Ska vi eller ska vi inte?

Sv: Ska vi eller ska vi inte?

Calazirya skrev:
Jag och min sambo pluggar därför kan vi ha valp.

Mina två andra hundar har varit "sommar valpar" då man haft semester och sedan har dom varit med min pappa på kontoret = egen företagare.

Så har vi löst det ...

Men är det inte lite väl många "mattar och hussar" att hålla reda på istället så,det kan ju också vara väldigt stressande för en hund.
Jag har ju träffat på ngr "dagishundar" och jag kan ju inte påstå att de verkar lyckligare än ngn annan,bara mer lättstressade..

Jag vet uppfödare som hävdar att man ska "fortsätta" ensamträningen redan dag 1,då faktiskt,valparna är vana att vara "ensamma" endast med tiken.
Sen visst,de har en flock då,men att det kommer och går folk hela tiden,är inte ovanligt för en valp när den flyttar hem till sin nya matte/husse..

Många hussar och mattar ?

Nu hänger jag inte riktigt med ?

Sambo och jag pluggar nu båda två därför passar det utmärkt med valp just nu.

De andra två har varit med min far på hans kontor då det blivit lite äldre...?

Dessutom så kan du inte jämföra att lämna valpen med sin mamma hos uppfödaren och att lämna den första dagen ensam då den skilts från sin mamma och dessutom hamnat på ett ställa den aldrig någonsin varit förut.

Med helt nya människor...

Senast ändrad:

De uppfödare jag känner till,frågar inte ens om hur man jobbar/hur mkt hunden blir själv osv.
De frågar om tilltänkta aktiviteter för hunden,mål och ambitioner.

Ja,nu "högg" jag ditt,där du har det så att du kan lämna bort din på dagtid,men det finns ju de som lämnar hunden än hit,än dit,och det kan vara väldigt frustrerande det också.Och i det läget,så "träffar" ju dagmatten/hussen hunden mer än den egentliga ägaren,så varför övht skaffa hund.. ;)

Sv: Spyr på präktigheten!

:bow: :bow: :bow:

Jag tycker detsamma, det finns tydligen bara vissa som skall vara förärade att ha hund här :crazy:

Lägg ner.

Alla har vi inte samma åsikt och alla får väl hävda vad dom anser vara det dom tycker är bäst ?

Ja,fast skillnaden är att jag inte har problem med att hunden lämnas 8 timmar/dag.. ;)
Jag anser att det hänger på vad man gör övrig tid med hunden.
En hund som har sällskap en hel dag men inte får göra annat än en kort koppelpromenad 3 ggr/dag är definitivt inte lyckligare än en hund som får vara hemma 8 timmar/dag och blir aktiverad hela kvällen istället..

cassiopeja skrev:
Men det kan som sagt vara svårt att hitta en uppfödare som överhuvudtaget säljer en valp till en om man jobbar heltid...

Jag vet många.. Så vilken ras är du ute efter? ;)

GaurdianAngel skrev:
Det är ju jättebra att Ni har kunnigt folk runt omkring, för det är ni nog i behov av. Dina meningar ovan, tyder på en aning okunskap.

Ni är ute efter en mindre hund för att den inte ska kräva så mkt. Tyvärr så fungerar det inte så. Storleken på hund är inte det som avgör hur mkt den ska aktiveras, det är rasbetingat och väldigt individuellt. J.R är en jakthund och kräver ganska mkt i motion och aktivering för att bli en trevlig och bra hund.

VET du hur mycket en hund aktiverar sig själv?? i en flock vill säga...nästan INGENTING...dessutom finns det MASSOR av hundar som är "ensamma" på kväller o nätter...hundar som inte får sova hos husse o matte, och vad är det för skillnad om hunden är "ensam" när hela familjen sover????? DÅ är det ju ingen som aktiverar den....stacars stackars hundar :crazy:

Kan hända, alla tycker vi olika och mina hundar kommer aldrig lämnas så pass länge..

Calazirya skrev:
Lägg ner.

Alla har vi inte samma åsikt och alla får väl hävda vad dom anser vara det dom tycker är bäst ?

Jaha...och vem är du att säga att inte JAG får ha en åsikt då???

Jo att utesluta sina hundar från flocken nattetid m.m då tycker jag synd om hunden.

Om hunden i flock skulle vara helt oberoende människor så skulle den få otroligt med motion i form av jakt m.m (men det kanske inte var det du syftade på ? )

Och du får ha hur mycket åsikter du vill :smirk:

Mina hundar är nästan ALDRIG ensamma hemma, men jag KAN utan knot lämna dom i 5-6 timmar...dom sover bara när jag kommer hem...knappt dom orkar gå fram till dörren engång.....hundar är olika..bara att inse det.

Jag inser fullt ut att hundar är olika individer men det är skillnad på att lämna sin hund någon gång då och då i 5-8 timmar mot att lämna dem 8 timmar /dag 5 dagar/vecka

Näe,men då kan du ju inte heller hoppa på folk som dessutom har det ordnat så att nån kan komma och rasta hunden mitt på dagen.

Som jag skrev innan,jag vet många hundar (5 st)som sitter inomhus hela dygnet och får gå en kort koppelpromenad på drygt 700 m x 3ggr/dag,mina fd grannars hundar.och de har det mkt mkt värre än vad mina gamlingar som ligger hemma hela dagarna och sen får följa med 4-5 timmar på kvällen och både träna och ut å rida.Likväl så är de med hela helgerna,om det så bara är att åka till affären så är de med i bilen då..

det är många som gör så...men trots det så är dom ju "ensamma" iallafall och ingen som aktiverar dom...

jag sulle heller inte rekommendera en hund att vara ensam för länge, men jag blir dom Dorro trött på alla expertutlåtande ifall nån skulle vilja skaffa sig en hund och ställer en fråga...

Jag har aldrig sett att nån skulle kunna vara hjälpsam och förklara hyggligt. Det var samma med mig o min hundmat...för att jag gav Coops så blev jag ju till hälften idiotförklarad :crazy:

Vem sjutton har jag hoppat på, jag skriver enbart hur jag anser/tycker att hundar bör ha det...

Liksom du skriver att hundar klarar att lämnas...

Och även om det är värre att göra en sak så rättfärdigar väl inte det ett annat beteende?

Senast ändrad:

Då kan jag hänga på i samma idiotklubb då'rå,för mina äter/åt också Coop's.Nu får de ett annat skitbilligt foder och mår gott utav det också.. ;)

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 904
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 922
Övr. Hund Hej! Återvänder till buke efter ganska många års uppehåll då jag minns att det fanns många kloka människor här. Vår münsterländertik...
Svar
0
· Visningar
340
Senast: Annique
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 226
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix