Ska medryttare ta stallpass?

Sv: Ska medryttare ta stallpass?

Jag tycker såhär; allt är okej sålänge medryttaren och hästägaren är överrens!

Det här ämnet diskuteras ju i oändlighet, huruvida man ska hjälpa till, betala, vem som hjälper vem osv. Det är bara att acceptera att folk tycker väldigt olika och leta upp en hästägare/medryttare som har samma filosofi som en själv ;)

Jag skulle personligen inte ha något emot att ta något stallpass eller betala en summa, då jag vet att det är en dyr hobby och man är ju medryttare för att man vill rida liksom. Jag hade själv kunnat tänka mig att betala/hjälpa till om jag var medryttare.

Citat från mitt tidigare inlägg, hela texten jag skrev..

Speciellt nu när jag har en unghäst tycker jag att det är svårt med medhjälpare, iom att de inte kan rida så blir det ju bara jobb, och det gör att jag drar mig för att be om hjälp..
Å andra sidan, när det går att rida så är det flera som vill hjälpa till, fast då kan man ju lite känna att om det inte passar när hästen inte kan ridas fullt ut, så varför passar det när den kan ridas??
Det kostar ju ganska mkt både tid o pengar att ha häst, oavsett om den rids eller inte..

Med andra ord så förstår jag att det kanske inte är så kul att hjälpa ngn som inte har en häst att rida fullt ut, men om man inte betalar ngt, och inte tar annat jobb som stallpass, så får man nog ta vad man får oxå, nu tänker jag så här: Att om jag har en häst som går att ridas fullt ut, medryttaren får vara med och rida/träna och allt det"roliga", och sen blir hästen skadad, och måste vila, och då slutar medryttaren att höra av sig, för att direkt höra av sig när hästen är igång igen, då känner man sig nog lite utnyttjad som betalande hästägare oxå, om det inte är så att personen i fråga ska utbilda hästen, då är det en annan sak.

Men i de lägen som jag har varit i så har jag velat haft hjälp med min häst för att slippa ta de där snabbpassen, när man egentligen inte har tid, och får kasta sig ut o mocka o fixa foder.
Och de passen kommer ju oavsett om hästen rids fullt ut eller ej.

I mitt nuvarande fall så har jag ju en unghäst, och jag åker ut själv till den varje dag, men jag vet med mig, att den dagen som man kan börja att hoppa och träna dressyr, då finns det helt plötsligt många som vill vara med o rida, och det var det som mitt tidigare inlägg syftade på. Och i det läget så kan man ju tycka, att om det inte är en person som utbildar hästen, och inte ngn som betalar, så får man kanske bita i det sura äpplet och rida de där rundorna i skritt i skogen oxå, för att få ta del i det roligare sen?:confused:

Och nu pratar jag BARA om folk som finns i ens närhet under HELA den här fasen, inte om nya kontakter som kommer in i bilden när inridningen är klar.

Tjejen som hjälper mig idag har hjälpt mig under lång tid, och jag tycker att hon och jag har ett jättebra samarbete, vi vill åt samma håll med hästarna, och därför värdesätter jag henne 100 gånger mer än ngn som betalar men som jag inte alls kan känna förtroende för.:laugh:

Nu tror jag att tråden har dessa diskutioner för att man pratar om olika saker oxå. Min "medryttare" är vad Sar skulle kalla hästskötare, dock så får hon rida som hon vill på sina dagar, hon får ha honom som sin egen, har varit och tävlat med min tidigare häst, och då har jag ställt upp m släp och bil med krok, samt att jag då varit hästskötare.. Dock har jag ngn gång lämnat önskemål om vad hon kan träna på, eller om han gått hårt dagen innan, att han skulle få ta det lite lugnare.

Den killen som jag hade som Medryttare förut var nog snarare en delfodervärd, vi kom inte alltid överens men på hans dagar så gjorde han som han ville, och på mina gjorde jag som jag ville.
Just den här lösningen passade inte mig alls, utan jag känner att då betalar jag hellre kalaset själv, men i dåläget hade jag inte möjlighet.

Och det är ju det som är tur, att man kan hitta en hästägare och en medryttare/skötare/delfodervärd som passar ihop, så att alla tre parter, häst oxå inräknad, kan få ut mesta möjliga av situationen?:bump:

Med andra ord så förstår jag att det kanske inte är så kul att hjälpa ngn som inte har en häst att rida fullt ut, men om man inte betalar ngt, och inte tar annat jobb som stallpass, så får man nog ta vad man får oxå, nu tänker jag så här: Att om jag har en häst som går att ridas fullt ut, medryttaren får vara med och rida/träna och allt det"roliga", och sen blir hästen skadad, och måste vila, och då slutar medryttaren att höra av sig, för att direkt höra av sig när hästen är igång igen, då känner man sig nog lite utnyttjad som betalande hästägare oxå, om det inte är så att personen i fråga ska utbilda hästen, då är det en annan sak.

Ang. att hoppa av som medryttare för att hästen är skadad en kortare period känns inte riktigt rätt. Däremot tycker jag inte man ska betala under den perioden hästen är sjuk men om ägaren är beroende av de pengarna så får h*n avstå flera av sina egna dagar senare när hästen är frisk så medryttaren inte betalar för att mocka.
Om man inte betalar något alls så tycker jag det är fult att hoppa av för att hästen inte är ridbar, då kan man ställa upp och sköta hästen annars också i gengäld.

Som halvfodervärd tycker jag dock man ska betala även om hästen är skadad, för då är ju hästen till hälften ens egen.

Lite OT-diskussion kanske men men ... :)

(har inte orkat läsa hela tråden...)

Jag letar medryttarhäst och det är inte dte lättaste må jag säga trots att jag är både erfaren och pålitlig (haft egen häst sedan barnsben). Anledningen är att i princip alla som kontaktat mig vill att man ska ta stallpass, helst då morgonfodringar och utsläpp. Eftersom jag varken kan eller vill ta på mig något sådant så faller ju de flesta annars trevliga hästar + ägare bort.

På "min tid" ;) existerade inte detta att ens medryttare skulle ta pass, varför har det blivit så vanligt nu? Tilläggas kan att det inte handlade om att man i gengäld får ha hästen gratis sina dagar utan man skulle både betala OCH ta dessa pass.

I det senaste stallet jag stod i med min förra häst så var det inte ens tillåtet för hästägaren att delegera bort sina pass till andra än någon utav de andra hästägarna. Det handlade då om försäkringar och att hästarn ainte skulle behöva hanteras av så många andra människor (minimera risken för fel etc).

Vad tycker ni om företeelsen? Har ni råkat ut för det eller utövar ni det själv?

Men jag tycker att man kan ta stallpassen då man är ute.. Men jag tycker inte att man ska behöva ändra sin vardag för det.
Så tex. om du ska ut o rida lagom till insläppet exempelvis så tycker jag att du kan fixa det.
För som nån annan skrev så är ju meningen med medryttare att ägaren ska slippa att åka ut till hästen på sin då lediga dag! :cool:

Skulle jag bli medryttare skulle jag tycka det var självklart att ta några pass om det behövdes.
Står man i ett sådant stall så ingår det ju. Att vara medryttare innebär inte nödvändigtvis bara att Rida.

Men självklart ska ju hästägaren ta det mesta eftersom den oftast rider mest.
Rider man ex 50/50 så tar man ju 50/50 av passen också (max).

kl

Man märker en tydlig skillnad på dom som gillar att hålla på med hästar och allt vad det innebär,
och dom som bara vill rida....

För mej är det en självklarhet att man hjälper till med dom sysslor som det innebär att ha häst om man rider. Jag tycker det är mysigt att vara i stallet. Skaffar jag en medryttare så är det just för att jag inte hinner med alla dagar, och då skulle det ju vara konstigt om man måste dit iallafall.

För den som bara vill rida gäller det att betala bra och hitta en häst på ett fullservicestall.

Jag letar medryttare till min ena häst, han står i vårt egna stall där jag sköter allt.

Jag kräver inte att medryttaren gör några stallsysslor alls, jag vill endast att den tar hand om min häst innan, under och efter ridning.

Jag mockar, gör mat och allt annat.

Just nu tar jag inga regelrätta stallpass, de flesta hästar står fortfarande ute dygnet runt, det blir mer att var och en sköter sitt. Annars skriver upp mig på stallpass om det behövs i samband med att jag ändå skall dit, ska jag rida på eftermiddagen kan jag ju lika gärna plocka in ett par hästar från hagen, det är det minsta jag kan göra som tack för att jag får rida flera av de hästarna gratis och när jag vill. Och är jag där i samband med att någon annan har stallpass är det självklart att jag erbjuder hjälp.

Dock kan jag irritera mig på att de andra inhyrda ibland räknar med att jag ska ta in och/eller utfodra deras hästar utan att pratat med mig först. En period kunde jag komma till stallet för att rida en medryttarhäst och mötas av en whiteboard-meddelande från någon annan inhyrd där det stod "Emax, kan du mocka och fodra åt min häst" eller "Emax, ta in våra hästar!". Detta fast jag inte meddelat när jag tänkt komma, jag skulle kunna åkt dit sent på kvällen lika gärna som på förmiddagen. Då hade jag hjälpt till så mycket frivilligt att de började räkna med att jag skulle hjälpa till. Som medryttare vill jag ju göra upp mina uppgifter emellan mig och hästens ägare, d.v.s. att vi delar på ägarens stallpass istället för att jag får flera stycken förutom hennes. Då jag inte har någon häst inhyd vill jag heller inte förväntas göra en massa stallpass i veckan "bara för att jag är där".

(För mig var det självklart att dela antalet stallpass på antalet inhyda hästar snarare än hur många ägare/skötare/medryttare där fanns. Dvs att har X dubbelt så många hästar som Y så gör X även dubbelt så många pass, oavsett om Y har en medryttare eller inte. Tydligen är inte det helt självklart för alla. Men så var det också ett väldigt ofunktionellt kollektivstall över lag.)

Jag har oftast min medis när ägaren åker bort, så jag måste såklart ta alla pass då. Dock rider jag hästen helt gratis och får göra vad jag vill med shettisen ;)

Medryttaren jag har på ponnyn behöver inte ta några pass. Hon abra rider honom, gratis dessutom... Kan själv inte rida han, bara köra och jag har inte tid med det när jag har en unghäst och skola nu till hösten.

Min medryttare brukar ta mina pass ibland, men då är det enbart för att hon redan är ute i stallet då och har tid och lust. Som i går kväll till exempel, jag har kvällsfodringen (slänga ut hö till hästarna i hagen) och hon ska rida på kvällen och blir klar runt nio=fodringsdax. När hon släpper ut min häst passar hon på att slänga ut höet också. Jag är jättetacksam för att hon gör det, men skulle aldrig tvinga henne! När hon 'har' min häst tar hon också hand om allting runtomkring, mockning och fodring tex, men utsläpp/insläpp tar jag eller mamma (vi delar på passen). Dock vet jag att jag kan ringa henne om det någon gång skulle skita sej och jag inte får tag på någon av de andra i stallet. Det har hänt en gång, och då fick hon en extra dag den veckan att rida.

kl

Man märker en tydlig skillnad på dom som gillar att hålla på med hästar och allt vad det innebär,
och dom som bara vill rida....

För mej är det en självklarhet att man hjälper till med dom sysslor som det innebär att ha häst om man rider. Jag tycker det är mysigt att vara i stallet. Skaffar jag en medryttare så är det just för att jag inte hinner med alla dagar, och då skulle det ju vara konstigt om man måste dit iallafall.

För den som bara vill rida gäller det att betala bra och hitta en häst på ett fullservicestall.

Fast du har nog missförstått det hela :grin:

Märks vilka här som har helt obegränsat med tid att vara i ett stall. Du har ingen familj gissar jag?

Jag räknar inte stallpass d.v.s in-utsläpp, fodringar etc som dagliga sysslor. Självklart tar man de dagliga sysslorna som gäller den hästen man rider såsom mockning, göra i ordning höpåsar etc men att behöva ta in 15 hästar räknar inte jag som daglig syssla, gör du det?

Det finns en ganska enkel anledning till att jag inte längre har egen häst - det är att jag inte har tid att ha det. Jag har småbarn hemma och kan inte vara i stallet typ 4-6 timmar varje gång jag ska dit och rida en medryttarhäst.
Att fodra, byta täcken, ta ut hästarna, sopa stallet etc tar ganska lång tid - tid jag inte har, hade jag det skulle jag ha egen häst. Är alltså inte beredd att göra det i nuläget - speciellt inte om ägaren dessutom vill ha 1000 kr i månaden för 2 dgr/vecka utöver det....

Har inte läst hela tråden.

Jag har redan nu inte tid med min häst (tack för regält med bete) och kommer ha ännu mindre tid i höst. Jag kräver inte att min medryttare ska ta stallpass. Men gärna hjälpa till när det passar, t.ex. om min medryttare kommer med bussen kl 17 kanske h*n kan hjälpa till med insläppet, eller om h*n rider sent fodra hästarna innan h*n åker.

Min häst kommer stå i ett stort stall och man är 2 och 2 vid morgonfodring/utsläpp och insläpp.

Jag måste även ta betalt en liten summa för hästens utgifter. Men då kommer min medryttare få göra mer som en halvfodervärd och få använda min häst till träningar för instruktör t.ex.

Har inte heller läste hela tråden, men jag har inga problem att ta stallpass och hjälpa till med hö etc.

Oj nu läste jag lite i meddelandena , jag har nog varit på ganska smidiga ställen på senare år. Fast man kan bli utnyttjad, blir man det så att man mår dåligt så måste man sluta och rida på ridskola ett tag. När jag bodde i storsta´n så var det ju en del som red flera gånger i veckan på ridskola. 15 hästar med täckes-service och 1000 kr i mpnqaden är en del.

Senast ändrad:

kl. Har ni funderat över att det inte finns ett facit utan att det är en individuell lösning mellan hästägaren och den som är medryttare som måste till varje gång.

Jag har både varit och haft medryttare under flera år och varje gång har vi kommit överrens om vad som gäller just då.

Det som är viktigast för mig som hästägare är att jag kan lita på min medryttare. Att medryttaren förstår att om hästen blir halt under en period behöver jag fortfarande hjälpen. För mig är det inte den ekonomiska hjälpen längre utan tiden men det är/kan ju vara något som förändras.

Jag blir oerhört besviken på de som försvinner när något händer eller de som aldrig kan/vill hjälpa till med något.

Jag lutar mer och mer till att om jag inte hittar den personen som är beredd att ta del av helheten är jag inte intresserad utan har hästen själv/säljer istället.

Väljer man en häst i kollektivstall får man nog vara beredd på att rycka in om det behövs och motsvarande om man väljer häst i fullservicestall får man vara beredd att betala för sig. Sen beror det på om man hittar hästägaren som inte behöver just den hjälpen.

Men om man räknar med att få en medryttarhäst i sthlm 2 dgr/v för 1000 kr/mån utan jobb då kan man nog få det svårt.

Min häst står i stall med relativt hög servicenivå och då kostar den inkl skoning och försäkring över 8000 kr/mån.

Jag är medryttare och har inte behövt ta riktigt pass med fodring/vattning.

Det jag har gjort är att hjälpt till med in/utsläpp nu på sommaren viket har betyt att jag som mäst behövde (förutom min medryttarhäst) ta in 4 hästar från hagen och ge hö samt medicin till en innestående fång häst = inte så mycket jobb.
Detta har jag nog gjort tot 5 gg i sommras.

Men min medryttarhästs ägare är så snäll samt jag har ju ridit mer än normalt så jag har ju fått någåt för "jobbet".

kl

Jag är medryttare (betalande sådan) och har pållen 2 dagar i veckan. Har aldrig fått frågan om jag ska ta ett utsläppspass (enda passet i stallet, morgonfodring och utsläpp) vilket jag är glad över. Jag börjar jobba kl 8 på morgonen och skulle jag behöva ta ett pass så får jag gå upp riktigt tidigt och åka genom stan ett par gånger för jag vill inte lukta häst på jobbet. Hade jag däremot haft tid och varit i stallet på morognen för att rida så hade jag kunnat göra det eller hjälpa till.

Kvällsfodringen brukar jag fixa då den som är sist i stallet kvällsfodraar och på vardagar brukar det bli jag. 9 hästar att slänga in kraft till så det tar ca 2 min.

Hade jag däremot varit halvfodervärd så hade jag ju fått ta hälften av morgonpassen då är det en anan sak tycker jag.

Jag kommer att försöka ordna en medryttare till vår häst så småningom och har funderat på det där med stallpass.

Anledningen till att jag skaffar medryttare är för att få lite avlastning själv och då vill jag ju helst slippa åka till stallet helt och hållet den eller de dagar som är medryttarens.

Kommer att försöka ordna så att medryttaren tar de dagarna som jag inte har stallpass men om det av olika anledningar inte funkar så måste nog medisen ta pass.

Nu har vi bara två hästar i stallet och stallägaren tar mest pass så det blir inte så betungande förstås :)

Kan också tillägga att min kommande medryttare inte kommer att betala något.

Kan ju lägga till att om min medis ägare skulle få förhinder av sjukdom eller annan akut orsak och frågade mig så skulle jag ställa upp.

Jag har medryttare på min ponny.
Det är inget tvång att tjejen ska ta några pass.
Men ibland faller det sig så naturligt beroende på när hon kommer under dagen.
Så visst hjälper min medis till med det.
Jag menar, är hon ändå ute vid lunchtid så tycker jag (och hon)
att hon kan ge lunchhö. Om hon skulle neka eller aldrig erbjuda sig fast hon är på plats
så skulle jag tycka att det är en lite tråkig inställning.
Hästar är såå mycket mera än bara ridning!!

Har själv för ett x antal år sedan varit medryttare.
Då såg jag det som en självklarhet att hjälpa till när jag ändå var på plats:).
Ibland skrev jag upp mig på schema när jag visste att jag ändå skulle ut.
Som sagt, en självklarhet i mina ögon sett.

/J.

Jag står i ett kollektivstall där det (vad jag vet) inte är tillåtet att byta bort sina stallpass till någon annan än de andra ägarna.
Rent försäkringsmässigt vet jag inte om det har någon betydelse i vårt stall, men däremot för att hålla koll på ordningen. Vi hästägare känner varandra väl, men med medryttare, skötare, föräldrar, kompisar osv är det svårare. Med 13 hästar i stallet är det omöjligt att hålla koll på alla! :p

Jag tycker att det fungerar som bäst när det endast är hästägarna som tar passen, just för att hålla ordning, och med tanke på att det ändå är vi som har största ansvaret i stallet som det redan är! :idea:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 384
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
971
Senast: Bison
·
Gnägg Jag har kollat flera annonser för medryttarhäst. Är det en ny trend att medryttare ska ta på sig utsläpp på morgonen, fodringar och...
2
Svar
25
· Visningar
2 922
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar