Sjuk med eget stall

Bollen

Trådstartare
Ligger hemma idag med halsont och snuva. Hade feber igår natt...

Jag och sambon letar gård/mark för att ha hästarna hemma. Men vet inte om han skulle våga släppa ut hästarna om jag låg hemma...
Nu till saken...

Ni som har eget stall hemma, hur gör ni när ni blir sjuka??

Sv: Sjuk med eget stall

Jag bet ihop, och gjorde bara det viktigaste i stallet de dagar jag var riktigt dålig. Ibland hjälpte maken till.

När jag blir sjuk är det som om jag blir överkörd av en ångvält.... Kommer inte upp ur sängen....

Får väl börja träna sambon helt enkelt....:rofl:

Det är väl klart att sambon måste kunna rycka in om det behövs. Annars är det väl bara att bita ihop. Man får vila mellan boxarna när man mockar osv.

Jag biter allt som oftast ihop ;)

Men jag har en sambo som hjälper mig om det behövs :bow: Han var livrädd för hästarna när han träffade mig, men nu fixar han mycket med dem alldeles galant :love:

/snurpe

Min man var rädd för hästar, trots att han har ett utomordentligt handlag med dem :D
Visserligen följde han med till stallet ibland, men ville helst inte ens hålla i Besten. Så köpte vi egen gård, och då tog han mod till sig och bestämde sig för att börja rida. Vi köpte en häst till honom, en underbar valack som är en perfekt nybörjarjhäst, och det tog inte många dagar förrän min man skötte både utsläpp och intag och mockning:D
Nu har vi tre hästar och han hanterar alla lika elegant. Vi delar på allt stalljobb.

Immer

Biter ihop och tar det i etapper.
Det värsta var nog när jag hade 40 graders feber o skulle sköta 3 hästar. Det var dessutom vinter och -10. Men det gick, fick sitta på en hink och vila väldigt ofta :D

Nu så är det inga problem, vi är 4 hästägare i stallet (2 hyresgäster + min syster o jag). Vi hjälper varandra om någon är sjuk eller bortrest :)

Hehe, man är väl så illa tvungen när man lever ihop med hästfolk :rofl:

Rickard har också världens handlag med hästarna, men jag vet inte om han förstår det. Han hjälper mig mycket med in- och utsläpp och har inga som helst bekymmer med det. Han är fortfarande lite rädd för hästarna i trängda situationer, men det kanske bara är förnuftigt. Rida säger han dock att han aldrig kommer att göra!

/snurpe

låter underbart... undrar om jag kan lura i min astma och allergiska karlslok detta.....:rofl:

Min sambo gillar inte hästar och är dessutom allergisk. Trots detta ställer han upp:love: och fixar hästarna när jag blir sjuk och inte tar mig upp ur sängen. Jag har lärt honom det viktigaste och så hoppas jag att jag mår bättre nästa dag...

Allting går ... det bara måste gå när man bor själv som jag.
Det går att fodra, släppa ut/in, mocka etc både med 40 graders feber, brutet revben, bruten arm mm. Kul är det inte, men, som sagt, det går.

Nu har jag, som tur är, bara två hästar hemma i stallet - och dessutom rysligt snälla grannar som kan hoppa in och assistera i värsta fall. Tror att det är viktigt att man i förväg ser till så att man har bra backup om olyckan skulle vara framme. En gång hamnade jag akut på sjukhus med en kotkompression. Då hade jag fler hästar hemma, och det blev ett fasligt ringande från sjukhussängen för att hitta folk som kunde ställa upp som hästskötare med så kort varsel.

Min sambo hjälper till, trots att han fortfarande är en smula hästrädd. (Hur man nu kan vara det samtidigt som man glatt tampas med stora bångstyriga tjurar? :confused: ;) )

Det bästa är kanske att ordna så att sambon inte behöver hantera hästarna så mycket. Lägga ut grovfoder i hagen är ju säkert inga problem för honom, och om ni sedan kan ordna en gata till hagen behöver han ju bara öppna boxdörrarna och sedan stänga efter dem till hagen. (Bra lösning ur brandsynpunkt också.)

Hm, jag vet inte riktigt hur jag skulle lyckas ha eget stall om inte min gubbe var intresserad av hästarna också :angel:. Då skulle man ju aldrig t ex kunna vara bortrest, och vad händer om man t ex blir skadad (jag låg på sjukhus efter hästolycka), eller som nu när man är gravid, och efteråt när man har spädbarn. Eller när hästarna varit på rymmen medan man är på jobbet 5 mil bort och sambon fått leda fyra bångstyriga troll genom byn :p.

Jag har haft hand om bekantas 15 hästar mitt i vintern med snö med rejäl influensa och feber. Det är bara att släpa sig upp. Det tog över två veckor för mig att hämta mig efter 5 dagars mockande och hästutsläppande. Fick lite hjälp med mockningen. Har även hasat mig upp till stallet natten efter matförgiftning 2 gånger, man vet att det måste göras och GÖR det. Det går pissigt långsamt, men men...

Min man är allergisk så det funkar inte. Jag har tagit mig ut oavsett sjukdom. Mina hästar var väldigt snälla i vintras när jag hade vinterkräksjukan och fick stanna var 5:e meter för att kräkas. Sen mockade jag inte utan bara halmade på. Man får väl förenkla lite för sig också.
Men jag har haft snälla vänner som kommer också och hjälper om jag ber dem.
Men det är faktiskt så att man klarar det mesta trots att man är sjuk.Jag har visserligen inte astma och det vet jag är väldigt speciellt, men om man vilar var 5:e meter och räknar med att stallarbetet tar 10 gånger så lång tid som vanligt så funkar det.

Just detta tycker jag är enda nackdelen med eget stall. Jag har dessutom fyra inackorderingar som också skall fodras och släppas.

För ett par år sedan bröt jag foten i en ridolycka och då tackade jag min lyckliga stjärna att vi har snälla hästar. Ledde hästarna till hagen hoppandes på kryckor. Konstigt nog verkade till och med unghästarna fatta att det inte var läge att bråka. När jag fick slänga kryckorna efter ett par månader tyckte unghästarna att jag var "jättemysko" utan kryckor. :rofl:

Jag väntar just nu på operationstid för att bli av med min värk och kommer efter den att få gå på kryckor i tre månader. Tips mottages tacksamt kring hur man skall lösa det när man är själv och har 10 hästar i stallet :eek:

Lina

Jag ber min sambo, han är både allgisk och hästrädd men han var snäll och ordnade utsläppet under 2 veckor när jag var utomlands. Mockningen ville jag inte att han skulle ta hand om för det hade nog säkert inte funkat så det tog min snälla granne hand om och insläppet fixade hon som är inhyrd hos mej. Det hade nog funkat för honom att sköta insläppen också men jag tyckte det räckte för honom med utsläpp.

Jag gjorde som så att jag underlättade lite för honom genom att spänna upp band från stallet till hagen så de kunde gå ut själv när han väl öppnade boxdörrarna. Banden sitter fortfarande kvar för det är riktigt smidigt på morgonen när man är lite småstressad :idea:

Det är bara att bita ihop.... Jag mår ofta väldigt väldigt dåligt, och det är inte alltid att jag har någon som kan hjälpa. då måste jag ju göra det själv liksom.

vilar ofta och gör inte allt samtidigt. kan tex mocka en box och gå in och sätta mig ett tag..

Eftersom sambon har en häst så tar han allt, såvida inte båda är sjuka. Men det finns ju bättre och sämre, om det är så illa.

Liknande trådar

R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu är det höst! Kanske inte egentligen men skolan har börjat idag så då räknas det som höst tycker jag! Så dethär kommer vara min höst...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 055
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 568
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 741
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar