Sjukt barn

Status
Stängd för vidare inlägg.

pigleton

Trådstartare
Har en åttaåring hemma som nu haft feber i fem dygn. Han hostar mycket och har senaste dagarna klagat över att det trycker och gör ont i bröstet när han andas.

Har själv precis haft lunginflammation och blir lite orolig att han drabbats av denna med. Försöker nå fram till sjukvårdsupplysningen men kommer inte fram, hård belastning.

Har försökt få honom att dricka och han försöker men säger att det med gör ont. Äter dåligt gör han jämt så det är inte precis bättre nu. Är väl ingen jättepanik kanske eftersom han ändå är vid gott mod men jag vill ju inte att han ska bli sämre.

Tips? Idéer? Är jag hönsig som ringer och rådfrågar?
 
Sv: Sjukt barn

Ja.
Du tar barnet i bilen och åker helt resolut till närmaste barnakut.

Om det vore mitt barn så hade det varit på UAS barnakut nu.
 
Sv: Sjukt barn

Ja.
Du tar barnet i bilen och åker helt resolut till närmaste barnakut.

Om det vore mitt barn så hade det varit på UAS barnakut nu.

Åh du bor inte i västmanland inte... Här kommer man inte in på akuten utan remiss om man inte kommer in med ambulans...

Pigleton, fortsätt att ring, känner du dig orolig så ring från mobilen och börja åk, i värsta fall får man stå på parkeringen och tjata sig till en remiss... Men ta med sysselsättning, det är visst många som är sjuka nu...
Freddan har varit sjuk en vecka men börjar bli bra igen, men nu börjar karln bli sjuk...:crazy: ;)
 
Sv: Sjukt barn

Fick till slut tag i dem på hälso- och sjukvårdsupplysningen, tack och lov kan man knappa in numret så de ringer upp, det tog nämligen 45 minuter innan de ringde tillbaka. Lite trist att sitta i telefonkö så länge.

Efter diskussion fram och tillbaka samt att hans allmäntillstånd ändå är så pass att han orkar leka och vara igång lite grann beslutade jag att avvakta till i morgon med reservation om att blev han minsta lilla sämre skulle vi åka in omgående. Hon lyssnade även på hans andning och hostningar via telefonen, lite klent kanske men vi konstaterade att det inte var varken rossel eller pipljud iaf. Det var helt fullt på alla jouröppna mottagningar och beräknad väntetid handlade om minst tre timmar, extremt hög belastning överallt. Dock ska jag ringa in i morgon bitti och få tid till honom då så att han blir kollad ordentligt.

Under kvällen var han riktigt pigg och busade rejält med sin lillasyster samt att jag fick i honom en hel del vätska med hjälp av oboy och saftsoppa. Febern låg nu på 38,0.

Tyvärr kan man inte bara åka in här, då blir man snudd på lynchad om man inte kommer i ambulans då.
 
Sv: Sjukt barn

Vad skönt att du slapp åka in! Det verkar vara lite så där med den där förkylningen, Freddan blev klart sämre och jag satt och velade om jag skulle ringa VC igen eller om jag skulle avvakta. Sen började han leka med syrran och dagen efter så var han i princip feberfri
 
Sv: Sjukt barn

Jo med tanke på omständigheterna tar jag det hellre idag. SKa ringa så fort de öppnar kl 8.00
 
Sv: Sjukt barn

Inte underligt att Heby ville göra Länsbyte då.
Man får tydligen välja var man skall bo efter sjukvårdspolicy.

Här så håller de inte på och tramsar så.
Det kostar läkare att skriva fåniga remisser också.
Här så vill de att man liksom bara åker in.
De sorterar i luckan.

Tydligen så kommer det inte så många som inte skall vara där i alla fall.

Hoppas att han kryar på sig och att det inte är så allvarligt.
 
Sv: Sjukt barn

Ja sjukvården här är strakt kritikserad, men tydligen får sjukskötersko skriva remiss till akuten, för om man ringer till sjukvårdsupplysningen så kan de ge en ett OK så man får åka in. För jag antar att det inte är läkare som svara på sjukvårdsupplysningen?!
 
Sv: Sjukt barn

Han är pigg och glad nu, även om han hostar en del i omgångar. Har fått tid 11.30 så då blir han kollad i alla fall.

Snurris på Hälso och Sjukvårdsupplysningen svarar sköterskor, men det stämmer att de kan skicka en direkt till akuten om de anser att det är så pass allvarligt. Då förvarnar de ner till akutmottagningen med. De kan även skicka en till jouröppen familjeläkare, det var ju det som diskuterades igår.
 
Sv: Sjukt barn

Hemkommen från läkaren med en flaska hostmedcin. Det var inget som syntes på proverna och lungorna lät bra samt att febern sjunkit. Hostan kan dock sitta i ett tag och jag vet ju själv hur det är med den saken, hostar inte ett dugg mindre nu än för två veckor sedan då jag avslutade min penicillinkur.

Nu är han iaf kollad och det känns väldigt skönt. Dock var det jättesynd om honom när de tog halsprovet, han blev alldeles skräckslagen. Stick i fingret var plättlätt efter det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 590
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 919
Senast: Raderad medlem 68338
·
Kropp & Själ Får man starta en ”tolka mina Covid-symptom”-tråd? Har försökt ringa 1177 i två dagar nu men det går verkligen inte att komma fram, och...
2
Svar
28
· Visningar
4 069
Senast: Luff
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 148
Senast: LovingLife
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp