Sjukskriven under föräldraledighet?

Sv: Sjukskriven under föräldraledighet?

Jag förstår det och jag var otydlig. Jag vill bara att du ska veta försäkringskassans inställning så att du inte står utan den ersättning som du behöver och egentligen har rätt till. Precis som någon annan har skrivit så kan du ha rätt till hjälp med att ta hand om ditt barn. Jag har flera personer ifrån hemtjänsten som kommer hem till mig som har berättat att de under perioder har arbetat i barnfamiljer där någon av föräldrarna har varit sjuk och då hjälpt dem att ta hand om barnet/barnen och hemmet. Det kanske kan vara värt att kolla upp? Det kostar visserligen en slant med hemtjänst men du kan då också ha rätt till handikappersättning ifrån försäkringskassan och då tar den ersättningen ofta hela summan som hemtjänsten kostar.

Tyvärr så har jag många års erfarenhet av FK och hur de tänker så det är därför jag hoppas på att få ett möte med en handläggare som kan svara på frågor och hjälpa oss göra rätt från början. De är dock rätt motsträviga och beter sig lite som om det vore en rejäl orimlighet.

Jag har rätt till LSS-insatser så jag tänkte börja i den ändan med att få hjälp med att reda ut reglerna och hur vi ska göra. Tyvärr har jag noll och inget förtroende för kommunens personliga ombud som redan en gång tidigare ställt till det rejält för mig med just FK.

Hur man delar upp föräldraledigheten låter jag föräldrarna avgöra. Sådant lägger jag mig inte i.
Jag lovar att man som partner till en sjuk människa gör väldigt mycket anpassningar och uppoffringar i sitt liv för att kunna fortsätta leva med sin sjuka partner. Vad du tycker får stå för dig. Du kan inte tänka dig att det kan vara så att alla inte är rika och faktiskt inte har råd att vara hemma hela föräldraledigheten när deras partner bara får ut ca 6000 kr efter skatt i månaden i förtidspension? Även fattiga människor har samma rätt att ha barn. Det är ingen rikemans förmån. Jag tycker att alla som behöver hjälp ska få den. Vi lever inte på 1800 talet där fattiga och sjuka människor är mindre värda även om många fortfarande tycker att det är så.

:bow: :bow: :bow:

Det är det enda jag tänker tillföra i diskussionen i just den frågan. Jag tar det för personligt och börjar jag svara så kommer jag bara bli redigt förbannad...

Hur man delar upp föräldraledigheten låter jag föräldrarna avgöra. Sådant lägger jag mig inte i.
Du tycker alltså att det är helt i sin ordning att man ska ha en kommunanställd som tar hand om ett nyfött barn bara för att den andra föräldern inte vill vara hemma?
Jag lovar att man som partner till en sjuk människa gör väldigt mycket anpassningar och uppoffringar i sitt liv för att kunna fortsätta leva med sin sjuka partner. Vad du tycker får stå för dig.
Det tror jag säkert men nu pratar vi inte om barn i största allmänhet utan en väldigt specifik situation. Och självklart står jag för det jag säger? :confused:
Du kan inte tänka dig att det kan vara så att alla inte är rika och faktiskt inte har råd att vara hemma hela föräldraledigheten när deras partner bara får ut ca 6000 kr efter skatt i månaden i förtidspension? Även fattiga människor har samma rätt att ha barn. Det är ingen rikemans förmån.
Det är väl verkligen ingen rättighet att skaffa barn? Däremot ska man få stöd så att barnen och familjen inte behöver svälta. Och jag tycker att det är betydligt bättre att man i så fall får bostadsbidrag el socialbidrag om ekonomin blir för dålig. Eller att man planerar och försöker lägga undan lite pengar i förväg. Men vad är det rimliga argumentet för att man ska få stöd för en kompetens och förmåga som redan finns inom familjen? Rent hypotetiskt hade ju pappan (om han råkar vara den friska partnern) fått klara sig själv om mamman (hemska tanke) skulle gå bort.

Det är väl ändå ingen som
pratat om en kommunanställd barnskötare utan snarare en person som kan stötta/hjälpa en person med tex en funktionsnedsättning att vara förälder?

Jag har jobbat som personlig assistent. Förutom
den vuxna brukaren så hjälpte jag till med tvätt, städ, mat och inköp osv: jag var min brukares händer och fötter- inte personlig tvätterska av ungarnas fotbollskläder ...?

Som jag har tolkat resonemanget i tråden så kan en långtidssjukskriven/förtidspensionär inte vara föräldraledig med sitt barn eftersom det då kan ifrågasättas om den inte i så fall är frisk/kapabel nog att ha någon form av arbete. Den kan inte heller vara sjukskriven och hemma med sin bebis av samma skäl. TinyWiny tipsade om var att man då har rätt till hjälp om partnern inte vill vara hemma som föräldraledig, oklart vad den hjälpen innebär men jag antar att det blir i form av en assistent som hjälper till med barnet om det ska hänga ihop med resonemangen ovan. Det jag vänder mig emot är att det ska stå partnern fritt att välja i den situationen. Jag tycker inte att någon frisk vuxen (man, gissningsvis) borde ha rätt att välja bort att vara hemma med sitt barn i en just den situationen, det är ju i så fall den friska föräldern som assistenten i praktiken ersätter.

Jag har inte missuppfattat något alls. Läs SOL så ser du själv vad man kan bli beviljad eller prata med en handläggare om du är intresserad. Jag har sambo och hade hemmavarande barn i tonåren när jag fick beviljad hjälp i hemmet så visst får man hjälp även om man inte är helt ensam.
Den friska parten ska ju helst klara av att jobba också och inte bara ta hand om sin partner. Det är tufft nog ändå att leva ihop med någon som är svårt sjuk så självklart ska man få den hjälp av samhället som man behöver. Det är ändå så att man får väldigt mycket mindre hjälp än vad man faktiskt behöver så den lilla hjälpen man får är det självklart att man ska få.

Exakt vad det kallades när de jobbade i barnfamilj vet jag inte men de var anställda av hemtjänsten. Sjuka människor har samma rätt att ha barn som friska och de har rätt till den hjälpen de behöver för att ta hand om barnet.

Hemtjänst kan ju se väldigt olika ut i olika kommuner, Socialtjänstlagen är ju en ramlag och det är upp till kommunerna att bestämma. Jag har aldrig hört talas om att man kan bli beviljad hemtjänst för att barnen ska tas om hand om. Det hade definitivt blivit avslag i den kommun där jag arbetar. Rent teoretiskt är det ju möjligt men jag blir oerhört förvånad.

Att den friska partnern inte behöver ta hand om den sjuka partnern är ju självklart. Personen med funktionsnedsättning kan ju bli beviljad hjälp så klart. Vi har haft ärenden där en person som har barn blivit beviljad hjälp, men insatserna har inte getts till barnen utan till den som har funktionsnedsättningen.

Vnligtvis är ju socialtjänsten uppdelad på olika enheter. Insatser till personer med funktionshinder ingår i en enhet och insatser till barn i en annan. I min kommun är det familjecentralen som beviljar insatser till barn om en förälder på grund av funktionsnedsättning inte kan göra det som normalt ingår i föräldraansvar, det har inte vi handläggare som beviljar hemtjänst delegation på. Jag har aldrig hört talas om att det fungerar annorlunda i någon annan kommun, men tydligen så är det så.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 190
Senast: Gunnar
·
Relationer Jag skulle behöva lite råd. Jag är sedan ca 20 år tillbaka tillsammans med en man. Vi blev sambos för 7 år sedan och har två barn med...
2
Svar
24
· Visningar
5 971
Småbarn Det kanske blir fler trådar då det här är en droppe i en bägare.. Jag tycker inte att pappan till vårt barn som nu är 2 år fungerar...
2
Svar
33
· Visningar
4 235
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar