Ska vi eller ska vi inte?

Sv: Ska vi eller ska vi inte?

I ett annat ögonblick kan det plötsligt framhållas att hunden inte har nån tidsuppfattning - vad spelar det då för roll om det blir 1 eller 5 timmar?

Klart de har tidsuppfattning! De visar de hundar jag jobbar med dagligen. Det är ren dumhet att de inte skulle veta om matte varit borta i 5 min eller i 5 h. :mad:

Vem har bestämt att det är fel att lämna hunden x antal timmar? Jag hörde på TV härom veckan en känd hundtränare som sade precis det du tycker är så fel "En hund klarar att vara ensam i 8 timmar"

Ja denna kända hundtränare har så fel den bara kan. Det vet varenda vettig/kunnig instruktör/tränare som helst att en hund är ett flockdjur och ska leva därefter.

Sv: Spyr på präktigheten!

en hund är ett flockdjur som egentligen mår bäst av att vara med flocken precis hela tiden. och ingenstans har jag sett en annan rekommendation på mer än 5 timmar. att du påstår att EN människa har sagt på TV att (alla?) hundar ska klara att vara ensamma 8 timmar förändrar ingenting. det sägs så mycket dumt på TV. vad säger en stor organisation som SKK? naturligtvis är det individuellt, men man ska inte utgå från att valpen man skaffar ska kunna klara 8 timmar som vuxen.

när det gäller hästar verkar vi av någon anledning inte resonera på samma sätt. hästen ska vara med sin flock (andra hästar) i princip hela tiden och man stänger normalt inte in en ensam häst i ett stall åtta timmar varje dag. varför? är det för att vi har blivit "fostrade" till det? eller är det för att alla som vill ha hund ska kunna det utan att få dåligt samvete?

Och det här med att lämna en hund själv tror jag mycket beror på individen och vad det är för ras. En fårhund tror jag kan bli knäpp av att ha för lite att göra. Det är därför vi är ute efter en mindre hund, och ärligt talat så är det tänkt att den ska vara en sälskapshund.

Det är ju jättebra att Ni har kunnigt folk runt omkring, för det är ni nog i behov av. Dina meningar ovan, tyder på en aning okunskap.

Ni är ute efter en mindre hund för att den inte ska kräva så mkt. Tyvärr så fungerar det inte så. Storleken på hund är inte det som avgör hur mkt den ska aktiveras, det är rasbetingat och väldigt individuellt. J.R är en jakthund och kräver ganska mkt i motion och aktivering för att bli en trevlig och bra hund.

VA? :eek: Du skriver:

Även om hunden är hemma när vi arbetar så kommer vi ju alltid hem på lunchen, så 8-9 timmar själv kommer den aldrig att vara!

Menar du att 8-17 inte är 8 h bara för att ni är hemma på lunchen?? Plussa 4+4 så blir det 8. Sen har ni resväg på det också...

Jag pluggar och sen har jag en mamma som kunnat ställa upp.

Ett par bekanta har tagit ut semester i omgångar och sen skiftat tjänst till forskning och därmed kunnat vara hemma halvtid. De flesta andra jobbar skift eller pluggar de med.

Många som köper hund av min uppfödare är sjukskrivna, förtidspensionerade, har far/morföräldrar som ställer upp osv. Hon säljer inte ens valp till de som jobbar heltid.

lämnar du din hund ett par dagar hos dina päron så är hälsningscermonin annorlunda än om de bara varit där över dagen. lämnar jag mina hundar en kvart för att gå till tvättstugan reser de inte ens på sig när jag kommer tillbaka. även om det är samma procedur med påklädning osv. klockan 6 på kvällen (middagsdags) går hundarna fram till mig och glor med uppfordrande blick. så visst har de tidsuppfattning!

Men det handlar ju egentligen inte om det tycker jag. Utan om att en hund som är själv 8 timmar, den ligger bara och sover. Och kan bli överaktiv just för den inget får göra. Den gör ingenting, mer än samlar på sig "energi".
Jag märker då på mina hundar om det bara varit en dag där vi inte gjort något, och då är jag ändå hemma jämt.
Så säga att det inte är någon skillnad på en timme och åtta timmar är fel anser jag.

För att förtydliga så har jag aldrig sagt att jag påstår att hundar saknar tidsuppfattning. Jag sade att det ibland framförs som argument i olika hunddebatter. Nog vet väl jag att det är skillnad på två dagar och en timme. Men mellan en timme och fem timmar märker jag faktiskt ingen skillnad. Att de glor på dig vid middagstid är för att de är vana att ha sin dag i särskilda mönster. Min är van att bli lämnad efter lunch, då går hon till sin plats och väntar uppfodrande på sin kong med gömd godbit, äggkartong, eller vad vi hittat på för att ta bort lämningstraumat.

Grana - jag håller med om energisamlandet, jag skrev just det att man får vara beredd att lägga ganska mycket tid på kvällen om man inte gör det på dagen.

Om jag är borta mindre än en timma orkar mina hundar inte ens resa på sig när jag kommer tillbaka. Är jag borta 3 h så hälsar de som vanligt. Har de varit ensamma 5-6 h så luktar det hund hemma och de hälsar mycket intensivt.

Cecely skrev:
Men men, jag kan inte komma fram till en vettig lösning på det här med att ha valp...Fattar inte riktigt hur folk har tid att han en eller hur man ska lösa det när man jobbar för vi gör det inte. Så jag får sitta å drömma ett tag till framför annonserna innan vi blir med valp.
Jag har sparat semesterdagar under ett par år, och kommer kunna ta två månaders semester om vi får möjlighet att köpa valp i vår. Min sambo har också en del semester att ta ut, och så har jag hundintresserade föräldrar att "ta till". Så någon av oss kommer kunna vara med valpen hela tiden under dess första 6 månader, sedan är tanken att den ska skolas in hos dagmatte eller på hunddagis. Men det kan som sagt vara svårt att hitta en uppfödare som överhuvudtaget säljer en valp till en om man jobbar heltid...

Senast ändrad:

Jag tror inte det är sååå svårt att sälja en hund till en som jobbar ....Då skulle knappt igen i sverige ha hund!
Man får ju lösa det på bästa sätt..
Å sen är det inte farligt att lämna en valp små korta stunder till att börja med ...Den måste ju lära sig nån gång att vara själv annars går man ju skaffa hundvakt så får du ska åka å handla tom.
//Ikeline

Beror på vilken valp man vill ha :smirk: Klart att det finns valpar att tillgå året om, men de kanske inte uppfyller andra krav man har.

En valp som man nyss tagit hem skall inte lämnas ensam över huvudtaget ( först 3 veckorna ) inte ens för att åka och handla...

Då får man fixa "barnvakt"

Det har jag heller aldrig sagt utan ja sa
"Å sen är det inte farligt att lämna en valp små korta stunder till att börja med ...Den måste ju lära sig nån gång att vara själv annars går man ju skaffa hundvakt så får du ska åka å handla tom." Och med det manar jag inte att den ska lämna från första börja ....Det har jag aldrig gjort för det tycker jag oxå är fel men sen när den har blivit nästan rumsren m.m så tycker jag att man ska börja lämna den lite så att den klara av att vara själv å med det menar jag INTE Att hunden ska sitta själv i åtta timmar snarare fem min till att börja med ...Å sen succesivt öka det hela å då ser man om hunden accepterar över att vara själv eller inte vilket är bra om den kan !!
//ikeline

Cecely skrev:
Sambon å jag har hittat en liten valp som skulle kunna passa oss! En korsning mellan chihuahua/ Jack russel.
Problem 1 är att det är en hane, alla i vår umgängeskretts har honor.
Problem 2 är att vi båda jobbar heltid, kan vara möjligt att vi får ta med hunden till jobbet när den inte kan vara själv.
Eftersom att vi inte har haft hund tidigare så vet ju inte vi riktigt vad man ger sig in på.
Vad säger ni, ska vi ta steget eller inte?
Sen undar jag lite om kostnader också.
Hmmm. jag avråder starkt, en hund ska inte lämnas ensam långa stunder - dom är flockdjur!

Och vet du vad min hund gör när hon är med på jobbet? Hon SOVER. Hela tiden. Undrar om det är en annorlunda sömn när hon inte laddar upp energi... Man kanske inte får ha vilket jobb som helst heller för att ha hund enligt era mått, man kanske måste vara proffisionell skogsprommenerare.

Om hunden inte släpps ur sikte första månaden du har den så förstår jag att du får problem när du väl börjar lära den att vara själv. Skynda långsamt men börja tidigt, det tycker jag gäller för allt.

:bow:
Ja kunde inte ha sagt det bättre själv.... :d

När jag är borta ligger min rottis å sover hela tiden ...det spelar ingen roll om jag kommer hem efter 10 min eller om ja kommer efter 5 timmar så sover hon i alla fall..Vissa dagar kommer hon inte fram utan kollar bara vem det är som kommer !!
Å sen lägger hon sig ner igen i min säng!!

Och vem har sagt att jag har problem?
Mina hundar är otroligt trygga i hemmet.

Jag har provat alla olika sätt att få mina hundar att bli trygga. Och det bästa har varit att få valpen trygg och säker i hemmet innan man börjar lämnan den.

För valpen är det ett trauma nog att lämna sin mamma och syskon, att börja lämna den redan första veckorna är något jag inte gör.

Flrs kommer trygghet sedan kommer ensamhet.

En hund som är trygg är lugn att lämna ...

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 904
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 922
Övr. Hund Hej! Återvänder till buke efter ganska många års uppehåll då jag minns att det fanns många kloka människor här. Vår münsterländertik...
Svar
0
· Visningar
340
Senast: Annique
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 226
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30