Ska det kännas "långsamt"??

Sv: Ska det kännas "långsamt"??

jag vill ha det långsamt, iaf på min 170 häst, annars studsar jag ur sadeln. Dock utan o tappa bjudningen.

emma-vsm skrev:
Ibland undrar jag om inte du är min tränare i annan skepnad..
Allt du skriver skulle lika gärna kunna komma från henne. Så ordagrant ibland också..

Nej, nej, nej, det är omöjligt!!! Det är ju min tränare ju!!:D När det gäller sits och form så är de som två identiska röster...!

Det är bara så häftigt när man ridit hela sitt liv och plötsligt får en aha-upplevelse. "vad tusan har jag sysslat med de senaste 20 åren" liksom..

Och helt plötsligt är det en massa folk som också har fått aha-upplevelser och som tycker precis som jag!! Varför fick man inte lära sig allt det här från början? Vilken duktig ryttare jag hade varit nu då!

Har lite samma grej med min ponny. Hon rör sig bra, men springer gärna iväg. Hon blir så pigg och tappar takten och aktiviteten bak. Då brukar jag gå ner i tempo tills jag hittat takten och utgå därifrån.
Alltså, hitta takten först, sen öka - minska utifrån det.

Sådär kännenr jag också, och jag tycker att det är roligt att ni både säger samma sak och att det faktiskt verkar som om det blir fler och fler som öser från samma källa även här i Sverige.

Detta känns särskilt skönt då jag ganska nyligen
lite extra dunkats i huvudet
förklarats som totalt okunnig,
Endast nyfrälst och som inte förstår de större dimensionerna
och allmänt mindre vetande.

Känns skönt att vi är flera :D

Gracias amigos

*knapplån*

Håller med om det emma-vsm skrev: Varför fick man inte lära sig det här från början? Jag har börjat att få "sitsknep" både från min tränare och från annat håll som känns så himla, ja hur ska man beskriva det, självklara, eller nej det var inget bra ord men jag vet inte hur jag ska beskriva det. Känslan jag får när jag använder knepen är iaf att om man hade fått dom instruktionerna inpräntade i skallen när man lärde sig att rida på ridskola så hade det ju liksom suttit i ryggraden nu. Varför lär man inte ut sådant på ridskolorna redan från grunden? Det jag syftar på nu är sånt som hur stor skillnad det gör om man vrider sig åt rätt håll i rätt varv o dyl. Har inte tid att förklara ingående men jag tror ni förstår. Susantips helt enkelt ;) Är detta ngt nytt eller anses ridskolorna att det är för komplicerat att trycka in i skallen på barn? Oj nu svävade jag visst iväg lite :p

Angående ämnet :D :
tycker att så länge man inte tappar takten så spelar det ju ingen roll om det går långsammare. Bara inte benen börjar släpa. Något jag tycker att man ser allt för ofta är folk som rider sina hästar i undertempo för att det då blir lätt och behagligt att sitta ner o därför tror dom att hästarna går rätt, fast hästen egentligen bara går där o är nöjd över att ha lurat ryttaren o slipper undan en massa arbete :angel:

Jag tror oxå att det kan vara som du skrev att du inte riktigt har vant dig vid hästen och att den har stort och luftigt steg som gör att det kan kännas långsamt och fel fast det egentligen är balanserat och rätt!

Och som vanligt inom ämnet går det ju inte sammanfatta det på ett bättre sätt än Susan:
Det är inget fel på att rida långsamt bara det är aktivt!

Förstår precis hur du menar!
:bow:
Jag blev rätt sur när jag insåg att jag slösat bort de år då man har lättast för att lära sig på en massa felaktiga grejer som skapat en massa onödiga och direkt dumma reflexer och nervbanor i min kropp. :devil: :( Som att dra tillbaka innerhanden när vi ska svänga (ähtsne och jag då). :cool:

EDIT:
Och om någon undrar vad "ähtsne" betyder så heter min häst så..... Eller inte. :p

Ja det känns verkligen dumt att börja lära sig "rätt" saker först efter 13 års ridning! Som du skrev innan: Tänk så förbaskat bra vi skulle ha varit om vi hade lärt oss det här från början :rofl: :rofl:

Men är det ingen som har ngn liten filosofi över varför ridskolorna inte lär ut det här? Anses det vara för komplicerat??? Spinn på!!

Jag tror att ridningens innersta väsen inte är särskilt uppenbart.

Att lära sig rida handlar om att hela tiden uppleva helt nya dimensioner.

Det jag kunde för fem år sedan och upplevde som Gud vad jag kan :angel:
Ler jag lite överseende åt i dag.

Om jag fortsätter att utvecklas ler jag förhoppningsvis lite åt mig själv om fem år.
Den som undervisar kan inte förmedla mer än det den själv har förstått... :angel:
DEN är lyckligt ovetande om alla de där andra dimensionerna.

Samma sak är det om man återkopplar till vad tråden handlade om från början.
Man kan inte se vad Kyra gör - om man inte själv har ett hum om - hur man gör det själv.

Har man inte ett hum, så ser man inte vad som fattas hos lussan eller den onämnbara Holländskan

eeeeh

Det är inget fel att vara förvirrad :angel:
trodde jag skrev ovanstående i tråden Vem sitter bäst...

Vad var det..

Master & Commander? :banana: :D

**Lina** skrev:
Ja det känns verkligen dumt att börja lära sig "rätt" saker först efter 13 års ridning! Som du skrev innan: Tänk så förbaskat bra vi skulle ha varit om vi hade lärt oss det här från början :rofl: :rofl:

Men är det ingen som har ngn liten filosofi över varför ridskolorna inte lär ut det här? Anses det vara för komplicerat??? Spinn på!!

Inte så lätt att lära ut något dom inte ens själva kan eller kan se..

Gilette skrev:
När min häst travar i bra takt och tempo enligt min tränare känns det som om hon travar väldigt långsamt. När hon travar i ett tempo som jag tycker känns bra, säger tränaren att hon "springer"
kan det kännas långsamt trots att det inte går långsamt?
:confused: :confused: :confused:

Du har förmodligen en häst som lätt blir springig i traven och ilar iväg istället för att arbeta rätt. Då känns det gärna väääldigt sakta när man gå i ett bra tempo, för man vänjer sig vid springandet och utgår från det. Säger tränaren så är det alldeles säkert rätt. Sen när du fått hästen att arbeta ur ett lugnt grundtempo kan du öka men då är det ju steglängden inte takten som ökar.

Det är smma sak för mig och min sköthäst.När han går bra i traven känns det som det går jätte långsamt men jag tror inte det gör det utan det bara käns så.Det är roligare att rida när hästen går bra..:)

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
807
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 531
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
1 016
Senast: Nova123
·
Fritid Tydligen går det numera att köpa löprundor för att kunna få en bra statistik i till exempel appen Strava och visa upp. S.k...
2
Svar
28
· Visningar
1 851
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar