Sjukskriven under föräldraledighet?

Sv: Sjukskriven under föräldraledighet?

Jo, jag har tänkt tanken men har väntat rätt länge på att få tid och vill gärna ha op klar när jag kan gå tillbaka till jobb sedan. Har så pass ont efter en arbetsdag att jag blir handikappad = kan inte jobba stående/gående. Åtminstone inte heltid om jag även ska fungera i vardagen.

Fyyy, så illa var inte riktigt min fot. Stackare, förstår att du vill få det gjort!
För mig var de två-tre första veckorna efter op jobbigast, då låg jag mest med foten i högläge och grät av smärta trots morfin dygnet runt. Att stå upp längre stunder än vad det tar att gå på toa och att värme en matlåda i micron var det inte tal om (jag flyttade hem till mina föräldrar under sjukskrivningen). Därav min kommentar, jag personligen hade aldrig kunnat ta hand om ett barn samtidigt dessutom.

Men sen blev det bättre! Jag var sjukskriven i 6 veckor totalt och då hade jag ett arbete med 8 timmars stående/gående. De sista två veckorna gick jättebra.

Å fy, det lät inte alls roligt! Jag har en föreställning om att jag ska kunna vara uppe på fötter ganska snart efter men det kanske man inte alls ska räkna med då...:crazy: Nej, det verkar ju inte alls säkert att ta hand om ett barn då, såklart. Tyvärr har jag inga föräldrar eller någon som kan hjälpa till då :(

*kl*

Om man är sjuk på så sätt att man inte kan ta hand om sitt barn så blir man sjukskriven från föräldraledigheten och ens partner kan vara föräldraledig istället (om barnet är äldre än 8 månader (eller var det 10 månader, lite osäker) kan ens partner ta tillfällig föräldrapenning).

De första två veckorna får man då sjuklön från sin arbetsgivare, minus en karensdag.

Jag har opererat mina båda händer nu och det var sjukskrivning sammanlagt i 12 veckor. Inga problem med försäkringskassan.

KL

Detta inlägg är inte svar till nån speciell person. Vill bara säga att jag tycker det är skitkonstigt om FK tänker så att "kan man ta hand om sitt barn kan man inte vara sjukskriven". Att följa den principen skulle innebära att en ensamstående förälder måste lämna sina barn på fosterhem för att bli godkänt sjukskriven. För även om barnen kanske är på dagis under dagen måste de ju tas om hand på kvällen och det "kan" man då alltså inte om man är för sjuk för att jobba?

Vi ska ha barn till hösten, och undrar också lite över det här. Min kille har sjukersättning pga funktionsnedsättning, jätteskönt då vi kommer vara hemma båda två. Men jag undrar också vad som händer med de föräldradagar som han "måste" ta, om de då bara brinner inne? Tycker det känns skumt. Han kommer helt säkert klara vara hemma själv med barnet när det blivit lite äldre, särskilt som jag bara jobbar deltid, men kommer fk då gå in och ompröva hans sjukersättning?

Jag menar inte alls att peka ut någon här i tråden + delvis knapplån.

Jag kan faktiskt förstå försäkringskassans resonemang. Om jag ser till min egen son - kan man vara hemma och ta hand om honom så har jag väldigt svårt att tro att man inte kan arbeta. Det är ju inte enkelt att ta hand om ett barn och det är ingen rättighet att skaffa barn. Om man skaffar barn så måste man ju se till att man kan ta hand om det, både utifrån socialt sammanhang, funktionsförmåga och ekonomi.

Han har ju 7 år på sig. Sen spelar det stor roll om hans nedsättning gör att han inte kan ta hand om barnet. Tex inte kan använda händerna. Det kan då vara så tom att han har rätt att få assistans och hjälp med att vara förälder. Kanske värt att kolla upp.

Om man inte skriver på om gemensam vårdnad så tror jag att mamman kan ta alla dagar, även de 60 som egentligen är reserverade. Värt att kolla iaf, vill man ha gemensam vårdnad sen går det ju att ordna då.

Tio tecken

Senast ändrad av en moderator:

KL
Vill bara säga att jag tycker det är skitkonstigt om FK tänker så att "kan man ta hand om sitt barn kan man inte vara sjukskriven". Att följa den principen skulle innebära att en ensamstående förälder måste lämna sina barn på fosterhem för att bli godkänt sjukskriven. För även om barnen kanske är på dagis under dagen måste de ju tas om hand på kvällen och det "kan" man då alltså inte om man är för sjuk för att jobba?

g?

Jag tvivlar på att f-kassan har en sån generell princip.

Fosterhem är väl att ta i, men Är man ensamstående och blir sjuk, oavsett om det är nåt som går över rätt fort som influensan eller om man hamnar på sjukhus, bryter benet, får cancer, psykiska problem som depression osv. Så behöver man nog hjälp att sköta sitt/sina barn beroende på hur gamla de är.
En åttamånaders baby har helt andra behov än en åttaåring.

Försäkringskassan ska väl göra en individuell bedömning?

Jag kan faktiskt förstå försäkringskassans resonemang. Om jag ser till min egen son - kan man vara hemma och ta hand om honom så har jag väldigt svårt att tro att man inte kan arbeta. Det är ju inte enkelt att ta hand om ett barn och det är ingen rättighet att skaffa barn. Om man skaffar barn så måste man ju se till att man kan ta hand om det, både utifrån socialt sammanhang, funktionsförmåga och ekonomi.

Men om man jobbar på förskola då och ska ta hand om 8.3 barn. Är det samma sak som ett barn, vart går gränsen i så fall?

Jag kan sätta på TV:n och lite halvdåligt så där ta hand om mina barn om jag är måttligt förkyld. men ändå inte orka vara på jobbet.

KL
Han kommer helt säkert klara vara hemma själv med barnet när det blivit lite äldre, särskilt som jag bara jobbar deltid, men kommer fk då gå in och ompröva hans sjukersättning?

Sjukersättningen omprövas ju hur som helst med jämna mellanrum, men jag skulle råda er till att kolla upp det med en handläggare när det börjar närma sig att han ska vara hemma med barnet.

Klockan har helt rätt, det finns ingen sån generell princip eller regel som säger att man inte kan vara sjukskriven när man har barn - men man ska ändå vara beredd på "det tänket" så att säga.

Aha ok, sorry att jag hugger direkt på såna formuleringar - jag är så himla less på det bara.

Jag förstår det och jag var otydlig. Jag vill bara att du ska veta försäkringskassans inställning så att du inte står utan den ersättning som du behöver och egentligen har rätt till. Precis som någon annan har skrivit så kan du ha rätt till hjälp med att ta hand om ditt barn. Jag har flera personer ifrån hemtjänsten som kommer hem till mig som har berättat att de under perioder har arbetat i barnfamiljer där någon av föräldrarna har varit sjuk och då hjälpt dem att ta hand om barnet/barnen och hemmet. Det kanske kan vara värt att kolla upp? Det kostar visserligen en slant med hemtjänst men du kan då också ha rätt till handikappersättning ifrån försäkringskassan och då tar den ersättningen ofta hela summan som hemtjänsten kostar.

Men det enklaste måste väl ändå vara att pappan är hemma, eller har jag missat nåt?

Självklart men jag tycker att man ska veta att det finns alternativ om nu pappan kanske bara vill eller kan ta ut halva föräldraledigheten men också sedan när barnet är större och går på dagis så kan man få den hjälpen eller om man är ensamstående. Någon skrev ju att då borde barn till sjuka föräldrar sättas på fosterhem men så gör man alltså inte. Samhället kan hjälpa till med så mycket mer innan sådana drastiska åtgärder blir aktuella.

Men alltså, skaffar man barn med en heltidssjukskriven människa så får man väl vara beredd att göra vissa anpassningar, som tex att ta hela föräldraledigheten? Jag tycker att det låter helt sjukt att en förälder skulle kunna hoppa över föräldraledighet för att den inte vill eller kan i en sån självvald situation. I så fall kan jag tycka att man skulle få stå för barnvakten för halva föräldraledigheten ur egen ficka, inte att staten ska gå in med en hemhjälp bara för att den friska kapabla föräldern inte har lust att vara hemma med sitt barn.

Jag förstår inte den första frågan.

Jag menar givetvis inte en förkylning. Det jag menar är om man skaffar barn och redan har sjukersättning/penning/aktivitetsersättning pga funktionshinder.

Det där måste du ha missuppfattat eller så bor du i en väldigt liten kommun. Hemtjänst beviljas definitivt inte till att ta hand om någons barn. Däremot kan hemtjänst beviljas för hemmets skötsel, om det inte finns en make/maka/sambo eller vuxna barn. Alternativt har personal i hemtjänst även arbetat i/gjort uppdrag i stil med "hemmahosare".

Det där måste du ha missuppfattat eller så bor du i en väldigt liten kommun. Hemtjänst beviljas definitivt inte till att ta hand om någons barn. Däremot kan hemtjänst beviljas för hemmets skötsel, om det inte finns en make/maka/sambo eller vuxna barn. Alternativt har personal i hemtjänst även arbetat i/gjort uppdrag i stil med "hemmahosare".

Jag har inte missuppfattat något alls. Läs SOL så ser du själv vad man kan bli beviljad eller prata med en handläggare om du är intresserad. Jag har sambo och hade hemmavarande barn i tonåren när jag fick beviljad hjälp i hemmet så visst får man hjälp även om man inte är helt ensam.
Den friska parten ska ju helst klara av att jobba också och inte bara ta hand om sin partner. Det är tufft nog ändå att leva ihop med någon som är svårt sjuk så självklart ska man få den hjälp av samhället som man behöver. Det är ändå så att man får väldigt mycket mindre hjälp än vad man faktiskt behöver så den lilla hjälpen man får är det självklart att man ska få.

Exakt vad det kallades när de jobbade i barnfamilj vet jag inte men de var anställda av hemtjänsten. Sjuka människor har samma rätt att ha barn som friska och de har rätt till den hjälpen de behöver för att ta hand om barnet.

Men alltså, skaffar man barn med en heltidssjukskriven människa så får man väl vara beredd att göra vissa anpassningar, som tex att ta hela föräldraledigheten? Jag tycker att det låter helt sjukt att en förälder skulle kunna hoppa över föräldraledighet för att den inte vill eller kan i en sån självvald situation. I så fall kan jag tycka att man skulle få stå för barnvakten för halva föräldraledigheten ur egen ficka, inte att staten ska gå in med en hemhjälp bara för att den friska kapabla föräldern inte har lust att vara hemma med sitt barn.

Hur man delar upp föräldraledigheten låter jag föräldrarna avgöra. Sådant lägger jag mig inte i.
Jag lovar att man som partner till en sjuk människa gör väldigt mycket anpassningar och uppoffringar i sitt liv för att kunna fortsätta leva med sin sjuka partner. Vad du tycker får stå för dig. Du kan inte tänka dig att det kan vara så att alla inte är rika och faktiskt inte har råd att vara hemma hela föräldraledigheten när deras partner bara får ut ca 6000 kr efter skatt i månaden i förtidspension? Även fattiga människor har samma rätt att ha barn. Det är ingen rikemans förmån. Jag tycker att alla som behöver hjälp ska få den. Vi lever inte på 1800 talet där fattiga och sjuka människor är mindre värda även om många fortfarande tycker att det är så.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 190
Senast: Gunnar
·
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
5 971
Småbarn Det kanske blir fler trådar då det här är en droppe i en bägare.. Jag tycker inte att pappan till vårt barn som nu är 2 år fungerar...
2
Svar
33
· Visningar
4 235
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar