Ska medryttare ta stallpass?

Sv: Ska medryttare ta stallpass?

Jag har bett min medis ta några morgnar och hon har själv erbjudit sig att ta andra gånger eftersom hon är morgonpigg och gärna är i stallet runt sju på morgonen. Vi har enbart utsläpp söndagsmorgnar annars tar stallägaren ut dom
Står i ett rätt litet stall med 9 hästar , medisen är 20 år, medisen har ridit stallägarens häst innan och haft egen häst i vårt stall så alla i stallet känner henne och har tyckt att det är ok att hon tagit ut.

Tycker det låter helknasigt. Där jag står får medryttare inte ta stallpass om det inte rör sig om såna som tidigare stått i stallet m egen häst. Skulle inte vilja att andras medryttare hanterade mina hästar. Oförskämt av folk att kräva betalning och sådan hjälp dessutom.:devil:

Finns förståss lika många åsikter som det finns människor i vad en medryttare ska göra o inte o hur mkt de ska betala eller inte. Men jag tänker mig att det är en fråga man måste komma överrens om innan man börjar sammarbetet vilket jag anser det vara. Endel kankse har svårt o rida sin häst eftersom de har småbarn som någon skrev om o då kan de ta hand om stallsysslorna själv men behöver hjälp med just ridningen. Andra behöver hjälp vissa dagar i veckan då de inte hinner till stallet. Det är ju så varierande så jag tycker det är något man ska komma överrens om innan. Ägaren behöver hjälp med detta... vad kan medryttaren bidra med? Fungerar det ihop så kommer man att få ett toppensammarbete.

Tycker som du. Mockning och lägga fram foder/fodra den häst man rider den dagen är ju ganska självklart om ägaren vill slippa åka ut.
Men övrig stalltjänst ska hästägaren stå för. Det hade jag inte gjort om jag varit medryttare.

Jag har tagit vissa stallpass som medryttare, om jag ändå är i stallet i tid för in/ut släpp eller fodringar. Jag har dock aldrig haft det som krav på mig, och skulle inte ställa upp på sådana krav eftersom jag har betalat för att vara medryttare.
Skulle jag vara gratis-medryttare skulle jag kunna ställa upp på att ha stallpass de dagarna jag skulle rida.

Jag skrev ju lite tidigare, det kan vara så att det jag kallar medryttare är vad andra kallar delfodervärd??

Finns ju många olika benämningar på saker..

Knapplån:

Vad innebär dessa benämningar för er?

*Skötare

*Medryttare

*Delfodervärd

Jag sitter här o spekulerar.. ;-)

Jag tycker gott en medryttare kan hjälpa ta stallpass, men det är skillnad på att tvinga medryttaren att ta alla stallpass om det är stort stall & hårt arbete.
Ingen sliter ihjäl sig på att slänga färdigvägt hö i hagen & ta ut hästar, eller in för den delen heller.

Sedan kan man nog inte bara räkna med att åkarkmacka hela vägen bara för att man inte har egen häst installad, en medryttarhäst innebär arbete den med.
Så jag hade inte ens tagit en medryttare som uttalade att denna inte ville ha ansvar, då backar jag direkt.

Jag skulle aldrig drömma att be medryttaren ta stallpass. När jag hade medryttare så betalade h*n för att få hyra hästen och inte för att ta jobbiga stallpass.
Om man inte betalar/tar betalt är det såklart en annan sak. Eller om man reducerar priset, att ta ut och fodra t.ex. 15 hästar på morgonen och sopa stallet tar ca 2 timmar. Jag skulle sänka priset med ungefär 200:- för medryttaren per gång hon gjorde det.
Som medryttare på flera hästar har det aldrig kommit på tal från ägarna heller.

Men, eftersom jag fortfarande sitter och spånar.. När man då sätter priset på att vara medryttare på en häst, hur räknar man då?

Nu tar jag ett exempel ur luften..
Stallhyra 2400:- mån ingår foder strö utsläpp vardagar
En stalljour heldag 200:- exempel på vad det kan kosta att köpa sig fri..
Skoning 900:-

Dvs ca 113:- per dag, som det kostar att ha häst.( I det här fallet)

Och nu är ju inte alla kostnader medräknade, så som försäkring, tillskottsfoder, broddar, utrustning och sådant som ägaren står för.

Det stod ngnstans i tråden att man ju får ner kostnaden på att stå i ett stall med stallpass, och så är det ju, men då får man ju lägga mer tid istället, och tid är oxå pengar, som ngn vist har stiftat ner.
Så om ägaren har fått ner prislappen på att ha häst genom att ha hästen i ett stall med stallpass, och detta medför att medryttaren får en lägre prislapp, så ser inte jag att det är ngt konstigt att medryttaren tar stallpass?

Och ngn skrev att de inte ville att medryttare skulle hantera deras hästar. Jag har träffat många medryttare som hanterat hästar 1000 gånger bättre än många hästägare.. Det är en personfråga vem jag vill ska leda min häst och hantera den.
Jag tror bara att man kommer rätt billigt undan på att vara medryttare trots allt, i de flesta fall, med tanke på vad det kostar att ha häst, om man inte har en egen gård, trots att det kostar då med.

Jag har varit i bägge ändar av repet, och för mig har det varit självklart att hjälpa till med det som jag kan hjälpa till med, samtidigt som att jag har betalt till en viss del.

Nu ska inte detta utnyttjas, vilket jag tror händer ganska ofta..

Men min fråga kvarstår; är man skötare/medhjälpare/medryttare eller är man medryttare/delfodervärd/delansvarig eller är man medryttare/utbildare?

För min del så verkar det som om ordet medryttare är rätt så brett??

För jag kan tycka att det är relativt, om man är ex 1 i min lista, sk HÄSTSKÖTARE(gillar inte det ordet, men för att förklara) så tycker inte jag att man ska behöva betala alls, inte heller behöva ta pass.

Som UTBILDARE av hästen tycker jag inte heller att man ska behöva betala, man gör ju trots allt ägaren en tjänst om man får fram hästen till vad den inte skulle ha klarat med sin ägare.
Då är det kanske istället betalning för tjänsten som vore på plats.

Och som DELFODERVÄRD: tycker jag att man betalar eller jobbar för sin del av hästen, då man nyttjar hästen som en ägare skulle göra, förutom försäkringsfrågan, fast även det kan tydligen variera från fall till fall.

Jag har varit medryttare på X antal hästar, och alltid erbjudit mig att göra annat än att rida & rykta. Inte sällan skrev jag en annons "medryttare finnes", och skrev där vad jag kunde göra utöver ridningen.
Rida, rykta, mocka, göra rent vattenkopp/-hink, byta strö helt i boxen, i vissa fall fodra, göra i ordning foderhinkar, ge hö. Det var vad jag gjorde som mest då jag var medryttare. Brukade fråga om det fanns mer jag kunde göra för att vara till hjälp, när jag var klar frågade jag inte sällan andra hästägare i stallet om de ville ha hjälp, men jag blev aldrig ombedd att ta ett stallpass (alla hästar i stallet).

Och ngn skrev att de inte ville att medryttare skulle hantera deras hästar. Jag har träffat många medryttare som hanterat hästar 1000 gånger bättre än många hästägare.. Det är en personfråga vem jag vill ska leda min häst och hantera den.

Fast den saken handlar inte så mycket om vad just den individuelle medryttaren kan utan mer om att man som annan hästägare i stallet inte har koll på vilka människor som hanterar ens hästar. Oftast så tror jag hästarna mår bäst av ju mindre människor som hanterar dem - färre mixade signaler.
I ett privatstall på t.ex. 10 hästar så vet man vilka som hanterar ens häst, om varje hästägare skaffar medryttare kommer det plötsligt 10 till personer som ska hantera dem och som man inte har någon aning om deras hästhantering.

För jag kan tycka att det är relativt, om man är ex 1 i min lista, sk HÄSTSKÖTARE(gillar inte det ordet, men för att förklara) så tycker inte jag att man ska behöva betala alls, inte heller behöva ta pass.

Som UTBILDARE av hästen tycker jag inte heller att man ska behöva betala, man gör ju trots allt ägaren en tjänst om man får fram hästen till vad den inte skulle ha klarat med sin ägare.
Då är det kanske istället betalning för tjänsten som vore på plats.

Och som DELFODERVÄRD: tycker jag att man betalar eller jobbar för sin del av hästen, då man nyttjar hästen som en ägare skulle göra, förutom försäkringsfrågan, fast även det kan tydligen variera från fall till fall.

Håller med i din syn ovan.

Medryttare är för mig en person som inte får samma ansvar att bestämma över hästen som en delfodervärd, t.ex. har h*n inte "rätt" att vara med och bestämma foderstat eller göra upp ett träningsschema om inte ägaren vill det. Men t.ex. en halvfodervärd ska ha mer bestämmanderätt över hästen och är mer involverad och ska därför ta stallpass om ägaren vill det.

*kl*

Vad man "ska" eller inte är svårt att säga. Det beror ju helt på vad varje medryttar/ägarpar kommer överens om. Det blir ju alltid eviga diskussioner kring detta, vad/om man ska betala osv. Det är väl precis som överallt annars, tillgång och efterfrågan. Hittar man en häst att rida gratis på, där ägaren inte vill ha hjälp med stalljobb, så grattis och kör på! Ingen kan ju säga nåt om det. Personligen lägger jag så mycket pengar på min häst, att om någon annan ska få nöje av det vill jag ha något i gengäld. Hästfria dagar kan jag få ändå genom att byta tjänster inom stallet, eller som nu ha min häst på lösdrift.
Tidigare stod jag i kollektivstall, och hade då två olika medryttare under olika perioder. Den ena var student, hade inga pengar men gott om tid. Hon red mest i skogen, på bana nån gång under överinseende av mig, och tog något pass då och då om de råkade ligga på den dag hon hade. Passen fördelades två veckor i förväg, och vi bestämde oftast rätt kort inpå om hon skulle rida nån dag.
Den andra tjejen hade mer frihet vad gällde träning (hon hade även hand om min häst när jag var bortrest tre månader, då betalade jag allt utom hovslagaren. Skulle inte hon haft hästen hade han vilat o därmed varit oskodd, därför löste vi det så). Hon betalade hovslagaren även när jag var hemma, ca 400/månad, fick rida i princip när hon ville (1-2-3 dagar/vecka), och tog också pass om de inföll de dagar hon hade hästen. Hade stallet inte varit kollektivt hade det kostat mer, och då hade jag behövt mer hjälp med stallhyra. Tilläggas bör att båda dessa var myndiga tjejer med mycket hästvana, samt godkända av övriga i stallet.

Det jag vill komma fram till är ju att var och en får avgöra vad de tycker är en schysst deal, sen får man leta efter nån som tycker samma!

*kl*

Det beror väl lite på hur mycket man som medryttare har hästen och vilka dagar.

Jag har inte krävt att mina medryttare ska ta stallpass om de bara rider 1-2 ggr i veckan. Har de däremot haft hästen på halvtid och även velat ha hästen helgdagar så har de själva fått "stå sitt kast" och ta stallpass om det infaller den dag de vill ha. Jag väljer personligen så pass rutinerade (och dessutom vuxna) medryttare att detta inte har varit några problem.

Har själv varit medryttare periodvis och det är inget jag skulle backa på om det inte fanns någon/några hästar som det skulle vara uppenbara risker med att hantera.

Senast ändrad:

kl

Jag har en medryttare för att bli hästledig ibland (på sambons bestämda inrådan;))
Hon har hästen och shettisen 2-3 ggr/vecka. då sköter hon allt som gäller dom.

Utöver det så ska hon ta ett stallpass/vecka, jag har 3-4 st

Detta skrev jag redan i annonsen där jag sökte medryttare.
Det är ju upp till medryttaren om det är okej annars får man kanske leta någon annanstans.

Hon betalar ingenting, hjälpen är betalning nog för mig :laugh:

Jag skulle aldrig kräva av min medryttare att ta något stallpass då hon ska sköta min häst och inte resten av stallets hästar.
Men sen finns det ju undantag, ifall det krisar och man frågar så tror jag ofta inte det är något problem.

:) Håller med dig helt o fullt, jag vill oxå veta VEM som hanterar min häst, men det behöver inte vara hästägaren;) Nu är ju vi ett litet stall, och det är inte så många som hanterar våra hästar, fast jag tror att alla i stallet är noga och kollar sina medryttare innan de släpper dem på egen hand i stallet, det kan ju hända saker bara man ska ta ut en häst ur hagen, det har vi bittert fått erfara.. (Hästägare..):eek:

Å andra sidan, när det går att rida så är det flera som vill hjälpa till, fast då kan man ju lite känna att om det inte passar när hästen inte kan ridas fullt ut, så varför passar det när den kan ridas??
Det kostar ju ganska mkt både tid o pengar att ha häst, oavsett om den rids eller inte..

Det är väl inte så himla konstigt att man som medryttare vill ha en häst som går att rida på?

Själv skulle jag aldrig i livet betala för att vara medryttare och sen dessutom ta stallpass! Såklart jag fixar hästens dagliga skötsel när jag är där, men att betala för att asa andras hästar ut och in ur hagar gör jag inte.

Sen gillar jag inte att det tas betalt för att jag ska vara medryttare alls, men har gjort det, beroende på hur desperat jag varit. Har oftast ridit bättre än ägaren och då känns det lite surt att betala för att utbilda andras hästar.

jag skulle inte överlåta fodringar mm till min min/mina medryttare.
kan lätt bli gnäll från andra inackorderingar osv om något inte efterlevs,dessutom har jag medryttare för att rida/sköta min häst och inte andras:D

har haft hästen i kollektivstall tidigare och har lagt in medryttarens ridning på såna dagar då jag inte haft några pass i stallet.

..

Vad innebär dessa benämningar för er?

*Skötare

Skötaren hjälper till att sköta hästen, betalar inget. Kan få rida med ägaren goda vilja (oftast skritturer ut el likn. enligt min erfarenhet)

Betalar för att rida hästen viss/vissa dag/dagar per vecka. Får träna hästen, d.v.s. ha den som sin egen under sina medryttardagar. Har inget ansvar om hästen blir sjuk, går den inte att rida betalar inte medryttare sina dagar.

*Delfodervärd

Har ett större ansvar än medryttare eftersom den delar de faktiska kostnaderna för hästen precis som ägaren, är hästen sjuk och inte går att rida eller behöver köpa dyra specialbeslag så kostar det delfodervärden pengar.

När det gäller krav att ta pass så är det väl tillgång och efterfrågan.
Jag skulle själv inte vilja göra det såvida inte medryttarhästen far formligen fantastisk.
Jag skulle själv inte låta en ev. medryttare göra pass såvida det inte fanns ett intresse från dennes sida (ex.vis för att få ner kostnaden) och då skulle hon/han få gå dubbelt med mig och jag skulle ha pratat med de andra i stallet för att höra om det var o.k.

Nu har vi inga pass i vårt stall men jag kämpar hårt för att inte vara så "ego" om min häst som jag tidigare varit med mina andra hästar. Det finns positiva fördelar med att fler får lära känna hästen och hantera den, det behöver inte bli fel (peppar, peppar:p)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 384
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
971
Senast: Bison
·
Gnägg Jag har kollat flera annonser för medryttarhäst. Är det en ny trend att medryttare ska ta på sig utsläpp på morgonen, fodringar och...
2
Svar
25
· Visningar
2 922
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar