Sjukskrivning när?

200 mille på ett år? Lol.
Är ju för fanden inte ens en 10000 del av vad stålindustrin eller Volvo åstadkommer i sin export av färdiga produkter på en månad.
Vad är idag Sveriges största och viktigaste netto-export-inkomstkälla?
Inkomsterna från VOLVO, Scania eller andra mulimiljonindustrier?
Sorry, skogen är idag grunden för detta. Och över 50% av skogen ägs av privata, enskilda ägare.
Fåmansverksamheter utan vilka Sverige skulle råka in i en svår ekonomisk kris.

Bara för att ta ditt exempel, Volvo ...hur mycket måste volvo importera till sina produkter?

Vad menar du med första raden? FK säger ju till och med att man kan sjukskriva sig på semestern eftersom det är ledig tid man arbetat ihop och man ska inte behöva lägga den på att bli frisk.

Under förutsättning att man insjuknar under semestern, då har man rätt att skuta sin semester till man är frisk. FInns INGET i mitt inlägg som ifrågasätter FK's beslut...

Och begreppet BNP skulle alltså inte vara en internationellt accepterad beräkningsform?

Internationellt är begreppet BNP ett värde på skillnaden i Import och Export. Enbart i Sverige räknas även värdet av tjänster i form av tex RUT/ROT in i exportdelen utan att samtidigt räkna av mot import...

Fast vad kan man vänta sig av det ända landet i världen som låter företag räkna av prognoser/budget inom vinst/förlust som om de skulle vara verkliga bokförningssiffror...

Senast ändrad:
Internationellt är begreppet BNP ett värde på skillnaden i Import och Export. Enbart i Sverige räknas även värdet av tjänster i form av tex RUT/ROT in i exportdelen utan att samtidigt räkna av mot import...

Fast vad kan man vänta sig av det ända landet i världen som låter företag räkna av prognoser inom vinst/förlust som om de skulle vara verkliga bokförningssiffror...
GDP(BNP) beräknar väl all produktion, konsumtion (även på lånade pengar så som ex socialhjälp och så vidare)Eftersom rut o rot är en form av konsumtion ska den ju räknas med oavsett om den finansieras med lån eller ej.
enligt principen
What is 'Gross National Product - GNP'
Gross national product (GNP) is an estimate of total value of all the final products and services produced in a given period by the means of production owned by a country's residents. GNP is commonly calculated by taking the sum of personal consumption expenditures, private domestic investment, government expenditure, net exports, and any income earned by residents from overseas investments, minus income earned within the domestic economy by foreign residents. Net exports represent the difference between what a country exports minus any imports of goods and services.

Read more: Gross National Product (GNP) http://www.investopedia.com/terms/g/gnp.asp#ixzz4kpqiSvOX
Follow us: Investopedia on Facebook

Det är min uppfattning också men det är tydligen inte den allenarådande uppfattningen. Jag har dock inte sett exempel på några "internationellt vedertagna modeller" ännu.
Rätta mig gärna om jag har fel, men berodde inte Tysklands stor del i EU budgeten på Tysklands stora BNP som då, til en icke oväsentlig del gick till det gamla råttboet DDR i form av stöd och subventioner, pensionskassor etc etc?
Eftersom andelen till EU baserades just på landets BNP?

Rätta mig gärna om jag har fel, men berodde inte Tysklands stor del i EU budgeten på Tysklands stora BNP som då, til en icke oväsentlig del gick till det gamla råttboet DDR i form av stöd och subventioner, pensionskassor etc etc?
Eftersom andelen till EU baserades just på landets BNP?

Ingen aning, jag kan inte andra länders ekonomi i detalj. Jag har däremot läst lite nationalekonomi (tillräckligt för att ha ett hum om vad BNP är tex) och pga mitt yrke satt mig in i Sveriges import/export-siffror.

Finns väl inget annat land i världen, annat en Sverige, som låter börsnoterade företag redovisa mot budget, tex Nordea eller Sandvik som (tex) budgeterar med 20 miljarder i vinst ett år men "endast" går med 18 miljarder i vinst och då tillåts redovisa 2 miljarder förlust. Jämför då med din privat ekonomi där du i budgeten räknar med spara 15000 men kun klarar spara 5000. No fuckin way skattekontoret skulle godkänna ditt förlust avdrag på 10000, men samma system godkänner glatt Sandviks/Volvos förlust avdrag på 2 miljarder som om det vore värkliga siffror

Finns väl inget annat land i världen som låter börsnoterade företag redovisa mot budget, tex Nordea eller Sandvik som (tex) budgeterar med 20 miljarder i vinst ett år men "endast" går med 18 miljarder i vinst och tillåts redovisa 2 miljarder förlust. Jämför då med din privat ekonomi där du i budgeten räknar med spara 15000 men kun klarar spara 5000. No fuckin way skattekontoret skulle godkänna ditt förlust avdrag på 10000, men samma system godkänner glatt Sandviks/Volvos förlust avdrag på 2 miljarder som om det vore värkliga siffror

Gud vad intressant denna tråden blev :grin: Hade du tänkt bli bannad snart igen så vi slipper dig?

Vissa människor är sjuka ofta och andra nästan aldrig. Känslig fråga men hur dålig är du när du bestämmer dig för att inte gå till jobbet? I mina kretsar är vi väldigt pliktrogna och jobbar fast vi inte är friska. Mycket pga av ekonomin, tyvärr. Medans det finns folk som är ofta krassliga och stannar hemma. Personligen tycker jag att det är skrutt att folk kommer till jobbet fast de är sjuka. De smittar ner andra och de sitter mest av tiden.

Beror på vilken typ av sjukfrånvaro du tänker på ?, många i tråden pratar om korttidsfrånvaro då man har feber eller magsjuka och stannar hemma och kurera sig ett par dagar , det flesta arbetsplatser har någon typ av policy gällande korttidsfrånvaro.. Om jag inte missminner mig så har min arbetsplats ( kommunalt) 7 arbetsdagar på ett år, sedan kan min arbetsgivare börja kräva ett förstadagsintyg..
Jag är också väldigt plikttrogen och stannar hemma från mitt jobb när jag har feber och rejält förkyld...

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag käkar frukost vid 04, den består av 2 ostmackor, juice, kaffe och youghurt. Åker sen och jobbar, jobbar med städ. När jag...
2 3
Svar
43
· Visningar
1 474
Senast: Halcyon
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 080
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
697
Senast: miumiu
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 959

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka