Sv: Ska medryttare ta stallpass?
Citat från mitt tidigare inlägg, hela texten jag skrev..
Speciellt nu när jag har en unghäst tycker jag att det är svårt med medhjälpare, iom att de inte kan rida så blir det ju bara jobb, och det gör att jag drar mig för att be om hjälp..
Å andra sidan, när det går att rida så är det flera som vill hjälpa till, fast då kan man ju lite känna att om det inte passar när hästen inte kan ridas fullt ut, så varför passar det när den kan ridas??
Det kostar ju ganska mkt både tid o pengar att ha häst, oavsett om den rids eller inte..
Med andra ord så förstår jag att det kanske inte är så kul att hjälpa ngn som inte har en häst att rida fullt ut, men om man inte betalar ngt, och inte tar annat jobb som stallpass, så får man nog ta vad man får oxå, nu tänker jag så här: Att om jag har en häst som går att ridas fullt ut, medryttaren får vara med och rida/träna och allt det"roliga", och sen blir hästen skadad, och måste vila, och då slutar medryttaren att höra av sig, för att direkt höra av sig när hästen är igång igen, då känner man sig nog lite utnyttjad som betalande hästägare oxå, om det inte är så att personen i fråga ska utbilda hästen, då är det en annan sak.
Men i de lägen som jag har varit i så har jag velat haft hjälp med min häst för att slippa ta de där snabbpassen, när man egentligen inte har tid, och får kasta sig ut o mocka o fixa foder.
Och de passen kommer ju oavsett om hästen rids fullt ut eller ej.
I mitt nuvarande fall så har jag ju en unghäst, och jag åker ut själv till den varje dag, men jag vet med mig, att den dagen som man kan börja att hoppa och träna dressyr, då finns det helt plötsligt många som vill vara med o rida, och det var det som mitt tidigare inlägg syftade på. Och i det läget så kan man ju tycka, att om det inte är en person som utbildar hästen, och inte ngn som betalar, så får man kanske bita i det sura äpplet och rida de där rundorna i skritt i skogen oxå, för att få ta del i det roligare sen?
Och nu pratar jag BARA om folk som finns i ens närhet under HELA den här fasen, inte om nya kontakter som kommer in i bilden när inridningen är klar.
Tjejen som hjälper mig idag har hjälpt mig under lång tid, och jag tycker att hon och jag har ett jättebra samarbete, vi vill åt samma håll med hästarna, och därför värdesätter jag henne 100 gånger mer än ngn som betalar men som jag inte alls kan känna förtroende för.
Nu tror jag att tråden har dessa diskutioner för att man pratar om olika saker oxå. Min "medryttare" är vad Sar skulle kalla hästskötare, dock så får hon rida som hon vill på sina dagar, hon får ha honom som sin egen, har varit och tävlat med min tidigare häst, och då har jag ställt upp m släp och bil med krok, samt att jag då varit hästskötare.. Dock har jag ngn gång lämnat önskemål om vad hon kan träna på, eller om han gått hårt dagen innan, att han skulle få ta det lite lugnare.
Den killen som jag hade som Medryttare förut var nog snarare en delfodervärd, vi kom inte alltid överens men på hans dagar så gjorde han som han ville, och på mina gjorde jag som jag ville.
Just den här lösningen passade inte mig alls, utan jag känner att då betalar jag hellre kalaset själv, men i dåläget hade jag inte möjlighet.
Och det är ju det som är tur, att man kan hitta en hästägare och en medryttare/skötare/delfodervärd som passar ihop, så att alla tre parter, häst oxå inräknad, kan få ut mesta möjliga av situationen?