Jag tillhör de hästägare som inte är förtjust i att andra hästars medryttare tar in- och utsläpp. Medryttare finns ju på alla nivåer, en del tar sina första trevande steg utanför ridskolemiljön medan andra haft egen häst i flera år. Det kan bli hur tokigt som helst när den som inte är så van ska fånga och leda hästar. Har man en häst som min gammeltant var, argsint och känslig, snabbtänkt och med en räv bakom örat, kan det bli farligt för både häst och människa.
Jag har bara stått i ett enda stall där vem som helst fick ta över en hästägares pass, annars har stallansvarige behövt godkänna den som tog över passen. Förutom ovana medryttare kunde det dyka upp okända personer som skulle ta in för dom okända hästar. Helsnurrigt.
De få gånger som jag har haft medryttare har det varit för att få avlastning och endast krävt att medryttaren ska göra det som jag skulle gjort det dagen. Men jag är absolut inte främmande för att ta betalt av medryttare, och hade jag inte haft egen häst skulle jag kunna ha betalt för en utbildad häst som jag fick välja lite fritt vad jag skulle göra med den. Och självklart skulle jag mocka och fixa käk, men jag skulle inte ta in- eller utsläpp av främmande hästar. Däremot skulle jag kunna kvällsfodra eller slänga in lunchhö i hagen.