Sjukskriven men har uppenbar arbetsförmåga

Sv: Sjukskriven men har uppenbar arbetsförmåga

Det kanske temporärt har lugnat sig med arbetsbelastningen?Har man ett deadlinestyrt jobb, så varvas ju ofta galet-mycket-att-göra med lite lugnare perioder. Man kan inte jobba som en stressad galning jämt. Ett tänkbart scenario är ju t ex att ts just dragit ett väldigt tungt lass för kjollegan för att få ngt klart till deadline, och nu när det är färdigt både pustar ut, och funderar på huruvida det är hållbart att ha det såhär med kollegans frånvaro på förekommen anledning.

Och även om det är mycket att göra, så kan det ju vara mer effektivt att avreagera sig och diskutera saken här, än att gå och reta sig hela dagen på jobbet, och få mindre gjort. Har man ett jobb som kräver att man sitter själv och koncentrerar sig på en dator, så kan det vara väldigt svårt att verkligen få något gjort om man har något som gnager en. Det är lättare om man har jobb där man jobbar tillsammans med andra, eller ska uträtta något mer "praktiskt", som administration eller busskörning eller liknande.
 
Senast ändrad:
Sv: Sjukskriven men har uppenbar arbetsförmåga

Jag tror i och för sig också att ryggontet är en täckmantel för sjukskrivning av något annat. Men där måste kollegan själv tänka till lite att det så klart ser illa ut att säga att man är sjuk för ryggont och sedan göra inlägg om storstädning. Eller så har hon en mes till läkare som glatt sjukskriver.

I övrigt förstår jag att ts reagerar. Jag jobbar och betalar gärna skatt för att de som behöver det ska få vara sjukskrivna. Jag betalar inte gärna skatt för att folk ska gå hemma och leva hobbyliv på min och andras bekostnad. Det mesta av välfärden betalar du och jag via skatten. Det finns inte hur mycket pengar som helst. Och ska inte behöva finnas hur mycket som helst. Det är tråkigt att det finns många (ja, jag känner ett antal) som myglar, vilket gör att de som verkligen behöver får det svårt att få det som de har rätt till.

Jag skulle, om jag var ts, ringa försäkringskassan och fråga om råd i allmänna ordalag. Sedan är det upp till fk om de vill ta uppgifter eller inte. Jag vill inte ha ett övervakningssamhälle. Men hellre det än att pengarna inte räcker till dem som behöver det.
 
Senast ändrad:
Sv: Sjukskriven men har uppenbar arbetsförmåga

Nu var jag tvungen att kolla. Cirkus en kvart kan väl första dagens inlägg ha tagit - max. Var ju inte direkt några noveller.
 
Sv: Sjukskriven men har uppenbar arbetsförmåga

Jag vill inte ha ett övervakningssamhälle. Men hellre det än att pengarna inte räcker till dem som behöver det.
Det är självklart att pengarna ska användas rätt; men det är myndigheternas sak att se till att det går rätt till. Det finns system för att utreda och följa upp.

Den här Svenssonmentaliteten att snoka och skvallra och anmäla grannar, bekanta och kollegor till höger och vänster är obehaglig. Säkerligen baserad i missunnsamhet, avundsjuka och okunskap. Det är obehagligt och ger vibbar av ett samhälle med angivare, som Stalins Sovjet.

Dessutom har det visat sig att knappast några av anmälningarna har lett till indragna utbetalningar. Istället har det alltså skapats extrakostnader för onödiga utredningar. Kontraproduktivt. För att inte tala om vilka följder det kan få för individer som utsätts för falska anklagelser.

Ska vi ha ett samhälle där vi delar på kostnader för ett skyddsnät, så måste vi kunna acceptera att det används.
 
Sv: Sjukskriven men har uppenbar arbetsförmåga

Dessutom har det visat sig att knappast några av anmälningarna har lett till indragna utbetalningar. Istället har det alltså skapats extrakostnader för onödiga utredningar. Kontraproduktivt. För att inte tala om vilka följder det kan få för individer som utsätts för falska anklagelser.

Finns det källa på det? Jag vet om ett antal fall som har fått betala tillbaka, så, det skulle vara intressant att läsa mer om det.

Du har rätt till din åsikt, men jag kommer inte att dela den. Jag föredrar att det, precis som med all myndighetsutövning, kan överprövas och kontrolleras. Det är ett pris man får betala för att det ska bli rätt. Har man inget att dölja, är det ju ingen större sak. Hellre att några avslöjas och att de som verkligen behöver det får hjälp längre och i bättre omfattning.
 
Sv: Sjukskriven men har uppenbar arbetsförmåga

Har man inget att dölja, är det ju ingen större sak.
Det kan tyckas så. Tyvärr kan det påverka många oskyldiga negativt; människor som redan har det besvärligt. Attityden stör mig; den är otäck.

http://www.metro.se/nyheter/tipsaren-tror-att-grannen-myglar/EVHmcu!VKYnoj22r0HLA/

http://www.sn24.se/artikel/allmanheten-ar-duktiga-pa-att-anmala-bidragsfusk

Finns säkert bra statistik att hitta om man vill.
 
Sv: Sjukskriven men har uppenbar arbetsförmåga

Dessutom har det visat sig att knappast några av anmälningarna har lett till indragna utbetalningar. Istället har det alltså skapats extrakostnader för onödiga utredningar. Kontraproduktivt. För att inte tala om vilka följder det kan få för individer som utsätts för falska anklagelser.

Jag är väldigt orolig för att någon ska anmäla mig till försäkringskassan som arbetsför. Inte för att jag är det egentligen, utan för att det har tagit mig flera år (och ännu fler läkare) att få någon att lyssna på att jag faktiskt är sjuk, inte lat, inte tonårstrött och inte sitter inne för mycket.
Att jag fortfarande ligger kvar i sängen, fast att jag vaknade för över en timme sedan, eftersom jag är för trött för att gå upp, det ser man inte när man träffar mig ute (eller på min facebook). Man ser inte heller att mitt kök ser ut som ett bombnedslag (hur ska jag orka diska?) eller att jag knappt äter något på dagarna (jag orkar inte ens koka nudlar).

Däremot såg man på min facebook för ett par veckor sedan hur jag hade en kompis över i nästan en vecka och hur roligt vi hade det med varann, hundarna och hästarna. Vad som inte stod där var hur min kompis fick ta med min hund ut när hon gick med sin, att hon hjälpte mig mata hästarna, laga mat och diska.
Jag berättar inte sådant på facebook eftersom alla gånger jag fått höra att jag är lat har etsat sig fast så hårt att jag knappt vågar be om hjälp när jag behöver. Inte heller vill jag låta någon veta att jag är sjuk, att jag ligger hemma i sängen ett par dagar efter tillställningen där vi träffades.
Att få höra så ofta att jag är lat har gjort att jag skäms för att vara sjuk, till den grad att jag gör allt för att hålla fasaden uppe. Att bli anmäld till försäkringskassan skulle vara förödande för mig, jag vill inte ens tänka på ångetsten jag skulle få av rädslan att inte heller dom skulle tro på mig.
 
Sv: Sjukskriven men har uppenbar arbetsförmåga

Jo, fast att du ska ha sjukpenning betyder ju inte att andra som inte ska ha det bör få det. Jag tror att vi båda vill samma sak, att du och andra som är sjuka ska få vara det. Men jag och de som tycker som mig, vill rensa bort bidragsfuskarna för att ni som behöver det ska få vara ifred och det ska finnas pengar kvar till er.
Uppenbarligen fuskar ju folk, för annars skulle behovet av kontroll inte finnas. Jag vill att ni, och jag när/om den dagen kommer, ska få vara ifred och läka efter bästa förmåga, inte behöva slåss om att få pengar för att andra snor av er kaka. Kassan är begränsad, så är det. Och i trådens fall, så verkar det mycket suspekt att vara sjukskriven för ryggont men kunna städa ett helt dagis, ja. Men nu är väl ryggontet en täckmantel, men om inte tycker jag att det är bra att ts reagerar.

Tack för länkarna Sleepy. Man kan ju läsa som man vill, jag läser i länk två att fk har sparat 5,4 miljoner på att andra reagerar på bidragsfusk. 5,4 miljoner som i förlängningen istället kan betalas till riktigt behövande.
 
Sv: Sjukskriven men har uppenbar arbetsförmåga

Eh nej, det handlar om att dammsuga, våttorka, damma, diska, plocka upp leksaker, tvätta fönster m.m. under en hel veckas tid ca 3-4 h om dagen.

Men ärligt inte städar man väl på ett dagis i 4-5h per dag och inte tvättar man fönster så ofta. :eek:
 
Sv: Sjukskriven men har uppenbar arbetsförmåga

Jo, fast att du ska ha sjukpenning betyder ju inte att andra som inte ska ha det bör få det. Jag tror att vi båda vill samma sak, att du och andra som är sjuka ska få vara det. Men jag och de som tycker som mig, vill rensa bort bidragsfuskarna för att ni som behöver det ska få vara ifred och det ska finnas pengar kvar till er.
Uppenbarligen fuskar ju folk, för annars skulle behovet av kontroll inte finnas. Jag vill att ni, och jag när/om den dagen kommer, ska få vara ifred och läka efter bästa förmåga, inte behöva slåss om att få pengar för att andra snor av er kaka. Kassan är begränsad, så är det. Och i trådens fall, så verkar det mycket suspekt att vara sjukskriven för ryggont men kunna städa ett helt dagis, ja. Men nu är väl ryggontet en täckmantel, men om inte tycker jag att det är bra att ts reagerar.

Tack för länkarna Sleepy. Man kan ju läsa som man vill, jag läser i länk två att fk har sparat 5,4 miljoner på att andra reagerar på bidragsfusk. 5,4 miljoner som i förlängningen istället kan betalas till riktigt behövande.

Nu var inte poängen med mitt inlägg att jag behöver vara sjukskriven, utan jag försökte få fram att det inte alltid är så lätt att veta varför någon är sjukskriven, eller ens att den behöver vara det.
Jag tycker också att det är bra att bidragsfuskare anmäls, men då ska man också veta att det är fusk det handlar om. Det ska inte vara egna slutsatser eller liknande.

Ingen av oss har sett sjukskrivningsintyget och vi vet därför inte att TS kollega verkligen är sjukskriven för ryggont, trots att TS har fått höra detta. Det kanske är något helt annat, något som kollegan (precis som jag) skäms över och vill mörka, därför blir det istället att det ser tokigt ut att kollegan städar dagis med ryggont.
 
Sv: Sjukskriven men har uppenbar arbetsförmåga

Precis!
Ingen vet anledningen till att JAG inte KAN jobba - och de som läser på min fb kan mycket väl tycka och tänka att jag bara fejkar sjukdom, att jag VISST kan jobba eftersom jag gör så mycket på min fritid o.s.v.

MEN f-kassan vet precis vad jag gör i veckorna - de VET att jag tränar (de betalar dessutom avgiften eftersom de anser att det är bra för mig) och de VET att jag går på flera kurser/aktiviteter i veckorna (de betalar dessutom busskortet så att jag ska kunna ta mig dit) och i dessa aktiviteter ingår nu även hästpyssel, vilket de heller inte ser som ett problem, utan de ser det bara positivt då det faktiskt (i deras ögon) ökar mina chanser till att klara av ett jobb.

Jag har inget att dölja, inget att skämmas över - men möter ofta "varför kan du inte jobba? Du ser ju så pigg och frisk ut"...må så vara, men allt syns INTE på utsidan!
Det enda som skvallrar om problematik hos mig är ärr efter hjärtoperation, och ep/panikångest märks ju vid attacker.
Så förmodligen är det oerhört provocerande för en del.
De som inte känner mig tror förmodligen att jag är ett solklart fall av bidragsfuskare :grin:

Men efter en dag i mina skor skulle de nog ändra uppfattning omgående - även om jag idag känner att jag mår så bra jag kan, mycket tack vare att jag tillåts göra annat än sitta hemma och bara "håva in" pengar från (andra, jag betalar ju också skatt) skattebetalare...
 
Sv: Sjukskriven men har uppenbar arbetsförmåga

Du är ledig när du skriver här, antar jag? Annars verkar du ha väldigt gott om tid till att hålla koll på din kollega på jobbet, på facebook och till att diskutera hen här, trots att hens frånvaro är så betungande för er;)

Självklart :confused:

Och vadå håller koll? Det som skrivs kommer ju upp i ens feed på FB, inte så tidskrävande precis.
 
Sv: Sjukskriven men har uppenbar arbetsförmåga

Jag kan förstå din frustration.

Att vara sjukskriven helt för ryggen och samtidigt kunna "jobba" med att städa ett dagis, rimmar illa.
Det är antagligen något som FK skulle se som bedrägeri/fusk.

Att bli sjukskriven för ryggbesvär så lång tid som du beskriver i ett svep, antyder att det ligger något större bakom. Socialstyrelsens rekommendationer gällande sjukskrivning för ryggbesvär vid ett fysiskt lätt arbete, som det du beskriver, är max en eller möjligen två veckor.

För att frångå de rekommendationerna måste läkaren ha gjort ett starkt jobb att motivera avsteget och då kan man ju tro att det finns mer som ligger bakom sjukfrånvaron.

Men visst, jag vet en telefonförsäljare som lyckades bli sjukskriven i flera veckor för hudutslag under fötterna, så visst "slinker det igenom" en del svaga sjukintyg också där personen får ersättning från FK på ganska lösa grunder.

Ja, jag skulle också bli provocerad i motsvarande situation.

delvis KL

Ja, jag är ju inte läkare och inte heller jobbar jag på försäkringskassan så jag har ingen aning om vad man har för riktlinjer för sjukskrivning vid ryggbesvär.
Men som sagt, jag vet att det handlar om ryggbesvär - jag har nämligen sett bl.a. MR-utlåtandet (detta har personen visat mig) och dessutom har jag varit med på apoteket när personen hämtat ut diverse mer eller mindre starka smärtstillande så alla de som hävdar att "huuuur kan du veta att det inte är psykiska problem" kan ju bara ta och skippa det snacket för det är INTE psykiska besvär.

Jag betvivlar heller inte att personen verkligen har ryggbesvär och väldigt ont men då borde man ju verkligen inte ens tänka på att gå och städa ett dagis när hon är sjukskriven.
 
Sv: Sjukskriven men har uppenbar arbetsförmåga

Det var nog snarast tidsåtgången till att diskutera här under vad som vanligen är arbetstid. Är det så svårt att få ihop tiden torde det vara svårt att hinna skriva så mycket här.

Tidsåtgången? Jag har skrivit vid 10-tiden på f.m två dagar och en dag vid 23-tiden på kvällen, och så nu då.

Vilken enorm tidsåtgång. :meh:
 
Sv: Sjukskriven men har uppenbar arbetsförmåga

Men ärligt inte städar man väl på ett dagis i 4-5h per dag och inte tvättar man fönster så ofta. :eek:

Så vitt jag förstått det så får man schema över vilka saker som ska göras under veckan. Tvätta fönster gör man nog inte varje dag men antagligen minst en gång i veckan. Tänk kladdiga små barnfingrar mot ett fönster. Dammsuger och svabbar får man göra dagligen dock.

Man har på detta dagis alltså ingen ordinarie städpersonal utan det sköts helt och hållet av föräldrarna. Tror inte alls att det är någon omöjlighet att det tar 4-5 h att städa ett helt dagis för två personer.
 
Sv: Sjukskriven men har uppenbar arbetsförmåga

lånar min egen knapp.

Någon antydde att jag vill ha kollegan sparkad. Det har jag aldrig påstått för det vill jag verkligen inte. Min frågeställning i början var i ren frustration ja, p.g.a, som någon sa, att man precis fått dra ett enormt lass för henne och i samma veva får läsa att personen varit och städat. :wtf:

Jag önskar bara att hon var här och gjorde sitt jobb, eller såg till att öka sina chanser att bli frisk, inget annat.
 
Sv: Sjukskriven men har uppenbar arbetsförmåga

delvis KL



Jag betvivlar heller inte att personen verkligen har ryggbesvär och väldigt ont men då borde man ju verkligen inte ens tänka på att gå och städa ett dagis när hon är sjukskriven.


Är en himla skillnad att kanske gå och städa i sin takt och över en dag, än att jobba varje dag 8 timmar per dag.

Men visst, har man ont i ryggen så är det jobbigt att städa, men man kan också ha en molande värk och inte ryggskott typ.

Hur många här åker inte till sina hästar och mockar när de är sjuka, just för de måste (och jag tycker det är helt ok).
För som sagt, är en himla skillnad och kanske mocka en eller ett par boxar än att gå till jobbet i 8 timmar.
 
Sv: Sjukskriven men har uppenbar arbetsförmåga

Så vitt jag förstått det så får man schema över vilka saker som ska göras under veckan. Tvätta fönster gör man nog inte varje dag men antagligen minst en gång i veckan. Tänk kladdiga små barnfingrar mot ett fönster. Dammsuger och svabbar får man göra dagligen dock.

Man har på detta dagis alltså ingen ordinarie städpersonal utan det sköts helt och hållet av föräldrarna. Tror inte alls att det är någon omöjlighet att det tar 4-5 h att städa ett helt dagis för två personer.

Några kladdiga fingrar på fönster gör ju inte att man måste tvätta alla fönster och gör inte att man måste tvätta alla sidor på ett fönster.
 
Sv: Sjukskriven men har uppenbar arbetsförmåga

lånar min egen knapp.


eller såg till att öka sina chanser att bli frisk, inget annat.

Och det vet du att hon inte gör? Hon kanske inte skriver ALLT på fb. Vem vet, hon kanske lägger till lite, bara för såna som du ska ha något att klaga på :D
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
844
Senast: Stekspaden
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 001
Senast: Thaliaste
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 519
Senast: Badger
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
3 177

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp