Sjukskrivning när?

Influensa brukar inte hindra en industriarbetare eller schaufför att jobba. Förstår inte varför kontorsråttor som ända mest sitter inomhus skulle vara mer känsliga.

Jag är mycket försiktig att sätta mig bakom ratten vid feber. Korta sträckor möjligtvis om man kan hålla sig skärpt då. Typ hämta barn från förskolan. Jag blir helt kocko i skallen. Att "kontorsråttor" oftare sjukar sig skulle jag tro har med att göra att folk kommer sjuka till jobbet och smittar ner. Varenda pryl de sjuka tar i bär ju på smittan, det sprider sig ju som en löpeld!

Din tabell visar i princip inget annat än sub nr för yrkesgrupper och en total. Kan dock inte se att din tabell ger något svar på antal anställda i varje grupp utan ger enbart ett "kalkulerad" svar på antal sjukskrivna på given position utifrån det totala antal sjukskrivna i FKIs system
Antal sjukskrivningsdagar PER anställd och år. Dvs snittet per individ som har det yrket. Året 2013. Och bygger väl på FKs statistik ja. De första 14 dagarna betalar ju ag.
Dock kan man väl anta att de som har mest uttag från FK också varit sjuka dag 1-14 innan de gick över till FKs ansvar...

Här har du en länk som visar samma sak: https://www.forsakringskassan.se/pr...blQEPljnAyAFNLBBNAYiiliC7R5gJ29dz-ZRtB_AKAHb/

Men men... du kanske vet något som inte ens tycks visa sig i statistiken.

För övrigt undrar jag verkligen vad du menar med att akademiker skulle få ut vanlig månadslön när de är hemma sjuka? Låter som någon slags alternativa fakta ...

Jag är mycket försiktig att sätta mig bakom ratten vid feber. Korta sträckor möjligtvis om man kan hålla sig skärpt då. Typ hämta barn från förskolan. Jag blir helt kocko i skallen. Att "kontorsråttor" oftare sjukar sig skulle jag tro har med att göra att folk kommer sjuka till jobbet och smittar ner. Varenda pryl de sjuka tar i bär ju på smittan, det sprider sig ju som en löpeld!
Om du tittar på @Björk s tabell så ser du att "kontorsråttor" har färre sjukdagar än snittet.

Vissa människor är sjuka ofta och andra nästan aldrig. Känslig fråga men hur dålig är du när du bestämmer dig för att inte gå till jobbet? I mina kretsar är vi väldigt pliktrogna och jobbar fast vi inte är friska. Mycket pga av ekonomin, tyvärr. Medans det finns folk som är ofta krassliga och stannar hemma. Personligen tycker jag att det är skrutt att folk kommer till jobbet fast de är sjuka. De smittar ner andra och de sitter mest av tiden.
Återgår till grundfrågan.
Jag går oftast dit, oavsett förkylningar osv. Feber, influensasymptom, magsjuka, sånt stannar jag hemma med. Om jag skulle vara hemma vid minsta krasslighet så blir jag hemma för mycket eftersom vi har en hel del vab också.

Influensa brukar inte hindra en industriarbetare eller schaufför att jobba. Förstår inte varför kontorsråttor som ända mest sitter inomhus skulle vara mer känsliga.

Du vet ju inte vad du pratar om. Jag är sambo med en lastbilschaufför sedan drygt 10 år. Han har stannat hemma med feber på runt 39 grader. Han orkade inte ta sig från sängen till toa på nästan 1 dygn. Då är det ca 5 meter däremellan. Han blev sjuk på vägen hem under en körning och han minns knappt hur han tog sig sista biten hem. Han däckade i sängen och där låg han alltså i ett dygn innan jag kom hem från mitt jobb och kunde få i honom vätska mm. Min sambo har *extremt* hög arbetsmoral och skulle aldrig stanna hemma i onödan, men han är inte dum i huvudet och jobbar till vilket pris som helst. Han har i snitt 1 sjukdag/år.
Jag är likadan. Stannar hemma om det verkligen är nödvändigt. Stannar ALLTID hemma de rekommenderade timmarna vid magsjuka. Av hänsyn till mina medmänniskor.

Finns väl inget annat land i världen, annat en Sverige, som låter börsnoterade företag redovisa mot budget, tex Nordea eller Sandvik som (tex) budgeterar med 20 miljarder i vinst ett år men "endast" går med 18 miljarder i vinst och då tillåts redovisa 2 miljarder förlust. Jämför då med din privat ekonomi där du i budgeten räknar med spara 15000 men kun klarar spara 5000. No fuckin way skattekontoret skulle godkänna ditt förlust avdrag på 10000, men samma system godkänner glatt Sandviks/Volvos förlust avdrag på 2 miljarder som om det vore värkliga siffror
Nu ska vi se, har du källa på det? tror knappas att masen godkänner ett förlustavdrag utan täckning, men du har säker svart på vitt för att verifiera ditt påstående ;)

Nu ska vi se, har du källa på det? tror knappas att masen godkänner ett förlustavdrag utan täckning, men du har säker svart på vitt för att verifiera ditt påstående ;)

1990-1993 redovisade Volvo förlust på dryga 80 milliarder, samtidigt som de hade aktieutdelning på dryga 145 milliarder, SAAB Automobil har redovisat förlust på 2-3 milliarder (och upp mot 20 milliarder enstaka år) varje år sedan 70 talet men ändå klarat dela ut 5-6 milliarder i aktieutdelning varje år från 1980 till 2010... bara att titta på bolagsrapporterna så förstår man ju att något är skumt när man samtidigt vet att patentverket och skattemyndigheten varje år begär småföretag som inte klarar avkastning på 55% av egenkapitalet på 50000 till 150000 i konkurs...

1990-1993 redovisade Volvo förlust på dryga 80 milliarder, samtidigt som de hade aktieutdelning på dryga 145 milliarder, SAAB Automobil har redovisat förlust på 2-3 milliarder (och upp mot 20 milliarder enstaka år) varje år sedan 70 talet men ändå klarat dela ut 5-6 milliarder i aktieutdelning varje år från 1980 till 2010... bara att titta på bolagsrapporterna så förstår man ju att något är skumt när man samtidigt vet att patentverket och skattemyndigheten varje år begär småföretag som inte klarar avkastning på 55% av egenkapitalet på 50000 till 150000 i konkurs...
Så du menar att de bolagen du räknar upp kom ner under 55% ?
Plocka gärna fram en källa på det.
Har exempelvis för mig att GM pumpade in pengar i SAAB tills man tröttnade...därefter dröjde det ju inte länge innan KK + anmälan om bedrägerier

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag käkar frukost vid 04, den består av 2 ostmackor, juice, kaffe och youghurt. Åker sen och jobbar, jobbar med städ. När jag...
2 3
Svar
43
· Visningar
1 474
Senast: Halcyon
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 080
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
697
Senast: miumiu
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 959

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hiss och diss del 5
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat