Ska det kännas "långsamt"??

Sv: Ska det kännas "långsamt"??

wert skrev:
Inte så lätt att lära ut något dom inte ens själva kan eller kan se..

Tror du att det är så sorgligt? :crazy: Funderade också på det men det skulle ju kännas för jäkligt rent ut sagt om de som lägger grunderna, dvs de vanliga ridskolorna, för de flesta ryttare trycker i oss en massa onödig kunskap...

__Stilett__ skrev:
jag vill ha det långsamt, iaf på min 170 häst, annars studsar jag ur sadeln. Dock utan o tappa bjudningen.

Passa dig för att strypa tempot för att inte skumpa.
Istället för att åka med ska du sköta takten, då kommer du att kunna sitta utan problem.

Gilette skrev:
När min häst travar i bra takt och tempo enligt min tränare känns det som om hon travar väldigt långsamt. När hon travar i ett tempo som jag tycker känns bra, säger tränaren att hon "springer"
kan det kännas långsamt trots att det inte går långsamt?
:confused: :confused: :confused:

Jag tror du gillar att det går snabbare. Jag har också en tendens att speeda för mycket och tycker att det är mycket roligare att trava/skritta/galoppera snabbt än vanligt =P Det är inget du behöver oroa dig för, man vänjer sig :) Och det är ju ett bra sätt att veta när det är ett bra tempo, känns det långsamt så är det rätt ^^,

haha ja precis! :)
När jag rider ensam låter jag henne alltid trava på i friskt tempo :angel: trots att hon blir springig då...det är ju mkt roligare:D
Men får ta och skärpa mig.

Knapplån

Angående att man ofta tycker att "varför har ingen sagt det är tidigare" så visst kan det vara så att ingen gjort det men det kan också vara så att det visst har blivit sagt men på ett sätt man inte förstått eller så har man helt enkelt inte varit mogen att ta emot de instruktionerna då, så man har inte fattat eller inte klarat av att få den effekt som avsetts och så har man glömt alltihop.

Senast ändrad:

Visst kan det vara så.

jag tror dock att det vi lärt oss senare är så revolutionerande för hur det känns att rida,
så i det här fallet är det nog ine så.

Ungefär som att först nu fått hjul på bilen, eller ngt lika drastiskt

Gilette skrev:
När min häst travar i bra takt och tempo enligt min tränare känns det som om hon travar väldigt långsamt. När hon travar i ett tempo som jag tycker känns bra, säger tränaren att hon "springer"
kan det kännas långsamt trots att det inte går långsamt?
:confused: :confused: :confused:

Jag tycker du ska be någon filma dig när du tränar så du kan se själv om du rider långsamt eller om det bara känns så.

Jag har ridit en hel del för tyska tränare och de påpekar allihop hur långsamt vi svenskar rider.
När jag red för Traudi Björling ett tag så fick jag verkligen en aha-upplevelse vad det gäller tempot och takten. Allting blev så mycket bättre.

Det är ganska skrämmande egentligen, att det kan vara så stor skillnad på vad tränarna lär ut, även om jag väl får räkna mig till hoppryttare nu så har jag ett förflutet som dressyrryttare och har till och med hunnit med ett junior-SM och ändå så har jag (och väldigt många med mig) ridit i undertempo.

När jag tittar på filmerna så ser det inte långsamt ut utan taktmässigt och bra.

Då är det säkert bra också. :)
Det är ju helt klart bättre att rida lite långsammare och att takten bibehålls än att rida på för fort och riskera att det blir stressat och förlora takten.

japp.:p Men var går gränsen till att rida i undertempo??
Det är krångligt det där....går det för snabbt springer hästen och går det för långsamt tappar den bakbenen :crazy:

Varför lär man inte ponnies passage och därmed får ett stort register att välja o vraka bland?

Själv är jag inte så duktig att jag kan rida i ett snabbare tempo med bibehållen bärighet och schwung utan jag får finna mig i att göra det lite långsammare. Men så är jag heller inte ute och kammar hem prisrosetter. :)

Gilette skrev:
japp.:p Men var går gränsen till att rida i undertempo??
Det är krångligt det där....går det för snabbt springer hästen och går det för långsamt tappar den bakbenen :crazy:

jag tror ofta att man slänger sig med lite termer utan att veta vad de betyder.

Vad är undertempo? Piaff? westernhästens jog?

Tempo = meter /minut
Takt = antal steg /minut

En bra ryttare sätter en bra långsam takt i hästen - mer passage - mindre spring.

Altså slowf but activfe

En bra ryttare sätter också en REN takt i hästen.
Traven skall vara exakt tvåtaktig.
För lite bakbenskativitet ger en fyrtaktig trav där bakbenen går i marken före farmbenen. :crazy:

Att rida i övertempo dvs längre steglängd än vad hästen orkar balansera bakifrån gör taken fyrtaktig där frambenen sätts i aningen före bakbenen = Hästen går på bogarna :smirk:

Ju starkare hästen blir - desto mer orkar den balansera sig bakifrån = samla sig - lägre tempo = meter / minut.

-detso mer orkar den också balansera sig bakifrån när den ökar steglängd = tempo

Senast ändrad:

de tränngar med TB sonm jag sett har varit allt annat än
'slowf but activfe'

det har varit högt tempo
snabb takt
fyrtaktigt
på bogarna.

Tyskland är stort, många förbund...

Susan skrev:
de tränngar med TB sonm jag sett har varit allt annat än
'slowf but activfe'

det har varit högt tempo
snabb takt
fyrtaktigt
på bogarna.

Tyskland är stort, många förbund...

Okej då har hon antagligen fått kortslutning i hjärnan de gånger du sett henne eftersom en av de sakerna hon tjatat allra mest om är att jobba bort fyrtakt.

Sedan menar jag inte att man ska rida i ett sådant högt tempo att hästen inte hinner med, men det är sorligt att se all ryttare som försöker samla och samla och minska och minska tills hästarna släpar sig fram och galoppen är helt förstörd.
Det vore bra om framåtbjudningen fanns där innan det är dags att samla.

Senast ändrad:

Men då är det ju inte; slow but aktive,
Konsten är ju att minska takten och tempot utan att aktiviteten går förlorad.

I min tyska ridstil så är " bristande framåtbjudning" inte ett problem eftersom man fokuserar på att släppa fram rörelser i sitsen. Så jag skulle hellre säga

Det vore bra om styrkan och balsnen fanns där inna man försökte öka.
Hästen kaske bjuder lika mycket framåt uppåt som den är stark för....

Stryrkan byggs upp i långsam aktiv takt....

jaja _ many ways to Rome....

Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
807
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 531
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
1 016
Senast: Nova123
·
Fritid Tydligen går det numera att köpa löprundor för att kunna få en bra statistik i till exempel appen Strava och visa upp. S.k...
2
Svar
28
· Visningar
1 851
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar