litehemlig
Trådstartare
Sv: Sjukskriven men har uppenbar arbetsförmåga
Nej? Men menar du att jag inte får diskutera problematiken kring det här då?
Nej? Men menar du att jag inte får diskutera problematiken kring det här då?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Har jag påstått något annat?
Du svarade ju så här: Chefen är tyvärr lite för konflikträdd för att ta tag i problemet på allvar....
Och då låter det som om du inte ser att chefen är lösningen på det här.
Men faktum kvarstår: om kollegans frånvaro drabbar övriga gruppen så måste gruppen framföra det till chefen tills något händer. Det finns inget annat att göra. Ni kan själva inte agera direkt mot kollegan, för formellt har ni inte med hens sjukskrivning att göra.
Det är inte psykisk ohälsa det handlar om utan hon har vissa fysiska krämpor det vet jag. En lite ovanligare diagnos också som gör att hon medicinerar konstant. Det är inte det som är problemet för är man sjuk så är man ju, det kan ju ingen göra något åt. Men då ska man inte kunna städa dagis heller.
Tror inte heller hon är en snyltare med dålig attityd utan hon är nog bara inte den skarpaste kniven i lådan, hon tror inte hon gör något fel helt enkelt.
Det är inte psykisk ohälsa det handlar om utan hon har vissa fysiska krämpor det vet jag. En lite ovanligare diagnos också som gör att hon medicinerar konstant. Det är inte det som är problemet för är man sjuk så är man ju, det kan ju ingen göra något åt. Men då ska man inte kunna städa dagis heller.
Tror inte heller hon är en snyltare med dålig attityd utan hon är nog bara inte den skarpaste kniven i lådan, hon tror inte hon gör något fel helt enkelt.
Du svarade ju så här: Chefen är tyvärr lite för konflikträdd för att ta tag i problemet på allvar....
Och då låter det som om du inte ser att chefen är lösningen på det här.
Men faktum kvarstår: om kollegans frånvaro drabbar övriga gruppen så måste gruppen framföra det till chefen tills något händer. Det finns inget annat att göra. Ni kan själva inte agera direkt mot kollegan, för formellt har ni inte med hens sjukskrivning att göra.
Fast om man nu är sjukskriven av fysiska skäl men ändå kan göra fysiska saker som att städa (nej, jag menar naturligtvis inte om man går på rehab eller dylikt) anser jag att man snyltar och att kalla en kollega på FB för stolpskott i en arbetssituation är dålig attityd.
Om det ev finns en psykisk ohälsa också i bakgrunden är det fortfarande inte ok att behandla sina kollegor så här. Kan/vill inte chefen göra något åt det får man göra som swemale sa, gå till skyddsombudet.
Dör du av att se att det står hen eller varför hålla på och kommentera?
Bidragsbedrägeriet tycker jag är det viktiga i den här frågan.
"Glömde, ta skärmdump på hennes Facebooks uppdateringar, så har ni bevis till chefen. "
Kan t ex skriva "jaha, nu är stolpskottet här igång igen" om någon kollega sagt något h*n inte gillar.
Dig själv?vill jag vara lite hemlig för att undvika att röja någon.
Vi lever inte i Angivarnas Sovjet. Mao är det inte ditt problem.Undrar vad försäkringskassan skulle säga om arbetsoförmågan?
Där vill du inte snoka? Du menar att du skulle kunna?Jag förstår att det är chefens grej att hantera och det görs säkert också redan (där vill inte jag snoka)
Och om inte chefen agerar så får man vända sig till sitt skyddsombud som då får driva ett ärende om den psykosociala arbetsmiljön på arbetsplatsen.....
Det låter som fega tag. Det hen skriver beskriver ju TS som
Ska man springa till chefen med skärmdumpar på sådant?
Uppenbar illojalitet mot arbetsgivaren är en sak. Skitsnack arbetskamrater emellan är en annan. Om jag såg en kollega prata privat skit om oss andra på fb skulle jag ta det med den personen.