Ska det kännas "långsamt"??

Sv: Ska det kännas "långsamt"??

Gilette skrev:
Hur vet man om man sitter på hästens tyngdpunkt???
:crazy:

Då är vi ju tillbaks där tråden startade....

Hästen slutar springa - och blir långsammare i takten - utan att för den saken skull släpa benen efter sig. Först när du hamnar i balans ovanpå hästens balanspunkt/tyngdpunkt blir traven och galoppen ren.
Det kan ju vara svårt att känna när man sitter på om man inte är van.
Jag tycker det känns när vi hittaar balans. Hästen kan villigt göra det du ber om, tex vända flytta i sideld osv...

Jag kommer inte ihåg hur din ursprungsfråga löd. Var den inte någonting skall det kännas så här långsamt?

Om ryttaren hittar sin balans ovanpå hästens tyngdpunkt kan hästen rullas lite som en boll åt olika håll utan att den tappar takten.
Först då kan hon också börja flytta tyngdpunkten bakåt.

Är det svar på din fråga?

Jag måste faktiskt tacka dig för att du ställer frågor så man måste tänka igenom en hel del. :bow:

Jag hade nytta av det igår i min egen träning. Pga av min skada så har jag svårt med rakriktning i höger böjnng ( altså sitta på hästens tyngdpunkt även i sidled) Så igår när det krånglade så tänkte jag - var är mitten???? och satte mig där och det sa klick!!!!:D

Du frågade förut hur man vet omman sitter på hsätens tyngdpunkt.

Om du får till det både i längdaxel och sidled så är det som att dribbla en basketboll.

Genom att möta den studsande bollen på korrekt sätt, så kan du reglera studsen och även riktningen.
Först när du kan hålla dig ovanför tyngdpunkten och swinga med ryggen så kan du och hästen "sztudsa" tillsammans.

Det blir en rörelse som skapar sin egen energi.

En känd tränare Richard Weiss jämför med att studsa på en trampolin. Med lite energi så kan man få en stor rytmisk rörelse. Hamnar du dock fel i studsen så kan stannar du hela trampolinen/swinget i hästens rygg.

Det blev en massa överkurs men lite bonus skall du väl ha ;)

Tack för hjälpen SUS

Skall nog rida för mig själv lite oftare :D

Susan skrev:
Genom att möta den studsande bollen på korrekt sätt, så kan du reglera studsen och även riktningen.
Först när du kan hålla dig ovanför tyngdpunkten och swinga med ryggen så kan du och hästen "sztudsa" tillsammans.

Det blir en rörelse som skapar sin egen energi.

En känd tränare Richard Weiss jämför med att studsa på en trampolin. Med lite energi så kan man få en stor rytmisk rörelse. Hamnar du dock fel i studsen så kan stannar du hela trampolinen/swinget i hästens rygg.

Väldigt bra beskrivet!:bow: Precis så känns det särskilt när man lyckas rida fram en större trav än man trodde att hästen har. När allt stämmer så att hästen har full frihet att arbeta och man tillsammans skapar rörelsen.

Senast ändrad av en moderator:

hehe varsågod! Jag kommer säkerligen fortsätta ställa frågor - mina funderingar verkar aldrig ta slut ;)
Tack för förklaringen - lite överkurs, som du sa - men förstod ändå!
:D

Ja, fnula själv på hästryggen brukar få en del saker på plats, i alla fall för mig! :D En f.d ridlärare sa att för att sitta ned i traven så kan man tänka sig en hand som studsar en boll. Hur gör man med handen för att hålla bollen i studs? på samma sätt rör man höften - 'handen'..Tycker det var en bra liknelse.

malinsky skrev:
Ja, fnula själv på hästryggen brukar få en del saker på plats, i alla fall för mig! :D En f.d ridlärare sa att för att sitta ned i traven så kan man tänka sig en hand som studsar en boll. Hur gör man med handen för att hålla bollen i studs? på samma sätt rör man höften - 'handen'..Tycker det var en bra liknelse.

Waow!
Det är detta jag har försökt att förklara.:bump: :love:
Att man inte bara ska åka/skumpa med hästen, utan själv sköta den takt man vill ha.

En starkare, långsammare sådan används som Passagesäte.

beskriv gärna en passagesits för mig :)

Nu förstår jag också varför du reagerade förut.

Den grundtakten som jag pratat om i tråden har man inte _gjort_ i sitsen, utan skapat med att komma i balans.

Nu är vi inne på överurs.

Senast ändrad:

Hur tänker du när du skriver starkare? :)
Det är ett luddigt begrepp..

Och vilka magmuskler spänner du för att få mer energi?

*nyfiken som få*

Lord Owen skrev:
Hur tänker du när du skriver starkare? :)
Det är ett luddigt begrepp..

Och vilka magmuskler spänner du för att få mer energi?

*nyfiken som få*

Istället för att hålla Bollen i studs på låg höjd ändrar jag till högre höjd.:idea:

ungeför som vid toabesök.:o

använder det också vid igångsättningar. Funkar verkligen.
Behöver ej använda skänkeln!:banana:

axel skrev:
Istället för att hålla Bollen i studs på låg höjd ändrar jag till högre höjd.:idea:

ungeför som vid toabesök.:o

använder det också vid igångsättningar. Funkar verkligen.
Behöver ej använda skänkeln!:banana:

Aha, då förstår jag.
Jag var lite osäker på om du menade studs i höjd eller farten/takten/tempo i studsningen. :p

Måste skicka blommor till din tränare som kunde förklara SÅ bra om BOLLEN.:idea: :banana: :love:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
807
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 528
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
1 016
Senast: Nova123
·
Fritid Tydligen går det numera att köpa löprundor för att kunna få en bra statistik i till exempel appen Strava och visa upp. S.k...
2
Svar
28
· Visningar
1 851
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30