Ska medryttare ta stallpass?

Zoya

Trådstartare
Jag letar medryttarhäst och det är inte dte lättaste må jag säga trots att jag är både erfaren och pålitlig (haft egen häst sedan barnsben). Anledningen är att i princip alla som kontaktat mig vill att man ska ta stallpass, helst då morgonfodringar och utsläpp. Eftersom jag varken kan eller vill ta på mig något sådant så faller ju de flesta annars trevliga hästar + ägare bort.

På "min tid" ;) existerade inte detta att ens medryttare skulle ta pass, varför har det blivit så vanligt nu? Tilläggas kan att det inte handlade om att man i gengäld får ha hästen gratis sina dagar utan man skulle både betala OCH ta dessa pass.

I det senaste stallet jag stod i med min förra häst så var det inte ens tillåtet för hästägaren att delegera bort sina pass till andra än någon utav de andra hästägarna. Det handlade då om försäkringar och att hästarn ainte skulle behöva hanteras av så många andra människor (minimera risken för fel etc).

Vad tycker ni om företeelsen? Har ni råkat ut för det eller utövar ni det själv?

Sv: Ska medryttare ta stallpass?

Så här tänker jag;

Man har medryttare för att "slippa" åka till stallet den dagen.

Ska du bara sköta hästen samt rida så måste ägaren åka dit i alla fall och det kan knappast vara tanken med medryttare.

Jag har aldrig behövt ta fodringar/utsläpp om jag inte erbjudit mig att fixa det.
Utan jag har endast behövt ta hand om hästen, mocka, rida mm.

Inte ens nu när jag rider 3 hästar gratis så behöver jag göra något, utan behöver bara komma och rida. Men brukar fixa lite med fodret och mocka ändå när jag har tid. Hon är bara glad om jag hinner rida 1-2 hästar/dag iom att hon har en liten dotter.
Men i gengäld så hjälper jag henne när hon är borta mm.

Jag själv skulle aldig kräva att min medryttare ska ta fodringar och utsläpp. Men om denne skulle vilja lr. kunde om jag skulle bort så skulle det avra jätte snällt. Men däremot tycker jag personen kan fixa fodret på sin dag, göra ordning allt i boxen lr. så det bara är att fodra för dom som ska fixa det.

Min medryttare tar inga pass, det tycker jag skulle kännas helt fel! :o

Stallpassen är mina åtaganden, så dem sköter jag själv. Kan jag inte så byter jag med någon annan hästägare, och jag ser såklart till att inte ta åt mig pass som ligger på medisens dag, eller så "ger" jag medisen en dag då jag inte har några pass. Men självklart kan hon bli tillfrågad om det verkligen krisar och ingen annan kan, men det är sista nödlösningen om man säger så. ;)

Jag tar inte heller betalt för att hon hjälper mig, jag är så ytterst tacksam att få vara hästledig någon dag i veckan, det är betalning nog för mig. :laugh:

Jag tycker det beror lite på hur många hästar det står i stallet, har man 3-4 pass i veckan tycker jag att man borde kunna delegera ut någon dag till medryttaren, men har man 1-2 pass tycker jag att det är fräckt att lägga över jobbet på medryttaren. Att medryttaren däremot ska göra allt annat såsom mockning, foder etc är en självklarhet. Varför skulle man inte betala för att man tar ett stallpass? Alternativet är ju att man är medryttare på en häst i ett fullservicestall och då blir kostnaden avsevärt mkt högre oftast.

Mina medryttare har aldrig behövt ta några stallpass, jag ser det som mitt ansvar som ägare och inte ngt som ska lägga över på en medryttare. Som du själv påpekar, vad gör man om ngt händer? Ofta är medryttare mindre vana att hantera andra hästar så oavsett anser jag att ansvaret ligger på ägaren.

Av samma anledning har jag alltid poängterat för de andra i stallet, de ggr jag haft medryttare, att om de har några synpunkter på medryttaren vill jag att det tas med mig så kan jag istället se till så det fungerar bättre. Jag tillåter inte att ngn ger sig på "min" medryttare utan har jag brustit i instruktionerna så är det min sak att rätta till det. Visst ska man kunna säga till om man ser att ngn gör fel, men om det är problem vill jag veta det innan det blir dålig stämning. :idea:

Jag säger som de ovan, min medryttare behöver inte heller ta några pass. Hon har hjälpt mig någon gång när det verkligen har krisat, men vardagsvis är det jag som sköter det.

Att mocka, fixa foder och sådant ser inte jag som "stallpass" utan det jag menar är insläpp, utsläpp, fodringar för hela stallet.

Det förstnämnda är väl självklarheter att man gör.

Jag skulle själv inte vilja stå med min häst i ett stall där man har noll koll på vem som sköter hästarna om man kan delegera ut passen till i princip vem som helst, van som ovan medryttare.

Sen - hur många människor har tiden att t ex ta utsläpp vardagmorgnar? Det är nämligen det de flesta som kontaktat mig vill att jag ska ta.

jag behövde aldrig ta pass under de 5 åren jag var medryttare.

personligen tycker jag inte att medryttare och div. personer som inte har häst i stallet ska peta på min häst heller, de känner inte hästen!

ok att medryttaren betalar, mockar, fixar mat, men den ska inte betala för att jobba! det blir ju som att betala 2 gånger. man står ju i kollektivstall för att det är billigare, vill folk gå plus på hästägandet eller?

så tycker jag :D

Syftet med att ha en medryttare är ju att man inte ska behöva åka till stallet den dagen. Jag kan tycka att en medryttare ska kunna ta något enstaka pass men huvudansvaret för passen ska ligga på hästägaren. Man ska som hästägare inte slentrianmässigt räkna med att medryttaren tar ens pass. Detta gäller om man inte betala något, betalar man tycker jag att man bara ska behöva ta hand om hästen + mockning och mat.
Ingen av mina medryttare har hittills behövt betala något eller ta några pass, det jag menar är att medryttaren ska ställa upp om det händer något oväntat.

Vad gäller medryttare som tar pass tycker jag att alla hästägare i stallet först måste godkänna det. Jag vill inte att någon liten tonårstjej ska hänga efter mitt sto utan det är vuxna kunniga människor som hanterar henne.

Det är så himla svårt att få tag i bra folk som kan hjälpa till med hästen, sådana som behandlar ens häst som om den vore deras egen, och inte flårider och struntar i ansvaret bara för att det är ngn annan som står på papperet.
Jag har en jättebra tjej som har hjälpt mig i flera år, hon betalar inget, men hon hjälper till med det mesta, men för att hon vill, det är inte ngt krav från min sida.

Speciellt nu när jag har en unghäst tycker jag att det är svårt med medhjälpare, iom att de inte kan rida så blir det ju bara jobb, och det gör att jag drar mig för att be om hjälp..

Å andra sidan, när det går att rida så är det flera som vill hjälpa till, fast då kan man ju lite känna att om det inte passar när hästen inte kan ridas fullt ut, så varför passar det när den kan ridas??
Det kostar ju ganska mkt både tid o pengar att ha häst, oavsett om den rids eller inte..

(Poängterar igen att jag inte tar ngn avgift överhuvudtaget, ngnsin.)

Å andra sidan kan det även vara så här:
För flera år sedan hade jag en kille som skulle bli medryttare på min häst. Han hade då en önskan om att jag skulle byta stall, då det fanns mer träningsmöjligheter i det andra stallet. Samt att han fick närmare.

I det stallet så var det helgjourer, vilket det inte var i mitt gamla stall. Därav fick han ta hälften av de jourerna.
Jag var schysst, han fick byta stall för att det passade honom bättre. Han betalade hälften av allt, tog hälften av arbetet, fick hälften av ridningen.

Jag betalade veterinäraavgifter och försäkring.

Obs! Detta gjordes upp innan flytt av hästen skedde!

Jag var då ensamstående med

Har heller aldrig tagit ngt stallpass.
Däremot på ett stall så ar det så att sisten i stallet tog in dom hästar som var ute och gav kvällsmat. Det var ett litet stall med 6 hästar och man såg framför boxen på mathinkarna om alla andra varit där.
Det skulle kännas fåningt att ägaren skulle behöva åka dit den dagen bara för det.

Nu när jag har eget stall så rider min kompis en häst mot att hon skor henne. Hon behöver inte mocka eller nåt. Däremot så är hon den som ställer upp då jag är bortrest. Och också min ständiga medhjälpare på fölvisningar, lastning av sto och föl.

forts..
en tvååring och hade inte möjlighet att släppa ut och ta in hästar när som helst, det var därför jag hade min häst inackorderad i ett full-service stall innan.
Men eftersom det här stället passade min blivande medryttare bättre så gick jag med på att byta om han tog halva arbetet och betalningen.

Där jag har hästen nu har vi helgerna där vi hästägare själva tar hand om allas hästar. Jag vet inte säkert hur det är sagt, om man ens FÅR lämna passet till en medryttare, men jag kan känna att jag aldrig skulle lägga över det ansvaret.
Det är en sak att medryttaren tar hand om den hästen, men alla andras? Nä, jag har lovat att sköta de andras hästar på ett visst sätt, och det är jag ansvarig för. Vill man slippa åka till stallet fast medryttaren är där så får man väl se till att medryttaren rider då man INTE har sina pass, så man kan vara helledig.

Tycker att det är upp till hästägaren och medryttaren att komma överens om. Att medryttaren tar pass i stallet de dagar personen har hästen tycker jag inte är konstigt alls. Hästägaren vill väl ha medryttare för att han/hon inte har tid alla dagar och att då behöva åka till stallet för att t ex fodra när det egentligen var "ledig dag" verkar lite dumt, tycker jag:confused:Men som sagt, alla gör olika. En del medryttare "betalar" med en jour i stallet t ex, andra betalar inget alls och en del ger en summa varje månad för att ha hästen ett par gånger i veckan. Som sagt, hästägaren bestämmer ju hur hon/han vill ha det. Jag har personligen aldrig betalt när jag varit medryttare, inte för att jag inte har velat utan för att hästägaren har tyckt det varit hjälp nog att få hästen riden. Däremot tog jag pass i stallet på mina dagar för att det kändes självklart att göra det. :)

Kan tillägga att jag lägger medryttarens dagar så att det inte är några pass då. Skulle det någongång vara så att ett pass hamnade på hennes dag skulle jag först försöka byta bort det eller byta dag med medryttaren om det inte bara var t.ex. kvällsfodring och medryttaren själv skulle erbjuda sig att ta det.

Jag tycker inte medryttare ska behöva ta pass. Samtidigt kan jag hålla med om att den dan man har hjälp så är det skönt att inte behöva "tänka" på hästen.

Då är det bästa (som andra skrivit) att den dagen medryttaren rider har man inga pass.

Sen beror det väl på hur stort stallet är. Står det 2 till snälla hästar i en hage nära stallet kanske medryttaren kan ta in dom samtidigt.

Mvh Lena

I det senaste stallet jag stod i med min förra häst så var det inte ens tillåtet för hästägaren att delegera bort sina pass till andra än någon utav de andra hästägarna. Det handlade då om försäkringar och att hästarn ainte skulle behöva hanteras av så många andra människor (minimera risken för fel etc).

Jag håller helt med. Som hästägare vill jag inte ha andras medryttare som tar turer och hanterar min häst. Det blir ofta väldigt spridda pass, och medryttaren är inte i stallet tillräckligt regelbundet för att hålla sig ajour med hästarna och små saker runt dem som gäller.

Jag gjorde det först för att betala mitt medrytteri men det slutade med att jag fick betalt för det :)

Som medryttare red eller motionerade jag varje vecka 6 hästar varav fyra tillhörde samma ägare = jag var i stallet mer än ägaren.

Innan jag bytte stall så red jag regelbundet run 15 av 40 hästar i stallet :rofl:

När jag har haft medryttare själv så har jag inte "delegerat" pass.

I vårt stall står två hästar, min och min systers. Min syster jobbar i sälen under vintrarna och det är då en tjej som tar hand om hennes häst varje dag. Hon betalar inget för det men får hjälpa till med in och utsläpp (hon bor i grannhuset så det blir ingen åk sträcka för henne) och allt foder gör vi klart kvällen innan så att det bara är att slänga på täcken, gå ut med hästarna och ställa ut vatten och hö. Det här tycker jag inte att är något som helst fel eftersom det då är hon som har hand om hästen och det annars skulle vara min syster som gjorde det men nu är hon ju i sälen. Dessutom tar jag de flesta in och utsläpp.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 384
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
971
Senast: Bison
·
Gnägg Jag har kollat flera annonser för medryttarhäst. Är det en ny trend att medryttare ska ta på sig utsläpp på morgonen, fodringar och...
2
Svar
25
· Visningar
2 922
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar