Sjuk med eget stall

Sv: Sjuk med eget stall

Har aldrig varit jättedålig medans jag haft häst. Någon försylning och lite feber har det väll varit. Men det är inte mer än att ta alting lungt och vila mkt och så..Sen har man ju en snäll mamma som rycker in i bland.:p :)

Ett gäng alvedon...c-vitamin brus...och hett te med honung i...SEN är man rustad för att fixa hästar och stall;) Endast sjukhusvistelse stoppar mig och då får grannen rycka in...eller syrran...o.s.v.

Jag klarar mig alltid själv..yrar runt med 40 graders feber..gör det viktigaste..men oftast brukar jag ändå inte kunna låta bli att finsopa stallgången :o

Har en pojkvän som både är livrädd och allergisk så det är bara att bita ihop spelar ingen roll om det är värsta migrän anfallet, ringer oftast min mamma, men hon vågar inte sköta hästarna men fixa "stalltjänsten" det gör hon.
Min mamma är guld värd :love:

Bor ju fortfarande hos föräldrarna så de brukar hjälpa till. Men ibland har jag inte haft något annat val än att knata ut och fodra, mocka och släppa ut. Och jag som blir lätt medvetslös av feber är lagom peppad dessa dagar.. Men med en kopp te, alternativt nykokt nyponsoppa och en alvedon precis innan man går ut så går det. Fort går det inte, men det går till slut. och jag brukar vara grym nog att låta hästarna vänta en timme om jag inte känner mig extremt pigg vid vanlig fodringstid.

Ligger hemma idag med halsont och snuva. Hade feber igår natt...

Jag och sambon letar gård/mark för att ha hästarna hemma. Men vet inte om han skulle våga släppa ut hästarna om jag låg hemma...
Nu till saken...

Ni som har eget stall hemma, hur gör ni när ni blir sjuka??

Jag har stall hemma, 2 hästar, en shettis och ett halvblod. När jag är sjuk så får maken vara "stand-in". Han kunde ingenting om mockning eller hästhantering när vi byggde stallet. Men han har lärt sig så pass mycket att han kan ta hand om pållarna om jag blir sängliggandes. Sedan kanske han inte är lika petnoga med mockning osv som jag är, men bättre än inte mockat alls. ;)

Däremot har jag gjort ett sådant upplägg i mitt stall att det ska vara lätt för honom att hjälpa mig. Har direktutsläpp till hagen, så man inte behöver trassla med att leda hästarna för en icke hästvan person. Han har lärt sig att ställa upp hästarna för av- och påtagning av täcken, för att inte hålla på och krångla med sådant i boxen. Jag har tavlor med tydliga foderstatet så han behöver inte fundera på hur mycket mat hästarna behöver eller när. Har även skrivit på fodertunnorna vad de innehåller. Har även en telefonlista sitter i stallet med nummer till personer han kan ringa om det krisar ihop sig + tel till veterinär och hovis.

Sist jag var sjuk var för 4 veckor sedan, åkte på en dunderförkylning och hade hög feber i 5 dgr. Var totalt utslagen. Då fixade han stall och pållar åt mig. Det enda han inte klarar är att motionera pållarna, men då får man lägga in lite oplanerad vila för dem.

Från att han ha varit total novis och inte ens våga leda någon kuse, så sköter han om hästarna varje vardagsmorgon, morgonfodrar, fixar med täcken, fyller på vatten ute och släpper ut dem. Jag kan åka bort i några dagar och vet att pållarna blir omhändertagna. De blir inte borstade och pysslade med, men de får sina grundläggande behov tillgodosedda.

/Lizzie

Biter ihop o sköter dom så gott det går ändå.
Själv så åkte jag ut o mockade o fodrade mina hästar samma eftermiddag som jag opererat bägge mina handleder, så det går om man bara har viljan. Har 6 hästar o ingen hjälp av gubben får jag heller, han är allergisk

Tycker inte sambon har några som helst skyldigheter att hjälpa till eftersom det inte är han som har valt att ha häst. Är man sjuk får man fixa hjälp eller bita ihop. Är det bara en förkylning så är det ju bara att ta lite tabletter och köra ändå. Jag har hållt tre lektioner om dagen på ridskolan två dagar på raken plus varit hos min egen häst och jag har varit vrålförkyld med halsont, huvudvärk och feber (och en miljon ton snor :p). Kom igen lite nu - bit i hop! Så här är det att hålla på med hästar ;)

Senast ändrad av en moderator:

Stallsysslorna får man ju bita ihop och fixa. Det tar lite tid, men det klarar man ju.

Värre är det med ridningen. Mitt i vintern är det ju bara att låta dom vila, men är man sjuk i veckan och ska tävla till helgen vill man ju helst rida lite. Den här veckan har jag varit förskyld, halsont ovh feber. Skulle ut och rida en sväng på Cardetten, som självklart upptäckte att matte inte var riktigt pigg och kry och stark nog satt hålla sig kvar, så han tyckte det var lämpligt att ha av mig i ett dike. Suck... Nu blir det longering tills jag är frisk!!

Jag väntar just nu på operationstid för att bli av med min värk och kommer efter den att få gå på kryckor i tre månader. Tips mottages tacksamt kring hur man skall lösa det när man är själv och har 10 hästar i stallet :eek:

Lina

för in och utsläpp hade jag byggt upp gångar så att hästarna fick promenera in själva. det lär sig snabbt vart de ska stå.
fodringarna pallar du ju innan, det är ju bara fodra innan du släpper in hästarna, det måste du ju helt enkelt lyckas med trotts kryckor.
sedan får du ju be inackorderingarna att slänga in insläppsfodret i krubborna om de är där på dagarna innan insläpp.
om du ska mocka så lutar du dig mot boxväggen så att du inte tappar balansen, och så kan du ju ta stöd av grepen.
sopa stallgången så tar du en riktig sådan där piasavakvast (stavas?) men iaf en sådan där med korta strån, då kan du använda den som en krycka när du förflyttar dig, lägg tyngden på den, de ger faktiskt rätt mycket stöd.
osv osv.. man måste va lite lurig bara

Ligger hemma idag med halsont och snuva. Hade feber igår natt...

Jag och sambon letar gård/mark för att ha hästarna hemma. Men vet inte om han skulle våga släppa ut hästarna om jag låg hemma...
Nu till saken...

Ni som har eget stall hemma, hur gör ni när ni blir sjuka??

Som vanligt! biter ihop och gör!

Än så länge har det gått, men det var lite jobbigt när jag opererat bort ena äggstocken.....hade så svårt för att gå, ville bara svimma hela tiden:rofl: :angel:

Jag kan bara sälla mig till alla andra, man biter ihop och gör det viktigaste. Gubben sägeR: det är din hobby så sköt det själv. Men som tur är har jag en inackorderad häst och tjejen som äger henne hjälper till ibland.

När jag läser svaren i denna tråd så inser jag hur lyckligt lottad jag är som har en man som kan (och är villig) att hjälpa mig!

Jag skulle ALDRIG fixa att ha stall hemma om inte maken hjälpte till. Själv med att fixa hage, hämta hö, hämta strö (hämtar sågspån vid såg) - det skulle bara inte gå!

Jag har haft diskbråck och har förbannat ont i ryggen av och till. Dessutom har jag en "tennisarmbåge" och en axel där hela rotatorkuffen varit inflammerad (alla senfästen) och jag blir aldrig helt bra i denna axel. Detta gör att alla TUNGA jobb, förutom mockning, fixar maken åt mig.

Jag tog inte hem hästarna och bara bestämde att han skulle hjäpa mig, utan vi hade en diskussion där jag förklarade vad det skulle innebära. Tidigare stod jag inackorderad = frugan aldrig hemma. Dessutom ville han INTE att jag skulle ha någon inackorderad hos oss. Så han fick välja, antingen fortsatte jag stå inackorderad (jag aldrig hemma), eller bygger stall med 2 boxar och tar hem pållan och hyr ut den andra boxen, 3:e alternativet och det han valde: bygger stall med 2 boxar, tar hem pållan och har en shettis som sällskap men att han då får hjälpa till med pållarna.

Som tur var är inte maken allergisk, då hade det varit en annan femma. Men bita ihop och släpa sig ut istallet och anstränga sig trots att man är jättesjuk - näe - jag är alldeles för rädd om min kropp för det! Skäms inte ett dugg över att be om hjälp! När jag för 2 år sedan var sjukskriven för min axel så fick jag inte ens rykta hästarna. Skulle jag få axeln att läka ihop så var det bara att hålla sig lugn. Då ställde också maken upp utan att knota :love:

/Lizzie

Gubben sägeR: det är din hobby så sköt det själv.

Och jag kan bara inte förstå den inställningen. Om man lever ihop så hjälper man väl till om den andre har hamnat i svårigheter, oavsett vad det handlar om. Reservation givetvis för allvarliga allergier till exempel, där man helt enkelt inte KAN hjälpa till.

Kontra med att "Gubben" faktiskt fortfarande väljer att leva ihop med dig, och han vet att du har ansvar för hästar. För min del är det självklart att man då (åtminstone) ställer upp när det blir kris.

Knapplån

Jag anser att man måste se till att ha någon backup. Min sambo sköter det mesta av daglig skötsel i vanliga fall, kan inte han så rycker jag in, annars en tjej som hjälper mig med hästarna och i sista hand några av grannarna.

Många av er som svarat här pratar om att bita ihop. Ni verkar inte inse att man kan bli så sjuk att hur mycket ni än biter ihop så kommer ni inte att resa på er. Det är därför det finns ambulans.

Några exempel på vanliga åkommor som drabbat mig som gör att man inte går en meter hur mycket man än vill (och då är jag lyckligt lottad och har aldrig varit allvarligt sjuk): Njursten, man svimmar av smärtan, magsjuka med hög feber, så fort jag reste mig svimmade jag eller spydde rakt ut.
Min sambo blev nyligen allvarligt sjuk och inlagd på sjukhus, då är jag glad att jag har mer än en backup.

Särskilt ni som är hästägare borde väl inse att man kan bli allvarligt skadad - och det kan vara hästen som orsakar det.
Inse att ni är vanliga dödliga människor och skaffa backup.

Och jag kan bara inte förstå den inställningen. Om man lever ihop så hjälper man väl till om den andre har hamnat i svårigheter, oavsett vad det handlar om. Reservation givetvis för allvarliga allergier till exempel, där man helt enkelt inte KAN hjälpa till.

Kontra med att "Gubben" faktiskt fortfarande väljer att leva ihop med dig, och han vet att du har ansvar för hästar. För min del är det självklart att man då (åtminstone) ställer upp när det blir kris.

Exakt vad jag tycker. Blir man sjuk och det är kris så borde make/sambo kunna rycka in och hjälpa till. Är det bättre att man "biter ihop" och sliter så man kanske blir ÄNNU sjukare??!!!

/Lizzie

Jo du.. Jag har ju bara 1 mil till stallet oxå.. O eget stall.. Huset är ej beboligt som stallet tillhör.

Men än har varken migrän/magsjuka hindrat mej.. Inte heller en bilolycka med skadad rygg hindrade mej.. 1 kväll erbjöd sej killens syster att ta hästarna då jag mådde som sämst i ryggen.. Jag blev jätte lycklig..

Men skulle jag bli långtidsliggande på sjukhus har jag många vänner som skulle ta sej an min Bääs..

Men det är bara att bita ihop o fara till djuren.. Sen kan jag strunta i att mocka en gång o bara fylla på spån över dungan om jag är riktigt dålig..

Liknande trådar

R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 055
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 568
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 741
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar