Ska kotan se ut så??

Sv: Ska kotan se ut så??

Vad innebär senkontraktion då, och varför får de det?

Ja, det är vad det låter, böjsenorna är/blir kortare än benet. Ju mer de avlastar som hästen på bilden, ju värre blir det.
vilktigt att de rör sig, för att på så sätt tvinga fram en stretchning av senorna.

Varför de får det? säj det, så får man Nobellpriset... ;)

Tycker dock att det är lite märkligt att det inte setts tidigare. Är hästen veterinärbesiktad innan köp? Är det så att det kommit från en dag till en annan så kanske det är nåt annat? Sånt här brukar ta en del dagar innan det blir så här allvarligt.
Stalltjejens häst fick vi avliva, hon hade detta på båda fram, men inte alls så här mycket.

CK skrev:
Senkontraktion.
1. Ring förra ägaren och reklamera omedelbar. Det är viktigt att du gör det, utifall du senare vill låta köpet gå tillbaka.
2. Detta är ALLVARLIGT, och måste behandlas. Kontakta veterinär, du måste specialsko, stretcha och i värsta fall operera/avliva. Låter du det vara så är det mycket liten chans att det går tillbaka.
Visst kan unghästar räta sig i kotor, men inte så här mycket.

Är du säker på att det är det han har fått? var ute på en promenad med honom i förrgår och igår när jag kom till stallet så såg han ut så, beror det på promenaden? Kan det bli så på bara en natt??

CK skrev:
Ja, det är vad det låter, böjsenorna är/blir kortare än benet. Ju mer de avlastar som hästen på bilden, ju värre blir det.
vilktigt att de rör sig, för att på så sätt tvinga fram en stretchning av senorna.

Varför de får det? säj det, så får man Nobellpriset... ;)

Tycker dock att det är lite märkligt att det inte setts tidigare. Är hästen veterinärbesiktad innan köp? Är det så att det kommit från en dag till en annan så kanske det är nåt annat? Sånt här brukar ta en del dagar innan det blir så här allvarligt.
Stalltjejens häst fick vi avliva, hon hade detta på båda fram, men inte alls så här mycket.

japp han e veterinärbesiktigad innan köp, då så han inte ut så i kotorna.

Skulle jag vara du så skulle jag redan ringt efter veterinären för att få en korrekt diagnos och ev behandling....

Gnist skrev:
Skulle jag vara du så skulle jag redan ringt efter veterinären.....

mm, det får inte vara något allvarligt, har bara haft honom i en vecka :crazy:

Kan man ringa distriktsveterinär?

Tråkigt...
Har du ringt föregående ägare och pratat med dom ?

Skulle tro att det går bra att ringa Dv och kolla med dom ja..

Gnist skrev:
Tråkigt...
Har du ringt föregående ägare och pratat med dom ?

Skulle tro att det går bra att ringa Dv och kolla med dom ja..

mm skickade ett sms till henne, hon trodde han hade brallat i hegn och sträckt sig. :crazy: :eek:

SÄKER är jag inte, men det ser misstänkt ut. Det som talar emot det är att du inte lagt märke till detta tidigare.
Eventuellt kan det ju vara nån stengalla/hovböld, men då borde han vara halt också.
Bra att du kontaktat förra ägaren.

CK skrev:
SÄKER är jag inte, men det ser misstänkt ut. Det som talar emot det är att du inte lagt märke till detta tidigare.
Eventuellt kan det ju vara nån stengalla/hovböld, men då borde han vara halt också.
Bra att du kontaktat förra ägaren.

Har nu ringt till en hästvetrinäre, hon sa att det var överkotning, och att det blivit så mkt för att jag var ute en lång runda med honom iförrgår och att hans muskler typ blev änsträngda, han har ju typ inte så mkt muskler. Hon sa att jag skulle röra på honom så mkt som möjligt, klättra i backar upp och ner så han får röra på sina muskler. Jag nämnde även det att när jag var och kollade på honom i somras så var han inte så stor pga dåligt med bete och att när ägaren tog hem honom så växte han mkt på kort tid och då sa hon att han växt för fort och musklerna inte har hunnit med.

Men var det värre om 3-4 veckor så skulle jag återkomma.

Hon jag köpte honom av svarar inte när jag ringer.. :(

Borde inte veterinären sett något när han kastrerades om det hade varit SÅ allvarligt :confused:

Vimsan skrev:
Borde inte veterinären sett något när han kastrerades om det hade varit SÅ allvarligt :confused:

Han vetrinärebesiktigades samtidigt. och då syntes det inte nåt..

Men du säger att han ALLTID står så, varför gör han det inte på första bilden då??
Det kan mkt väl vara så att han avlastar det iaf, alltså "vilar". Du säger att han gör det så fort han står still. Det är endast då man ser det oxå, en häst kan ju inte "vila" benet när den går. Jag har oxå en som vilar så fort han stannar, eller ja gjorde....med båda...men om din häst gör det med samma ben hela tiden så borde han ha något fel.
Skulle det vara senkontraktion så skulle väl det även synas tydligt på första bilden? Jag har ingen erfarenhet av det...men kan tänka mig att det är som hos barn, med förkortad hälsena....de står ju bara på tå, eftersom de inte KAN få ner benet.......

Zandrah skrev:
Men du säger att han ALLTID står så, varför gör han det inte på första bilden då??
Det kan mkt väl vara så att han avlastar det iaf, alltså "vilar". Du säger att han gör det så fort han står still. Det är endast då man ser det oxå, en häst kan ju inte "vila" benet när den går. Jag har oxå en som vilar så fort han stannar, eller ja gjorde....med båda...men om din häst gör det med samma ben hela tiden så borde han ha något fel.
Skulle det vara senkontraktion så skulle väl det även synas tydligt på första bilden? Jag har ingen erfarenhet av det...men kan tänka mig att det är som hos barn, med förkortad hälsena....de står ju bara på tå, eftersom de inte KAN få ner benet.......

har nu ringt till stenestad hästklinik och patat med en veterinäre där. han sa ställ honom på boxvila för att det inte skulle hända nåt. ska ringa den andra ägaren för veterinären sa att hon ska betala då jag bara haft honom en vecka..

Håller med Zandrah, om han ALLTID står så, varför syns det inte på första bilden? Vill inte säga att de andra som säger att han kotar över/har för kort sena har fel, då jag inte har någon som helst erfarenhet men jag har svårt att tro att en så allvarlig skada kommer så fort. Om det har kommit så fort så låter det mer som att det är något som är fel som gör att han vilar benet så fort han stannar.

Sen ställer jag mig frågande till de två olika veterinärer du pratat med, ingen av dem har sett hästen och ändå ger de bensäkra diagnoser och tillhörande "behandling"? Min veterinär skulle aldrig våga säga något utan att först titta på hästen, vilket jag tycker är vettigt.

Ullis

superstar skrev:
Håller med Zandrah, om han ALLTID står så, varför syns det inte på första bilden? Vill inte säga att de andra som säger att han kotar över/har för kort sena har fel, då jag inte har någon som helst erfarenhet men jag har svårt att tro att en så allvarlig skada kommer så fort. Om det har kommit så fort så låter det mer som att det är något som är fel som gör att han vilar benet så fort han stannar.

Sen ställer jag mig frågande till de två olika veterinärer du pratat med, ingen av dem har sett hästen och ändå ger de bensäkra diagnoser och tillhörande "behandling"? Min veterinär skulle aldrig våga säga något utan att först titta på hästen, vilket jag tycker är vettigt.

Ullis

för att jag hade inegn bild på honom då där man ser att han kotar över..

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 919
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
761
Senast: ryujaneiro
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 330
Senast: Snurrfian
·
Samhälle Långt inlägg 🙈 Jag miljötränade ena hunden idag, först tog vi en promenad och sedan som vi brukar så tränar jag utanför en butik medan...
2
Svar
29
· Visningar
3 906
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Skällande hundar