Ska medryttare ta stallpass?

Sv: Ska medryttare ta stallpass?

Om jag skulle haft medryttare på min häst förra vintern skulle medryttaren nog få ta ett pass när denne ändå var där. Står i ett kollektivstall och i vintras var det bara 4 hästar i stallet vilket medförde att det blev 6-7 pass i veckan, och då skulle medryttaren nog ha fått ta t.ex. ett insläpp när denne ändå var där. Annars hade jag ändå fått åka dit.

Jag tycker det beror helt på situationen. Är medryttaren en van hästmänniska som känner till rutinerna i stallet, då tycker jag det är ok att den och hästägaren hjälps åt med stalljour. Tidsbrist är ju en vanlig anledning till att hästägare skaffar medryttare. Men att då pracka på medryttaren alla "grispass" för att ägaren ska slippa, det tycker jag verkligen inte är ok!

Jag har tom svårt att be min medhjälpare att ta helgstall. Jag är inackorderad där viss helgjour ingår, men det har blivit rejält "avancerat" med många hästar och rejält med "kom ihåg", så det tar emot att be min medhjälpare ha helgstall! :crazy:
Min medhjälpare betalar inget, hon hjälper mig när jag inte hinner rida. Och då är det ju ingen hjälp till mig att bara få hästen riden på helgen om jag ändå måste dit och göra min helgjour. Jag har fått mig ett litet dilemma där!

Vad tycker ni om företeelsen? Har ni råkat ut för det eller utövar ni det själv?

Mina medryttare har aldrig behövt ta pass eller göra något utöver att sköta om och rida min häst. Man får göra som man vill tycker jag, så länge man är överens.

Jag är mycket rädd om en bra medryttare - vill därför inte lasta dessa med en massa extrajobb.

Jag tycker såhär; allt är okej sålänge medryttaren och hästägaren är överrens!

Det här ämnet diskuteras ju i oändlighet, huruvida man ska hjälpa till, betala, vem som hjälper vem osv. Det är bara att acceptera att folk tycker väldigt olika och leta upp en hästägare/medryttare som har samma filosofi som en själv ;)

Jag skulle personligen inte ha något emot att ta något stallpass eller betala en summa, då jag vet att det är en dyr hobby och man är ju medryttare för att man vill rida liksom. Jag hade själv kunnat tänka mig att betala/hjälpa till om jag var medryttare.

Håller med till fullo. För övrigt är inte min medryttare påtvingad att ta några fodringar, men om jag absolut inte kan och inte hittar någon annan så brukar jag fråga henne, och då drar jag av en viss summa från det hon betalar varje månad. Men kan/vill hon inte så är det ju inget mer med det, då fortsätter jag leta efter nån annan som kan hjälpa mig med fodringen.

Varför fenomenet existerar tror jag beror på att det är dyrt, mkt dyrare ,nu än för bara ett par år sedan att ha häst. Ägaren vill få någon kompentsation i tid eller pengar för att någon skall få rida hästen.

Om en medryttare ska ta pass beror på reglerna i stallet och överenskommelsen mellan medryttare och ägare.

Vill man rida men inte betala eller hjälpa till för att vara medryttare och inte hittar en ägare som helt fritt vill låna ut sin häst återstår att betala på ridskolan eller köpa egen häst.

......., men däremot för att hålla koll på ordningen. Vi hästägare känner varandra väl, men med medryttare, skötare, föräldrar, kompisar osv är det svårare. Med 13 hästar i stallet är det omöjligt att hålla koll på alla! :p

Jag tycker att det fungerar som bäst när det endast är hästägarna som tar passen, just för att hålla ordning, och med tanke på att det ändå är vi som har största ansvaret i stallet som det redan är! :idea:

Delvis knapplån:

Kan absolut hålla med dig här, trots att vår blivande medryttare antagligen får ta något pass. :)

Om det är ett större stall där det kanske finns många olika personer som handskas med hästarna (t ex medryttare, skötare, släkt och vänner) så kan det nog bli lite tokigheter ibland och säkerheten för folk och hästar riskeras lättare.

I vårt stall finns bara två hästar (vår och stallägarens) men jag kommer absolut att vara mycket noga med att instruera medryttaren hur vi handskas med hästarna och och dessutom måste jag så klart ha den andra hästägarens medgivande angående medryttarens hanteringen av hennes häst. :)

Knapp
Min medryttare tog stallpass de dagar hon var i stallet, i det tidigare stallet jag stod i. Det var kollektivstall och vi hade ett pass/dag, alltså var hon "tvungen" att ta ett. Annars hade jag fått åka dit ändå och då faller ju hela poängen med medryttaren. Dock fick hon alltid välja själv vilket pass hon ville ha(ja om inte någon annan hann skriva upp sig före förståss) och vi gjorde upp dagarna efter hur det passade henne, jag var bara glad att få hjälp.

I nuvarande stallet har vi inte "pass" utan man tar in sin häst själv, och är sin häst den näst sista ute tar man då in den sista också, samt om övriga i stallet redan varit där så tar man in de hästar som blir kvar, man lämnar aldrig någon ensam. Detta fick naturligtvis medryttaren göra också, för samma sak här, skulle jag ändå bli tvungen att åka ut så kan jag ju skippa att ha medryttare.

Nu har jag ingen längre då det inte fungerade med den senaste. Hon "glömde" bort att hon hade födelsedag och sa samma kväll kl 19 att hon inte kunde komma pga födelsedagen. Samt att hon gjort liknande flera gånger tidigare.. det orkade jag inte med då jag jobbar skift och ej hade bil...då var det bättre att vara själv..

Där jag är medryttare nu så behöver jag inte ha några stallpass, mocka eller göra iårdning foder. Utan enbart rida/ sköta hästen..

Hos min förra medryttarhäst så hade jag stallpass, fodringar, mockning och allt som hör till..så jag tror nog det beror på hur ägaren vill ha det och vad man kommer överens om.

och kanske vad det är för typ av stall också.. står man i ett fullservicestall men kanske helgtjänst nån enstaka gång så känns det ju inte som att man ber medryttaren ta den där enstaka gången..
men typ kollektivt med 1pass/dag då blir det ju att medryttaren måste ta ett pass, annars ger det ju inget att ha medryttare liksom..

Jag har mina hästar hemma och en tjej och hennes lilla dotter ville komma hit och rida på min shettis 2 ggr i veckan.
Jag tyckte att det var kanon då ingen här hemma rider på henne pga storleken.

Vi bestämde att på vintern skulle hon hjälpa till att mocka hennes box om ingen hade hunnit göra det och hon själv erbjöd sig att betala 100 kr i månaden till fodret.
För mej lät det helt ok, men sen visade det sig att hon själv ville rida lite på shettisen ( hon är väldigt liten och väger runt 40 kg), det var inte problemet för mej utan att hon tydligen räknade att jag skulle passa dottern då.

Sen ringde hon tredje gången hon skulle hit och visste inte om hon skulle komma direkt eller vänta tills kvällen när sambon kommit hem, men sen sa hon -Du jag kommer direkt, lillkillen ska egentligen sova middag ( 1½-åring) men han somnar i bilen och om han vaknar kan väl du hålla lite utkik på honom!!!!

För det första, det var i juli, ca 25 grader varmt....vem låter sin unge sova i bilen då??
För det andra, han känner inte mej, kul att vakna i bilen hos en främmande "tant" !!
För det tredje, jag har alltså 3 egna barn här hemma plus 2 bonusbarn och de yngsta är på 1 och 2 år, som att jag inte har fullt upp med barn själv!!

Jag sa ganska bestämt att -Du får komma på kvällen istället.
Hon kom och efter det har jag inte sett röken av henne! ;)

Verkar som om hon var ute efter att få rida och barnpassning vilket inte var min tanke från början..

Så det finns ju lustiga människor till allt:rofl:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 384
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
971
Senast: Bison
·
Gnägg Jag har kollat flera annonser för medryttarhäst. Är det en ny trend att medryttare ska ta på sig utsläpp på morgonen, fodringar och...
2
Svar
25
· Visningar
2 922
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar