Sjukskrivning när?

Vid kraftig huvudvärk, sjukt förkyld eller feber. Har aldrig magsjuka. Har sjukat om jag inte sovit ordentligt, går upp 0330 och efter att ha somnat i bilen på väg dit så stannar jag hemma om jag är för trött. Om det är rätt eller fel bryr jag mig inte om, mitt liv (och andras för den delen) är viktigare. Självklart går jag och lägger mig i tid så det beror inte på det. Händer kanske 3 gånger på ett år.

Vid kraftig huvudvärk, sjukt förkyld eller feber. Har aldrig magsjuka. Har sjukat om jag inte sovit ordentligt, går upp 0330 och efter att ha somnat i bilen på väg dit så stannar jag hemma om jag är för trött. Om det är rätt eller fel bryr jag mig inte om, mitt liv (och andras för den delen) är viktigare. Självklart går jag och lägger mig i tid så det beror inte på det. Händer kanske 3 gånger på ett år.

Det där är ju också en intressant aspekt, att stanna hemma på grund av sömnbrist. Om man inte har insomningsproblem så är det ju en helt självförvållad "åkomma", men samtidigt är ju arbetsförmågan rejält nedsatt.
Jag kör en del bil i mitt jobb, och sjukskriver mig om jag inte är i skick att köra säkert. En gång har det faktiskt hänt pga sömnbrist.

En gång när jag samåkte med en kollega sa han när han släppte av mig "ta på ordentligt med handsprit nu när du kommer hem för jag är nämligen lite dålig i magen" :D Haha , säger en del om kulturen på det företaget, där arbetar man så länge man kan stå upprätt. Där arbetar man dock ganska ensam, träffar inte så mycket folk.

Men gud!!! Så otroligt respektlöst av kollegan och riktigt vidrigt att utsätta andra för magsjuka :mad::eek:

Kanske kan passa på att fråga hur ni ser på värktabletter/febernedsättande? Det brukar mina kollegor också roa sig med att säga, att de tagit en ipren eller dyl o då går det bra att jobba. Förlåt, jag låter hemsk om mina kollegor men de är faktiskt helt underbara förutom just detta, att de har imo alldeles för hög arbetsmoral och håller på att smittar varandra hela tiden.

Jag äter i princip bara ipren om jag har sådan besvär att jag inte kan sova (oftast smärta) och ibland känns det nästan lite skämmigt att faktiskt vilja lyssna på sin kropp och vila den när den är i behov av det. Och nej, långt ifrån all smärta är ju behov av vila och ja, jag vet att man kanske bara kan tänka så med en normalfrisk kropp utan direkta krämpor. Men jag vill liksom inte skapa min kropp MER besvär och försöka bota dem med läkemedel när kroppen faktiskt vill ta hand om skiten själv.

Bästa upprättelsen mitt samvete fick var när min knäsmärta diagnosticerades som en meniskskada och leden skulle röra sig så mycket det gick i den omfattningen att det inte gjorde ont. Helt plötsligt behövde jag inte skämmas över att vilja hålla benet i absolut stillhet de värsta dagarna även om det såklart gick att halta sig fram på ett ben.
Sist jag käkade värktabletter/febernedsättande var i tonåren vid mensen vilket var på 90 talet.
Så skulle inte stoppa i mig värktabletter/febernedsättande för att kunna gå till jobbet utan väljer att lyssna på kroppen.

Ligger mycket på FK:s linje. Sjukskrivning är i mitt tycke endast Ok om man ligger inskriven på sjukhus eller tvångssjukskriven av läkare. Alla andra situationer reder man ut om än lite långsammare än normalt...
När man ser alla dessa kontorsråttor ((som står för närmare 70% av sjukskrivningarna (som i princip inte ens har fysikt kontakt med andra människor under arbetsdagen utom i lunchrummet/matsalen)) som sjukskriver sig för allt från bruten nagel till förkylning blir man skrämd.

Senast ändrad:
Ligger mycket på FK:s linje. Sjukskrivning är i mitt tycke endast Ok om man ligger inskriven på sjukhus eller tvångssjukskriven av läkare. Alla andra situationer reder man ut om än lite långsammare än normalt...

Nej. Det skulle ta enormt stora resurser från en redan överbelastad sjukvård. Att stanna hemma när man har fått influensa och har 40 graders feber är inget en läkare behöver titta på.

Nej. Det skulle ta enormt stora resurser från en redan överbelastad sjukvård. Att stanna hemma när man har fått influensa och har 40 graders feber är inget en läkare behöver titta på.

Influensa brukar inte hindra en industriarbetare eller schaufför att jobba. Förstår inte varför kontorsråttor som ända mest sitter inomhus skulle vara mer känsliga.

Jag vill fasen inte ha feberdåsiga chaufförer ute i trafiken med livsfarliga lastbilar. Jag tycker du underskattar faran med sjukdomspåverkan rejält.

Går bara på FKs och akutläkarnas rekommendationer samt egna erfarenheter. Tydligen måste jag vara mer tålig en de flesta då hjärtinfarkt, influensa, huvudvärk och förkylningar inte nedsatt min arbetsförmåga/reaktionstid ämdvärd...

Influensa brukar inte hindra en industriarbetare eller schaufför att jobba. Förstår inte varför kontorsråttor som ända mest sitter inomhus skulle vara mer känsliga.

Min man (industriarbetare) sjukskrev sig när han fått magsjuka. Det går inte att köra en maskin när man får springa ut i skogen varannan minut...

Har jag 40 graders feber yrar jag, det finns inte en suck att jag skulle kunna göra ett bra jobb eller kunna köra bil. Det vore helt livsfarligt, både för mig och mina medtrafikanter.

Tror inte hans feber hade mycket med det att göra...

Hur kan du veta det? 40 graders feber ger många en enorm påverkan.
Det är till och med olagligt att köra

"1 § Fordon får inte föras av den som på grund av sjukdom, uttröttning, påverkan av alkohol, andra stimulerande eller bedövande ämnen eller av andra skäl inte kan föra fordonet på ett betryggande sätt."

Hur kan du veta det? 40 graders feber ger många en enorm påverkan.
Det är till och med olagligt att köra

"1 § Fordon får inte föras av den som på grund av sjukdom, uttröttning, påverkan av alkohol, andra stimulerande eller bedövande ämnen eller av andra skäl inte kan föra fordonet på ett betryggande sätt."

Helt rätt, men av någon konstig anledning är de flesta schaufförer kapabla att köra 250 -300 mil i veckan + last/loss eller industriarbetare kapabla att jobba sina 40 timmar utan tillbud (gäller nog de flesta yrken som ger avkastning på Svergies BNB), belastningen relaterad till sjukskrivningar brukar ligga mest på "administriva" (läs kontors/administrativt relaterade arbeten som inte bidrar till BNB) ...

Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag käkar frukost vid 04, den består av 2 ostmackor, juice, kaffe och youghurt. Åker sen och jobbar, jobbar med städ. När jag...
2 3
Svar
43
· Visningar
1 475
Senast: Halcyon
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 086
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
699
Senast: miumiu
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 993

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2022
  • Bildtråd