Sv: Ska medryttare ta stallpass?
Men, eftersom jag fortfarande sitter och spånar.. När man då sätter priset på att vara medryttare på en häst, hur räknar man då?
Nu tar jag ett exempel ur luften..
Stallhyra 2400:- mån ingår foder strö utsläpp vardagar
En stalljour heldag 200:- exempel på vad det kan kosta att köpa sig fri..
Skoning 900:-
Dvs ca 113:- per dag, som det kostar att ha häst.( I det här fallet)
Och nu är ju inte alla kostnader medräknade, så som försäkring, tillskottsfoder, broddar, utrustning och sådant som ägaren står för.
Det stod ngnstans i tråden att man ju får ner kostnaden på att stå i ett stall med stallpass, och så är det ju, men då får man ju lägga mer tid istället, och tid är oxå pengar, som ngn vist har stiftat ner.
Så om ägaren har fått ner prislappen på att ha häst genom att ha hästen i ett stall med stallpass, och detta medför att medryttaren får en lägre prislapp, så ser inte jag att det är ngt konstigt att medryttaren tar stallpass?
Och ngn skrev att de inte ville att medryttare skulle hantera deras hästar. Jag har träffat många medryttare som hanterat hästar 1000 gånger bättre än många hästägare.. Det är en personfråga vem jag vill ska leda min häst och hantera den.
Jag tror bara att man kommer rätt billigt undan på att vara medryttare trots allt, i de flesta fall, med tanke på vad det kostar att ha häst, om man inte har en egen gård, trots att det kostar då med.
Jag har varit i bägge ändar av repet, och för mig har det varit självklart att hjälpa till med det som jag kan hjälpa till med, samtidigt som att jag har betalt till en viss del.
Nu ska inte detta utnyttjas, vilket jag tror händer ganska ofta..
Men min fråga kvarstår; är man skötare/medhjälpare/medryttare eller är man medryttare/delfodervärd/delansvarig eller är man medryttare/utbildare?
För min del så verkar det som om ordet medryttare är rätt så brett??
För jag kan tycka att det är relativt, om man är ex 1 i min lista, sk HÄSTSKÖTARE(gillar inte det ordet, men för att förklara) så tycker inte jag att man ska behöva betala alls, inte heller behöva ta pass.
Som UTBILDARE av hästen tycker jag inte heller att man ska behöva betala, man gör ju trots allt ägaren en tjänst om man får fram hästen till vad den inte skulle ha klarat med sin ägare.
Då är det kanske istället betalning för tjänsten som vore på plats.
Och som DELFODERVÄRD: tycker jag att man betalar eller jobbar för sin del av hästen, då man nyttjar hästen som en ägare skulle göra, förutom försäkringsfrågan, fast även det kan tydligen variera från fall till fall.