Ska vi eller ska vi inte?

Sv: Ska vi eller ska vi inte?

Lånar knapp..

Ja, jag undar varför vissa hundar inte orkar hälsa när matte/husse kommer hem. Är det för de vet att fast de kommer hem, så kommer inget roligt hända?

Folk får göra som de vill, men att de har samvete och kan försvara att hundar ligger själva 8-9 timmar per dag, det begriper inte jag. Jag köper en hund för jag ska umgås med den, inte för den ska ligga själv.
Visst kan livet ändras så hunden måste vara själv längre stunder. Men då skulle iallafall jag se till att det bara blir under en tid, sen får man ordna dagmatte eller kanske t o m placera om hunden. Jag var själv väldigt nära på att placera om min gamla för några år sedan. Jag bodde då själv och hade inte samvete att lämna henne själv så länge varje dag + att hon heller inte accepterade det. Men jag hade tur som har en snäll mamma som hade henne varje dag i flera år.

Och varför man måste se forskningsresultat om detta begriper jag heller inte. Alla vet väl att hundar är flockdjur. Eller vill man ha det som en bortförklaring? Att får man inte se f-resultat så tänker då de ha sin hund själv!?
Jag skulle då inte bygga mitt hundköp på att veta att den ska ligga själv 8-9 timmar per dag. Men folk gör som de vill. Men mitt samvete skulle inte klara av det.

Men vad säger att flocken måste bestå av människa,eller annan hund?

Näe,jag skulle vilja se ett resultat som säger att hundar mår dåligt pga ensamhet.
För i mina ögon,så om hundarna är tränade för att bli lämnade ensamma,så klarar de det oavsett om det handlar om 5 timmar eller 8 timmar.De är ju precis lika olyckliga under dessa 5 timmar då,eller hur?
Och det sägs ju att en hund inte har tidsuppfattning.

Ja, är det tränade kan vi ju lämna hundarna själva 15 timmar också eller?

Är det lika bussigt mot hunden att bli omplacerad om och om igen? För livet kan förändras hos de nya familjen också..

(Har själv avlivat en mkt trevlig 5 årig hane pga att han varit omplacerad 6 ggr under hans korta liv)

Varför gå på ytterligheter??

Finns ju hästar som inte får leva "naturligt och med sin flock",men det accepterar vi ju..

Ja, jag undar varför vissa hundar inte orkar hälsa när matte/husse kommer hem. Är det för de vet att fast de kommer hem, så kommer inget roligt hända?

kanske pga av det du säger, kanske pga av att dom är vana att man "inte kommer hem" för att man alltid annars ÄR hemma....kanske för att dom är trygga i mattes frånvaro....OM jag hade haft ett jobb som jag "kom hem ifrån" varje dag....så skulle dom kanske vara gladare...eller så är jag helt enkelt en dålig hundägare.....för här händer ju aldrig nåt kul........ :crazy:

Vem har pratat om att placera flera ggr? Man får ju tänka sig för, och man kan inte gardera sig mot allt.
Varför avlivade du din hund? För du fick andra arbetstider?

GaurdianAngel skrev:
Ja, men då är ju dina hundar inte ensamma 8-9 h dag och det var till dem som jag ville veta hur de aktiverar sina hundar och hur de VET att deras hundar sover alla dessa timmar.

Jag säger inte att Du som ägare till hundarna ska vara hemma dygnets alla timmar för att dina hundar ska må bra. Hundarna struntar i vad det står på ägarbeviset. Någon i flocken/familjen bör vara hemma så de slipper vara ensamma allt för många timmar.

Eftersom det var jag som skrev i ursprunget att mina hundar är med 4-5 timmar varje kväll,så svarade jag.. ;)
Sen vet jag att mina jyckar sover hela dagen medans jag är borta,de är gamla bägge två,och den ena i allafall får hänga med så länge hon har ledsyn och verkar må bra.(Hon håller på att bli blind)

martha skrev:
kanske pga av det du säger, kanske pga av att dom är vana att man "inte kommer hem" för att man alltid annars ÄR hemma....kanske för att dom är trygga i mattes frånvaro....OM jag hade haft ett jobb som jag "kom hem ifrån" varje dag....så skulle dom kanske vara gladare...eller så är jag helt enkelt en dålig hundägare.....för här händer ju aldrig nåt kul........ :crazy:

Fast så som du lever med dina hundar. Kan jag gott tänka mig att det är så. Jag tror också de skulle reagera mer om du var borta varje dag flera timmar.
Tror också det händer kul saker hos dig. Det är ju rörelse på gården och det måste ju undersökas.
Jag har det ju också så, att de går här hemma. Och visst ska det kollas på vad man gör. Ibland har de fullt upp.
Men är jag inne, så är min gamla hund inne. Hon vill helst vara där jag är.

Ingen som har pratat om att placera om flera ggr,men,tyvärr,så kan ju livet förändras även hos den nya familjen,med en ev. omplacering som följd.
Vissa raser blir ju "lättare" omplaceringshundar än andra..

Jag avlivade Kiyogi pga att han redan hade flyttat runt 6 ggr,det var en hund som jag var hundvakt åt en helg,men ägaren kom aldrig och hämtade hunden.(Lovade att vakta hunden via en annan uppfödare som var uppfödare på denna hund)
När jag väl fick tag i honom så hade han skaffat en ny hund av annan ras och själv kunde jag inte behålla en hane då jag redan hade 4 tikar och en dotter på knappa 3 år,en häst och ensamstående.Det gick bara inte,och jag ville inte att han skulle få fortsätta vandra bland familjer..
Kan ju också tillägga,att nu när mina gamlingar går på "övertid" så efter de,kommer jag inte att ha en hund till,det finns inte tid att hålla på,då jag är främst tävlingsintresserad både med häst och hund.Så efter mer än 35 år med hund,så kommer det inom en snar framtid inte finns några mer.. :cry:

I vissa fall,ja,så är jag tvungen att acceptera att en häst ej kan vara med sin flock.(Hingstar eller t ex "tuffa hästar" som inte passar i den befintliga flocken)

Senast ändrad:

Mina har iallafall någon sorts tidsuppfattning. Går jag ut fem minuter, så kommer de och hälsar när jag kommer in igen. Men det är bara "hej" och en klapp sen gör de annat. Har jag varit borta en timmer eller mer, då ska det hälsas ordentligt och klappas. Och de kan komma tillbaka flera ggr fast vi hälsat klart och hälsa lite mer.

amkm skrev:
Ingen som har pratat om att placera om flera ggr,men,tyvärr,så kan ju livet förändras även hos den nya familjen,med en ev. omplacering som följd.

Ska man tänka så, då kan ingen köpa hund. Men köper man en hund så kan man göra det bästa från början, sen om det inte blir så, är en annan sak.

amkm skrev:
Men skiljer de mellan 3 timmar och 5 timmar? ;)

Nä, men varför ska 8 timmar vara acceptabelt. Man kan ju gå hur långt som helst. Klarar den 8, så klarar den 9 osv....
Varför inte ta tex 5 som riktlinje. Varför ska just 8 vara acceptabelt? Är det för vi jobbar? Ska hundan anpassa sig till allt?
Lämnas hunden igen, för det ska handlas mm. Ja, det är det också många som gör.

Men som jag sa. Folk får lämna sina hundar 8 timmar om de vill, men jag vill det inte.

Precis,det är dit jag vill komma..
Om jag skaffar en hund,så gör jag det för att jag vill,jag har tid osv..
MEN,livet kan förändra sig,jag väljer kanske i det läget att omplacera.
Hittar en bra familj,de avgudar hunden,MEN,så händer nått för de också,och så är cirkusen igång..
I mina ögon,i detta fall,så anser jag,att hunden har det bättre av att få vara kvar i sin ursprungsfamilj och då istället tränas på att t ex vara hemma ensam längre och man får då lägga ner mkt tid på att "aktivera" hunden på morgonen/kvällen istället..

Men för att gå åt andra hållet då,varför just 5 timmar som riktlinje,varför inte 3??

För mig,ja,jag har ju som jag skrivit hundarna inte själva alls,så är 8 timmar ändå i kortaset laget då jag har resväg till och från jobbet på sammalagt 3 timmar,därav att jag inte kommer att skaffa fler hundar.
Om jag köper hund,så ska jag själv kunna ta hand om den,inte förlita mig på att alla andra gör det.. ;)

Men för mig beror det på hur länge hunden ska lära sig att vara själv. För mig är 8 timmar för länge, och jag skulle göra något åt det. Jag kan acceptera 8 timmar nån dag i veckan, men inte varje dag.

Nu ska jag äta frukost. Blev sittandes här och nu är jag hungrig :d

Ja, ta tre timmar som riktlinje om du vill, det är ju ändå bättre. Jag tog bara ett ex.

Jag köper också hund för att ta hand om den själv. Skulle inte ens välja dagis. Endast om mitt liv ändrar sig skulle jag kunna tänka mig det en kort period.

*lånar knapp*

Många av er skriver att hunden inte mår det minsta dåligt av att lämnas själv länge. Hur vet ni det??? Har hunden talat om för er attd en mår bra av att vara själv hela dagen?
Klart hunden är överlycklig när ni kommer hem, eller så är den redan så knäckt så den inte ens orkar komma fram och hälsa.

De flesta hundar som jämt lämnas har ju liksom "kuvats", de vet att det inte är någon ide att protestera för det blir så här ändå. De har accepterat sitt öde - men det är inte samma sak som att de trivs med det.

Sedan finns det hundar som inte bara rakt av accepterar att bli behandlade illa (min ras t ex) utan de visar det genom att gå lös på inredningen osv, därav att vissa raser anses vara svårare att lämna ensamma, de är helt enkelt svårare att kuva :crazy:

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 904
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 922
Övr. Hund Hej! Återvänder till buke efter ganska många års uppehåll då jag minns att det fanns många kloka människor här. Vår münsterländertik...
Svar
0
· Visningar
340
Senast: Annique
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 226
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Unghästfasoner?