Ska det kännas "långsamt"??

Sv: Ska det kännas "långsamt"??

break_a_leg skrev:
Men jag är lite nyfiken på din bakgrund eftersom du gärna uttalar dig i HUR man ska göra för att det ska bli bra. Jobbar du med hästar dagligdags? Upp till vilken nivå har du tävlat med placering? Har du själv tränat ekipage som tävlat med placering på högre nivå?

Vill du inte skriva det här så får du gärna pm:a.

Jag sitter inte här som en Messersmidt och talar om hur MAN skall göra, utan jag sitter här och svarar på en del frågor typ - hur skall jag lösa detta?
Det ser jag som något privat mellan mig och frågeställaren.
Det handlar också om ganska grundläggande ridning.

Sedan har vi mer teoretiska diskussioner, och det jag då kan uttala mig om, är ju det jag känner igen utifrån min egna ridning
(Jag har under en period ridit min häst så den släpar benen i backen :angel: och jag har under perioder gjort värre fel än så :o)

Jag diskuterar aldrig svårare rörelser än jag själv rider. men som jag ser det så är är tyngdlagen och de biomekaniska lagarna de samma, oavsett om du rider arbetstrav eller samlad trav.

Jag har aldrig gjort någon hemlghet att jag har problem som ryttare både pga. muskelsjukdom och en del skador jag ådragit mig som hovslagare.
Tom i den här tråden började jag; - jag är ingen världsmästare....

Både min sjukdom och min skador har tvingat mig till en mycket hög medvetenhet om hur min kropp och mitt hanterande av den, påverkar min hästs rörelsemönster.

Sally Swifts har ju skapt sina tankar om ridning utifrån sin Skolios.
Det vore förmätet av mig att jämföra mig med henne men det är ju ingen som skriker åt henne. Vi vill se dig rida....

Till saken hör ju också att jag (av olika skäl) har måst lära mig det mesta på en Nordis som har allt annat än lätt för sig. :rofl: han balanspunkt är ju av naturen helt fel på alla ledder...
Bara att lära sig vara följsam i den gången har tagit sin tid kan man ju säga :angel:

Man kan ju lätt säga att det är ngt av en utmaning om man _ställer samma krav_ på hur den rör sig och bär sig korekt som på ett halvblod.:D

Här på buke deltar jag i två olika typer av diskussioner.
Dels ganska enkla tips för följsamhet och balans.

Dels biomekaniska diskussioner...

Men om man blandar ihop dem - så kan man ju undra.
Varför har tjocka jag, på min tjocka nordis al al större ponny, en mycket bättre takt, än många människorna på sina flotta halvblod som har mycket längre ben än min lilla tax...
För det är lite det som just den här diskussionen handlar om

Svaret är inte att jag är duktigare att rida.......

Senast ändrad:

Jag reagerade på ditt slow but active.
Hur gör man?
Du har väl också en ung tysk halvblodsmärr?

Rent generellt så tror jag att man i Sverige borde se till att de som i unga år börjar rida dressyr, oavsett nivå, får en vettig tränare. Många barn fortsätter att rida för sin ridskoleintruktör, i mitt tyckte, alldeles för länge. Dock gäller det ju att hitta en tränare som är villig att träna barn och som kan göra det på ett vettigt sätt. Dvs så att barnen fattar.

Ibland tycker jag att de svenska licensierade tränarna "döms ut" av många här på Buke, men jag tror iaf att det ger mer att rida för en vettig sådan än att tro att man, speciellt som ung, kan göra det lika bra av egen maskin.

Att många storhästryttare på msv-nivå på halvblod rider halvdant tror jag mycket beror på att de kanske inte tar hjälp av någon så ofta som de behöver. Dessutom tror jag att vuxna sitstränar för lite och rider ofta i ett för lågt grundtempo för att de ska bli bra i slutändan. Jag tittar så lite på storhästtävlingar, så jag har inte så stor uppfattning om hur det ser ut.

Och Sally borde nog många läsa, jag gjorde det för typ 100 år sedan - får väl leta fram boken igen...

Men tycker Susan att allt som den svenska tränarkåren (som för övrigt Inte kan dras över en kam, det finns lika många uppfattningar som det finns tränare..;) )?
Och vad försöker Susan göra här på buke om inte nå ut till den breda massan? (Även om det ju också finns andra sätt att göra det på.)

Oj, vad tråkigt vi skulle ha de om bara de som red "lika bra" som eliten fick kommentera eliten. Skulle man komma någonstans, skulle dressyren kunna utvecklas optimalt? No, sir.

Bla bla bukementalitet bla bla.

En av de stora problemen är väl att de unga ponnyekipagen (och alla andra..) inte riktigt vet VAD de ska leta efter, VAD är god dressyr? Vad vill de uppnå/lära sig?

Att en tränare har tävlat si med placeringar betyder ju i dagens läge inte nödvändigtvis att tränaren är "duktig", även om det mkt väl kan vara så!
Det betyder heller inte att tränaren (hur goda resultat och hur mkt erfarenhet denne än har) har samma uppfattning om vad god ridning är.
En vanlig ridskoletränare kan ju vara mycket bättre till en viss ryttare än en annan tränare som är högre utbildad. Det handlar ju om så mkt..

Och tillbaka till grundfrågan, VAD är god ridning?
Vad bygger det på?
Hur ska unga ryttare (och alla andra då..) veta vad det ska leta efter och vad de ska eftersträva? Idag finns det ju heller inte bara en dressyrinriktning (förutsatt att det är skit samma med tävlandet då) utan en hel hög.

Lord Owen skrev:
Oj, vad tråkigt vi skulle ha de om bara de som red "lika bra" som eliten fick kommentera eliten. Skulle man komma någonstans, skulle dressyren kunna utvecklas optimalt? No, sir.

Bla bla bukementalitet bla bla.

Känner du att du är Susans personlige försvarare eller något? ;)

För det flesta unga ryttare, säkert också Gilette som skapade tråden, handlar det om att de vill bli såpass duktiga att de kan tävla med placeringar.

break_a_leg skrev:
Känner du att du är Susans personlige försvarare eller något? ;)

Nä, det vill jag nog inte påstå. :D Tänk vad ofta jag får höra det..
Och tänk vad många andra som inte får höra det i samband med andra användare.

Däremot stör jag mig otroligt mkt (i alla sammanhang) på människor som går efter "Du kan inte rida lika bra som den och den så då kan du inte komma och säga ngt om deras ridning!"-sättet att tänka.
Det får mig att se rött, för jag förstår verkligen inte hur man kan tänka så.
Folk som bara "antar" saker åt höger och vänster är ett annat irritationsobjekt.
Sedan vet ju de som känner mig lite mer på buke att jag har för vana att hoppa in i trådar när det börjar gnabbas lite, det är lite kul som tidsfördriv.

Susan kan försvara sig själv, tro mig. :o :devil:

Senast ändrad av en moderator:

break_a_leg skrev:
För det flesta unga ryttare, säkert också Gilette som skapade tråden, handlar det om att de vill bli såpass duktiga att de kan tävla med placeringar.

Ja, nu har jag ju för länge sedan glömt vem som startade tråden så jag började fila vidare jag.

Lord Owen skrev:
Nä, det vill jag nog inte påstå. :D Tänk vad ofta jag får höra det..

Då kanske det ligger någonting i det, eller hur?

Nu läser inte jag alla trådar på dressyr, men ofta så är det samma användare som återkommer i "kritik till eliten" trådarna. Visst kan man ha åsikter, det har jag med ibland. Men jag tror definitivt inte att jag, som red på LA-nivå och möjligtvis skulle kunna kravla mig runt msv, har något att tillföra de som rider SM på stor häst.

Och varför är det fel att vilja tävla? Många av de som kommenterar är ju inga som tävlar över huvud taget. Vill man tävla så måste man ju rida på ett sådant sätt som domarna efterfrågar eller hur?

break_a_leg skrev:
Då kanske det ligger någonting i det, eller hur?

Nej, inte som jag ser det.
Jag tycker inte att det är upp till andra att påpeka hur jag skriver/talar om mina bekanta/vänner, utan det är upp till bekantingen/vännen.
That's it.

break_a_leg skrev:
Nu läser inte jag alla trådar på dressyr, men ofta så är det samma användare som återkommer i "kritik till eliten" trådarna. Visst kan man ha åsikter, det har jag med ibland. Men jag tror definitivt inte att jag, som red på LA-nivå och möjligtvis skulle kunna kravla mig runt msv, har något att tillföra de som rider SM på stor häst.

Är det något fel med att det är samma användare som återkommer med sin kritik? Kritik är ju inte alltid av ondo, och oftast får det någon att tänka till lite, och vips så har någon utvecklats (åt något håll)! :idea:
Jag tycker det är roligt att folk har delade meningar, jag menar, elitryttarna har redan kommit till elitnivå, de kan anses som duktiga. Då är det intressant att fundera över deras brister också, och hur de har blivit bedömda om man ser till deras brister/positiva egenskaper.

Och jag förstår inte riktigt hur du inte skulle kunna ha något att tillföra? Grunden är den samma för alla. Och jag är övertygad om att alla kan tillföra alla något, kanske inte alltid i det praktiska arbetet men bara ett litet tankeknep/tankesätt kan vara guld värt för någon.
Man ska aldrig tro att man inte kan tillföra något, för det kan man alltid.
Alla kommer ju inte till "Rom" på samma sätt, utan det finns många vägar. Även folk som redan kommit till Rom (eller är en bra bit påväg) skulle nog uppskatta att få höra om andras upplevelser under vägen, det kan ju hjälpa dem på deras fortsatta resa.

break_a_leg skrev:
Och varför är det fel att vilja tävla? Många av de som kommenterar är ju inga som tävlar över huvud taget. Vill man tävla så måste man ju rida på ett sådant sätt som domarna efterfrågar eller hur?

Jag kan inte se att jag någonstans i denna tråd påstått att det är "fel" att vilja tävla. Jag är själv en tävlingsmänniska.
Kan sättet ekipage bedöms på ändras/diskuteras/ifrågasättas? Ja.
Och självklart måste man rida på det viset domarna vill se om man bara är ute efter att vinna, men jag föreställer mig att de flesta ryttare rider på ett sätt som är för hästens bästa också (vilket det domarna berömmer kanske inte alltid är..).

Helt ärligt så tror jag inte att man kan bli en bättre ryttare genom att läsa inlägg på Buke. Det är oerhört svårt att komma vidare i sin ridning utan ett vakande öga vid sidan om banan.

break_a_leg skrev:
Helt ärligt så tror jag inte att man kan bli en bättre ryttare genom att läsa inlägg på Buke. Det är oerhört svårt att komma vidare i sin ridning utan ett vakande öga vid sidan om banan.

Jag tror inte heller att någon blir en bättre ryttare i praktiken av att läsa inlägg på buke och definitivt inte om man BARA läser inlägg på buke.
Däremot är jag övertygad om att det som skrivs på buke kan få folk att tänka och fundera, börja ställa egna frågeställningar och ifrågasätta (dock inte enbart för ifrågasättandets skull, sådant är fruktansvärt irriterande) saker de inte förstår/ser som oacceptabla men som andra rätt av accepterar av olika anledningar.

Stimuli.

Men man kommer ingenstans med bara ett hjälpmedel.
Så jag håller med dig, delvis. :)

(Det gick inte att redigera det långa inlägget igen så:
För övrigt ska jag väl påpeka att jag aldrig skriver ned något jag inte egentligen tycker stämmer, jag skulle aldrig hålla med någon om jag inte hade samma åsikt som personen.
När jag "ställer mig på Susans sida" så försvarar jag således mina egna intressen. )

axel skrev:
Jag reagerade på ditt slow but active.
Hur gör man?
Du har väl också en ung tysk halvblodsmärr?

vad besviken jag blev - inga funderingar alls:(

Jo jag har en halvblodsmärr hon är två år :D
Men jag hade en halvblodsvallack också - tyvärr död nu.

Jag tror att du reagerar för att du missförstår...

Om du först tänker dig hästens tyngdpunkt som en punkt rakt under sadeln.

Om du och hästen skall kunna hitta till balans så måste du först placera din egen tyngdpunkt rakt ovanför hästens.

Hamnar du före hästens tyngdpunkt - reagerar den precis som balanskonstnären i Müselers bok - den försäker jaga ikapp balansen.
Hästen blir framtung - springig - den diagonala takten går förlorad - frambenen blir _före_

Hamnar du istället _efter_ hästens tyngdpunkt så tappar du balansen om hästen rör sig framåt.:o
De flesta brukar lösa det genom ett stadigt tag i tygeln :angel:
Då håller man i hästens huvud, det är inte bra :devil: både beroende på att hästen behöver kunna balansera med sitt huvud, och eftersom bakbenets röreser fortplanats ända fram i huvudet så blir det så att om man håller i huvudet - så blocker man hästens rygg och därmed bakbenens rörelser.

De ryggrörelser som skapas av bakbenen kommer då inte att _släppas upp _ - den diagonala takten går förlorad hästen kommer att sätta i bakbenen före frambenen.:(
De flesta hsätar blir upprörda av detta eftersom de är rätt känsliga både i mun och rygg och ökar fekvensen - blir spriniga även av detta...:crazy:

Men - om du i stället fokuserar på att placera dig på hästens tyngdpunkt - och blrir kvar där - under den pågående rörelsen så reagarar hästen; AHA! börjar bära istället för att fly, och rundar sig upp mot ryttaren så att bakbenen släpps in och hästen blir diagonal - självbärig - i balans.:)

Efetrsom båda tyngdpunkterna nu rör sig som EN enhet så finns inget vare sig att jaga ikapp eller att springa ifrån, hästen blir mer avspänd, tar långsammare stadigare kliv frustar och...
Voila; Losgelassenheit:D

wow, jag brukari nte orka läsa allt du skriver (eller andra, jag är stressad helt enkelt) och jag är mållös :o
att man inte ska luta sig framåt har jag fattat innan, men det där med att luta sig bakåt, det var nytt för mig!!

:bow: :bow: til ldig och dina utmärkta formuleringar!

/Feather - lärt sig något nytt ochtänker läsa dina inlägg noggrant fråno med nu.. :D

Jag tycker att jag alltmer kan rida båda mina hästar så att de bär sig själva med tryck.
Det är en otrolig känsla!
Sista gången jag tränade för x-Kyraeleven, med valacken som sedan fick Fång,var helt underbart.

vilka diagonalslutor i trav o gal. Tänkte ökning men red med "passagesäte":bump:

Det är häftigt när man kan rida med "bara" säte, lätt i handen och hästen vevar med benen.

När man har kommit dit så blir kvalitén på alla rörelser såå mycket bättre.

Vill tillägga att jag nu bara har ridit i skogen i snart två månader och tävlingssäs. börjar snart.

Kanonupplägg. Riktigt proffsigt.

Det var nog till mig feather.

Axel...
Längst ned i högra hörnet så har du tre alternativ citat svar /svara på detta/ snabb svar

Välj en av dem på den användares ruta som du vill svara...

ja det är häftigt när man får dem självböriga raka och med ltryck.
Det ser rätt ballt ut med nordisen också, men vi håller oss till slutor i trav än så länge :D

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
807
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 531
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
1 016
Senast: Nova123
·
Fritid Tydligen går det numera att köpa löprundor för att kunna få en bra statistik i till exempel appen Strava och visa upp. S.k...
2
Svar
28
· Visningar
1 851
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar