Sjukskriven men har uppenbar arbetsförmåga

Sv: Sjukskriven men har uppenbar arbetsförmåga

Om nu chefen är konflikträdd så kan ni andra ställa chefen mot väggen . Den personen måste ta tag i problemet för att ha ett arbetslag som är irriterad kan ju inte heller vara någon hit.
Jag har också en konflikträdd chef och det finns ju företagshälsan att ta till hjälp för det kan ju ligga andra saker bakom personens frånvaro som arbetsplatsen behöver hjälp med.
Jag har själv haft flera sjukfrånvaro i år och min chef och jag har talat mycket om det och talat om att det till och med kunde vara aktuellt att försäkringskassan skulle kunna betala från första dagen mm.
Hade problem med njursten som löste sig till slut , kan ju vara latmasken som kryper i din kolega och att kolegan känner efter för mycket, för jobbigt att kliva upp.
:banghead:
 
Sv: Sjukskriven men har uppenbar arbetsförmåga

Jag blir beklämd när jag läser detta, och för den delen delar av tråden.

Vem och vlika har egentligen problem och med vad?

Ett vuxet beteende är att på ett tydligt sätt ta upp problemen med överbelastning på de som är närvarande på arbetsplatsen med chefen.

Och reagerar inte denne med någon åtgärd, så finns i regel "chefens chef" att ta kontakt med i nästa led, eller företagets ägare osv, om inte företaget är pyttelitet och bara består av den här diskuterade arbetsgruppen.

När man personaldimensionerar så minimalt, så att en persons bortavaro skapar stora problem, så har man redan där ett arbetsplatsproblem.
På en väl fungerande arbetsplats, så ska ordinarie arbete kunna utföras utan övertid om samtliga är närvarande, och man bör förutsätta att i en arbetsgrupp om 6-10 personer så är alltid någon borta under en del av en vecka för semester, VAB, sjukdom, tandläkarbesök eller andra "legala skäl".

Har man tunn personaldimensionering och dessutom en oengarerad chef, så blir ofta den "svagaste länken" (=inte så omtyckta/välfungerand medarbetaren) den som reagarer först, t.ex. genom att "känna efter" och lättast bli sjuk eller "välja" att istället "städa på dagis". Helt enkelt däför att arbetsplatsen och personen inte fungerar ihop.

I en dåligt fungerande arbetsgrupp, så skyller man gärna de flesta problemen på den "svaga länken", istället för att skylla på dålig organisation eller usla chefer, ibland blir resultatet ren mobbning av den "svagaste länken".

Det är arbetsgivarens roll att hantera det här problemet, närmaste chef eller högre i hierarkin...

Att det snackas skit om kollegor på Facebook, tja, annars kunde det vara i kafferummet, eller vid en lunch där det snackas skit. Det är korkat att skriva ner skitsnack, men tillåtet.

Att anmäla till Försäkringskassan är fullständigt urkorkat, om man inte har ordentligt på fötterna...
F-kassan är skyldig att alltid starta en utredning. Detta kan, i synnerhet om det handlar om en multidiagnos med psykiska problem som en del, bli förödande för den som är utsatt, oavsett om denne gjort någon fel eller ej.

För vad innebär egentligen "städa på dagis"? Det kan likagärna vara att sortera färgkritor, som att krypa på knäna och svabba golv...
 
Sv: Sjukskriven men har uppenbar arbetsförmåga

Nu tänkte jag mer på saker som att hen är borta olovligt från jobbet och sedan uppdaterar på facebook om det. Hade jag haft sånt bevis mot en fd kollega hade hen nog fått sluta.

Har man läkarintyg så är man inte borta olovligt - och det måste hen ju haft:

Det är väl ok (jag skulle dock inte göra det) men är man dels sjukskriven för ryggbesvär så till den grad att man är heltidssjukskriven i 2-3 mån. så kanske man inte skriver att man varit ute på klubb och slagit klackarna i taket eller som nu senast - att h*n har städvecka på sitt dagis och är där och städar varje dag (speciellt som man är FB-vän med i princip alla sina kollegor)
 
Sv: Sjukskriven men har uppenbar arbetsförmåga

Vi har en kollega som är sådan som är borta lite nu och då. Är det inte random VAB så är hon sjuk antingen kortare tid eller längre. Personen kan också bara utebli från jobbet en dag och skicka mail om att h*n inte kommer för att h*n ska ha jour på dagis, detta helt utan att meddela sig dagarna innan.
Har även varit sjukskriven i perioder för olika saker, senast var h*n borta i tre månader (i våras/somras) och är nu för närvarande sjukskriven för ryggbesvär. H*n är sjukskriven i minst 8 veckor framåt just nu.

H*n skriver som sagt också om allt h*n gör.?

Jag tolkar i alla fall detta som att hen inte bara har "godkänd" frånvaro och att hen postar på fb om även de tillfällen när frånvaron inte är godkänd. Har jag gjort en feltolkning får TS gärna skriva det.

Det är viktig att veta att chefer är skyldiga att göra en utredning på sina anställda om de haft mer än 6 korta sjukdomstillfällen på ett år (enligt arbetsrätten). Jag tycker att det är bra att ni reagerar för det kan vara mängder av anledningar till att hen är borta t.ex. Missbruk eller misshandel.

Sedan tycker jag att det skulle vara bra om fler anmälde misstankar om fusk till olika myndigheter, visst de är skyldiga att starta en utredning men är det ett psykiskt funktionshinder kommer utredningen snabbt att läggas på is.

Hur skulle det bli om ingen anmälde sina misstankar till polisen eller till socialförvaltningen?
 
Sv: Sjukskriven men har uppenbar arbetsförmåga

Halmgubbefråga. Polis och socialtjänst har inte med detta att göra.
 
Sv: Sjukskriven men har uppenbar arbetsförmåga

står ju inte ens hen , men hon på ett ställe :p

:p ja, såg att jag glömde maskera på ett ställe. Jag vägrar använda ordet "hen" tycker det är avskyvärt. Men så hade jag som också svårt för ordet "snippa" en gång i tiden. Tog flera år innan jag kunde acceptera ordet. Så det finns kanske hopp för "hen" också ;)
 
Sv: Sjukskriven men har uppenbar arbetsförmåga

Fast det går ju inte att lyfta bort henne helt i och med att hon helt plötsligt ju kan dyka upp. Hon lyftes ju i princip bort från alla sina projekt i somras när hon var sjukskriven. När hon sen kom tillbaka så surnade hon p.g.a just det och gick till facket för hon tänkte inte acceptera att bara få mindre "ströprojekt".
 
Sv: Sjukskriven men har uppenbar arbetsförmåga

Ett vuxet beteende är att på ett tydligt sätt ta upp problemen med överbelastning på de som är närvarande på arbetsplatsen med chefen.

Chefen är fullt medveten om problemet.

När man personaldimensionerar så minimalt, så att en persons bortavaro skapar stora problem, så har man redan där ett arbetsplatsproblem.
På en väl fungerande arbetsplats, så ska ordinarie arbete kunna utföras utan övertid om samtliga är närvarande, och man bör förutsätta att i en arbetsgrupp om 6-10 personer så är alltid någon borta under en del av en vecka för semester, VAB, sjukdom, tandläkarbesök eller andra "legala skäl".

Fast nu förstår du nog inte riktigt hur det fungerar på vissa arbetsplatser. Vi har alla olika projekt. Antingen är vi projektledare eller projektdeltagare. En stor del av deltagarna är utomstående aktörer. Vi har olika uppgifter vi ska göra för att föra projektet framåt. Ingen kan i princip göra den andras roll. Projekten kan rulla på i flera år om det vill sig illa. Faller då en person bort så måste ju en ny läsa in sig på hela projektet för att kunna ta över - det kan innebära saker som då hänt under mycket lång tid och kan ta veckor att läsa in sig på.

Att VAB:a en dag eller tre eller gå till tandis är inget problem men om man gör det varje vecka och dessutom sedan blir borta i 3 månader så är ju situationen en annan.

Det har alltså ingenting att göra med "tunn trupp" för vi kan ju inte ha extrapersoner sittandes här som någon slags back-up, det förstår säkert du också.

Har man tunn personaldimensionering och dessutom en oengarerad chef, så blir ofta den "svagaste länken" (=inte så omtyckta/välfungerand medarbetaren) den som reagarer först, t.ex. genom att "känna efter" och lättast bli sjuk eller "välja" att istället "städa på dagis". Helt enkelt däför att arbetsplatsen och personen inte fungerar ihop.

Chefen är inte oengagerad men något konflikträdd, det är inte samma sak.
Det andra har du rätt i och så kan det säkert vara på ett eller annat sätt.

I en dåligt fungerande arbetsgrupp, så skyller man gärna de flesta problemen på den "svaga länken", istället för att skylla på dålig organisation eller usla chefer, ibland blir resultatet ren mobbning av den "svagaste länken".

Det är ingen som mobbar den här kollegan det kan jag gå i god för. Sedan får du gärna förklara varför det per automatik skulle handla om dålig organisation eller usla chefer för att någon är borta mycket från jobbet?

Det är arbetsgivarens roll att hantera det här problemet, närmaste chef eller högre i hierarkin...

Absolut och det är där det hanteras också.

Att det snackas skit om kollegor på Facebook, tja, annars kunde det vara i kafferummet, eller vid en lunch där det snackas skit. Det är korkat att skriva ner skitsnack, men tillåtet.

Ja, det förekommer inte här iaf. Tråkigt om det är så på ditt jobb.

Att anmäla till Försäkringskassan är fullständigt urkorkat, om man inte har ordentligt på fötterna...
F-kassan är skyldig att alltid starta en utredning. Detta kan, i synnerhet om det handlar om en multidiagnos med psykiska problem som en del, bli förödande för den som är utsatt, oavsett om denne gjort någon fel eller ej.

Jag har inte tänkt anmäla. Och igen, det handlar INTE om psykiska problem.

F
ör vad innebär egentligen "städa på dagis"? Det kan likagärna vara att sortera färgkritor, som att krypa på knäna och svabba golv...

Eh nej, det handlar om att dammsuga, våttorka, damma, diska, plocka upp leksaker, tvätta fönster m.m. under en hel veckas tid ca 3-4 h om dagen.
 
Sv: Sjukskriven men har uppenbar arbetsförmåga

Har man läkarintyg så är man inte borta olovligt - och det måste hen ju haft:

jadå, det utgår jag ifrån att hon har när hon är sjukskriven. Har dock förstått det som att när hon bara t ex uteblivit en måndag så har hon inte haft det.
 
Sv: Sjukskriven men har uppenbar arbetsförmåga

jag tycker dte är lite läskigt vad du VET mkt om den här kollegan:crazy:

Du vet exakt om hennes sjukskrivningar, vad hon gör på dagiset, att hon skriver om just en kollega när hon inte nämner namn på jobbet, vad hon gör på fritiden.....

VET du verkligen allt detta...isåfall vrfO_o
 
Sv: Sjukskriven men har uppenbar arbetsförmåga

Sedan tycker jag att det skulle vara bra om fler anmälde misstankar om fusk till olika myndigheter, visst de är skyldiga att starta en utredning men är det ett psykiskt funktionshinder kommer utredningen snabbt att läggas på is.

Jag tycker det är självklart att värna om våra skyddsnät, så de inte blir utnyttjade på ett sätt som bara drabbar de som verkligen är i behov av skyddet.

Att regelbundet städa dagis som del av ersättning för dagisavgiften, är ju att arbeta mot ersättning. Man kan inte sjukskriva sig på en tjänst och arbeta på en annan på det sättet, det ger arbetsgivaren rätt att omgående avskeda personen.

Intressant att få ärendet prövat i rätt instans.

Absolut tycker jag FK ska underrättas om det är så att det går ut ersättning från det hållet, trots att det är mycket tveksamt att det är korrekt.
 
Sv: Sjukskriven men har uppenbar arbetsförmåga

Men de känner ju varandra. Man får ju anta att de diskuterat en del under den tiden de jobbat i ihop. Då brukar man ju veta saker och ting.

Dock kan man inte veta exakt vad som ligger bakom sjukskrivningarna.
 
Sv: Sjukskriven men har uppenbar arbetsförmåga

jag tycker dte är lite läskigt vad du VET mkt om den här kollegan:crazy:

Du vet exakt om hennes sjukskrivningar, vad hon gör på dagiset, att hon skriver om just en kollega när hon inte nämner namn på jobbet, vad hon gör på fritiden.....

VET du verkligen allt detta...isåfall vrfO_o

TS skriver ju att kollegan rapporterar allt hon gör på fb. OK, nu vet vi ju inte om det hon skriver där är sant, men det får ju stå för denne
 
Sv: Sjukskriven men har uppenbar arbetsförmåga

kl

Men om en person är sjukskriven flera månader måste väl ändå företaget ta in en ersättare om det inte fungerar utan. Det går ju att ta in hyrd personal, det är sånt de är till för om man vill ha en superslimmad organisation. Gå på chefen om arbetssituationen!
 
Sv: Sjukskriven men har uppenbar arbetsförmåga

Nu har jag inte läst hela tråden så någon har kanske sagt det redan.

Jag tror att arbetsgivaren ska göra en utredning om en anställd är sjukskriven ett visst antal ggr per halvår eller per år. Sen vet jag inte vad Ag gör med informationen som kommer fram eller vilka skyldigheter Ag har. :p
 
Sv: Sjukskriven men har uppenbar arbetsförmåga

Hade jag varit TS chef hade jag dragit igång en utredning av kollegan, avseende många och upprepade sjukfrånvarotillfällen. Detta tydliggör ju att det ses väldigt seriöst och allvarligt att man sjukskriver sig gång efter annan. Dessutom är utredningen ett krav.

Vad som sedan framkommer av utredningen kan ju mycket väl vara fog för uppsägning eller så obekvämt att arbetstagaren väljer att sluta. Inte första eller sista gången det händer.
 
Sv: Sjukskriven men har uppenbar arbetsförmåga

Även om man jobbar i projektform, så behöver projektet vara finansierat och bemannat så att t.ex. sjukdom inte äventyrar tidsplanen. För ett projekt som beräknas ta flera år, så måste definitivt organisationen tåla både att folk blir korttidssjuka, långtidsjuka, att folk blir hemma på lång barnledighet eller för den delen slutar.

Ibland misshandlar man projektformen, och använder ordet "projekt" för mer eller mindre luddiga uppdragsjobb med ständigt rörliga mål. Ett projekt har ett tydlig mål, en tydlig början, ett tydligt slut och är mätbart (kan detaljeras mer), dessutom behövs en beställare, annars är det inte ett projekt.
Jag har själv jobbat som projektledare för både megastora (flera år och mer än 50 projektmedlemmar och mindre projekt samt varit chef inom IT, och om man inte ser till att skapa fungerande arbetsgrupper/projektgrupper, som kommer projekten också att fallera på olika sätt, allt ifrån att man inte kan hålla tid och kostnad, till att man inte lyckas göra "rätt saker".

Som ansvarig för en grupp projektledare/deltagare, alltså chef (råkar ha haft ett sånt jobb) , så behöver man ha god kontroll över hur det fungerar, säkerställa att det finns skriftliga projektplaner som är genomförbara med en realistisk tidsplan, och se till att "ens personal" har möjlighet att utföra sitt arbete. Att ha en konflikträdd chef för en grupp projektmedarbetare verkar vara ett dåligt val av ledningen. Det fungerar knappast på sikt, det kommer förr eller senare att uppstå olika konflikter. Man kan naturligtvis ha andra typer av organisation, som gör att gruppchefen inte själv behöver granska om projekten är realiserbara, utan att någon annan organisatorisk enhat gör det granskande jobbet, men det behöver ändå göras.


Jag menade inte att antyda att någon mobbar kollegan, utan snarare tala om hur mobbing/utfrysning ibland kan börja.

Det är ALLTID chefens fel när en avdelning/enhet inte fungerar. Även om en medarbetare för för sig att sabotera material, förstör möten eller river ner gardinerna. Chefen har anställt, valt ut, eller inte tagit tag i problem runt en medarbetare...En bra chef känner på sig när en medarbetare börjar få problem, och tar tag problemet på ett positivt sätt redan innan det vuxit sig stort. Jag har haft duktiga chefer som tagit fram det bästa hos både hos personer med svåra periodvisa psykiska sjukdomstillstånd och hittat sätt att få bästa nytta och positiv stämning runt dessa personer, och som "hanterat" folk med alkolholproblem på ett sätt som i slutändan blivit bra både för den med alkoholproblemen, och positivt utvecklat arbetsgruppen.

En bra chef, som finns i en bra organisation, säkerställer den egna arbetsgruppens resultat, bl.a. genom att jobba på att gruppen "mår bra". Det verkar inte din chef göra.

Skvaller förekommer väl alltid, på ena eller andra sättet. Facebook är bara ett effektivare sätt att sprida skitsnack. Dessutom verkar många "försköna" sig själva och sin egen tillvaro när den beskrivs i sociala medier...


Hur kan du vara så tvärsäker på att det inte finns någon form av psykiska problem?
Det finns många, som har psykiska problem, som inte ens berättar om dessa för de allra närmaste vännerna eller släktingarna. Det kan också ta tid för en person som har problem att acceptera att man har psykiska problem, och först när man får hjälp av företagshälsovård, vårdcentral eller en riktigt bra chef, så hittar man tillräcklig acceptans och tar tag i (oftast med stort stöd) rätt problem.

Dagisstädningen vet vi fortfarande inte tillräckligt mycket om, om du inte varit där och kollat personligen.
Det låter ytterst märkligt att det skulle gå åt en halvtid för att sköta städningen, en del av det du nämner borde ingå i barnomsorgen...
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
847
Senast: Stekspaden
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 001
Senast: Thaliaste
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 520
Senast: Badger
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
3 178

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp