Sjukskriven men har uppenbar arbetsförmåga

Sv: Sjukskriven men har uppenbar arbetsförmåga

Nej? Men menar du att jag inte får diskutera problematiken kring det här då?
 
Sv: Sjukskriven men har uppenbar arbetsförmåga

Visst kan man diskutera.
Och i denna diskussion lägger jag fram min åsikt, som är att du inte bör döma en kollega.
 
Sv: Sjukskriven men har uppenbar arbetsförmåga

Har jag påstått något annat?

Du svarade ju så här: Chefen är tyvärr lite för konflikträdd för att ta tag i problemet på allvar....

Och då låter det som om du inte ser att chefen är lösningen på det här.

Men faktum kvarstår: om kollegans frånvaro drabbar övriga gruppen så måste gruppen framföra det till chefen tills något händer. Det finns inget annat att göra. Ni kan själva inte agera direkt mot kollegan, för formellt har ni inte med hens sjukskrivning att göra.
 
Sv: Sjukskriven men har uppenbar arbetsförmåga

Du svarade ju så här: Chefen är tyvärr lite för konflikträdd för att ta tag i problemet på allvar....

Och då låter det som om du inte ser att chefen är lösningen på det här.

Men faktum kvarstår: om kollegans frånvaro drabbar övriga gruppen så måste gruppen framföra det till chefen tills något händer. Det finns inget annat att göra. Ni kan själva inte agera direkt mot kollegan, för formellt har ni inte med hens sjukskrivning att göra.

Och om inte chefen agerar så får man vända sig till sitt skyddsombud som då får driva ett ärende om den psykosociala arbetsmiljön på arbetsplatsen.....
 
Sv: Sjukskriven men har uppenbar arbetsförmåga

Det är inte psykisk ohälsa det handlar om utan hon har vissa fysiska krämpor det vet jag. En lite ovanligare diagnos också som gör att hon medicinerar konstant. Det är inte det som är problemet för är man sjuk så är man ju, det kan ju ingen göra något åt. Men då ska man inte kunna städa dagis heller.

Tror inte heller hon är en snyltare med dålig attityd utan hon är nog bara inte den skarpaste kniven i lådan, hon tror inte hon gör något fel helt enkelt.

Men det verkar inte finnas något som säger att det inte kan vara en psykisk ohälsa också. Du kan ju knappast ha läst läkarintygen? Att inte vara "den skarpaste kniven i lådan" talar ju ännu mer för det.

Du kan inte annat än att påtala för din chef att du inte hinner med ditt jobb och beskriva konsekvenserna av det. Det är din chefs problem om ni inte hinner, inte ditt.
 
Sv: Sjukskriven men har uppenbar arbetsförmåga

Det är inte psykisk ohälsa det handlar om utan hon har vissa fysiska krämpor det vet jag. En lite ovanligare diagnos också som gör att hon medicinerar konstant. Det är inte det som är problemet för är man sjuk så är man ju, det kan ju ingen göra något åt. Men då ska man inte kunna städa dagis heller.

Tror inte heller hon är en snyltare med dålig attityd utan hon är nog bara inte den skarpaste kniven i lådan, hon tror inte hon gör något fel helt enkelt.

Fast om man nu är sjukskriven av fysiska skäl men ändå kan göra fysiska saker som att städa (nej, jag menar naturligtvis inte om man går på rehab eller dylikt) anser jag att man snyltar och att kalla en kollega på FB för stolpskott i en arbetssituation är dålig attityd.

Om det ev finns en psykisk ohälsa också i bakgrunden är det fortfarande inte ok att behandla sina kollegor så här. Kan/vill inte chefen göra något åt det får man göra som swemale sa, gå till skyddsombudet.
 
Senast ändrad:
Sv: Sjukskriven men har uppenbar arbetsförmåga

*kl*
Jag hade en gång i tiden två sådana kollegor. Samtidigt. Det känns när man jobbar i skola/förskola.

Den ena tjejen var borta minst en dag i veckan, och blev ofta lägligt sjuk på eftermiddagen vid kvällskonferenser och dylikt. Till sist fick hon inte gå hem för rektorn. Det var så mycket tjafs och bråk och spred väldigt dålig stämning runt på hela skolan. (det var en liten friskola). Det var en lättnad när hon till sist sa upp sig.

Den andra var en vikarie (mammaledighetsvikariat så det var över ett år). Hon var också hemma minst en dag i veckan. Hon var inte lika smart utan både bloggade och facebookade om hur mysigt det var att åka iväg på spadagar och shopping med älsklingen samtidigt som hon då låg hemma med hög feber och halsfluss. Och hur Dumma I huvudet ledningen på skolan var osv. Till sist visade en kollega rektorn både blogg och Facebook (offentliga inlägg dessutom) och hon var inte kvar länge efter det. Kan även tillägga att hon hade blivit vän med många av föräldrarna så det blev väldigt märkligt alltihop.

Ni kan inte göra så mycket annat än prata med chefen.
 
Senast ändrad:
Sv: Sjukskriven men har uppenbar arbetsförmåga

Du svarade ju så här: Chefen är tyvärr lite för konflikträdd för att ta tag i problemet på allvar....

Och då låter det som om du inte ser att chefen är lösningen på det här.

Men faktum kvarstår: om kollegans frånvaro drabbar övriga gruppen så måste gruppen framföra det till chefen tills något händer. Det finns inget annat att göra. Ni kan själva inte agera direkt mot kollegan, för formellt har ni inte med hens sjukskrivning att göra.

Jaha, nej gud nej, jag har verkligen inte tänkt agera på något sätt alls för det är, som ni påpekat, inte mitt problem. Jag pyser bara ut lite luft här för att jag är frustrerad. Ber om ursäkt ifall det tolkats som att jag ska leda någon personlig vendetta mot kollegan. Det ska jag inte. Jag tycker faktiskt rätt bra om henne - som människa, inte lika mycket som kollega dock av förklarliga skäl.
 
Sv: Sjukskriven men har uppenbar arbetsförmåga

Fast om man nu är sjukskriven av fysiska skäl men ändå kan göra fysiska saker som att städa (nej, jag menar naturligtvis inte om man går på rehab eller dylikt) anser jag att man snyltar och att kalla en kollega på FB för stolpskott i en arbetssituation är dålig attityd.

Om det ev finns en psykisk ohälsa också i bakgrunden är det fortfarande inte ok att behandla sina kollegor så här. Kan/vill inte chefen göra något åt det får man göra som swemale sa, gå till skyddsombudet.

Det ska väl tas upp med företagshälsan?

Jag har varit långtidssjukskriven, minns inte hur många dagar som är gränsen men där räknas all frånvaro, då har man ett rehabmöte, arbetsgivare, läkare och den anställda.
 
Sv: Sjukskriven men har uppenbar arbetsförmåga

Ni har påtalat problemet för chefen som väljer att inte agera. Alltså är det ett accepterat beteende på din arbetsplats.
 
Sv: Sjukskriven men har uppenbar arbetsförmåga

Om det är satt i system så kan man väl anmäla till F-kassan. Sen får dom ta ställning till om man får städa dagis om man är sjukskriven för ryggproblem. Dom vet ju om det står något annat på läkarintyget.

Bidragsbedrägeriet tycker jag är det viktiga i den här frågan.
 
Sv: Sjukskriven men har uppenbar arbetsförmåga

Bidragsbedrägeriet tycker jag är det viktiga i den här frågan.

Fast det är ju mycket otrevligt om man skriver elaka kommentarer om kollegor i en arbetssituation. Jag tycker nog båda delarna av problemet är lika illa.

Det är väldigt bekymmersamt med en chef som stoppar huvudet i sanden också, det gör ju inte att klimatet på arbetsplatsen blir bättre.
 
Sv: Sjukskriven men har uppenbar arbetsförmåga

TS ...jag tycker det är riktigt taskigt av en kollega att sätta andra i klistret om det inte är befogad sjukdom , beroende på vad jag har relation till min chef skulle jag ta upp det på önskat sätt. vi har möten t ex varje månad och även enskilda samtal med chefen där vi kan ta upp just såna saker om nån kollega inte sköter sig. Det blir värre ju längre det går
 
Sv: Sjukskriven men har uppenbar arbetsförmåga

Jag skulle anmäla detta till FK. Det är inte ok att städa ett helt dagis när man är sjukskriven speciellt inte för rygg ont. Det går att vara anonym i sin anmälan. När det gäller övriga problem är det chefens ansvar men du kan ju berätta för chefen vad du har sett.
 
Sv: Sjukskriven men har uppenbar arbetsförmåga

"Glömde, ta skärmdump på hennes Facebooks uppdateringar, så har ni bevis till chefen. "
 
Sv: Sjukskriven men har uppenbar arbetsförmåga

"Glömde, ta skärmdump på hennes Facebooks uppdateringar, så har ni bevis till chefen. "

:eek:

Det låter som fega tag. Det hen skriver beskriver ju TS som

Kan t ex skriva "jaha, nu är stolpskottet här igång igen" om någon kollega sagt något h*n inte gillar.

Ska man springa till chefen med skärmdumpar på sådant?

Uppenbar illojalitet mot arbetsgivaren är en sak. Skitsnack arbetskamrater emellan är en annan. Om jag såg en kollega prata privat skit om oss andra på fb skulle jag ta det med den personen.
 
Sv: Sjukskriven men har uppenbar arbetsförmåga

vill jag vara lite hemlig för att undvika att röja någon.
Dig själv?
Undrar vad försäkringskassan skulle säga om arbetsoförmågan?
Vi lever inte i Angivarnas Sovjet. Mao är det inte ditt problem.
Jag förstår att det är chefens grej att hantera och det görs säkert också redan (där vill inte jag snoka)
Där vill du inte snoka? Du menar att du skulle kunna?

För mycket snokande, för lite liv.
 
Sv: Sjukskriven men har uppenbar arbetsförmåga

Och om inte chefen agerar så får man vända sig till sitt skyddsombud som då får driva ett ärende om den psykosociala arbetsmiljön på arbetsplatsen.....

I den typen av organisation och det arbete ts beskriver tror jag det är otroligt mycket enklare att byta jobb, än att dra in skyddsombud etc. Om chefen inte är kapabel att lösa problemet och ta konflikten, så lär hen ju inte bli mer kapabel med Arbetsmiljöverkets hjälp. Snarare att man kunde diskutera med chefen om kollegan kunde lyftas permanent ur konsultverksamheten och arbetet omorganiseras, så att hennes bortavaro inte får samma effekter. En dyrare lösning för företaget, men om nu chefen är oförmögen att ta en konflikt så är det väl det som återstår.
 
Sv: Sjukskriven men har uppenbar arbetsförmåga

:eek:

Det låter som fega tag. Det hen skriver beskriver ju TS som



Ska man springa till chefen med skärmdumpar på sådant?

Uppenbar illojalitet mot arbetsgivaren är en sak. Skitsnack arbetskamrater emellan är en annan. Om jag såg en kollega prata privat skit om oss andra på fb skulle jag ta det med den personen.


Nu tänkte jag mer på saker som att hen är borta olovligt från jobbet och sedan uppdaterar på facebook om det. Hade jag haft sånt bevis mot en fd kollega hade hen nog fått sluta.

En annan tanke är att i största möjliga mån försöka att inte täcka upp för den personen så chefen får se hur mycket jobb som blir över.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
847
Senast: Stekspaden
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 001
Senast: Thaliaste
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 520
Senast: Badger
·
Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
3 177

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp