Sjuk med eget stall

Sv: Sjuk med eget stall

Jag kan bara sälla mig till alla andra, man biter ihop och gör det viktigaste. Gubben sägeR: det är din hobby så sköt det själv. Men som tur är har jag en inackorderad häst och tjejen som äger henne hjälper till ibland.

Så säger min gubbe oxå.. Men han skulle hjälpa me i riktig kris.. Men feber o förkylning/magsjuka så får jag klara mej själv..

Det ska mycket till för att inte jag ska ta mig till stallet men min sambo har kommit över sin rädsla och gör stallet om jag är sängliggande...

Min sambo har allvarlig allergi, andnöd jag tror det är bättre att jag biter ihop.
Tänk på att hästarna är ju våra "barn", skulle du lägga över ansvaret du har för dina barn på någon annan oxå för en förkylning och feber? Lite går det att härda ut enligt mig.

Senast ändrad:

Min sambo har allvarlig allergi, andnöd jag tror det är bättre att jag biter ihop.
Tänk på att hästarna är ju våra "barn", skulle du lägga över ansvaret du har för dina barn på någon annan oxå för en förkylning och feber? Lite går det att härda ut enligt mig.

Jag skrev att har man allergi så är det en annan sak.

Sedan beror det alldeles på hur man mår vid feber och förkylning. Har lite medicinska kunskaper och vet hur farligt det är att anstränga sig vid feber. Jag fixar stallet när jag är småfebrig, men inte när jag blir riktigt sjuk. Var förkyld för 4 veckor sedan och låg i total feberkoma i 5 dgr. Jag var alltså totalt utslagen så då var det inget snack - maken fick fixa stallet. I och för sig är det inte ofta jag blir förkyld så jag blir sängliggandes, 2 gånger på 2 år typ.

Jag anser inte att alternativet att t ex dra på sig en hjärtmuskelinflammation och hamna på sjukhus är något trevligt alternativ.

Och ja, jag skulle lägga över ansvaret för mina barn till någon annan vid feber och förkylning. Maken skulle duga där också!

/Lizzie

T ex ha hästar på lösdrift med fri tillgång till grovfoder och automatisk vattenförsörjning?

Min sambo är både allergisk och hästrädd, ändå har han kunnat hjälpa mig med utfodring och tillsyn när jag t ex jobbat på annan ort eller varit sjuk. Men det har varit nödvändigt att göra det enkelt, samt att inte klaga om saker och ting inte blir gjorda exakt som man själv skulle ordnat det.

Jag säjer som de flesta andra, jag biter ihop.
Men här för nån vecka sen hade jag rejäl magsjuka och då måste jag erkänna att jag bara skottade ut den värsta skiten (är annars väldigt noga med att mocka) och kastade mat på måfå åt dom, utan att väga höet :o :D .
Hö och vatten är ändå det viktigaste, sen överlever dom.
Men det ska mycket till innan det är så.

Tänk såna som inte har en gubbe då?

Då har man inte mycket att välja på!

Jag skulle då inte välja att ha hästarna hemma, utan istället stå inackorderad. Så man har kamrater som kan ställa upp om det krisar ihop sig totalt. Men det är vad JAG skulle välja utifrån MINA förutsättningar.

/Lizzie

Hur tror du vi som är singlar klarar oss?:smirk:

Man håller sig i väggarna och undviker att spy i stallgången helt enkelt.

Vad gör du om du hamnar på sjukhus då?
Det finns faktiskt sjukdomar som det inte hjälper att bita ihop för.

Har man ingen gubbe så får man fixa annan backup tycker jag. Annars kanske man bör överväga att inte ha hästarna hemma.

Ni kanske känner er som stålmannen idag, men alla kan tyvärr drabbas av sjukdom.

Har också en plan att första fölet härhemma ska tillfalla sambon (hans intresse för hästar börjar sakta men säkert öka) :idea:

Eftersom sambon har en häst så tar han allt, såvida inte båda är sjuka. Men det finns ju bättre och sämre, om det är så illa.

T ex ha hästar på lösdrift med fri tillgång till grovfoder och automatisk vattenförsörjning?

Min sambo är både allergisk och hästrädd, ändå har han kunnat hjälpa mig med utfodring och tillsyn när jag t ex jobbat på annan ort eller varit sjuk. Men det har varit nödvändigt att göra det enkelt, samt att inte klaga om saker och ting inte blir gjorda exakt som man själv skulle ordnat det.

Och det är ett ganska bra allmänt tips när det gäller alla andra möjliga göromål i ett hushåll/hem också...... :angel:

Fixar det som vanligt, går liksom inte att strunta i hästarna bara för att man är lite sjuk.

Låt han börja leda dina hästar så han vet att det inte är farligt, låt han ta på täcken, grimma, leda ut, släppa den m.m - börja självklart med den lugnaste och snällaste, det kanske tar tid men det kan ge resultat till slut ;)

Låt han börja leda dina hästar så han vet att det inte är farligt, låt han ta på täcken, grimma, leda ut, släppa den m.m - börja självklart med den lugnaste och snällaste, det kanske tar tid men det kan ge resultat till slut ;)

Så fick min gubbe börja. Han tyckte inte shettisen var lika otäck som halvblodet. Hon är ju så liten så då gick det bra. När han vant in sig med shettisen, så visade jag hur han skulle hantera den stora och nu är han inte alls lika rädd längre.

/Lizzie

Det är en väldig skillnad på halsont och snuva med feber som tråden handlar om och att hamna på sjukhus.

Jag biter ihop, har då gått ut och släppt ut mina hästar i feber även om de är -25 grader ute, massa kläder. Blandar foder så de blir rätt sen hjälper mina föräldrar till med mockning och så.

Tar sista knapp.

Håller helt med bl a Lahtel och Lizzie.

I planering för god hästhållning ingår back up om något skulle hända.

Naturligtvis gäller det inte "lite halsont", för då klarar man ju det mesta.

Att med hög feber och ännu värre däremot gå och jobba i stallet ser jag som rent dumdristigt. Man klarar det ju vid något enstaka tillfälle genom att ta det väldigt lugnt, men att inte ha någon som helst beredskap är ju att tro sej själv vara odödlig. Motsatsen till horsemanship skulle jag säga.

Mvh QP

Liknande trådar

R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 055
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 568
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 741
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar