Ska klubben vara med i WRAS?

Sv: Ska klubben vara med i WRAS?

Det där med att QH och Paint, och även andra raser, skulle kunna få sina poäng på WRAS-tävlingar är något som även jag funderat på. Det funkar ju fint med ridsportförbundet och avelsföreningarna för de raser som är vanliga där att ridsportförbundets tävlingar meriterar. Det borde på något sätt gå att ordna även i westernvärlden. Fast AQHA är kanske en alltför stor organisation för att bry sig om ett sketet litet land som Sverige... Och kvartingryttarna kanske är rädda att deras fina rashästar ska bli slagna av någon fet fjording från ingenstans?

Om vi vill ha en utveckling av westernridningen i Sverige måste vi försöka att jobba tillsammans. Om var och varannan klubb går ur WRAS och sedan sitter och tjurar i sitt hörn och ordnar sina egna tävlingar efter sina egna regler, då blir det bara bekräftat till omvärlden vilken oseriös hög med folk vi är. Inom alla organisationer finns det olika viljor, ibland får man sin vilja fram, ibland får man böja sig för majoriteten. Tyvärr finns det då en del som hellre går ur förbundet när de inte får som de vill.

Jag tror det behövs en lite annorlunda organisation om vi ska med i SvRF. Jag vill inte att westernridningen ska jämställas med hoppning, dressyr eller voltige, jag vill att western ska jämställas med engelskridning. Då skulle det även funka att ha olika regler på olika sorters tävlingar. Man kan ha ett "över-TR" som styr engelskridningen och ett som styr western, sedan kan man ha mer grenspecifika TR inom varje inriktning. Ska man kombinera flera inriktningar på samma tävling får man ha regler för vilket TR som ska täcka vilken häst/människa i olika situationer. Det borde också gå att göra om "träns-på-tävlingsplats-regeln" till en ansvarsregel, som säger att den som hanterar en häst är ansvarig för att hästen inte kommer lös, och då kan man använda stigbett, repgrimma, uppfostran eller vad man vill, bara man håller ordning på sin häst.

Nu blev det här viss mer en fundering om att gå med i SvRF än om att gå ur/vara kvar i WRAS, men det känns ändå som att frågorna hänger ihop.

/Ida

Precis som Texaz säger " var ska vi annars ta vägen"
Har gått och funderat mycket på detta med Wras och övriga westernvärlden. På nått sätt känner jag att Wras är första anhalten när det gäller western. En inkörskort, oavsett om du har en quarter eller en korsning. Mitt " önsketänkande" skulle vara att man samlades under ett förbund ( ex Wras) men där alla specialförbund och rasföreningar ingick och samarbetade. Alla, oavsett ras kan tävla på samma tävling men tävlar du q-klass räknas dina poäng i Aqha, tävlar du annan ras räknas poängen i Wras.( förlåt upprepningen) Många gnäller över wras men jag tycker att dom är är superviktiga! Som sagt, en inkörsport och att tillgodose alla på annan ras en quarter.
Så fram för ett samarbete mellan Wras och övriga westernförbund!
Klubbar pratar om att gå ur wras! Varför? Alla idrottsklubbar har ett förbund i ryggen! SQHA har ju AQHA som " moderförbund" ! Licenser!? Ja helt ok för mig, Förbundet måste ju på nått sätt kunna registrera tävlande och på vilken nivå dom tävlar på. Inom ridsportsförbundet har licenser funnits i många år! En annan tanke, Vad händer med dessa klubbar som går ur? Tävlingar "huller om buller"? När denna klubbs medlemmar vill ut på större tävlingar och inte är anslutna till ett förbund? Vad händer då? Hmm ! Känner mig lite tjatig men tycker det är viktiga bitar att diskutera!
:idea: Kanske jag tänker fel?

Detta låter mycket vettigt i mina öron. Ett gemensamt förbund som är ansiktet utåt. Jag tyckte det var så positivt i fjor när det pratades om ett gemensamt SM men i år verkar dt ju åter igen vara varje specialförening som håller sitt SM ex reining. Hur seriöst verkar det i andras ögon med mängder av "SM-mästare"? Visst det måste finnas olika pga olika ridgrenar men det har ju tex brottningen också alltså viktklasser. Skulle det inte gå att kora EN SM-mästare i varje gren oavsett hästras? Att det troligen blir quaret eller paint som vinner är ju helt klart för varje ras är ju anpassad till sin specialitet men då har i alla fall alla fått försöka.

Ursäkta felstavningen på quarter :crazy: Jag har en själv så det var bara en liten slint med tangenterna...

Tilläg till tankarna om SM (och andra tävlingar); varje ras räknar sina poäng till sin ras moderförbund. Men som någon skrev de amerikanska moderförbunden bryr sig kanske inte om hur lilla Sverige ska få det att funka..

De som går ur WRAS verkar kunna tänka sig att använda WRAS regelbok ändå!? Solidariskt eller? Eller så använder man AQHAs/APHAs men det är ju faktiskt anpassat för just dessa raser och amerikanska förhållande...

Kul att så många nappade på min utslängda fråga som jag på förekommen anledning grubblar mycket på. Det är väldigt intressant att läsa alla inlägg.

Så himla trst när du skriver "kvartingryttarna kanske är rädda att deras fina rashästar ska bli slagna av någon fet fjording från ingenstans". Det är ju så man håller både fördomar och bråket igång.. En quarter eller paint bör inte bli slagen ien gångartsgren som pleasure av en "fet fjording" då den är avlad för det vi sysslar med, däremot kan ju fjordingen kaske imponera i trailen och slå quarter eller painten, men det är ju inte riktigt det allt handlar om och jag tror ingen av dessa quarter-paintryttare är "rädda" för konkurrensen från WRAS-ryttarna. De flesta av oss är ju med i en WRAS-klubb och har nån gångbörjat på en fjording eller kanske en travare eller n¨got annat. Problemet har väl varit att det varit ganska dålig kvalite på WRAS-SM somliga år och då blir har ju inte medaljen någon status heller... Även om man sitter på en fjording vill man ju tävla mot de bästa om medaljenn ska ha något värde. Alltså borde ett gemensamt SM vara något bra för alla om inte annat för att komma äöver sådana här fördomar som du nu visade prov på. Jag tror att kunde man klara att ordna ett gemensamt SM vore man en bit på väg att få "alla" att närma sig varandra och komma bort ifrån tjafset. men det verkar väl inte som om man lyckats i den här gemensamma gruppen då det nu blir ytterligare ett SM. Alltså kan man vinna reiningSM med SRHA, WRAS, SQHA och SPHA och dessutom då i får man förmoda, senior, junior, youth och kanske greengrass? Hur måpnga reingsm-medaljörer blir det då på ett år ? 10 ??
Jackpot

Det ser i dagsläget ut som om det blir två SM i Reining, det under WRAS och det under SRHA. Paint, Quarter osv. har inga SM de har Nationals o Championat!

Med vilken rätt tar sig WRAS ensamrätten att göra SM?
Alla verkar ha glömt att för några år sedan hade vi många SM ett för varje förening. Ett gemensamt beslut togs utav alla att inte kalla kalla sin tävling för SM tills man kommit fram till en lösning på ett gemensamt sådant!
Den enda förening som brutit det avtalet är WRAS.

Skall man göra ett SM för diciplinen bör det vara i ett sammanhang där de bästa/flesta kommer för att tävla i den specifika diciplinen, så att man FAKTISKT kan kora den bästa i ex. Pleasure, Working Cowhorse, Reining osv.:idea:

Som det ser ut är det har när omöjligt att med det stora enshow konceptet hitta en lösning för ett enda stort gemensamt SM.
Då får vi ta det som är lättare att anordna, ett SM för varje Diciplin anordnat av den/de som kan locka de bästa i den aktuella diciplinen:idea:
WRAS har inte lyckat få någon status på sina medaljer på flera år, så det är kanske dag att titta på nya lösningar, eller:confused:

Monke:)

Monke, menar du att det egentliga problemet med att anordna ETT SM är att vi har så många grenar att det blir en för stor show för att rymmas inom ett tävlingsarrangemang dvs en helg? I så fall köper jag ditt förslag att varje disciplin anordnar ett separat SM alltså koklasser, ridklasser, reining osv för sig. Men jag anser ändå att det bara ska finnas EN SM-titel i varje klass plus junior. Alla ekipage oavsett ras ska kunna kvala in till etta SM liksom man gör i andra sporter. Vad som ska ligga bakom kvalen får väl de olika föreningarna komma överens om.
Anledningen till att WRAS SM har haft lågstatus är väl att de bästa ekipagen med rashästar (som ju är avlade för att vara bäst inom dessa discipliner och därför också normalt är det liksom en travhäst givetvis är bäst på travbanan även om alla hästar kan dra en sulky och trava) väljer att ställa upp i tävlingar som ger APHA och AQHA poäng istället.
Därför är det viktigt att komma fram till ett system som gör gemensamma tävlingar attraktiva för alla.

Min ursprungliga fråga om klubben bör vara med i WRAS eller inte handlade ju dock inte bara om tävlingar utan om hur westernSverige ska vara "uppbyggt" för att främja alla westerryttare inte bara tävlingseliten. Finns det inte någon löst sammansatt organisation som kallas Westernalliansen? Vilka är det och vad vill de?
De flesta som skrivit här verkar ju överens om att det behövs någon form av samordnande organisation. WRAS har väl inte lyckats med detta i alla stycke, men ska man då gå ur eller försöka påverka tiil det bättre?

Ledsen om det verkar som att jag har fördomar, men jag är lite irriterad på folk som efter ett tag skaffar sig kvarting och efter det så är inget annat än just kvarting värt något alls. Jag har hittils inte träffat en quarter som jag velat ha.

WRAS's roll för westernridningen behöver utvecklas, inte avvecklas. Om WRAS kan fungera för SQHA, SPHA, appalosaförening mfl westernrasföreningar på samma sätt som SvRF fungerar för ASVH och ponnyföreningar, dvs att rashästarna får sina poäng men de får dem i ett tävlingssystem som är öppet för alla raser, då tror jag det skulle stärka westernridningen i Sverige.

Ett SM ska hållas i en förening där alla oavsett ras har möjlighet att delta, annars är det inget SM utan ett riksmästerskap för den rasen. Sedan kan ni prata hur mycket ni vill om att de bästa hästarna och ryttarna finns på quartertävlingarna, ger de sig inte ut i ett SM öppet för alla raser och tävlar så anser jag inte att de har bevisat något alls mer än att de är bäst i sin egen ras. Och att quartrarna alltid är bäst i tävlan med andra raser är i högsta grad diskutabelt.

Om WRAS stängs ner, vad vill ni ha istället? Ska alla åka på "sina" tävlingar? Varje tävling står för sig själv och leder inte till något annat? Eller ska det vara en annan organisation än WRAS, med ett annat namn och annat folk men samma funktion? Är det inte bättre då att utveckla den organisation som finns?

/Ida

Om problemet att få till ett SM för alla och det skulle bli förstort för att kunna arrangeras på tex en helg. Då borde ju ett samarbete över alla gränser vara yppligt och att använda sig av WRAS uppbyggnad av distrikten att arrangera kvalomgångar en för varje distrikt till en stor final. för i varje distrikt finns det en hel del folk från olika klubbar med erfarenhet att arrangera tävlingar och få till det med funktionärer mm så det borde inte vara en omöjlighet. om viljan finns från olika föreningar och klubbar men då hänger det på att det kan föras en vettig dialog och att var och en som är medlem i sin förening eller klubb ser till att rösta,välga den person som man anser för talan som överinstämmer med det man känner själv bla för att kunna föra en dialog med andra föreningar för har man valt bakåtsträvare eller sådana personer som bara håller på sitt (man för det man välger). det är ju därför det är så viktigt att folk kommer på årsmöten och dyl för det är då det avgörs hur klubben föreningen förbundet ska utformas (mycket utsvävningar men en ide att kunna få till ett SM som är ett SM!) SAMARBETA istället för att motarbeta;)

jackpot du skrev att vissa år håller WRAS-SM dålig kvalitet och att medaljerna då inte har någon status. hur menar du med dålig kvalitet
är det arrangemanget. att det inte är ordentligt organiserat. att det är dommare som har brister och inte håller kvalitet att dömma i ett SM eller inte tillräckligt stora prispengar, hederspriser, eller att ekipagen inte är tillräckligt bra för att vara med i ett SM. Jag bara undrar för jag har inte haft möjligheten att åka och titta på ett WRAS-SM på många år.för jag har hört viskningar om det här med dålig status men har aldrig fått något konkret svar vad det är som är dåligt. då blir det ju lätt att folk som är duktiga och har bra hästar välger att inte anmäla sig för att de inte vill komma i dåliga dagar hos sin organisation eller förening. och vill inte bli "förlöjligade" att de har en rosett från WRAS-SM. bara undrar;)

Ja i vilken ände skall man börja,:confused: jag har läst allt och jag börjar med att besvara en del av dina tyckanden.

Jag anser att fördelen med att tillhöra ett förbund är just att man har gemensamma regler, och att man kan lägga tävlingar gemensamt för att få en så bra spridning som möjligt!
Detta är en omöjlighet eftersom rasförbunden Paint, Quarter, Appaloosa osv. har sitt säte i USA, liksom de specialföreningar, såsom Reined Cowhorse, Cutting, Reining, NSBA.

Tycker att det är ett gissel idag med westerntävlingar, eftersom man inte kan enas om EN regelbok utan att det finns fler olika regelverk som används (på icke WRAS-tävlingar...).
Detta måste ju vara baserat på total okunskap... Åter om du läser ovan kan du kanske också räkna ut varför deta är en omöjlighet.:idea:

Anser att det är så mycket tjafs och gnäll, vilket INTE gynnar sporten.
Jag skulle personligen önska att ALLA klubbar med wsternverksamhet tillhörde ett och samma förbund OCH att man försöker lösa de konflikter som finns och arbeta för att kunna få ett godkännande för att anslutas till riksidrottsförbundet!
DET skulle öppna enorma möjligheter, både ekonomiskt och statusmässigt för westernridningen!!!
Hur mycket har du jobbat med dessa frågor i ett större sammanhang? Återigen detta är en omöjlighet, liksom det faktum att Riksidrottsförbundet skulle ta upp oss med alla våra dicipliner och regelverk, hur exakt tänker du dig detta?

Och vad gäller alla pengar och hjälp och möjligheter du menar skulle falla över oss som manna från himlen, get real girl!
Tror du verkligen att det skulle ske utan något från oss i gengäld, vi skulle behöva betala medlemsavgifter til SvRf liksom licenser osv, det skulle krävas att dom engagerade sig och skrev ett TR för oss osv.

Tror att vi gräver en grop åt oss själva iom att vi inte kan samsas och driva ett förbund som är enigt, kanske för mycket starka viljor, vad vet jag....
Vilka samsas inte???

Jag svarar på en hel massa inlägg i detta enda, för det skulle bli för många inlägg om jag svarade på varje separat.

Vilka poäng får du genom WRAS???:confused:
Och vad gäller ditt påstående Texas när vi pratar regelverk är du åter ute och cyklar, det är WRAS som använder AQHAs regelverks samt kosse regelverken för Cutting och Working Cowhorse inte tvärt om:idea:
Det är bara att läsa första sidan i WRAS regelbok för att se detta:idea:

Malumbub; Jag pratar om All breeds klasser på dessa tävling, titta i proppen för ex. Bökeberg eller Ranch Horse Classic så ser du att det finns ett helt gäng All breeds klasser som inte kräver medlemskap. Men om du vill tävla ex AQHA på samma tävling så gäller Quarterhäst och medlemskap, liksom hos SRHA osv men att tävla All breedsklasserna på deras tävlingar inkluderar inga medlemskap!:)

Wrangler: :bow:

Apache: Som jag säger olika landsändar ger olika utbud av ick WRAS godkända, medlemskrävande tävlingar, det är ditt val, att göra det som gynnar dig bäst.

Texaz & Titti, ni har bevisligen inte läst mitt inlägg om all breeds klasser eller inte förstått det så jag ödslar inte mer kraft på diskussionen om WRAS versus All breeds tävlingar.

Jackpot; Jodå det samarbetas inom de olika förbunden, att ha olika åsikter är inte att bråka, det är en väg framåt om man hanterar det på ett bra sätt. Ovan har jag redan svarat på frågan om gemensamt SM, som jag personligen har varit FÖR i alla år och så fortfarande!:banana:
Och vad gäller många SM, skulle SRHA vara mindre för ett gemensamt SM än WRAS för att dom också arrangerar ett, eller hur skall man tänka här. Enligt mitt förmenande skulle ju WRAS om dom nu tycker att det är viktigt at arrangera ett gemensamt öppet SM i de olika diciplinerna backa och låta andra som vill göra det?
Vem äger rätten att arrangera ett SM?
Jag tycker att ett SM skall kora den som är bäst i landet i diciplinen och då bör det anordnas på en tävling dit dessa vill åka, vilket WRAS SM inte lyckats göra med nästan någon av diciplinerna på flera år.:(

Apache; När det gäller regelböcker och att använda utan att vara ansluten osv, kanske ensidiga WRAS anhängare skall ta det lilla lugna, läs mitt svar ovan om var WRAS har tagit sin regelbok....från AQHA osv. Är ni alla medlemmar i AQHA eller Cutting osv eller har WRAS frågat om lov att kopiera/plagiera deras regelbok år från år???

Jag vill klargöra att jag inte är negativ till WRAS eller någon annan förening för den delen, jag vill bara försöka få lite perspektiv på saker och ting, vilket verkar saknas i vissa delar här, enligt mig.:angel:

Vi kan flyga till månen och tillbaka då borde det finnas möligheter att lösa saker här på jorden också. Tycker att Texaz får klä skott över väldigt många saker som just HON ska lösa och räkna ut hur det ska vara. Det är ju därför flera stycken pratar om samarbete och dialog för att de olika föreningar och organsationer ska kunna närma sig varandra istället för att glida mer och mer isär. och när man läser dina inlägg hur posetiv är du till samarbete och WRAS tex. vilken organistion vill du ska hålla i ett SM eftersom du skrev att man kanske skulle titta på nya lösningar. det finns ingen som sitter inne med alla svar men tillsammans om viljan finns så kan mycke bli bra för westernsverige vilken häst man än rider från Quartar till shettlandsponnyer;)

Håller med dig där, och Texaz klär inte skott för mer än det hon skrivit:confused:
Det finns en dialog mellan alla föreningar ink. till viss del SvRf, så där är inget problem. Det är några av föreningar som har problem inom sig, men det är ju en helt annan fråga.:angel:

Måste det vara EN organisation som skall hålla SM, så är det inte inom övriga ridsporten...:idea:
Varför inte låta den organisation, förening eller gäng entusiaster göra det som den är bäst på?

Och jajamensan SM skall vara licenslöst, icke medlemskrävnade, ras och ålder skall inte ha någon betydelse, det handlar om att ta fram den som är bäst:d Vem är det som tycker annorlunda?

Monke;)

Håller med dig om att SM borde vara licenslöst, jag hade själv velat vara med på årets SM, men då skulle jag behövt lösa licens för både mig och min häst, medlemsskap i en WRAS ansluten klubb, vilket jag redan har, och sen utöver det tillkommer startavgifterna, på det har jag medlemskap i AQHA. Jag skulle gärna tävla mer, men det är för dyrt att vara med i alla dessa organisationer. Nu fanns ändå inte min gren med på årets SM, showmanship at halter :(. Vet inte varför det är borttaget, dom har både showmanship at halter och trail at halter på endel av de lokala tävlingarna, men WRAS kanske inte vill satsa på unghästar? Då är jag glad att jag har en quarter och har möjlighet att tävla på AQHA-tävlingar som satsar mycket på unghästarna.

Halloj igen!
För att förtydliga vad jag menar med "poäng" och ett "samarbete" så kommer här en förklaring. ( hoppas jag :confused:)
Många människor börjar sin westernbana med den häst man har, alltså en korsning eller vad det nu kan vara. Det är här jag menar att Wras kommer in ibilden. Du går med i en wras klubb och tävlar på olika nivåer med den häst du har. Med Poäng menar jag att du får bla uppklassa dig i olika nivåer ( d-b) och även få poäng i varje klass (alltså som i AQHA) finns ju en anledning till att aqha har olika "divisioner "( youth, open , all ages osv, osv) dom måste kunna veta vem du och din häst är och regestrera poäng i rätt division! Jag behöver inte förklara närmare varför licenserna finns och är viktiga efter den förklaringen!!
Som läget är nu kan vem som helst, oavsett om jag började med western för en vecka sen gå rätt in och rida på B tävling , Q -tävlingar eller SM. Tycker inte det är ok, är det ett sm eller hög nivå ska det vara status över det hela, man får jobba sig upp till hög nivå. ( uppklassning, se ovan) Däremot är det ok med olika " nivåer" på samma tävling! Inom alla sporter har man olika divisioner och jobbar sig uppåt. Vad gäller Allbreeds klasser på q-tävlingar, det är ju jättebra att dom finns , men samtidigt gnälls det över "wras tävlingar" och låg nivå på ekipagen´, är det inte delvis samma ekipage som rider allbreeds på q-tävlingar?? Kan man inte få allbreedsklasserna till wrasklass, då får man tillgodose sig poäng:angel: Vad gäller wras regelbok så är det ju så att den är översatt från AQHAS med viss modifikation ( roping, kosseklasser, vi måste ju följa svenska förhållanden) tycker det är bra att den också finns på svenska!! Ett samarbete innebär ju inte att man skall följa exaxt samma regler ( sqha följer ju aqhas osv) men varför inte ha alla " förbund" representerade på samma tävling? Vi tävlar själv både wras tävlingar och Sqha-tävlingar just på grund att vi har både andra raser och quarter. Med quarterhästarna får vi poäng men inte med de andra. Ett samarbete leder ju också till att mer människor intresserar sig för vår sport, wras plockar in intresserade med en korsning eller övrig ras som faktiskt senare kanske köper sig en quarter och börjar tävla på q-tävlingar, som läget är nu är det SM till höger och vänster, kom o rid på vår tävling, vi har inga licenser! Inga medlemskap behövs!? Tycker det är lite rörigt och respektlöst mot varandras "förbund" att "locka " till sånna tävlingar. Samarbete? ( se ovan) Jag tror att kan vi samarbeta i förbunden ( utan att ha samma regelbok) så blir vi mer seriösa inför övriga hästsverige, och locka till oss ännu mer westernintresserade, för vi vill väll få in mer människor att rida western!? Ursäkta att det blev lite rörigt men det var mycket jag ville få ur mig :)

Bra diskussion det här, men med ett klart infekterat tonläge…

Varje klubb med westernridning som inriktning bör ställa sig frågan om varför klubben finns, för vem den är till och om den skall tillhöra en moderorganisation eller ej.

Tävling handlar om att jämföra prestationer och för att göra det behövs regler.
Att samsas om regler på en enskild tävling är enkelt, men Sverige är ett avlångt land och det kan vara intressant att jämföra sig med andra tävlande på samma nivå. Och nivåer behöver i sin tur också samordnas om vi skall kunna jämföra tävlingar och använda dom som meritgrundande för andra tävlingar.

För ras- och specialförbunden är detta enkelt, eftersom dom har en organisation i ryggen som styr upp detta, till och med på internationell nivå, men dom som inte inryms i något av dessa behöver en tävlingsorganisation som tillvaratar deras intresse. Det är där WRAS kommer in i bilden enligt mig.

Problemet men att tävla utan en organisation i ryggen blir tydligt på t ex. RHC. För AQHA- och NCHA-klasserna, som har en moderorganisationer, är det enkelt; man får sina poäng och kan tillgodogöra sig sina resultat till andra tävlingar, men hur är det för övriga klasser?
Reglerna för de övriga klasserna vållar även de förvirring. Fram till nyligen skulle timed evets:en ridas enligt AQHS’ regler, men nu plötsligt skall de ridas på WRAS’ bettregler. Och ropingklasserna har mindre än en vecka till tävling inga regler alls!

Samarbete verkar vara ett ledord i många av inläggen och jag hoppas verkligen på mer av den varan. Visst skulle det vara möjligt att en och samma tävling skulle innehålla NRHA-, NSBA-, WRAS-, AQHA- och NCHA-klasser, där varje tävling är meritgrundande (poäng) i respektive förbund?

Klockrent!! :bump: Du är bättre på att förklara än jag! :D

Och Monke, vi är inga " wras-anhängare" , vi är bara tävlingsryttare med önskemål om ett bättre samarbete med bra tävlingar, oavsett vad du rider på för en häst!! Du borde väll veta, du sitter ju bland annat som ordförande i en Wras- klubb!

Det är en väldig skillnad på de "poäng" du får som det helt nystartade systemet för uppklassning inom WRAS, och de du får inom AQHA eller APHA osv. Vi har inte sett om detta fungerar bättre än det förra som gick i graven för många år sedan.:smirk:

WRAS poängen kan aldrig användas som en merit på dig eller den häst du rider för att höja dess värde eller ditt för den delen. De används enbart för att tala om att du tävlat tillräckligt länge på en nivå och behöver röra dig uppåt eller välja annan bana:)

AQHA, APHA´s finns i två delar, en del som heter Novice poäng och desa är samma som WRAS uppklassningspoäng, du arbetar dig ur en nivå till en annan.
Sedan har du de "riktiga" poängen som tillfaller ekipaget i Amateur och Youth och hästen i Open som du kan använda som värdehöjare på dig själv (om du vill sälja dig, som tränare ex.) eller din häst om du vill höja stausen på den av någon anledning. Försäljning, Avel eller annat.:idea:

Mitt mål är också bra o gynnsamma tävlingar oavett vilken hästras du sitter på;)

Och som vanligt, funderar man som tävlande inte på saker när man anmäler sig utan då tittar på andra saker. För några år sedan när Tumbleweed startade sina gröngölingsklasser, hur många var det då som stod på barriärena och ropad hugaligen!

En tävling som inte lyder under WRAS, utan alla klappade händerna och bokade in en vecka på Grevagården:eek:
Liksaå har ju de penningstinna Cup och Allbreeds klasserna på Bökeberg tävlingarna lockat åtskilliga All breeds ryttare, hmmm:angel:

Hur kan High Chaparall vara populärare än någonsin med sina öppna All breedsklasser:crazy:
Varför bojkottar man inte dessa om det viktigaste är att stötta WRAS och dess existens?

TDJ, jag vet inte om du syftar på mig när du säger infekterat... men jag känner mig inte sådan;)

Och vad gäller reglernas beskaffenhet eller inte så har det inte så mycket med ras eller WRAS att göra som med tävlingsarrangören, det har väl bara olyckats så att man glömt bort det i röran av en sådan här mastodont tävling som RHC. Sånt händer även den bäste;)

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 851
Senast: Kajsalisa
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 257
Senast: lizzie
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 930
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jag är hundlös för tillfället och det är så galet tomt. Saknar en fjutt att dela livet med, helt enkelt. Just nu är det tyvärr inte...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 469
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Photoshop hjälp
  • Tips i London
  • Valet i USA