Sjukskrivning när?

Helt rätt, men av någon konstig anledning är de flesta schaufförer kapabla att köra 250 -300 mil i veckan + last/loss eller industriarbetare kapabla att jobba sina 40 timmar utan tillbud (gäller nog de flesta yrken som ger avkastning på Svergies BNB), belastningen relaterad till sjukskrivningar brukar ligga mest på "administriva" (läs kontors/administrativt relaterade arbeten som inte bidrar till BNB) ...

Du har missförstått vad som utgör BNP, gravt. Och dessutom, hur tror du jobben för chaufförer och industriarbetare skapats? Av Jonas Sjöstedt eller Gud? Eller innovationer, utveckling , design och konstruktion av de som arbetar ofta på kontor?

Helt rätt, men av någon konstig anledning är de flesta schaufförer kapabla att köra 250 -300 mil i veckan + last/loss eller industriarbetare kapabla att jobba sina 40 timmar utan tillbud (gäller nog de flesta yrken som ger avkastning på Svergies BNB), belastningen relaterad till sjukskrivningar brukar ligga mest på "administriva" (läs kontors/administrativt relaterade arbeten som inte bidrar till BNB) ...

Hur ska chaufförerna veta var de ska åka om ingen håller i logistiken? Hur ska företagen veta vilka varor som ska beställas om ingen håller koll på det? Sådant arbete utförs av administratörer.

Tjänster bidrar också med rätt mycket till vår BNP.

Som egen företagare har man oftast inte lyxen att stanna hemma även om man känner sig krasslig. Tyvärr. Innan jag var 50 hade jag inte haft en enda sjukdag.

När jag fick barn 00 så ringde dom från FK o frågade om jag verkligen tjänade så lite? (tog ut garantidagarna vid barns födelse såklart) Jo för jag hade inte ändrat inkomst sedan -78 :D

Hur ska chaufförerna veta var de ska åka om ingen håller i logistiken? Hur ska företagen veta vilka varor som ska beställas om ingen håller koll på det? Sådant arbete utförs av administratörer.

Svårt för shaufförerna när "kontorsråttorna" stannar hemma, fast tur ändå att det mesta går på turlista.

Tjänster kan inte bidra till BNP, eftersom de inte är intäkt för landet, utan endast en rundgång av befintliga pengar inom landet...

Som egen företagare har man oftast inte lyxen att stanna hemma även om man känner sig krasslig. Tyvärr. Innan jag var 50 hade jag inte haft en enda sjukdag.

När jag fick barn 00 så ringde dom från FK o frågade om jag verkligen tjänade så lite? (tog ut garantidagarna vid barns födelse såklart) Jo för jag hade inte ändrat inkomst sedan -78 :D

Förvånad att du även hade rätt till föräldrapenning så som systemet ser ut...

Svårt för shaufförerna när "kontorsråttorna" stannar hemma, fast tur ändå att det mesta går på turlista.

Vem tror du gjorde upp turlistan till att börja med? Det är tämligen nedsättande att kalla någon för kontorsråtta också.

Tjänster kan inte bidra till BNP, eftersom de inte är intäkt för landet, utan endast en rundgång av befintliga pengar inom landet...

Jo. Tjänster bidrar absolut till BNP: http://nationalekonomi.hannes.se/makroekonomi/bnp

Edit: Vi har även en export av tjänster även om den delen är mindre än vår export av varor: http://www.kommers.se/verksamhetsomraden/Utrikeshandel/Handelsutveckling-och-statistik/Nyckelfakta/

Beklagar förlusten, men tyvärr hade han nog det ändå, når en människas tillmätta tid på jorden kommit till ända spelar det ingen roll vart hon befinner sig.
Han för allmän poängtering.
Jag tror inte på sådana saker. Tänker inte fortsätta diskutera detta med dig. Tycker inte du verkar ha bra koll på att alla jobb behövs för att samhället ska gå runt, annars skulle dom inte finnas.

Vem är det som skapat BNP?
Den som marknadsfört den?
Den som investerat i företaget så att de kunnat ta fram den?
Den som sålt varan?
Den som uppfunnit den?
Den som sett till att den går att tillverka?
Den som tillverkar den?
Den som packat den?
Den som transporterat den?
Den som fakturerat den?
Den som redovisat den?

Eller är det så enkelt att alla dessa behövs, annars blir det inget BNP alls. Att påstå att den som transporterat varan är den som skapat BNP är nog den minst relevant av ovanstående, men likväl behövs den tjänsten också.

Transporter är väl för övrigt definitivt en tjänst och inte en vara. Självklart genererar tjänster BNP.

Vem tror du gjorde upp turlistan till att börja med? Det är tämligen nedsättande att kalla någon för kontorsråtta också.

Jo. Tjänster bidrar absolut till BNP: http://nationalekonomi.hannes.se/makroekonomi/bnp

Edit: Vi har även en export av tjänster även om den delen är mindre än vår export av varor: http://www.kommers.se/verksamhetsomraden/Utrikeshandel/Handelsutveckling-och-statistik/Nyckelfakta/

Kontorsråtta må kke vara nedsättande, men de bidrar inte särskild mycket till det praktiska/fysiska arbetet annat än att sakta ner det fysiska (intäktsgivande) arbetet.

Så kallade tjänster, må det vara inom data eller administrativ rådgivning, utgör inte ens 10% av Sveriges faktiska intäkter (jämförd med industri/skogsindustri och gruvindustri), så hur man kan beteckna dem som en "betydande" del av BNP går över mitt förstånd.
Fast å andra sidan är Sverige känd för att genom sitt sätt att räkna BNP och statsskuld, (främst genom regeringarna Bildt och Reinfeldt) att ha "kontroll på läget"

Att sossarna ägnar 15-20 år (90-talets "kris" efter Bildt/Wibble) att nedbetala skulden och få + i ekonomien samt Reinfeldt/Borgs förmåga att på 2 mandat perioder åstadkomma en statsskuld 4ggr större genom sina lån för att finansiera skattelättnader för företag och översta 10% rikaste är det ingen som talar om.

Undrar hur Sverige skal klara betala nuvarande skuld om inget stramas åt på "de som redan har för mycket's" bekostnad.

Kontorsråtta må kke vara nedsättande, men de bidrar inte särskild mycket till det praktiska/fysiska arbetet annat än att sakta ner det fysiska (intäktsgivande) arbetet.

Ovanstående är rent nonsens.

Vår export skulle inte existera utan förädling av många av råvarorna. Modernt stål har tagit många ingenjörstimmar i anspråk att ta fram, givetvis i samarbete med de som jobbar på golvet när det kommer till att få fram en fungerande produkt.

Ingen existerar i ett vakuum, alla behövs för att hålla landet igång.

Så kallade tjänster, må det vara inom data eller administrativ rådgivning, utgör inte ens 10% av Sveriges faktiska intäkter (jämförd med industri/skogsindustri och gruvindustri), så hur man kan beteckna dem som en "betydande" del av BNP går över mitt förstånd.
Fast å andra sidan är Sverige känd för att genom sitt sätt att räkna BNP och statsskuld, (främst genom regeringarna Bildt och Reinfeldt) att ha "kontroll på läget"

Att sossarna ägnar 15-20 år (90-talets "kris" efter Bildt/Wibble) att nedbetala skulden och få + i ekonomien samt Reinfeldt/Borgs förmåga att på 2 mandat perioder åstadkomma en statsskuld 4ggr större genom sina lån för att finansiera skattelättnader för företag och översta 10% rikaste är det ingen som talar om.

Undrar hur Sverige skal klara betala nuvarande skuld om inget stramas åt på "de som redan har för mycket's" bekostnad.

På mitt förra företag arbetar 60 personer idag på kontor, som jag var med och startade, och säljer mjukvara för 200 miljoner kronor om året på export till bilindustrin. Inga fysiska varor att transportera , inga tillverkningskostnader eller arbetare.

Rakt in i BNP.

Din bild är skev , rejält skev.

På mitt förra företag arbetar 60 personer idag på kontor, som jag var med och startade, och säljer mjukvara för 200 miljoner kronor om året på export till bilindustrin. Inga fysiska varor att transportera , inga tillverkningskostnader eller arbetare.

Rakt in i BNP.

Din bild är skev , rejält skev.

Är väl ungefär vad de drygt 10.000 tänstemännen/ingenörerna på Autoliv runtom i världen intalar sig med, men utan de 700 på golvet i Vårgårda som tillverkar skulle inte Autoliv ha någon intäkt alls....

Är väl ungefär vad de drygt 10.000 tänstemännen/ingenörerna på Autoliv runtom i världen intalar sig med, men utan de 700 på golvet i Vårgårda som tillverkar skulle inte Autoliv ha någon intäkt alls....

Är du medvetet dum eller fattar du inte alls?

Företaget levererar mjukvara för 200 miljoner kronor om året, produkter som installeras i bilar världen runt. Ingen tillverkningskostnad, ingen personal på "golvet". Rakt in i BNP.

Hur länge tror du tillverkningen skulle fortsätta på Autoliv om deras tusen kontorsråttor till försäljare slutade och 10.009 ingenjörer slutade utveckla nya produkter? 3 månader ? 1 år?

Sedan har du 700 vilsna arbetslösa arbetare, som narcissistiskt trodde att de var de enda som behövdes för att "generera BNP". Nu är ju inte de flesta på golvet lika illa informerade om hur det funkar som du, som tur är.

Är du medvetet dum eller fattar du inte alls?

Företaget levererar mjukvara för 200 miljoner kronor om året, produkter som installeras i bilar världen runt. Ingen tillverkningskostnad, ingen personal på "golvet". Rakt in i BNP.

Hur länge tror du tillverkningen skulle fortsätta på Autoliv om deras tusen kontorsråttor till försäljare slutade och 10.009 ingenjörer slutade utveckla nya produkter? 3 månader ? 1 år?

Sedan har du 700 vilsna arbetslösa arbetare, som narcissistiskt trodde att de var de enda som behövdes för att "generera BNP". Nu är ju inte de flesta på golvet lika illa informerade om hur det funkar som du, som tur är.

200 mille på ett år? Lol.
Är ju för fanden inte ens en 10000 del av vad stålindustrin eller Volvo åstadkommer i sin export av färdiga produkter på en månad.

200 mille på ett år? Lol.
Är ju för fanden inte ens en 10000 del av vad stålindusrtin eller Volvo åstadkommer i sin export av färdiga produkter på en månad.

Så du föraktar mindre företag som skapar BNP, arbetstillfällen och stora skatteintäkter? Jag pratar om ett enda företag som jag varit med att starta. Det finns hundratals liknande.

Jag blir uppriktigt bekymrad över din okunskap och bristande förståelse.

Så du föraktar mindre företag som skapar BNP, arbetstillfällen och stora skatteintäkter? Jag pratar om ett enda företag som jag varit med att starta. Det finns hundratals liknande.

Jag blir uppriktigt bekymrad över din okunskap och bristande förståelse.

Hehehe, tyvärr ligger "tjänste" sektorn i BNP så många ljusår bakom tillverkning, råvara, färdig produkt i BNP så inte ens SCB finner det värd att nämna sektorn i sina analyser av läget. (Senast redovisad i ekonominyheterna förra veckan i P1, då analys av statsfinanserna och prognoserna från riksbanken redovisades).

Hehehe, tyvärr ligger "tjänste" sektorn i BNP så många ljusår bakom tillverkning, råvara, färdig produkt i BNP så inte ens SCB finner det värd att nämna sektorn i sina analyser av läget. (Senast redovisad i ekonominyheterna förra veckan i P1, då analys av statsfinanserna och prognoserna från riksbanken redovisades).

Du har inte mycket koll på BNP eller nationalekonomi: http://www.scb.se/hitta-statistik/s...allets-ekonomi/bnp---bruttonationalprodukten/

Ligger mycket på FK:s linje. Sjukskrivning är i mitt tycke endast Ok om man ligger inskriven på sjukhus eller tvångssjukskriven av läkare. Alla andra situationer reder man ut om än lite långsammare än normalt...
När man ser alla dessa kontorsråttor ((som står för närmare 70% av sjukskrivningarna (som i princip inte ens har fysikt kontakt med andra människor under arbetsdagen utom i lunchrummet/matsalen)) som sjukskriver sig för allt från bruten nagel till förkylning blir man skrämd.

Vad menar du med första raden? FK säger ju till och med att man kan sjukskriva sig på semestern eftersom det är ledig tid man arbetat ihop och man ska inte behöva lägga den på att bli frisk.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag käkar frukost vid 04, den består av 2 ostmackor, juice, kaffe och youghurt. Åker sen och jobbar, jobbar med städ. När jag...
2 3
Svar
43
· Visningar
1 474
Senast: Halcyon
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 080
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
697
Senast: miumiu
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 959

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka