Ska det kännas "långsamt"??

Sv: Ska det kännas "långsamt"??

Det märks på min häst rätt tydligt.. Som idag, galoppen vart plötsligt helt uuunderbar ett par steg. Oooooh tänkte jag, nu travar jag av så slutar vi sen. Men när vi skulle trava så var det visst väldigt jobbigt... Kingen hade verkligen ansträngt sig ett par steg där. Allt gick väldigt mycket fortare efter den där galoppen :D. Så det vart lång skrittpass istället.

Är det samma för dig, gilette?

hehe, ja faktiskt! är hon är trött vill hon trava på i 190 i slutet! :p

Susan skrev:
Ungefär som att först nu fått hjul på bilen, eller ngt lika drastiskt

Det kan ju faktiskt också vara så att tidigare hade bilen inga axlar så om du hade fått hjul till eller inte hade inte spelat någon roll.

Det handlar ju inte bara om läraren utan också om eleven. Det är vad eleven har förmåga/vilja att ta till sig som är kärnan i undervisningen även om det sen inte blir bättre med en dålig pedagog. Vi alla som har fått aha-upplevelser av olika slag kanske faktiskt inte var mogna för dessa för ett antal år sedan, vi växer med tiden...

keramin skrev:
Det kan ju faktiskt också vara så att tidigare hade bilen inga axlar så om du hade fått hjul till eller inte hade inte spelat någon roll.

Det handlar ju inte bara om läraren utan också om eleven. Det är vad eleven har förmåga/vilja att ta till sig som är kärnan i undervisningen även om det sen inte blir bättre med en dålig pedagog. Vi alla som har fått aha-upplevelser av olika slag kanske faktiskt inte var mogna för dessa för ett antal år sedan, vi växer med tiden...

:bow: :bow: :bow:

Jag tror att det du säger, Tulip och Susan var ju inne på samma sak tidigare, kan stämma helt och hållet. Det kan nog vara så att man fått samma instruktioner förut men att man inte hade förmågan och kunskapen att koppla ihop det, alltså uppstod ingen aha-upplevelse.

Det kan nog även vara så att många utav ridlärarna på ridskolorna har den här kunskapen men lär inte ut den från början för att de anser att eleven inte är mogen att ta till sig. Om detta stämmer är jag tveksam till...

Hinner inte mera... Tusan, man har ju blivit Bukeholist!:bump:

Det är svårt att förmedla en känsla.
Jag vet inte hur många gånger som jag har trott att jag förstått hur öppna o Sluta ska vara. Men ack, sen är det som bortblåst igen.

Det är så synd, när man gör jättefina byten med Gest, riktig ökad trav, kanonökningar och upptagningar i galopp. Men sen gör usla skolor.
En enda gång lyckades jag och vann då, men sen var det som bortblåst igen.

Har sedan många år, då vi tränat bytesserier lärt mig Halvhalt- ri framåt- byt.
Jag har ej blivit klar nå´n gång, så jag har ej hunnit rida framåt.
Halvhalten har ej gått igenom.

Fick då för några år se´n den där AHA. Tänk om någon istället hade sagt:-hästen ska sitta på rumpan. Då kanske jag bättre hade förstått.

Kan numera byta i vartannat Flott. Och bytena i varje går också som en dans.

Min liknelse var en fråga om grund.

Utan stabil grund kan du inte bygga ett hus - det spelar ingen roll hur mycket köksutrustning du har

Många vill ha det till det är samma rdining

nej det är långt ifrån samma ridning.

och med detat vill jag inte säga att jag är en världsmästare men jag börjar få hum på grunden och har erfarnehet hur en mycket bättre grund gör en hel annan häst.

Sedan så är det precis som ni säger att man kan behöva ett visst ord eller metafor för att haja.

Men har du inte rätt grund så kan du inte få hästen att sätta sig korrekt.

Jag upplever att den klassiska skolan lägger en helt annan grund än den vi lär oss här i sverige.

bla bla bla Balkenhol bla bla bla

Vad menar susan med slow? Slowmotion eller Passage?

Jag tror att det kan vara dumt att lära ut detta här ,utan att veta på vilken nivå ryttare/häst är på.

Inte många vuxna kan rida slow but active.
Jag tror att det finns risk för att "Lilla Lisa" försöker sig på detta ensam hemma. Ganska stor risk att man drar o sparkar samtidigt.
Eller rider sakta o markbundet(westernjog). Om denna då tror att det är kanon o åker o tävlar, kommer hon att bli förundrad över kritiken, negativt.

Än värre kan det bli med galoppen, då fyrtakt kan bli mer eller mindre permanent.
För att detta ska fungera måste hon ha ständig hjälp av nå´n som behärskar detta.

Att rida slow/sakta på en unghäst är inte att rekommendera, då det blir väldigt jobbigt/obehagligt för denna.
Istället bör man jobba den så i repriser.

Det heter Arbetstrav av en anledning,man utgår därifrån.

Om man hela tiden ser till att ha "motorn" igång och fri från handen så har man goda förutsättningar att kunna använda hela trav/galoppregistrena.

Var på Clinic för P.M o co. De visade just detta.
En 6-åring gjorde alla rörelser.

När Du är en så´n förebild här kanske du skulle vilja förklara mer exakt hur du gör eller ännu hellre visa.

Ja-ropen skallrar. Vi vill se,vi vill............................................

Du vet.. Susan har ju en söt "liten" bok som hon håller på att skriva.
Du kan ju alltid fråga om du kan få titta lite i den..
:angel: :D

Hoppas jag inte babblade bredvid mun nu.

Me lilla Lisa pratar jag om att hitta ett vettigt grundtempo och en vettig grundtakt.
Där hästen orkar gå rent.
mer avancerat än så var det inte :D

Och hur gör man...
Man hittar till balans och lössläppthet
de första två kvaliteterna som tyskarna pratar om i sin utblidiningskala.

Var på en clinic med balkenhol som visade just detta :D

han försökte också få lite stil på P och P på en annan clinic:D

Senast ändrad:

Lord Owen skrev:
Du vet.. Susan har ju en söt "liten" bok som hon håller på att skriva.
Du kan ju alltid fråga om du kan få titta lite i den..
:angel: :D

Hoppas jag inte babblade bredvid mun nu.

Är du säker på att någon vill ge ut boken då? ;)

break_a_leg skrev:
Är du säker på att någon vill ge ut boken då? ;)

Vad har det med saken att göra? :p
Läsa den kan man göra ändå, bara Susan är snäll.

Axel skrev att "Jag tror att det finns risk att "Lilla lisa" försöker sig på det hemma".

Men jag är lite nyfiken på din bakgrund eftersom du gärna uttalar dig i HUR man ska göra för att det ska bli bra. Jobbar du med hästar dagligdags? Upp till vilken nivå har du tävlat med placering? Har du själv tränat ekipage som tävlat med placering på högre nivå?

Vill du inte skriva det här så får du gärna pm:a.

break_a_leg skrev:
Upp till vilken nivå har du tävlat med placering? Har du själv tränat ekipage som tävlat med placering på högre nivå?

Med tanke på vad som uppmuntras i dagens tävlingsdressyr så tycker inte jag att ovanstående frågor är mycket att gå på.. Men det är ju jag det och jag har ju en himla "konstig" bild av vad dressyr går ut på... :crazy:

Nej, men för de som tävlar kanske det spelar roll? Om nu Susan tycker att allt som den svenska tränarkåren lär ut är sk*t, så varför försöker hon inte nå ut med sin kunskap till den stora massan och få fram elever som gör resultat?

Det är väldigt lätt att sitta hemma på kammaren och tala om hur eliten ska rida och vad de gör för fel....Svårare att genomföra det i praktiken kanske?

Genom att skriva så mycket vettigt på buke tror jag hon når ut ganska bra med sin kunskap.
Genom buke har iaf jag blivit intresserad och nyfiken på henne, och jag tror inte jag är ensam om det.

Hur hon har det IRL med träningar och sådant vet jag dock inte

Susan.
Jag menar alla Lisor som inte ifrågasätter, som bara går in o läser.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
807
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 531
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
1 016
Senast: Nova123
·
Fritid Tydligen går det numera att köpa löprundor för att kunna få en bra statistik i till exempel appen Strava och visa upp. S.k...
2
Svar
28
· Visningar
1 851
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar