Sjuk med eget stall

Sv: Sjuk med eget stall

Tycker inte sambon har några som helst skyldigheter att hjälpa till eftersom det inte är han som har valt att ha häst. Är man sjuk får man fixa hjälp eller bita ihop. Är det bara en förkylning så är det ju bara att ta lite tabletter och köra ändå. Jag har hållt tre lektioner om dagen på ridskolan två dagar på raken plus varit hos min egen häst och jag har varit vrålförkyld med halsont, huvudvärk och feber (och en miljon ton snor :p). Kom igen lite nu - bit i hop! Så här är det att hålla på med hästar ;)

Konstig inställning! Har man djur så har man väl dem ihop även om det råkar vara den ena som äger djuren?

Det får mej att förstå hur de fruktansvärda djurskyddsfall man ibland läser om kan hända. Här i närheten var det bl a en bonde för några år sedan vars kor svalt ihjäl i ladugården. De skyfflades ut på gödselstacken och det anmäldes av en granne som såg kadavren.

Bonden i fråga hade fru och tonårsbarn hemma:eek: Men de ansåg väl att djuren var HANS hobby/arbete:eek: För djävligt är ett för snällt ord.

Mvh QP

Det är aldrig försent! Min man var 56 när han började.....

Immer

Min var också helt ointresserad av hästar från början, men blev "hästbiten" och är sedan minst 10 år lika intresserad som jag själv. Det är verkligen roligt.

Mvh QP

Jag har en kompis som bor 1-1½ mil från mig hon ställer upp om det skulle krisa totalt.
Hyra in 6st hästar det lät väldigt dyrt.

Jo men varför ska han få andnöd så att jag istaäälet får köra han till akuten eller ringa ambulans?

Jag har en kompis som bor 1-1½ mil från mig hon ställer upp om det skulle krisa totalt.
Hyra in 6st hästar det lät väldigt dyrt.

Då har du ju hjälp om det skulle krisa ihop sig :)

Jag har 2 st hästar, men skulle jag bli singel och inte ha möjlighet till eget stall så skulle jag bara ha 1 st häst. Då skulle sällskapshästen säljas tillbaka till sin förra ägare.

Jag skulle inte ens ha råd med 6 st hästar trots att jag har eget stall :angel: .

/Lizzie

Okej det har väl typ inte jag heller, men kan inte förmå mig att sälja mina älsklingar vet ju inte vart dom hamnar :crazy: funderar dock på att skicka ut lillkillen på annons men då är det foder som gäller först minst ett år, och sedan tät kontakt.

Det är bara att bita ihop. Huvudsaken är ju att de har mat o vatten o ut o in, träningen kan man ju skippa i sånna lägen. Får dock erkänna att sambon hjälper till en del i stallet men som sagt, har man djur får man bita ihop ibland... det är ju en underbar livsstil med djur o då sliter jag hellre ont nån dag o får glädje tusenfalt åter:)

Jag gör som de flesta andra gör, biter ihop, tar en värktablett och sedan är det bara att ta hand om pållarna så gott man orkar och kan! Jobbigt är det när man har feber och spyr men då får man sätta sig och vila ibland!

Fick dock hjälp av min mor då jag hade fått världens ryggskott och knappt kunde röra mig men det var bara första dagen så sedan fixade jag stallet själv!

Min sambo vet ju inte ens vad för hästar jag har:D Hade bytt min lilla vita ponny mot min mors stooora mörkbruna pålle och detta såg han inte utan det gick några dagar innan han frågade vart min vita ponny hade tagit vägen:rofl:

Även med 40 graders feber går det mesta att göra. Men väldigt långsamt och kanske inte lika noga som annars. I de lägena prioriterar jag mat och vattentillgång och så lägger jag bara på nytt strö.

Sen mockar jag rent osv när jag är frisk.

Men det är så sällan så just sjukdom skulle inte jag se som ett hinder för att skaffa eget.

Konstig inställning! Har man djur så har man väl dem ihop även om det råkar vara den ena som äger djuren?

Det får mej att förstå hur de fruktansvärda djurskyddsfall man ibland läser om kan hända. Här i närheten var det bl a en bonde för några år sedan vars kor svalt ihjäl i ladugården. De skyfflades ut på gödselstacken och det anmäldes av en granne som såg kadavren.

Bonden i fråga hade fru och tonårsbarn hemma:eek: Men de ansåg väl att djuren var HANS hobby/arbete:eek: För djävligt är ett för snällt ord.

Mvh QP

EEEHH?? Du kan ju inte jämställa tillfällig sjukdom med pågående vanvård? :eek:
DET om något är konstig inställning!

Och nej, jag tycker inte min sambo (som är rädd för hästar) ska tvingas till att bli hästintresserad bara för att jag råkar vilja äga hästar! :mad:

Och nej, jag tycker inte min sambo (som är rädd för hästar) ska tvingas till att bli hästintresserad bara för att jag råkar vilja äga hästar! :mad:

Nej, man behöver inte tvinga sambo/make att bli hästintresserad ;) . Dock bör väl sambo/make vara något intresserad av att ta del av ens största intresse. Jag följer med min man och fiskar fast jag är totalt ointresserad av det, bara för att visa att jag är intresserad av att ta del av det som är hans största intresse, att det oftast slutar med att han tar hand om mitt spö och jag sitter någonstans och läser en bok - det är ju en annan sak :D .

Min man är TOTALT ointresserad av hästar och det är under ljudliga protester som han följer med som medhjälpare när jag ska träna. Men han gör det för att han vet att det betyder mycket för mig - jag skulle inte ha någon möjlighet att åka iväg annars. Kan inte lasta själv.

Han tycker dock om DJUR, vilket är en viktig egenskap om man själv är djurälskare - så han förstår att hästarna behöver mat, vatten och mockat även om jag ligger däckad i ryggont pga diskbråcket eller 40 graders feber (då kan jag inte stå på benen).

Maken var till en början livrädd för hästar, tycker fortfarande de är skumma kreatatur :angel: , men jag har visat honom hur han ska göra så han beter sig så säkert som möjligt och så han känner sig trygg och bekväm med hästarna.

Det handlar ju inte om att ens make/sambo ska ge upp sitt liv bara för att man har häst, men vid sjukdom och ev kurser/konferenser, eller varför inte fest som innebär övernattning borta - vad är det för fel med att ha uppbackning hemifrån (eller av vänner)?

/Lizzie

Det handlar ju inte om att ens make/sambo ska ge upp sitt liv bara för att man har häst, men vid sjukdom och ev kurser/konferenser, eller varför inte fest som innebär övernattning borta - vad är det för fel med att ha uppbackning hemifrån (eller av vänner)? /Lizzie

Och det har jag ju inte skrivit någonstans heller, eller hur? ;)

Vad jag däremot skrev var att jag inte anser att en sambo har några SKYLDIGHETER att hjälpa till bara för att man blir sjuk. Det är givetvis snällt och bra om de gör det och det underlättar ju. Men NEJ - de har inte den skyldigheten. OK man "ska" hjälpa varandra, men jag tycker inte det är schysst mot vare sig sambon eller hästarna att tvinga honom till att ta hand om dem när han är rädd för dem och inte kan något alls om dem. Gäller det en dag eller något och bara ett insläpp eller dylikt - FINE! Öppna grinden släpp in hästarna och stäng boxdörrarna ;)

Men gäller det för en längre tid pga. sjukhusvistelse eller något så får man ju fixa det på ett annat vis. Antingen får man ta hjälp av kunnig som kommer ut till det egna stallet eller så får man stalla upp på helinackordering/lösdrift tills man klarar sig själv igen. Att sätta en rädd och okunnig sambo på att sköta den dagliga skötseln skulle orsaka kaos och är en ren säkerhetsrisk för både människa och häst.

Om sambon är någorlunda kunnig och inte rädd och anmäler sig frivillig att hjälpa - då är ju allt frid och fröjd. Men vissa här inne får det att låta som att det är deras skyldighet att hjälpa till när som helst med vad som helst (sak samma om de inte vill eller kan) och det tycker jag är rätt och slätt FEL!

Tänk om man inte ens hade haft sambon? Då hade man ju ändå fått lösa det annat vis.

Senast ändrad av en moderator:

Naturligtvis kan man väl inte säga att sambo/make har en SKYLDIGHET att ta hand om ens hästar när man är sjuk. Det är ju inget man kan förutsätta.

Men för man inte en diskussion om hur man ska bo och vad det innebär när man flyttar ihop eller köper gård?

Man ska väl ändå leva ett liv TILLSAMMANS, och i det ingår väl att man ändå STÄLLER UPP för varandra.

Jag förutsätter inte att min man tar hand om kusarna så fort jag blir minsta lilla snorig, men jag vet att han fixar att ta hand om dem om jag blir sängliggandes. Dock ska det mycket till innan jag tar mig ut till stallet ;)

Jag har tidigare stått inackorderad under många år, med allt vad det innebar av frånvaro från vårt gemensamma hem. Vi förde långa diskussioner huruvida jag skulle ta hem hästen med allt vad det innebar. Vi diskuterade de olika alternativen fram och tillbaka, ha en inackordering eller inte, bygga stall hemma eller fortsätta stå inackorderad. Vägde fördelar och nackdelar fram och tillbaka.

Nu blev det så att maken ville att jag skulle ta hem hästen (så att han skulle ha en chans att träffa mig), han valde också alternativet där vi köpte en sällskapsponny för han ville INTE ha någon "främmande" springa på vår gård. Vilket också betydde att han valde att hjälpa mig med sådant jag inte klarar själv.

Det jag reagerar på i denna tråd, är att många verkar leva separata liv - "hästarna är mitt liv = inget som sambon har med att göra" tycker jag är ett argument som framkommer i flera svar. Jag är bara väldigt förvånad över detta resonemang - då utestänger man ju sin partner från en VÄLDIGT stor del av ens liv!

Något jag också blir förvånad över är inställninge att man "ska bita ihop" även om man så är dödssjuk. Och det är här som jag undrar vad det är för FEL med att be om hjälp eller se till att man har uppbackning av familj eller vänner.

Det är ju den stora fördelen med att stå inackorderad - då finns det ju alltid folk som kan hjälpa en om man blir sjuk eller måste åka bort. Jag tycker inte man ska behöva vara livegen bara för att man väljer att ha kusen hemma.

Så har man en hästrädd make/sambo, så kanske det finns andra som kan hjälpa en med hästarna :) .

/Lizzie

Det jag reagerar på i denna tråd, är att många verkar leva separata liv - "hästarna är mitt liv = inget som sambon har med att göra" tycker jag är ett argument som framkommer i flera svar. Jag är bara väldigt förvånad över detta resonemang - då utestänger man ju sin partner från en VÄLDIGT stor del av ens liv!

Något jag också blir förvånad över är inställninge att man "ska bita ihop" även om man så är dödssjuk. Och det är här som jag undrar vad det är för FEL med att be om hjälp eller se till att man har uppbackning av familj eller vänner.

Jag tror inte det är någon i denna tråd som har menat att man ska bita ihop om man är dödssjuk. Det de flesta av oss skrev om handlade ju om förkylningar och lättare skador. Det är väl heller ingen som skrivit någonstans (eller har jag missat det :confused: ) att det är FEL att be om hjälp. Jag tror de flesta ser till att man åtminstone har någon som kan hjälpa till om man blir tex sjukhusliggande.

Vad däremot jag och några till tyckte var ju just det att det var fel att räkna med att sambon skulle bli TVUNGEN till att fixa hästarna (varför skrev jag förut).

Separata liv och separata liv... Nä, men separata intressen. Jag har mina hästar och han är delaktig så långt att han lyssnar på mig när jag pratar om dem (även om han inte tycker det är så roligt, men han är snäll och lyssnar ändå :love: ) och likadant är det tvärtom. Han har sina traktorgrävare och allt vad det är som jag inte är ett DUGG intresserad av och inte gör ett jota med!!! Men jag lyssnar när han pratar om sina grejor.

Så viss är vi delaktiga i varandras liv och intressen, hjälper varandra med problem etc genom att prata om dem och ibland vid lättare saker även fysiskt (han skjutsar till stallet och hjälper ibland till att lyfta tunga saker som fodersäckar, höbalar etc) och jag gör det jag kan och vill med hans saker. Men ingen av oss räknar med något ekonomiskt eller fysiskt ansvar för resp sak. Hade så varit fallet hade det inte funkat.

Som sagt: för mina hästars skull skulle jag aldrig sätta huvudansvaret på min sambo :eek:

Jo, men läser man en del av svaren så verkar det som att det bara är att "bita ihop" även om man är riktigt, riktigt sjuk. Alltså inte bara en liten förkylning.

Det ÄR farligt att anstränga sig när man har hög feber! Det är inte bara att trycka i sig ett par tabletter vid 40 graders feber och sedan gå ut och mocka. Visst för en del kanske det funkar - men det är alllt annat är hälsosamt för lilla hjärtat. Vissa klarar inte av att stå på benen ens vid 39 graders feber (jag tillhör den sorten).

Läser man TS ursprungsfråga - hur man löst arbetet med hästarna vid en eventuell sjukdom - och sedan läser svaren. Där övervägande svarar att det bara är att "bita ihop" och fixa stallet - hur sjuk man än är. Det skulle i alla fall skrämma mig ifrån att köpa gård ihop med make/sambo. :smirk:

/Lizzie

EEEHH?? Du kan ju inte jämställa tillfällig sjukdom med pågående vanvård? :eek:
DET om något är konstig inställning!

Jag jämställer inget. I stället menar jag att det ena kan vara ett resultat av det andra.

En person som inte har någon back up alls i sin djurhållning blir sjuk och kan därmed inte sköta sina djur - med katastrof som följd.

Sen är det egentligen flera frågor vi diskuterar här. Dels TS ursprungliga fråga vad man gör om man blir sjuk och har sina hästar i eget stall. Sen utvecklade sej diskussionen vidare till hur engagerad ens partner ska vara av ens intressen.

Den tredje frågan är hur stort ansvar närstående har för levande varelser, även om de inte råkar vara intresserade. Hur är det t ex om din sambo eller du har barn från tidigare förhållanden? Är det då "din unge som inte jag har något ansvar för"?

I det exempel jag nämnde tidigare tycker jag att det är mycket märkligt att mannens familj aldrig verkade gå ut till djuren öht och således inte märkte vad som var på gång trots att det ju måste ha pågått länge.

Partner/släktingar/grannar/vänner whatever! Man måste ha någon som kan rycka in om det skulle hända något!

Mvh QP

släpar mig ut själv, eller så fixar gubben det. Vi har gård med många många kor, han är djurvan o fixar även hingstar.
att mocka tar typ 3 minuter, särskilt om man ser till vad kossorna kräver...
niemo probliemo
:banana:

Partner/släktingar/grannar/vänner whatever! Man måste ha någon som kan rycka in om det skulle hända något!

Och det är PRECIS det som jag också tycker och också har skrivit ;)
Därmed inte sagt att man ska tvinga en sambo som är hästrädd till detta.
MAN FIXAR NÅGON ANNAN.

Men vi håller ju i stort med varann så vi kan ju låta det vara så då. :banana:

Liknande trådar

R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 055
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 568
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 741
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar