Ska vi eller ska vi inte?

Sv: Ska vi eller ska vi inte?

Äsch, ge du den mat som du anser vara bäst för dina hundar...

Jag ger vad jag anser är bäst till mina..

Är det någon som frågar ang foder så skulle jag inte rekomendera Coops, men att du använder det gör inte dig till idiot för det..

Men,då till en sak,var någonstans,står det att en hund mår dåligt att vara ensam 8 timmar/dygn?
Finns det någon forskning på det?
För det skulle jag jättegärna vilja se..

En hund är ett flockdjur och således inte ett ensamdjur ( som katten ) Forskning.. Det gör det med all säkerhet..

Jag utgår bara ifrån deras naturliga instinkter och det är inte att ligga ensam hemma.Visst det är indivduellt hur mycket en hund klarar.

Men bara för att en hund är så pass stakr och klarra av 8 timmar så rättfärdiga inte det att man lämnar den så pass länge varje dag

amkm skrev:
Ja,fast skillnaden är att jag inte har problem med att hunden lämnas 8 timmar/dag.. ;)
Jag anser att det hänger på vad man gör övrig tid med hunden.
En hund som har sällskap en hel dag men inte får göra annat än en kort koppelpromenad 3 ggr/dag är definitivt inte lyckligare än en hund som får vara hemma 8 timmar/dag och blir aktiverad hela kvällen istället..

:bow:
Jag trodde jag var ensam, men det var jag inte!

martha skrev:
det är många som gör så...men trots det så är dom ju "ensamma" iallafall och ingen som aktiverar dom...

jag sulle heller inte rekommendera en hund att vara ensam för länge, men jag blir dom Dorro trött på alla expertutlåtande ifall nån skulle vilja skaffa sig en hund och ställer en fråga...

Jag har aldrig sett att nån skulle kunna vara hjälpsam och förklara hyggligt. Det var samma med mig o min hundmat...för att jag gav Coops så blev jag ju till hälften idiotförklarad :crazy:

Tack! Det var precis det jag var ute efter. Med en dator mellan sig och verkligheten blir plötsligt "alla" experter. Tvärsäkra på att det dom VET det är det RÄTTA och den som inte tycker så har FEL
:devil:

Jag tycker att DU dömmer lika mycket ...

Ja jag anser mig tämligen säker på min sak ang detta, men är långt ifrån full-lärd gällande hundarna och skulle inte kalla mig "expert".

Tycker denna diskussion börjar bli löjlig..

Och om någon ( precis som trådskaparen ) frågar så måste jag ju utgå ifrån vad jag anser vara rätt och riktigt, eller hur ?

martha skrev:
VET du hur mycket en hund aktiverar sig själv?? i en flock vill säga...nästan INGENTING...dessutom finns det MASSOR av hundar som är "ensamma" på kväller o nätter...hundar som inte får sova hos husse o matte, och vad är det för skillnad om hunden är "ensam" när hela familjen sover????? DÅ är det ju ingen som aktiverar den....stacars stackars hundar :crazy:

:confused: :confused: Vad menar du?

"Hur mkt en hund aktiverar sig själv i en flock?" Vad har det med saken att göra?? En hund som bor i flock är framför allt inte ensam i 8h.

Hur kom du in på detta med att det finns hundar som är "ensamma" på kvällar och nätter?

Jag anser att det är förkastligt att utestänga sin hund från flocken på kvällar och nätter. Det är lika förkastligt som att lämna sin hund ensam 8 h dagtid.

Förstår ärligt talat inte vad du menar med ditt inlägg?

amkm skrev:
Men,då till en sak,var någonstans,står det att en hund mår dåligt att vara ensam 8 timmar/dygn?
Finns det någon forskning på det?
För det skulle jag jättegärna vilja se..

Har nu sökt på internet och bläddrat i alla mina böcker. Det står i samtliga att man inte bör lämna sin hund ensam hemma mer än 4-5 h/dag. På många sidor står det att det klassas som djurplågeri att lämna sin hund ensam längre. Jag håller med fullständigt. En hund är och kommer alltid att vara flockdjur, de vill vara med sin flock för att må bra. Självklart ska en hund klara att vara ensam i flera timmar, fast då någon gång då och då, inte varje dag.

Men nedan kan du läsa om hur en del folk som har vanliga jobb och har hunden hemma 8-9 h/dag löser det. Enkelt och bra! :crazy:

Lösning på problemet

Jag läste artikeln, sorgligt......
Håller helt med, en hund behöver sin flock för att må bra.
Det finns faktiskt mkt litteratur om detta, skriven av människor som är experter på hunddjurens beteende.
Du skriver bra inlägg!! :bow:

GaurdianAngel skrev:
Det står i samtliga att man inte bör lämna sin hund ensam hemma mer än 4-5 h/dag. På många sidor står det att det klassas som djurplågeri att lämna sin hund ensam längre. Jag håller med fullständigt. En hund är och kommer alltid att vara flockdjur, de vill vara med sin flock för att må bra.

:bow: :bow:

Hmm.. kanske skulle testa såna piller på Mulle så jag kan få duscha ifred :angel: :crazy:

Senast ändrad:

Jösses vilken dålig hundägare jag måste vara då... Till två hemskt behandlade hundar oxå...

Mina hundar lämnas ensamma och de mår inte de mista dåligt av det... Min ena sover utanför sovrummet och har då bara katter som sällskap....

Man kan ju tro att det är människoungar det diskuteras...

Martha :bow: håller med du jag....

Man kan ju tro att det är människoungar

Inte helt fel. Hundar är som vargar fast de fastnar i unghundsstadiet, då de faktiskt inte behöver växa upp. Men fortfarande så behöver vargar liksom hundar sin flock för att må bra.

när vi skaffade vår hund var det på sommaren så någon var alltid hemma hos valpen, när semestern var slut för pappa och jag o syrran började skolan igen så hjälpte vår pappas föräldrar till och mellan 8.00-14.00 kom farmor eller farfar upp 5 ggr, och stannade runt 15-30 min varje gång och lekte och klappade hon och gick ut med henne och det funkade bra, de första dagarna vi började med detta var det lite jobbigt för henne, då hon tuggade i sönder grejer i protest.
Men hon vande sig snabbt även om hon inte behövde vara ensam så mkt, farmor och farfar som i princip bor granne med oss kom varannan timme i början som de sedan minska successivt till var 3:e timme.
Nu är hunden nästan 3 år men farmor o farfar kommer ändå, dock mindre än innan de kommer 2 ggr mellan 9.00-14.00 och farfar brukar stanna 30 minuter efter att han promenerat med henne och prata och aktivera henne på nåt sett.
Mellan de andra timmarna som hon får vara ensam ligger hon och sover som en stock, även om någon är hemma tex är sjuk under de timmarna som hon normalt är ensam så sover hon ändå.

Om ni skaffar valp så vänta tills ni har semester eller något så ni är hemma med valpen under de första veckorna så den verkligen kan lära sig att känna sig trygg med er och sitt nya hem innan ni lämnar den ensam, sen att ni hittar någon som har lust eller tid att komma upp flera gånger eller mindre gånger men längre stunder och hittar på nånting med valpen.

Det som hade varit intressant att veta är HUR alla som lämnar sina hundar hemma 8-9 h/dag kan veta att deras hundar sover sig igenom dagen? Antar att alla har videofilmat sina hundar 9h i sträck i några dagar.

Sen skulle det vara kul att veta hur ni aktiverar Era hundar, i som någon skrev 4-5 h, efter arbetsdagens slut? En normalarbetande person slutar jobba kl 17.00 ,är hemma låt säga 18.00 och ska då mellan 18 och 22 aktivera sin hund. När hinns matlagning, städning, räkningar och annat med?

Sen är det några som inte låter deras hundar sova i samma rum. Det innebär att hunden i bästa fall får 6 h/dag tillsammans med sin flock. Har väldigt svårt att se att dessa hundar mår bra, men det är klart det är ju bara vad jag tycker. :smirk:

Min sambo jobbar men jag är hemma på heltid, tidigare har jag valt studier på distans och jobb efter vad som passar mina djur, gått i skift och gått om dåvarande sambo tex.

Man får klart offra rätt mkt för att få det att funka, men man får så mkt glädje tillbaka :love: Hoppas ni har möjlighet att bli med vovve i framtiden :)

Jag undrar också varför inte folk låter hundarna sova i samma rum om natten? Mysigaste som finns är ju att ligga och lyssna på vovvar som snarkar :love:

Det var ju nån som hade gjort nått "test". Vem katten var det? Var det ngn på detta forum?

En Schäfer (?) som mådde så bra av att vara ensam hemma 8 h. De hade satt stegräknare på den och den hade ju gått flera kilometer per dag innomhus.

Sen när matte kom hem så skulle hon kompensera att hon varit borta hela dagen och tränade hunden, fast den helt kanske skulle ha vilat efter att ha haft maratonpasset när den var ensam.

Hon sa också att hunden mådde jättebra.

Ibland får mina hundar vara ensamma mer än vad jag vill. Jag har iaf dåligt samvete över det och vet att det inte är något ideal. Jag tycker att mina hundar är duktiga som biter ihop och accepterar det. Men skulle de komma åt posten så sliter de den i stycken, och det är väl ett bevis på att de iaf protesterar lite mot att vara ensamma. Är jag hemma så tittar de inte ens på posten.

filiduttan skrev:
Jag undrar också varför inte folk låter hundarna sova i samma rum om natten? Mysigaste som finns är ju att ligga och lyssna på vovvar som snarkar :love:

Förstår inte heller det.
Tror inte ens jag klarar somna om jag inte har hundarna hos mej på nätterna :o
Är dock inte så mysigt när som snarkar hööögt rätt i örat när man sover som bäst :crazy:

det jag menar är att dom är "ensamma" inom citat om du såg det....och inte bir ativerade på hela natten, och inte blir dom rastade heller och jag kan nog påstå att de flesta hundar klarar en natt....den är det egentligen själva jargongen ni kör...DU klarar INTE att ha hund,.....VET du hur mycket jobb det är...bl a bl a bla......det verkar som att en del av er tror att ni är dom enda i världen som klarar av att ha hund på RÄTT sätt....och den bara kunna med att köra med att hunden får TRAUMAN om man ommer hem o rastar på middan....jag blir stum.

GaurdianAngel skrev:
Det som hade varit intressant att veta är HUR alla som lämnar sina hundar hemma 8-9 h/dag kan veta att deras hundar sover sig igenom dagen? Antar att alla har videofilmat sina hundar 9h i sträck i några dagar.

Sen skulle det vara kul att veta hur ni aktiverar Era hundar, i som någon skrev 4-5 h, efter arbetsdagens slut? En normalarbetande person slutar jobba kl 17.00 ,är hemma låt säga 18.00 och ska då mellan 18 och 22 aktivera sin hund. När hinns matlagning, städning, räkningar och annat med?

Sen är det några som inte låter deras hundar sova i samma rum. Det innebär att hunden i bästa fall får 6 h/dag tillsammans med sin flock. Har väldigt svårt att se att dessa hundar mår bra, men det är klart det är ju bara vad jag tycker. :smirk:

Det är också intressant att veta varför DU tror dig veta att dom INTE gör det....självklart rör sig en hund under tiden( precis som dom gör på natten)jag kan garantera att mina bara ligger o sover...vad ska dom annars göra?? slita sönder möblemanget, ringa till kompisen, sitta o yla?? Nädu...jag tror var o en känner sina hundar bäst själva.

Jag skulle vilja veta HUR många timmar en normal hund i vilt tillstånd vilar....skulle tippa på 20 timmar....

Om jag skulle jobba heltid och inte bo så som jag bor skulle inte jag skaffa hund, men jag kan ju förbövelen inte missunna andra att ha det...och dom som studerar nu...hur blir det om ni får jobb?? om ni blir singlar..vad gör ni då i er perfekta värld?

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 904
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 922
Övr. Hund Hej! Återvänder till buke efter ganska många års uppehåll då jag minns att det fanns många kloka människor här. Vår münsterländertik...
Svar
0
· Visningar
340
Senast: Annique
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 226
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix