ändå och "försvarar" alla som har sina hundar ensamma hemma 8-9h per dygn + de 12 h som de ska sova under natten. Det blir 20-21 h hur man än räknar. Det är väl jättebra om alla hundägare kunde minimera dessa timmar så gott de kan och inte utgå från att det är ok.

jag har skrivit tidigare att jag inte försvarar dessa på det viset, däremot om man kan rasta dom vid middan så är det väl inte livet till låns...JAG skulle inte ha hund om jag inte kunde ha dom med mig...men jag vet att de flesta inte har det så bra som jag har det...

nja... så pass bra känner jag mina hundar... Vissa saker vet de att man inte gör vare sig jag är hemma eller inte.

Man går t.ex. inte upp i bokhyllan och hämtar en öl. Sånt gör man bara inte. Men har jag nyss kommit hem och går direkt till duschen så finns det en viss dam som anser att hon varit ensam för länge och får hon inte följa med till duschen så kan vad som helt slinka in i den där munnen.

De sliter ju inte upp fodersäckar och smaskar ur när de är ensamma hemma "normalt", men nått hon mycket väl skulle kunna göra som protest.

Jag anser att snälla hundar straffas. Bara för att de finner sig i saker så straffas de till att vara ensamma hemma mer och mer. Jag kan inte förstå hur man kan lämna en valp på 6 månader ensam drygt 40 h i veckan. Jag fattar verkligen inte det. Jag tycker att det är grymt. Däremot så kan jag förstå att man lämnar en vuxen och redig hund ensam de tiderna om det inte är vecka ut och vecka in, utan lite blandat.

men när jag hade valpar så gick jag t om in o sov med dom flera ggr om dan :D....men vem kan göra det i flera månader??

Alltså,jag har ältat med mina veterinärer (jobbar med ett gäng inom forskningsverksamhet) om och om igen att jag skulle vilja se forskningsresultat på att det står att en hund mår dåligt som får vara ensam mer än 4-5 timmar.Och än,har jag inte sett nått sånt.

GaurdianAngel skrev:
Sen skulle det vara kul att veta hur ni aktiverar Era hundar, i som någon skrev 4-5 h, efter arbetsdagens slut? En normalarbetande person slutar jobba kl 17.00 ,är hemma låt säga 18.00 och ska då mellan 18 och 22 aktivera sin hund. När hinns matlagning, städning, räkningar och annat med?

Tja om du vill ha en redogörelse,så är jag hemma först runt 18.30,men då min dotter kommer hem redan mellan 14.30 och 16.00 så får hundarna en långpromenad då,när jag kommer hem så har dottern redan gjort sin läxa,middag osv är redan fixat av min mamma (har mkt markservice) så i princip så tar vi hand om hästarna och hundarna på en gång. Eftersom jag bor på en liten gård,så finns det alltid saker och ting att sysselsätta både mig själv och hundarna med.Och mina kvällar utomhus tar sällan slut före 23.00,senare om det är träning i ridhuset,då jag ska hinna med ankor,höns,hästar som rids 6 dgr i veckan,mockning m.m.
Jag har ej skrivit att jag aktiverar hundarna 4-5 timmar på kvällarna,de får glatt hänga med på det vi gör.
Jag kliver upp igen 4.45 på morgonen och fixar och trixar med allt igen,då hundarna åter igen hänger med i dryga timmen.
Är du nöjd,eller vill du ha en mer utförlig rapport? ;)
Tilläggas ska,att hos mig är det generationsboende för att komma undan med kostnader och för att,just få tiden att tillbringa med djuren så mina hundar är mkt mkt sällan hemma själva... ;)

Skulle Du martha säga ok till en människa som vill köpa häst och som meddelar dig att hästen kommer att få stå inne i boxen 20h/dygn. De har nämligen inte tid att släppa ut hästen i hagen och tyvärr kommer hästen även att få stå själv i stallet dessa timmar. De tycker ju att det är så roligt med häst och barnen vill ju så gärna ha en egen. Är det ok djurhållning?

De flesta hästar står ju inne 20-8 det är 12 timmar, sen får de gå ut i något som många kallar hage, jag kallar det fålla - kanske 50*50 meter där de går själva eller med EN kompis. Där går de hela dagen tills matte kommer och tar in vid 18 när hon slutar jobbet, det är 10 timmar. Sedan skall hästen borstas och harvas runt i ett ridhus eller liknande en timme och sen in igen. Det är djurhållning det!

Dorro skrev:
De flesta hästar står ju inne 20-8 det är 12 timmar, sen får de gå ut i något som många kallar hage, jag kallar det fålla - kanske 50*50 meter där de går själva eller med EN kompis. Där går de hela dagen tills matte kommer och tar in vid 18 när hon slutar jobbet, det är 10 timmar. Sedan skall hästen borstas och harvas runt i ett ridhus eller liknande en timme och sen in igen. Det är djurhållning det!

Jaså, det tycker inte jag låter som en vidare bra djurhållning. :smirk:

Jag måste tydligen ha en vrickad syn på god häst- och hundhållning.

Jag har min häst på lösdrift för att han ska få gå ut och in som han vill i en flock han trivs med. Jag har hundar för att jag tycker det är roligt, men också lever jag mitt liv därefter. De är med mig 24 h/dygn med några få undantag. De är min flock/familj och de trivs bäst när vi är tillsammans, så de ser jag till att de får tillbringa mesta möjliga tid tillsammans. Genom detta får jag en otrolig kontakt med dem och vi känner varann väldigt bra.

Ja, men då är ju dina hundar inte ensamma 8-9 h dag och det var till dem som jag ville veta hur de aktiverar sina hundar och hur de VET att deras hundar sover alla dessa timmar.

Jag säger inte att Du som ägare till hundarna ska vara hemma dygnets alla timmar för att dina hundar ska må bra. Hundarna struntar i vad det står på ägarbeviset. Någon i flocken/familjen bör vara hemma så de slipper vara ensamma allt för många timmar.

amkm skrev:
Alltså,jag har ältat med mina veterinärer (jobbar med ett gäng inom forskningsverksamhet) om och om igen att jag skulle vilja se forskningsresultat på att det står att en hund mår dåligt som får vara ensam mer än 4-5 timmar.Och än,har jag inte sett nått sånt.

Forskningsresultat på detta kallar jag överdrivet. Forskare vet ju att vargar/hundar är flockdjur och det säger sig själv att flockdjur trivs bäst tillsammans.

Hört talas om sunt förnuft? Hunden är beroende av sällskap, så är det bara.

Vad tror du ett forkningsresultat skulle visa - att de mår bra av ensamhet?

Trygga hundar kan lära sig att vara ensamma när matte/husse jobbar, utan att bli olyckliga eller riva inredningen. Vissa slappnar säkert av och sover bort tiden, men riktigt avslappnade är det nog få som är.
Jag tycker det är beklämmande när folk resonerar tvärtom, att ens hund verkligen inte far illa av att vara ensam 8-9 timmar per dag. Finns de som påstår att hunden "tycker det är skönt när man lämnar den" eller "orkar knappt kliva upp och hälsa när man kommer hem".
Det är både ett osunt beteende och korkat resonemang enligt mig. Antingen tyder det på okunnighet eller förnekande. :crazy:

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 904
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 922
Övr. Hund Hej! Återvänder till buke efter ganska många års uppehåll då jag minns att det fanns många kloka människor här. Vår münsterländertik...
Svar
0
· Visningar
340
Senast: Annique
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 226
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • När brukar uppfödare höra av sig?
  • Guldfasanerna