Ska kotan se ut så??

Gupello

Trådstartare
Märkte en mycket konstig grej idag när jag höll på med pållen, har inte sett det innan..

VB-kota ser helt onstig ut, när han står still ibland så ser den typ ut som den är helt tvärtomvänd. Hoppas ni ser det på bilden, inte så mkt där den brukar skjutas fram mycket mer. :confused: Jag kanske abra inbillar mig. :crazy:

namnls789.jpg

Sv: Ska kotan se ut så??

ser lite ut som vid bockhov... kotar över

tillägg, men kan vara som han vilar benet... är det alltid samma ben?

ankans skrev:
tillägg, men kan vara som han vilar benet... är det alltid samma ben?

japp alltid samma ben. stod och funderade på om han vilar det men så fort man stannar honom så kotar den över.. och på bilden så e det knappt nånting. :crazy:

då kotar han över bak.. kan växas ifrån men inte garanterat
hade en två årig vbl hingst jag skötte som kota över fram
han blev bättre med tiden och matades med steel joint och hade kotskydd ute i hage mm som stöd :)

wingil skrev:
då kotar han över bak.. kan växas ifrån men inte garanterat
hade en två årig vbl hingst jag skötte som kota över fram
han blev bättre med tiden och matades med steel joint och hade kotskydd ute i hage mm som stöd :)

oki har bara haft han en vecka. han såg inte ut så när jag var och kollade på honom eller när jag fick hem honom.. varför har det blivit så nu??

Vad jag vet brukar sådant rätta till sig av sig självt medans de växer, det är inte speciellt ovanligt på unghästar. :)

Rumpnissen skrev:
Vad jag vet brukar sådant rätta till sig av sig självt medans de växer, det är inte speciellt ovanligt på unghästar. :)

okej tack och lov, men vet du varför de blir så plötsligt??

Hur gammal är hästen ? Överkotning brukar uppträda på ettåringar och det kan komma plötsligt pga att hästen är inne i en period av kraftig tillväxt. Behandling brukar vara: sjukbeslag sk bygelskor, även boxvila, smärtstillande samt minskad energitillförsel. Behandlas inte överkotnings å utvecklas bockhov med tiden....Men å andra sidan är det svårt att bara titta på en bild, vad säger hovslagaren ?

Mynta2 skrev:
Hur gammal är hästen ? Överkotning brukar uppträda på ettåringar och det kan komma plötsligt pga att hästen är inne i en period av kraftig tillväxt. Behandling brukar vara: sjukbeslag sk bygelskor, även boxvila, smärtstillande samt minskad energitillförsel. Behandlas inte överkotnings å utvecklas bockhov med tiden....Men å andra sidan är det svårt att bara titta på en bild, vad säger hovslagaren ?

Hästen är 1½ år, född i mars förra året.
har itne pratat med hovslagaren, hästen verkades några dagar inann han kom till mig (alltså verkades han för snart två veckor sedan)

Men häsr står ju hästen och vilar av, så kan min häst ochså stå.
Ta bilder på hur det ser ut när hästen belastar benet.

Lycka till.

han vilar itne. för när jag är ute och går med honom och så fort vi stannar så åker benet så..

Den där hästen står väl och vilar benet? Om den gör så så fort du stannar låter det mer troligt att den har/haft ont någonstans och därför inte vill belasta i önödan?

superstar skrev:
Den där hästen står väl och vilar benet? Om den gör så så fort du stannar låter det mer troligt att den har/haft ont någonstans och därför inte vill belasta i önödan?

Nej han vilar det inte.. För han gör så fort man ställer honom still eller bara ska stanna och fixa nåt..

Senkontraktion.
1. Ring förra ägaren och reklamera omedelbar. Det är viktigt att du gör det, utifall du senare vill låta köpet gå tillbaka.
2. Detta är ALLVARLIGT, och måste behandlas. Kontakta veterinär, du måste specialsko, stretcha och i värsta fall operera/avliva. Låter du det vara så är det mycket liten chans att det går tillbaka.
Visst kan unghästar räta sig i kotor, men inte så här mycket.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 908
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
761
Senast: ryujaneiro
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 326
Senast: Snurrfian
·
Samhälle Långt inlägg 🙈 Jag miljötränade ena hunden idag, först tog vi en promenad och sedan som vi brukar så tränar jag utanför en butik medan...
2
Svar
29
· Visningar
3 906
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar