Ska kotan se ut så??

Sv: Ska kotan se ut så??

En häst som "kotar över" gör ju det 24/dygn så klart. Det är precis som att en häst som är inåttåad bara skulle vara det på eftermiddagarna då? :angel:
Kotar över gör han ju inte i den bemärkelsen...en häst som kotar över står ju iaf med hoven på marken. Jag skulle låta en vet. kolla på honom. Det hjälps inte att bara ringa runt, utan låt de komma ut och kika på honom. Gör du även ett böjprov eller dyl, så märks det ju om hästen har ont...om det nu inte är så passa allvarligt som C.K's teori....men jag menar det ser de ju oxå.....
Men om man ska lägga ihop de bilder du lagt ut här, dvs den första helkropps samt de två andra med bara hov/ben, så kan man dra slutsatsen att han iaf inte kotar över.....

Du kan ju "dra" honom lite i svansen på den sida han "vilar" så ställer han sig rätt....skulle han inte ens kunna det, då är det ju allvarligt! Men frågan är varför han står så fint på bild 1.....

Nej. Ta ut en vet och låt de undersöka honom Lycka till

Zandrah skrev:
Men frågan är varför han står så fint på bild 1.....

Tycker du att han gör det? :confused:
Som jag ser det så är trakten på vänster bak underutvecklad, vilket tyder på att han inte belastat trakten ordentligt.
Dessutom ser det ut som han är mycket sliten i tån, vilket också tyder på att det hela inte kommmit så himla plötsligt...
Tycker hovarna ser väldigt olika ut!

CK skrev:
Tycker du att han gör det? :confused:
Som jag ser det så är trakten på vänster bak underutvecklad, vilket tyder på att han inte belastat trakten ordentligt.
Dessutom ser det ut som han är mycket sliten i tån, vilket också tyder på att det hela inte kommmit så himla plötsligt...
Tycker hovarna ser väldigt olika ut!

jag håller med om att trakten ser mkt konstig ut.

När jag avr hos honom idag så stod han mer på hoven och kotade över. om man kolla rpå bilderna jag tog igår så stod han mer på tån och kotade över. Men jag ska ha han inne imon för säkerhets skull och sedan ut och promenera med honom, det tyckte den sista veterinären oxå.
Han är mkt mer stum och stel i VB-kota idag oxå trampar inet genom kotan så mkt som på HB

Men om det inte blir bra kan man häva köpet då som dolt fel ?? Hoppas att det inte är nåt allvarligt. :crazy:

Senast ändrad:

Givetvis får vi hoppas att det inte är så allvarligt. Har du tur så är det en hovböld, och då är det ju inga problem.
Men jag skulle nog ta ut veterinär typ i morgon, sen får det bli en senare fråga vem av er som ska betala fakturan.

CK skrev:
Givetvis får vi hoppas att det inte är så allvarligt. Har du tur så är det en hovböld, och då är det ju inga problem.
Men jag skulle nog ta ut veterinär typ i morgon, sen får det bli en senare fråga vem av er som ska betala fakturan.

oki, själv tycker jag att det är hon som ska betala iom att jag bara har haft honom i en vecka :eek:

Stallägaren och jag stod och diskuterade och kom fram till en sak, tror det avr i fredags han började protestera med att inte gå, varken till eller från hagen. man får gå sicksack med honom för att komma fram. kanske det har nåt med detta att göra.

Ja om man jämför med de andra bilderna så tycker jag det. Han ser ut att belasta lika, men det är svårt att se på en bild så klart. Tycker oxå det ser ut som att han vrider vä bak en aning, vilket gör att det också är svårt att veta huruvida trakerna ser ut eg, det kan ju vara missvisande på en bild. Håller dock med om slitningarna i tån. Tycker annars att benställningen är helt annorlunda jämfört med de två andra bilderna.....men men det är sånt som man måste se på riktigt för att få hela bilden så klart :idea:

Om det varit en hovböld borde väl hästen visa lite hälta?
Gör den det i skritt/trav?? :confused:

Jag tycker inte att det spelar någon roll hur kort tid man haft hästen.
Är det inte ett fel som förra ägaren BORDE ha upptäckt och berättat om så har du genom att du skrivit på papprena tagit över ansvaret.

Om jag skulle sälja en häst och den blir halt efter en vecka utan att jag har kunnat förutse det/undanhållit information så anser inte jag att det är mitt problem även om det är jäkligt tråkigt.

Hanna (som fich en lätt senskada på unghästen 4 dagar efter köp....)

Håller med. Och en skada som denna borde man som köpare kunnat se, den uppkommer INTE bara på en vecka (om det nu handlar om att han kotar över så grovt).

Eddie: Om du är riktigt orolig, ta ut en veterinär fort som sjutton, istället för att spekulera i vad det skulle kunna vara.

Ullis

Senast ändrad:

Imorfon ringer jag veterinären.

idag när jag kom ut till stallet så stödjer han inte på sulna, han går hellre på tån, han hade stått inne nån timme när jag kom dit, innan på dan har han gått i sjukhage.

Men när jag tog ut honom i gången på kvällen då har han stått inne i tre timmar så stödje han liiite bättre på sulan. Han är även lite svullen vid karleden och vid ballarna.

Och han blev kastrerad för snart två veckor sedan och idag var det som två stora apelsiner där under. Ska ju gå med honom men e inte så lätt med en häst som knappt stödjer på benet, och kotan åker fram så man tror benet ska gå av.

men som sagt så ringer jag veterinären imon.

var bara tvungen att skriva av mig lite..

Om jag vore som du skulle jag inte utesluta hoven. Tex, har den långa hörnstöd som trycker upp i hoven? Det är SMÄRTSAMT.. Tyvärr glöms ofta hovarna men det kan ju va värt att kolla iaf?!

Toffel skrev:
Om jag vore som du skulle jag inte utesluta hoven. Tex, har den långa hörnstöd som trycker upp i hoven? Det är SMÄRTSAMT.. Tyvärr glöms ofta hovarna men det kan ju va värt att kolla iaf?!

Okej stallägarens hovslagare kommer ut imon så jag ska be honom kolla på honom..

Och han blev kastrerad för snart två veckor sedan och idag var det som två stora apelsiner där under. Ska ju gå med honom men e inte så lätt med en häst som knappt stödjer på benet, och kotan åker fram så man tror benet ska gå av.

Öhhh... har du kollat så han inte har infektion efter kastrationen?
Har hört om hästar som varit halta bara för att det varit för mycket föroreningar och skräp i skapet.
Men som sagt, det är näst intill omöjligt att stäla diagnos över nätet bara med hjälp av foto. Det bästa är som du gör, ta ut en vetrinär så fort som möjligt.

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Eddie skrev:
idag när jag kom ut till stallet så stödjer han inte på sulan, han går hellre på tån,..

På den beskrivningen är den första tanken i mitt huvud att det är något i hoven. Nu är ju inte din häst skodd, men en så "enkel" sak som ett sömstick gör dom ofta ovilliga att belasta sulan, så det kan sitta där.

Ullis

superstar skrev:
På den beskrivningen är den första tanken i mitt huvud att det är något i hoven. Nu är ju inte din häst skodd, men en så "enkel" sak som ett sömstick gör dom ofta ovilliga att belasta sulan, så det kan sitta där.

Ullis

Stallägarens hovslagare kommer ut idag, ska be honom kolla om det e nåt som finns där, hovböld kanske.. Veterinären trodde dte kunde va nåt sånt iom att han går på tån.. Hovis kommer efter lunch, hittar inte hannåt så ska jag ringa dot veterinären..

Rolle skrev:
Öhhh... har du kollat så han inte har infektion efter kastrationen?
Har hört om hästar som varit halta bara för att det varit för mycket föroreningar och skräp i skapet.
Men som sagt, det är näst intill omöjligt att stäla diagnos över nätet bara med hjälp av foto. Det bästa är som du gör, ta ut en vetrinär så fort som möjligt.

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

Kan det typ kommit nåt i kläm kanske? Men som jag skrev i inlägget ovanför så ska hovis kolla först hittar inte han nåt så blir det veterinären.

HannaZ skrev:
Jag tycker inte att det spelar någon roll hur kort tid man haft hästen.
Är det inte ett fel som förra ägaren BORDE ha upptäckt och berättat om så har du genom att du skrivit på papprena tagit över ansvaret.

Om jag skulle sälja en häst och den blir halt efter en vecka utan att jag har kunnat förutse det/undanhållit information så anser inte jag att det är mitt problem även om det är jäkligt tråkigt.

Hanna (som fich en lätt senskada på unghästen 4 dagar efter köp....)

Håller inte riktigt med dej ang. detta!

Beror ju på vad som står i köpekontraktet, om hon använt sig av ett köpeavtal från Svenska Ridsportsförbundet så finns där en paragraf där säljaren kan friskriva sig från dolda fel, dock om denna ruta är ikryssad.
§7 heter den
och därefter i §8 så står det om reklamation!

Frågan är nu hur Eddie har gjort!

EDDIE
Jag tycker att du ska lämna tillbaka hästen och få pengar tillbaka. Du vill väl inte börja med att behandla hästen istället för att jobba med den? Det var väl inte det du hade i tankarna när du köpte den?
Om du vill behålla hästen så tycker jag att du ska kräva pengar tillbaka, redogör med en vet. hur mycket en sådan "skada" kan komma att kosta och hur "brukbar" hästen kommer att vara i framtiden. Och sätt prislappen efter det.

Lycka till!!

eeeh... jag hänger upp mig på något helt annat i bilden. Hoven ser lite underlig ut, förkrymt. Det kanske är vinkeln från fotot men jag tycker hovvinkel är bruten bakåt pga trakten är för låg.
Kotan i sig tycker jag ser OK ut.

Du kan väll rapportera tillbaka efter att du pratat med veterinären :)

Colombia_Girl skrev:
Håller inte riktigt med dej ang. detta!

Beror ju på vad som står i köpekontraktet, om hon använt sig av ett köpeavtal från Svenska Ridsportsförbundet så finns där en paragraf där säljaren kan friskriva sig från dolda fel, dock om denna ruta är ikryssad.
§7 heter den
och därefter i §8 så står det om reklamation!

Frågan är nu hur Eddie har gjort!

EDDIE
Jag tycker att du ska lämna tillbaka hästen och få pengar tillbaka. Du vill väl inte börja med att behandla hästen istället för att jobba med den? Det var väl inte det du hade i tankarna när du köpte den?
Om du vill behålla hästen så tycker jag att du ska kräva pengar tillbaka, redogör med en vet. hur mycket en sådan "skada" kan komma att kosta och hur "brukbar" hästen kommer att vara i framtiden. Och sätt prislappen efter det.

Lycka till!!

oki ne det e ju inte så kul att efter en vecka ha en sjuk häst.. ska se vad hovslagaren hittar annars ringer jag veterinären så han får komma ut. Ägaren var och kollade på honom idag, hon e säkre på att han har sträckt sig.

Leoni skrev:
eeeh... jag hänger upp mig på något helt annat i bilden. Hoven ser lite underlig ut, förkrymt. Det kanske är vinkeln från fotot men jag tycker hovvinkel är bruten bakåt pga trakten är för låg.
Kotan i sig tycker jag ser OK ut.

Du kan väll rapportera tillbaka efter att du pratat med veterinären :)

har oxå lagt märke till att hoven inte ser ut som den andra.. den e mkt mindre och mer sliten än den andra och trakterna är så små.

Eddie.. Åkt till en klinik med hästen! känns säkrare och bättre nu när det handlar om att ev. lämna tillbaka el ekonomist få tillbaka!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 908
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
761
Senast: ryujaneiro
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 326
Senast: Snurrfian
·
Samhälle Långt inlägg 🙈 Jag miljötränade ena hunden idag, först tog vi en promenad och sedan som vi brukar så tränar jag utanför en butik medan...
2
Svar
29
· Visningar
3 906
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar