Ska klubben vara med i WRAS?

Sv: Ska klubben vara med i WRAS?

Jag vet inte om du missat någonting i det jag skrev, jag drar paralleller till ridsportförbundet eftersom det handlar om ett förbund som samordnar tävlingar för ALLA raser och som inte bryr sig om att de olika raserna har sina egna förbund med egna tävlingar, de ligger helt utanför det hela.
Och ja jag tror att ekmónomin skulle stärkas i westernklubbarna med riksidrottsförbundet i ryggen. Dels får man då tillgång till aktivtetsstöd, olika statliga och kommunala bidrag+tillgång till ett studieförbund som har mycket generösa regler angående t ex kulturbidrag.
Reiningen ligger ju redan under ridsportförbundet, som jag förstått det så är det för att kunna representera Sverige i ett landslag, kanske kunde vara trevligt i övriga discipliner också????
Jag har inte jobbat högt upp i organisationen med dessa frågor, men skulle inte tveka OM jag hade den tiden och orken, tycker att det är roligt och intressant att vara med och utveckla det jag brinner för.
Försöker göra det jag kan för att hjälpa till och hoppas att min livssituation ser lite lättare ut snart så att jag kan ta tag i dessa saker.....

Varför bojkottar man inte dessa om det viktigaste är att stötta WRAS och dess existens?
För att Tumbleweed/Bökeberg och RHC är riktigt bra arrangemang och det viktigaste är att främja bra westernridning, inte att stötta WRAS.

Syftet att stötta WRAS och dess existens är däremot att fånga upp de westernryttare som inte kan/vågar/förmår tävla på dessa tävlingar som inte bara är bra arrangemang, utan även håller hög nivå. RHC är t ex. uttalat en tävling på A-nivå.

TDJ, jag vet inte om du syftar på mig när du säger infekterat... men jag känner mig inte sådan
Inte då, jag lovar att tala om om jag menar dig, jag menar diskussionen som helhet.

APHA o AQHA och de andra rasförbunden har sitt regelverk att följa och kan alltså inte inlemmas under ytterligare ett huvudförbund oavsett om det heter SvRf, WRAS eller vad du vill.::confused:

Du kan som klubb få tillgång till kommunala stödåtgärder, bilda cirklar osv utan att vara upptagen i SvRf eller annat.:idea:

Det kan bara finnas landslag i Reining eftersom det är den enda sporten inom Western som tagits upp i FEI huvudförbundet för SvRf bla.
Ingen annan diciplin kan ha ett landslag, däremot kan man ha team eller lag av annan karaktär.:angel:

Ja det där med tid och ork, och jag skulle om jag hade tid osv, ett berömt dilemma.....:smirk:

Det är skillnad för dem som engagerar sig, dom har inte det där som vi andra har, ett liv..., hus, trädgård, man, barn, hästar, jobb osv.:eek:

TDJ, hmm jag tycker att det låter annorlunda nu när vi börjar prata specifika tävlingar, nyss så var det problem med de tävlingar som inte lydde under en huvudförening nu är dom jättebra, vad vill vi egentligen:confused::angel:
Eller är det så att Bökeberg och RHC är jättebra medan övriga tävlingar av det öppna slaget, ej arrangerade under WRAS är dåliga?

Vad har det med saken att göra om man uttalar at tävlingen är en A tävling om den inte lyder under något huvudförbund, då kan ju vem som helst kalla sin tävling vad dom vill:d

Monke

Ja monke, nu menade jag inte att alla skulle in under WRAS, så fungerar det inte inom RF heller, utan rasförbunden hålls utanför.

Vad gäller kommunala bidrag så är nog reglerna olika från kommun till kommun, här är det iallafall Riksidrottsförbundet som gäller och såvitt jag vet är det detsamma gällande statliga bidrag, vi har löst det så att vi går som sektion under en RF-ansluten klubb, inte den bästa lösningen men den fungerar än så länge.....

Vad jag menar är att jag tycker att det är dumt att splitta upp western så att vissa discipliner går under RF och vissa inte....

Jag tror nog att många som engagerar sig har hästar och familj och allt, jag har själv haft det OCH engagerat mig. Tyvärr är jag nu ensam och har dragit på mig för mycket av allt möjligt, men när det ordnar sig med det så kan jag lova att jag kommer att engagera mig mer ( jag kan helt enkelt inte låta bli:angel:)

Hoppas dock att westernsveriga kan ena sig, det tror jag att alla tjänar på!!!!

Att Reiningen finns under SvRf är för att FEI, deras huvudman och hela världens huvudman i ridsport antog reiningen som den 7;de VM tävlingsgrenen 2000. :banana:
Och detta är något som skett över hela världen inte ett val från SvRf eller något annan av de ridportförbund som finns i de olika länderna.:angel:

Men andra ord är det inte heller ett arbete som förts i de olika länderna genemot sina ridsportförbund, utan det har skett från USA och NRHA med starkt stöd av ffa AQHA men också APHA!:idea::d

Vi är enade, dock inte under ett enda förbund men vi jobbar väl mot samma sak alla;)

Monke:)

Givetvis kan man inte få poäng inom WRAS på EXAXT samma sätt som inom AQHA eller APHA! Men precis som du själv säger, poäng som uppklassning inom olika nivåer . Sen är det ju så att wras kan ju faktiskt själva " uppfinna" ett eget poängsystem som är meriterande inom olika klasser.
Vad vi diskuterar igentligen är inte huruvida WRAS kontra AQHA skall ha exakt samma poäng system utan varför inte alla "förbund" kan representeras på samma tävling och få tillgodose sig " poäng" i sina respektive " förbund" . Borde var hur lätt som helst att lägga aqha, nrha, apha och wras klasser på samma tävling! Vad är problemet??Tror det beror på ovilja hos förbunden och en massa " skitsnack" och okunnighet mot varandras förbund som egentligen ligger i botten. Borde vi inte vara lite måna om Wras, de är ju SVERIGES westernförbund. Vad händer om Wras " läggs" ner? Kan jag få mina poäng regestrerade hos AQHA då eller ? Tror inte det!
I Sverige idag finns mycket bra ICKE quarter hästar som gör bra i från sig på tävlingsbanorna, hade nog varit kul för dom att få nån form av " kredit" för vad dom gör nån gång!

TDJ, hmm jag tycker att det låter annorlunda nu när vi börjar prata specifika tävlingar, nyss så var det problem med de tävlingar som inte lydde under en huvudförening nu är dom jättebra, vad vill vi egentligen:confused::angel:
Eller är det så att Bökeberg och RHC är jättebra medan övriga tävlingar av det öppna slaget, ej arrangerade under WRAS är dåliga?
En enskild westerntävlings kvalité har inget att göra med vem den vänder sig till, en bra tävling är en bra tävling. Det är avsaknaden av tävlingar för dom som inte vill/kan/vågar/har förmågan att tävla på arrangemang på hög nivå som gör att WRAS behövs. Men det är fortfarande upp till respektive klubb att ta ställning till medlemmarnas behov, det är inget självändamål att vara medlem i WRAS.

Ja, jag är en av de som rider "icke QH/P" och jag vill kunna känna att jag har en plats i tävlingssammanhang trots det. För mig finns idag inte en tanke på att skaffa mig dessa raser och styr jag åt det amerikanska blir det troligen Morgan eller Appaloosa.

För mig är WRAS ett förbund som värnar om mina intressen som westernryttare som helhet.

Visst kan jag tänka mig att tävla på tävlingar som inte är WRAS-anslutna men då måste det ge mig någonting, trots att jag rider "All Breed". Alla dessa SM tar bort den status som ett SM skulle kunna ge, där alla kan representeras för att verkligen få fram den som är bäst i landet...

...kan se det framför mig i en framtid...SM i hoppning, dressyr, fältritt etc för alla raser enskilt...Det kommer att visa sig att alla raser är bäst men ingen vet hur dom står sig i konkurrens med varandra...:cool:

DET håller jag fullständigt med om!
Svensk mästare blir man väl i en GREN, inte inom en ras?????Då ska det väl vara riksmästare????

Törs man inte tävla mot andra raser ja då är man ingen värdig svensk mästare, anser jag!!!

Visst kan jag tänka mig att tävla på tävlingar som inte är WRAS-anslutna men då måste det ge mig någonting, trots att jag rider "All Breed". Alla dessa SM tar bort den status som ett SM skulle kunna ge, där alla kan representeras för att verkligen få fram den som är bäst i landet...

...kan se det framför mig i en framtid...SM i hoppning, dressyr, fältritt etc för alla raser enskilt...Det kommer att visa sig att alla raser är bäst men ingen vet hur dom står sig i konkurrens med varandra...:cool:

Fast NSBA (Scand), (S)NRHA, (S)NRCHA, NCHA är för all breeds (lite osäker på den sista dock) och täcker ju upp de flesta klasserna och dessa tävlingar har faktiskt för "oss quarter o paint folk" ofta högre status än vanliga rasshower! Och där kan jag lova dig att alla får mäta sig med de bästa....

Vad jag menade med dålig status hade inte med organisationen att göra uutan att det inte varit så bra ekipga med.
Jackpot

Fast NSBA (Scand), (S)NRHA, (S)NRCHA, NCHA är för all breeds (lite osäker på den sista dock) och täcker ju upp de flesta klasserna och dessa tävlingar har faktiskt för "oss quarter o paint folk" ofta högre status än vanliga rasshower! Och där kan jag lova dig att alla får mäta sig med de bästa....

Helt korrekt, på tävlingar under dessa flagg är alla raser välkomna och dom är de tävlingar med högst status och med tuffast konkurrens...så vi välkomnar alla "andra ras" ryttare till dessa tävlingar där vi med Q och P möter er på lika villkor och där vi dessutom får ett showrecord på ryttare och hästar som betyder mycket för framtiden och som dessutom kan användas i sammanhanget över hela världen, det är ju ett globalt showrecord:)

Ja de bästa inom nämnda raser....

:confused:

Nej, dessa tävlingar är öppna för alla raser, och har högre status än AQHA/APHA showerna bland ryttare.

Precis som Wild Rein skriver så får man poäng, intjänade pengar och den bäste vinner, oavsett ras!

NSBA/NSBA Scandinavia - National SnaffleBit Organisation (WP,HUS, WR, Longeline, Trail)

NRHA/SRHA - National/Scandinavian ReiningHorse Ass. (Reining)

NCHA - National Cutting Horse Ass. (Cutting)

NRCHA/SRCHA - National/Swedish Reined CowHorse Ass. (div boskapsgrenar)

AHA!!!:idea:
Jag fattade som att det var rastävlingar!!!! Ja du ser man lär sig något nytt varje dag.....
Vart går dessa tävlingar då, är allt nere i södra Sverige eller????

fast vore det inte bra om man kunde samla alla dessa organisationer under ett tak???? Jag tror iallafall att det blir svårt att utveckla westernridningen och locka många när det är så krångligt med X antal olika organisationer, det känns som en djungel när man är ny och det är jättejobbigt att få fram information om de olika grenarna och om alla dessa tävlingar som organiseras under olika förbund....

Svårt är det säkert men Rom byggdes ju inte på en dag.....

Borde ju inte vara helt omöjligt, eller???

Tanken är ju bra men jag undrar om inte det är i princip omöjligt...ofta är det nog också så att om man tävlar på den nivån (oavsett nybörjare, amatör eller proffs) så har man troligtvis valt sin nish lite och kan ha rätt lite intresse i dom andra klasserna, som att jämföra lite att en hoppryttare kanske är ointresserad av ett dressyrförbund eller liknande. En svårighet ligger också i att dessa förbund även dom (som rasföreningarna) ligger under moderföreningar i USA.
Och vi har ju alla olika intressen i vårat tävlande...vilka raser, vilka klasser vi håller på med. Jag personligen skulle ju vilja ha tävlingar med APHA, AQHA, NRHA och NSBA klasser det skulle ge våran verksamhet ett bra tillfälle på en och samma plats att tävla...och spara tävlingskostnader..
Och eftersom vårat intresse är att vinna poäng samt pengar som hamnar i hästens och ryttarens officiella show record finns tex inte ett intresse för oss att tävla WRAS eller All Breeds klasser på en tävling, och det handlar ju inte om att dissa andra raser eller vara rädd för konkurrens utan om just dessa officiella show records som gäller över hela världen.
Jag tror också att tävlingarna i många fall börjar bli så stora så man måste segrera på ett eller annat sätt, redan nu glider vissa tävlingar ur händerna på arrangörerna pga antalet startande...
Och visst är det knöligt ibland med alla dessa föreningar, men man lär sig med tiden...:banana:

Va???:crazy:
Vem har pratat SM och raser....du måste skaffa glasögon tror jag., eller träna läsförståelse:angel:

Vi pratar öppet SM för alla raser, och WRAS har trots att dom tagit sig ensamrätten till att göra SM i flera år inte lyckats få de bästa till sitt SM!!

SM är inte en rättighet det är en skyldighet och den skyldigheteten är mot ryttarna och sporten:bow:
Därför skall man anordna ett SM så att de bästa inom sporten/grenen tävlar där.

Monke:smirk:

Snälla hjärtat, här har du skrivit inlägg efter inlägg men åsikter i både det ena och det andra så har du ingen koll på hur westernsverige ser ut överhuvudtaget:confused:

När det gäller dessa tävlingar så finns dom i hela Sverige, men kanske ffa på Grevagården i Skövde!

Monke:smirk:

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 851
Senast: Kajsalisa
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 257
Senast: lizzie
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 930
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 469
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tips i London
  • Valet i USA
  • Träning och hälsa del 12