Sjukskriven men har uppenbar arbetsförmåga

Sv: Sjukskriven men har uppenbar arbetsförmåga

jag tycker dte är lite läskigt vad du VET mkt om den här kollegan:crazy:

Du vet exakt om hennes sjukskrivningar, vad hon gör på dagiset, att hon skriver om just en kollega när hon inte nämner namn på jobbet, vad hon gör på fritiden.....

VET du verkligen allt detta...isåfall vrfO_o

Men de känner ju varandra. Man får ju anta att de diskuterat en del under den tiden de jobbat i ihop. Då brukar man ju veta saker och ting.

Dock kan man inte veta exakt vad som ligger bakom sjukskrivningarna.

Du har fått ett bra svar av em-pirre.
 
Sv: Sjukskriven men har uppenbar arbetsförmåga

kl

Men om en person är sjukskriven flera månader måste väl ändå företaget ta in en ersättare om det inte fungerar utan. Det går ju att ta in hyrd personal, det är sånt de är till för om man vill ha en superslimmad organisation. Gå på chefen om arbetssituationen!

Det finns konsulter som hoppar in när det behövs.
 
Sv: Sjukskriven men har uppenbar arbetsförmåga

Även om man jobbar i projektform, så behöver projektet vara finansierat och bemannat så att t.ex. sjukdom inte äventyrar tidsplanen. För ett projekt som beräknas ta flera år, så måste definitivt organisationen tåla både att folk blir korttidssjuka, långtidsjuka, att folk blir hemma på lång barnledighet eller för den delen slutar....

Ja, och jag har aldrig påstått att dett aäventyrar tidsplanen utan att det då blir någon annan som får ta den sjukas plats. Det i sig är inget större problem mer än att den som får ta över får mer att göra. Problemet är när kollegan sedan kommer tillbaka och "kräver" tillbaka sitt projekt.

Ibland misshandlar man projektformen, och använder ordet "projekt" för mer eller mindre luddiga uppdragsjobb med ständigt rörliga mål. Ett projekt har ett tydlig mål, en tydlig början, ett tydligt slut och är mätbart (kan detaljeras mer), dessutom behövs en beställare, annars är det inte ett projekt.
Jag har själv jobbat som projektledare för både megastora (flera år och mer än 50 projektmedlemmar och mindre projekt samt varit chef inom IT, och om man inte ser till att skapa fungerande arbetsgrupper/projektgrupper, som kommer projekten också att fallera på olika sätt, allt ifrån att man inte kan hålla tid och kostnad, till att man inte lyckas göra "rätt saker"....

Ja? och ditt svar har med detta att göra?

Hur kan du vara så tvärsäker på att det inte finns någon form av psykiska problem?
Det finns många, som har psykiska problem, som inte ens berättar om dessa för de allra närmaste vännerna eller släktingarna. Det kan också ta tid för en person som har problem att acceptera att man har psykiska problem, och först när man får hjälp av företagshälsovård, vårdcentral eller en riktigt bra chef, så hittar man tillräcklig acceptans och tar tag i (oftast med stort stöd) rätt problem.

Jag vet det bara, tänker inte gå in på hur och varför men jag vet att det inte handlar om psykiska problem. Däremot multipla fysiska diagnoser.

Dagisstädningen vet vi fortfarande inte tillräckligt mycket om, om du inte varit där och kollat personligen.
Det låter ytterst märkligt att det skulle gå åt en halvtid för att sköta städningen, en del av det du nämner borde ingå i barnomsorgen...

Suck, jag vet detta också. Det är ett föräldrakooperativ, om du inte vet vad det är så kan du googla, och ja det är en halvtidstjänst att städa dagiset men det är ju inte samma som gör det jämt. Två föräldrapar per vecka städar och det går på rullande schema. Man har städningen ca var 10-12:e vecka eller så, beroende på hur många barn som finns på dagiset. Man har även jour att ställa upp som "dagisfröken" då och då.
Och jo, jag vet det dels p.g.a att en nära släkting har barn på samma dagis.
 
Sv: Sjukskriven men har uppenbar arbetsförmåga

Du är ledig när du skriver här, antar jag? Annars verkar du ha väldigt gott om tid till att hålla koll på din kollega på jobbet, på facebook och till att diskutera hen här, trots att hens frånvaro är så betungande för er;)
 
Sv: Sjukskriven men har uppenbar arbetsförmåga

Ja, och jag har aldrig påstått att dett aäventyrar tidsplanen utan att det då blir någon annan som får ta den sjukas plats. Det i sig är inget större problem mer än att den som får ta över får mer att göra. Problemet är när kollegan sedan kommer tillbaka och "kräver" tillbaka sitt projekt.



Ja? och ditt svar har med detta att göra?



Jag vet det bara, tänker inte gå in på hur och varför men jag vet att det inte handlar om psykiska problem. Däremot multipla fysiska diagnoser.



Suck, jag vet detta också. Det är ett föräldrakooperativ, om du inte vet vad det är så kan du googla, och ja det är en halvtidstjänst att städa dagiset men det är ju inte samma som gör det jämt. Två föräldrapar per vecka städar och det går på rullande schema. Man har städningen ca var 10-12:e vecka eller så, beroende på hur många barn som finns på dagiset. Man har även jour att ställa upp som "dagisfröken" då och då.
Och jo, jag vet det dels p.g.a att en nära släkting har barn på samma dagis.



Jag börjar alltmer få en känsla av en arbetsplats i upplösning: någon är sjuk (med rätt eller fel "diagnos"), någon/några är störda över att den sjukskrivna personen ställer krav på sitt arbete, Chefen tar inte tag i problemen m.m.
Det pågår diskussioner om vem och vilka som ska jobba med vad...

Avdelningen behöver hjälp, kanske hela eller delar av företaget "mår dåligt"! Det kommer bara att bli värre. Om just den här personen slutar (eller blir långtidssjukskriven), så kommer någon annan, eller något (t.ex. bristfälliga tekniska hjälpmedel) att upplevas på samma sätt. Det är en försvarsmekanism som uppstår i grupper som inte fungerar, man behver hitta något att skylla på. "Bara X försvinner/ändras så blir allt bra..."

Finns det en personalorganisation värd namnet, så behöver både den, företagshälsovård, och facket kopplas in. Chefer på högre nivå också.


Inom de avtalsområden jag sett till, så ska det mycket till innan någon tas ifrån ett uppdrag p.g.a. tillfällig sjukdom eller barnledighet, som projektmedlem. Projektledare får vara beredda att kliva åt sidan betydligt snabbare, i synnerhet om tidsplan eller kostnadsuppskattningar inte håller.
Det normala är att man kommer tillbaka till projektet, och naturligtvis, får läsa in sig på det som hänt medan man varit borta.

Att jobba aktivt från ledningens sida, med att säkerställa olika former av "projekthygien", som exempelvis att projekten väl dokumenterade, att tids- och kostnadsplaner är realistiska, är tråkigt men nödvändigt. Saknar företaget rutiner och organisation för detta så uppstår ofta problem.
Om du undrar varför jag kortfattat beskriver vad ett projekt är, så är det just för utan definitioner runt projekt och dokumentation av projekt så brukar det bli bråk och gnöl, dessutom så blir det extremt svårt att utvärdera, både projektet som sådant, men också medarbetarnas insatser.

Ett av de svåraste jobben som finns är att ha hand om en grupp med projektledare, eftersom var och en har olika mål, olika kontaktytor och olika uppdragsgivare. Jobb i en linjeorganisation, är mycket enklare att administrera och det är betydligt anklare att vara chef över en sådan grupp.

Och TS vet, bergsäkert, att det inte finns några psykiska problem hos den frekvent sjukfrånvarande personen...Har du varit med och träffat läkaren? Psykiska och fysiska problem hänger väldigt mycket ihop, det ena kan leda till det andra...

Jag känner mycket väl till företeelsen "föräldrakooperativ". En barnomsorgsform som stöds mycket av kommunerna när man har svårt att uppfylla statens krav på barnomsorg till "alla", ofta under tillrop som ökad valfrihet och ökat inflytande. I regel innebär det mera jobb för mindre omsorg.

Hur stor arbetsinsats som krävs för att ha plats i föräldrakooperativ varierar dock. Och ett föräldrakooperativ som kräver en halvtidsbortovaro från ordinarie arbete under en vecka varannann månad, låter för mig som en ovanligt stor arbetsinsats.
 
Sv: Sjukskriven men har uppenbar arbetsförmåga

Jag kan förstå din frustration.

Att vara sjukskriven helt för ryggen och samtidigt kunna "jobba" med att städa ett dagis, rimmar illa.
Det är antagligen något som FK skulle se som bedrägeri/fusk.

Att bli sjukskriven för ryggbesvär så lång tid som du beskriver i ett svep, antyder att det ligger något större bakom. Socialstyrelsens rekommendationer gällande sjukskrivning för ryggbesvär vid ett fysiskt lätt arbete, som det du beskriver, är max en eller möjligen två veckor.

För att frångå de rekommendationerna måste läkaren ha gjort ett starkt jobb att motivera avsteget och då kan man ju tro att det finns mer som ligger bakom sjukfrånvaron.

Men visst, jag vet en telefonförsäljare som lyckades bli sjukskriven i flera veckor för hudutslag under fötterna, så visst "slinker det igenom" en del svaga sjukintyg också där personen får ersättning från FK på ganska lösa grunder.

Ja, jag skulle också bli provocerad i motsvarande situation.
 
Sv: Sjukskriven men har uppenbar arbetsförmåga

Du är ledig när du skriver här, antar jag? Annars verkar du ha väldigt gott om tid till att hålla koll på din kollega på jobbet, på facebook och till att diskutera hen här, trots att hens frånvaro är så betungande för er;)

Detta var det jag tänkte lite oxå med mitt inlägg ovan;)
 
Sv: Sjukskriven men har uppenbar arbetsförmåga

Jag funderade oxå på det, samt hur det kommer sig att TS blir så provocerad o regerar med att gå i försvar o dumförklara sgogaliten.

Luktar begravd hund.
 
Sv: Sjukskriven men har uppenbar arbetsförmåga

Det torde vara fullständigt omöjligt för dig att avgöra om hon har psykiska problem av något slag, så jag köper inte "att du bara vet det".
Psykisk ohälsa kan mycket väl kopplas ihop med fysiska problem. Däremot är det fortfarande tabu att prata öppet om det, och då är det kanske lättare (inte minst för att slippa frågor) att skylla på något fysiskt.
Chefen är medveten om problemet, kanske också exakt problematik hos henme - som gör att han ser mellan fingrarna på det.
Det du/ni kan göra är att påtala för chefen att det är ohållbart för ert arbete att hon är borta för mycket.
Resten är faktiskt inte ert problem. Vad man klarar med sin problematik är högst individuellt, så jag skulle inte lägga någon värdering i att hon går ut och roar sig ibland.
Värre är ju om hon städar mot ersättning samtidigt som hon får bidrag. Ni kan ringa och rådfråga försäkringskassan ("vad kan man göra om man misstänker att...") och lämna uppgifter ifall de då känner att de vill gå vidare.
Vill ni göra det anonymt ska ni inte ens nämna era namn.

Uppmärksamma henne på att ni/du vet att hon snackar skit om er och att hon bör sluta med det omgående ("därför att. ...*valfri anledning*) .
 
Sv: Sjukskriven men har uppenbar arbetsförmåga

Du kanske inte känner den verkliga orsaken till att hen är sjukskriven.
Eller den bakomliggande orsaken till att hen beter sig ill ...
 
Sv: Sjukskriven men har uppenbar arbetsförmåga

Du kanske inte känner den verkliga orsaken till att hen är sjukskriven.
Eller den bakomliggande orsaken till att hen beter sig ill ...

Och det vet du? Spelar det egentligen någon roll varför hen beter sig illa, det som spelar någon roll är att någonting görs åt det.
 
Sv: Sjukskriven men har uppenbar arbetsförmåga

Du är ledig när du skriver här, antar jag? Annars verkar du ha väldigt gott om tid till att hålla koll på din kollega på jobbet, på facebook och till att diskutera hen här, trots att hens frånvaro är så betungande för er;)

Men ärligt, skulle inte du bli irriterad om du jobbade på en mindre arbetsplats och om en o samma peson var sjuk jämt så du själv o de andra blir drabbade ? ...säg att du jobbar i ett travstall, och en människa är sjuk 4 dagar i månaden och alla andra som jobbar där får ta det jobbet ( det är inte alltid lätt att få in flygande personal ) ..eller nåt annat ställe där uppgigfterna måste fördelas på den andra personalen som redan har fullt upp med sitt eget
 
Sv: Sjukskriven men har uppenbar arbetsförmåga

Det är arbetsgivarens sak att lösa bemanningsfrågor t ex vid sjukdom.
 
Sv: Sjukskriven men har uppenbar arbetsförmåga

... och ändå går det inte att trolla med knäna. Det finns liksom inte någon som sitter hemma och pillar navelludd och väntar på att någon på Företaget AB ska bli sjuk så de kan rycka in vid alla tänkbara tillfällen.

Och har man dessutom ett projekt kan det vara väldigt trixigt att ta in konsulter, som ska vara pålästa från vecka till annan om vad som händer, utan att egentligen vara I projektet.

Det är vanskligt att lita på personal som inte går att räkna med ska vara på plats.
 
Sv: Sjukskriven men har uppenbar arbetsförmåga

Visst. Fast lösningen på det är knappast att anställda misstror den sjukas sjukskrivning, håller koll på hennes facebook, på vad hon gör på dagis osv.

En anställd som inte fungerar på arbetsplatsen är arbetsgivarens problem att hantera. Det som beskrivs i den här tråden verkar vara antingen en dåligt skött organisation eller en omogen arbetsgrupp - eller en kombination av båda.
 
Sv: Sjukskriven men har uppenbar arbetsförmåga

Vadå håller koll på fb? Om människan hela tiden uppdaterar om vad den gör vilket väl var fallet så ser man det ju så fort man öppnar facebook.
Jag har en kollega som sjukskrev sig i 3 dagar för magsjuka och sen uppdaterade sin facebook med att skryta om de dubbla gympassen hon kört den andra dagen hon var sjuk.
Hon är vän med chefen på fb så det var ju inte så smart.
 
Sv: Sjukskriven men har uppenbar arbetsförmåga

Man behöver ju inte vara hobbyspion för att ha Facebook. Och nog läser jag vad vänner skriver, och reagerar över situationer ("oj, har hon ont i tanden nu när hon är i Italien, vilket skit!"), på samma sätt som jag reagerat om kompisen skrivit att hon lastat in 5 ton halm när hon igårmorse konstaterade att hon åter var sjukskriven för diskbråck.

Man blir ju inte idiot för att man har FB, även om många beter sig så.
 
Sv: Sjukskriven men har uppenbar arbetsförmåga

Alltså, efter 16 inlägg där TS detaljerat utgjutit sig om sin kollegas göranden och låtanden, och efter att jag skrivit:

Annars verkar du ha väldigt gott om tid till att hålla koll på din kollega på jobbet, på facebook och till att diskutera hen här, trots att hens frånvaro är så betungande för er;)

- så ska ni nita mig på just detaljen om facebook? Det får ni nog fortsätta med på egen hand, jag tänker inte delta:D
 
Sv: Sjukskriven men har uppenbar arbetsförmåga

Ville inte nita någon alls. Tyckte det var märkligt att du bet ifrån med att det skulle ta sådan "tid" att hålla reda på kollegan. Efter en lång tids problem på arbetsplatsen har man väl koll.
 
Sv: Sjukskriven men har uppenbar arbetsförmåga

Det var nog snarast tidsåtgången till att diskutera här under vad som vanligen är arbetstid. Är det så svårt att få ihop tiden torde det vara svårt att hinna skriva så mycket här.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
844
Senast: Stekspaden
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 001
Senast: Thaliaste
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 519
Senast: Badger
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
3 177

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp