Sv: Ska vi eller ska vi inte?
martha skrev:
det jag menar är att dom är "ensamma" inom citat om du såg det....och inte bir ativerade på hela natten, och inte blir dom rastade heller och jag kan nog påstå att de flesta hundar klarar en natt....den är det egentligen själva jargongen ni kör...DU klarar INTE att ha hund,.....VET du hur mycket jobb det är...bl a bl a bla......det verkar som att en del av er tror att ni är dom enda i världen som klarar av att ha hund på RÄTT sätt....och den bara kunna med att köra med att hunden får TRAUMAN om man ommer hem o rastar på middan....jag blir stum.
Men det är väl en stor skillnad på att hunden inte aktiveras på natten! Jag aktiverar mina hundar under stora delar av dagen, självklart behöver de få sova/vila på natten.
Hundar sover självklart, de behöver mkt sömn, MEN de är inte gjorda för att sova dygnet runt. En hund av stor och kraftig ras behöver ca 12 h sömn/dygn. Det får de om de sover på natten, de går ju ofta och lägger sig innan en själv gör det, så de får sina 12 h sömn. Men sedan då, när ägaren ska gå och jobba och vara borta i 8-9h till. Då är vi helt plötsligt uppe i 20-21 h/dygn. Låter det sunt?
Sen ska vi kanske skylla på den sena timmen, att dina inlägg är lite mindre trevliga och tar upp saker man aldrig nämnt.
Jag har aldrig sagt till någon att de inte KLARAR att ha hund eller att jag är den enda i världen som sköter mina hundar rätt. Jag vill bara tala om att det är ett liv man tar ansvar för och att man kan jämföra det lite som att skaffa småbarn. Att skaffa barn är ett stort steg, men en hund är en baggis. De tar ingen tid, de kostar inte pengar och de är aldrig problem.
Man bör innan man skaffar hund/barn få reda på så mkt som möjligt. De är väl bättre att få de blivande att tänka till en gång extra innan de går och köper en gullig valp.
Jag jobbar med många av dessa hundar som folk vill ska klara en dag ensam i 8-10 h/dag. Om Ni bara visste hur många deprimerande hundar de finns. Det är inte roligt att se.
Skulle Du martha säga ok till en människa som vill köpa häst och som meddelar dig att hästen kommer att få stå inne i boxen 20h/dygn. De har nämligen inte tid att släppa ut hästen i hagen och tyvärr kommer hästen även att få stå själv i stallet dessa timmar. De tycker ju att det är så roligt med häst och barnen vill ju så gärna ha en egen. Är det ok djurhållning?