Sjukskrivning när?

Det beror på vilket jobb.
Jag både jobbar hemifrån med lite kontorsjox. Det går ju att göra även med benbrott, lätt feber etc. Bara hjärnan är någorlunda klar.
Sen har jag ridlektioner. Då smittar man sällan någon. Man kan hålla sig på avstånd. Så det går också att göra med viss sjukdom och även med skadad kropp. Man får dock inte var för påverkad mentalt. Så man levererar en halvdan lektion.
Sen tränar jag ju hästar. Då måste kroppen vara hel och jag bör inte ha feber. Det har hänt att jag tagit hästar trots feber om det varit tex rehabhästar som inte får stå, korttidsträningar etc. Men annars försöker jag undvika det. Just för att det oftast leder till att man blir ännu sjukare längre tid annars.

Sen har jag varit sjukskriven en längre period för utbrändhet, kropp som helt sagt upp sig, hjärna som inte funkade etc.

Det beror lite på var jag är. Vid magsjuka i familjen är jag alltid hemma. Om jag tappar rösten så jag inte alls kan göra mig förstådd är jag hemma då jag i mitt jobb behöver kunna svara i telefon. Jag har gått till jobbet med feber. Jag vaknade med feber och började klockan 7. Jag sa att jag kommer in i väntan på att ni hittar någon ersättare. Jobbade ganska ensam. Folk passerade förvisso men ingen "levde" i min arbetsplats. Den gången tog det halva dagen att bli löst så jag var vansinnig på planeringen. De hade en riktig skitdag med många problem men jag var inte glad. Jag hade säkert kunnat göra det igen vid ensamarbete men då sagt att jag jobbar max 2 timmar t.ex (tiden det tar dit+2 timmar är ca 3-3.5 h att hitta ersättare).

En gång gick jag hem med graviditetsillamående. Jag visste dock inte att det var pga graviditeten, det fattade jag först senare. Det var ett knepigt ställe att komma till toaletten snabbt och när vaktmästaren stod framför mig och luktade kantareller (min stora trigger för illamående den graviditeten) och jag fick stå och svälja gång på gång insåg jag att det går inte :p

Jag jobbar inte med feber eftersom jag hamnat på sjukan efter att ha gjort det. Jag jobbar inte heller om jag har något smittsamt som magsjuka eller influensa, särskilt inte eftersom jag jobbar med mat. Däremellan är det arbetskapaciteten som får avgöra om jag är hemma eller ej. Har inte haft någon sjukdag på 1 1/2 år.

När jag mår för dåligt för att kunna göra ett vettigt jobb. Hur man mår trots en "liten infektion" varierar ju mycket med andra bakomliggande faktorer, man kan ju ha flera sjukdomar som dränernerar en på energi. Så den där infektionen blir bara droppen som får bägaren att rinna över. Jag har tex varit hemma pga av nedstämdhet men på jobbet trots en fraktur i en armbåge. Jag har en vän som nyligen diagnostiserades med KOL som redan innan det hade astma, han blir lätt dålig när han får infektioner och väldigt nedsatt, sambon har diabetes och blir också väldigt sjuk av "små infektioner". Jag jobbar bara 75% och har minst en sjukdag per månad.

Har sällan feber och har inte varit magsjuk på jag vet inte hur många år. Har inte varit hemma från jobbet pga sjukdom någonsin tror jag. Senaste gången jag kan minnas var i trean på gymnasiet då jag var magsjuk.

Fast alltså - jag blir inte särskilt feberpåverkad?
Hade jag tagit tempen på morgonen och den visat 39 grader så skulle jag så klart inte gå till jobbet. Men jag går ju inte direkt hem för att jag känner mig lite dimmig i huvudet och i övrigt kan göra ett bra jobb?! :confused:
Tempar du dig varje morgon innan du går till jobbet?
Om jag inte hade känt när jag var så sjuk att jag hade 39 graders feber så hade jag gjort det de dagarna jag kände mig halvkrasslig. Ja absolut.

Jag blir döende av en halv grads höjning istället, så någon termometer är inte nödvändigt för mig.

Har inte så stor smittorisk på jobbet. Blir oftast smittad hemma...
Men magsjuka är jag hemma. Finns inte mycket val där.
Har varit hemma någon gång om jag varit riktigt risig och tappat rösten. Kan säga som så att hade jag haft lättare att ordna vikarie hade jag varit hemma mer. Oftast är det nästintill omöjligt och sätter både kollegor och kunder på pottkanten.

Vi har fördelen att vi får jobba hemifrån, så för egen del kör jag på:
  • Krasslig - går till jobbet
  • Så sjuk att det smittar, eller att jag sitter och snörvlar högt, men är ändå ganska pigg - jobba hemifrån
  • Så sjuk att jag känner att jag måste sova och ändå inte skulle få något gjort om jag försökte - sjukskriven
Jag blir inte sjuk så ofta, utan sjukskriver mig kanske 2-3 dagar om året som mest. Ja, förutom förra året när jag blev sjukskriven en månad för utmattning då. Här om veckan hade jag kört på alldeles för hårt både privat och på jobbet, så jag fick tillbaka lite stressymptom. Då sjukskrev jag mig en dag och bara sov, för att jag helt enkelt kände att jag inte hade kunnat prestera något alls om jag gick till kontoret ändå.

Magsjuka håller jag mig definitivt hemma med, utan problem de där 48 timmarna efter också. Jag tycker själv det är det värsta som finns så jag vill verkligen inte smitta andra.
Migrän gör mig också totalt däckad, kan inte ens ta mig till jobbet då, än mindre jobba.
I övrigt beror det nog på hur jag mår, om jag klarar att ta mig till jobbet och utföra jobbet på ett normalt sätt så jobbar jag. Med hög feber klarar jag ingetdera.

På förra arbetsplatsen var vi få och hade usla chefer, så där jobbade jag trots det mesta (inte magsjuka dock). På nuvarande jobbet är förståelsen för att folk kan vara sjuka bättre och därmed har jag själv då insett också att jag har rätt att vara hemma om jag är dålig. Har dock rätt få sjukdagar, om man inte räknar min långtids deltidssjukskrivning pga psykisk ohälsa.

När jag känner att jag inte kan göra mitt jobb på ett bra sätt. Exakt när det sker beror lite på. Har jag exempelvis stukat/brutit foten skulle det antagligen inte vara några större problem att sitta i kassan men inget av de andra jobb jag gör (eftersom de kräver snabbt tempo och mycket rörelse). Skulle jag tappa rösten blir det svårt att sitta i kassan, det skulle ev. gå att arbeta på golvet förutsatt att jag har lite röst kvar. En gång stannade jag hemma eftersom chefen ville det när jag hade långa och ihållande hostattacker. Jag mådde helt okej men lät fruktansvärt och jag förstår att det inte kändes allt för fräscht att ha i en matbutik.

Här är en till som inte känner av feber vid 39 grader, förutom ont i ryggen av någon anledning men har oftare ont i ryggen som inte beror på feber.

Jag stannar hemma när jag har spysjuka och feber över 40.5.Försöker hålla mig från människor då jag är dålig men det går bra då jag nästan alltid jobbar ensam .Har varit sjukskriven mycket dom senaste åren pga op nacke och utmattning då 50% men nu verkar det som jag är på banan igen.Kan tillägga att jag är inte kännslig för feber förrän den blir riktigt hög

Jag riskerar inte att smitta någon direkt så jag jobbar så länge jag kan stå upp och göra ett någorlunda vettigt jobb. Jag har inte varit sjukskriven sedan typ 2005 kanske?

Hade funnits risk att smitta en massa kollegor hade jag gjort bedömningen efter det, dvs sjukdom och hur/när den smittar.

Jag jobbar på två ställen Ett med svårt sjuka människor, där är jag rejält förkyld stannar jag hemma även om jag inte har feber. På det andra stället sitter jag på kontor med eget rum. Dit kan jag gå om jag inte mår dåligt om jag är förkyld. Vid minsta feber stannar jag alltid hemma både för omgivningen och min egen skull.

Jag har förmånen att ha en god hälsa och ett ganska flexibelt jobb = har inte haft en enda sjukdag på över 20 år och enda gången jag kan minnas att jag var
för sjuk för att jobba var jag ledig ändå .......Det som skulle däcka mig ( om vi undantar allvarlig sjukdom eller olycksfall ) är väl kräksjuka - men det har jag inte heller haft på tid och evighet!

Jag är arbetsgivare och arbetstagare i ett. Så struntar jag i att jobba, får jag visserligen sjukpenning men mitt företag blir lidande så det avstår jag från in i det längsta.

På mitt förra jobb där sjukdom inte påverkade någon mer än mig (lagård, ensam) gick jag alltid till jobbet. Åkte hem när jag hade blödande magsår. Min gräns där var om jag var så pass dålig att jag inte kunde göra mitt jobb men jag åkte alltid dit och försökte.

Nu jobbar jag med barn och stannar hemma om jag riskerar att smitta någon annan. Lite förkyld är okej liksom men jag ska orka undervisa hela dagen.

Jag är nog hemma "ofta". Eller nu är jag heltidssjuskriven, men när jag jobbade så var jag nog sjuk nästan varje månad.
Jag får migrän när jag är stressad och vid anfall så tappar jag synen på ena ögat, förutom huvudvärk.
Jag jobbar med människor, träffar flera per dag, så det funkar inte riktigt att inte vara alert. Jobbar med myndighetsutövning så hjärnan måste vara fungerande.

Sen spelar det psykiska måendet in också. Är bipolär och gått utan diagnos och rätt medicinering i flera år. Nu sen jag blev sjukskriven har jag fått rätt diagnos och rätt medicin, så nu funkar det förhoppningsvis bättre när jag kommer igång igen.

när jag antingen uppenbart smittar (lite lätt förkyld jobbar jag pga är mycket själv eller utomhus) eller är så nedsatt att det blir farligt för mig eller andra att jag jobbar,då är jag hemma.

Som nu, är jätteslö i huvudet, blåser bara halva pef-värdet mot normalt och får stanna och hämta andan halvvägs upp i trappen. sover större delen av dygnet och har ingen röst.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag käkar frukost vid 04, den består av 2 ostmackor, juice, kaffe och youghurt. Åker sen och jobbar, jobbar med städ. När jag...
2 3
Svar
43
· Visningar
1 474
Senast: Halcyon
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 080
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
697
Senast: miumiu
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 959

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka