Sitsdiskussion

Djurjouren

Trådstartare
Nu börjar Barrocksidan bli tråkig så jag tänkte liva till det lite med lite sits bilder.
Tänkte att vi kunde ha en tråd där vi analyserar varför ryttaren gör så och varför hästen gör så.
Vi diskuterar ögonblickbilder och skiter i hur det såg ut innan eller efter.
Hade varit kul med en konstruktiv diskussion.

Är det hästen som placerar ryttaren så eller är det ryttaren som placerar hästen?

Kan man göra fel och hästen ändå gör rätt?

Kan man medvetet sitta fel för att uppnå något?

Varför?

Det är jag på alla bilder så ni får kommentera precis hur mkt ni vill, jag är inte så känslig.

Vissa av bilderna är flera år gamla, vissa är nya. Eftersom jag jobbar mkt på detaljer i sitsen så kan det på vissa bilder se helt absurt ut för att jag kanske just den lektionen jobbar med en liten muskel i min underarm eller nått annat fånigt......

Vissa av bilderna är riktigt gräsliga där jag ibland rider för en insruktör jag aldrig mer i hela mitt liv vill rida för, men alla är valda för att visa nån detalj (jag avslöjar inte vilken ännu).

vstelpa.jpg

vstelpa1.jpg

vaskur.jpg

vaskur1.jpg

vorri1.jpg
[/IMG]

vdelfin.jpg
[/IMG]

vdelfin1.jpg
[/IMG]

vanastero.jpg
[/IMG]

vanastero1.jpg
[/IMG]

Pausar lite nu, annars blir det nog för tungt.

Sv: Sitsdiskussion

Hm.
Tuff dam, i alla fall :-)

Får jag säga nåt, blir det omlag såhär:
(Med fokus på sånt som jag tycker kunde varit bättre, utan att tänka på vad du vill illustrera)

1. Bruten linja från armbåge till bettet. Innlysande, men ändå. Styvhet føljer från hästen. Jag får före meg att hästen vinglar med frambenen.
En öppnare vinkel mellan höft och lår skulle behövas, så att ryttaren kommer aningen framåt i sadeln. Något spänd i aktern/insida lår? Kan vara därför tårna vil peka utåt.
2. Tygeln för kort för just det här läget. Ryggen trycks bort. Endå är ryttaren inte rätt i sin rygg. Øvra ryggen mellan skuldrarna kruller ihop sej. Oftast sammanhang med svankrygg. Stämmer i övrigt med bilden ovan.
3. Lättridning är inte min starka sida. Hästen ser dog ut till at föra frambenen in under tyngdpunktet bättre än bakbenen. Kan komma av dålig samanhang mellan fram- och bak, som igen ofta kommer av at ryttaren inte hänger saman i mitten...
4. Svårt att se med farten, men jag finner att det är något stark kontakt med tygeln, och att detta går igen i många bilder. Igen; Sedan ryggen svankar i botten, och faller ihop i toppen, finns mycket at hämta på att korrigera detta, även lättheten i handen torde finnas där.
5. Igen bruten linja från armbågen till bettet. Och lutandet øverst i ryggen, även om det ser bättre ut med just det. Underhalsen trycks fram, vilket tyder på hard hand/tung sits i förhållandet till hästens förmåga att samla.
6. Häst och ryttare lika :-D
7. Som 6, fast i annat moment. Ryttaren maktar inte sitta ned i innvändig sida, och hästen kommer upp och emot tygeln m.v.
8. och 9. Ryttaren krullar bäckenet alldeles för mycket framåt i botten. Hästen van med att krulla ihop nacken sådär? Kanske inte, 9 tagit i betraktning.

Det var mina fem cents.

Pelle

Giter inte kommentera allt just nu, men jag ser något med Sternum som jag inte sett innan på dig..:idea:

Eller har jag?:D Nej, det tror jag inte, känner inte igen det.

Hm...*fundera*

Djurjouren skrev:
sternum? Och det är en plats i Kina? En ..vad?:-)

:rofl:

:idea:

Ja!? Det vet du väl??

Sternum är ditt Bröstben. Jag tycker det ser ut som om du har en låsning i främre delen.

:p

Hehe, gräslig obildad :-)
Det kan stämma för var gång jag gör feldenkraissövningen "måla bröstben blått" så somnar jag efter 4 sekunder........

A,,,blått..intressant...sitter känslomässigt alltså, "du behöver skrika och gala och gråta och vråla" terapi :angel: :D

Detta har absolut ingenting med hur du och hästen arbetar att göra men... dra ner hjälmen i pannan så att "underlinjen" blir horisontell. Du kommer i alla fall att se bättre ut. :)

jag svara på frågorna först.

*Det är ryttaren som ansvarar för att placering av häst och ryttare blir perfekt, så vad som var hönan eller ägget spelar mig ingen roll.

*ja man kan göra fel och hsäten ändå gör rätt om hästen är mkt välutbildad så kan den ha överseende, men i längden så (för)störs den av ryttarens fel.

* ja man kan medveten strunta i om hästen hamnar över tygeln tex.
Man kan också hjälpa hästen med att överdriva hjälper. Tänker då mest på vikthjälper.
Av ovanståedne så tycker jag altså att detta blir svårt...

1. du lyfter dig ur sadeln - ev du pinchar. Antingen är det som trolslpelet säger att du spänenr rumpan för mycket - elelr så har sadeln för smal midja.

2. Här är du låst i kroppen från ovanför bh bandet ända ner i fossingarna. Vad häste tycker syns tydligt. bautasänkt rygg. Visserligen spelar tygellängden in, men enabrt att länga den hade inte hjälpt.

3. Här har du ingen som hellst balans. Jag har inte sett en enda människa lyckass rida lätt och samtidigt stå på tå.
Du har också "ridskolehänder" låga och stumma. Du får ju inte upp ryggen på hästen. Hästen går på bogarna

4. Här har du helt tappat balansen framåt och vikt dig i höften.
Din tyngpunkt hamnar för långt frram och hästen försöker flytta er tyngdpunkt bakåt genom att lyfta huvudet...

5. Du jobbar med sidförande? men har inte hästen rakritad ffa framtill.
här har du för kort stigläder du spänner det ben vi ser för långt ner.
Du trycker undan hästens rygg och placerar vikten fel mellan bogarna.

6. Du har kollapstat i sidan och glidit ned åt vänster, och förflyttat axlarna i sidled höger som kompensation

7. Här har du glidit ned åt höger vilket i detta fall syns tydligt på din förhöjda höger axel.

AV ovanstående så ser jag att du är en normalryttare med samma problem som en normalryttare har.

8. Typsik dresyrryttarinverkan. Underskänkeln för långt fram du tar spjärn där, och blockerar hästens rörelser i ryggen ffa med låst höftled. Sadeln ligegr ju också för långt fram och tippar bakåt i ryggen. Me dont like säger hästen. du har dragit ihop honom fram.

9. här ser vi vad som händer när du släpper ut honom, samma sänkta rygg....

Ungefär så där...

Ingen konstruktiv kritik så lååångt ögat når....:p

Besviken jag blev...trodde jag skulle lära mig nåt.:d

jag fattar faktisk inte vad någon av er menar.

Konstruktiv kritik är väl något man kan "konstruera" något av.

Om någon sitter snett på hästen, så är det väl något som man kan rätta till.
jag kan då välja att tala om att ryttaren fördelar vikten fel, rättar hon till det så går hästen rakt....

Då har man ju konstruerat /åstadkommit ngt.

Som jag skrev jag förstår inte riktigt...

Jag tycker att det är svårt att tänka steg 2. när steg 1. inte har uppfyllts.

Inte så stor vits att göra "någonting" innan hästen är i balans och avspänd.

Jag tycker olika övningarr är meningslösa så länge inte ryttare och häst hittat till en vettig grundbalans.

Jag är ledsen om du tog illa upp, jag skrev det jag skrev i tron att jag gjorde det du bad mig om.

Hur ryttaren påverkar hästen...

Du får förklara mera vad du är ute efter.

Jag ser någon vill veta hur man gör åt felen som är vista.

Nu är ju inte jag någon magiker, mitt navn till trots, men jag vill i alla fall visa vad jag generellt skulle jobba med för att bli bättre.

Jag hoppas Susan bär över med manglande tekniskt språk:cool:

So. Here goes.

Først och främst måste ryttaren få rätta upp sin ryggrad. Det är hon öppenbart igång med, men det måste komma några viktiga punkter som fattas.
Ryggen skall inte vara rätt som ett spätt, men det är för mycket svank, i botten och för mycket lutande i toppen. Det för till at man egentligen aldrig är i balans med hästen. Och ofta kommer det också till att man håller fast seg med benen/strammar rumpan/kniper med låren. Ofta allaihop samtidigt, eller om varandra...

Det är etter mitt syn det viktigaste av allt.

Nu har man allt varit någorlunda konstruktiv, men att jag forstår hur man skall göra åt dessa fel, betyder nog inte att alla tänker precis som jag, därför vill jag förklara lite hur jag ville göra.

Först ville jag att ryttaren släppte tygeln ut sådär långt! innan vi gjorde något annat som hälst. Efter det, ville jag starta med balansen. Rätta till sitsen genom att touchera ryttaren lite här och där. Få svankryggen rätt. Flytta lite framåt i sadeln. Rätta till krumningen i toppen av ryggen.

Hästen tränger inget tränande innan ryttaren får dessa saker på plats.

Ryttaren tränger till att slappna av, men medan man reser dithän, måste hon också lära att koordinera sina magmuskler med sina ryggdito. Klarar hon det, blir övriga sakerna som tygellängden, och sidoförflytningen av vikthjälparna med vidare mycket lättare.

Jag tycker en enstaka bild är interessant som sådant, men det verkligt interessanta är om man kan se at några fel går igen på alla bilder. Och det gör dom i detta tilfälle. Jag tycker det blir interessant att se vad Djurjouren tycker om dessa kommentarar.

Vänligast
Pelle

Fasiken...trots läsproblem oc annat språk förstår jag vad du skriver.

Tack!

:bow:

Ska försöka komma med ett inlägg ut mina tankar på "mitt" språk

Djurjouren skrev:
Är det hästen som placerar ryttaren så eller är det ryttaren som placerar hästen?
målet är väl att ryttaren ska placera hästen

Kan man göra fel och hästen ändå gör rätt?
ja

Kan man medvetet sitta fel för att uppnå något?
självklart

vstelpa.jpg

tror du har höga händer för att "lyfta" hästen, göra den uppmärksam, spöet nära bogen för att kunna korrigera, bra linje genom din kropp

vstelpa1.jpg

tölt, ingen kommentar. kan inget om det :crazy: bra blick!!

vaskur.jpg

antingen lättridning eller avlastningsits. lämnar fritt så hästen kan komma upp med ryggen, komma framåt

vaskur1.jpg

ok, förra bilden var lättridning, denna avlastningssits, lite lugnare tempo här

vorri1.jpg
[/IMG]

höjd hand igen, men med spöet bakåt, för att lyfta o ta med baken, jobbar på volt?

vdelfin.jpg
[/IMG]

sluta, ryttaren för fram/sänker vänster höft o sänker vänster knä

vdelfin1.jpg
[/IMG]

vikt på ytter sittben, för fram vänster höft plus skänkel. höjer vänster knä, mer kontakt i vänster tygel

vanastero.jpg
[/IMG]

Uuunderbar häst :love: ingen kommentar (än i alla fall)

vanastero1.jpg
[/IMG]

friare form, sänker höger axel, tynger höger sittben, hästen lätt ställd utåt

"Om någon sitter snett på hästen, så är det väl något som man kan rätta till.
jag kan då välja att tala om att ryttaren fördelar vikten fel, rättar hon till det så går hästen rakt...."

Njae...... exakt vad tror du händer om jag sätter mig rakt på den vita hästen?
Jag har tränat i många år på att sitta rakt och inverka och kan rent tekniskt sätt sätta mig rakt på nästan vilken häst som helst.
Men att kunna göra är en helt annan sak än att faktiskt GÖRA det.
Varför tro du jag resonerar så?

Nej då, jag tog inte illa upp :-)
Tycker bara att det är så ogenomtänkt det du skriver.
Det du skriver är korrekt förvisso om man bara tänker på ryttaren och inte tar nån som helst hänsyn till hästens begränsningar.

Din tränare har samma tränare som jag så alla dina texter som du alltid lägger ut här på sidan kan jag oxå.

Vad jag menade var att du skulle börja leta andra saker, gå bakom texterna du lärt dig, se helheten, ifrågasätta saker.

Håller helt med om att steg 1 ska var auppnått innan steg två, det är hela min teori oxå.

Først och främst måste ryttaren få rätta upp sin ryggrad. Det är hon öppenbart igång med, men det måste komma några viktiga punkter som fattas.
Ryggen skall inte vara rätt som ett spätt, men det är för mycket svank, i botten och för mycket lutande i toppen. Det för till at man egentligen aldrig är i balans med hästen. Och ofta kommer det också till att man håller fast seg med benen/strammar rumpan/kniper med låren. Ofta allaihop samtidigt, eller om varandra...

Helt rätt ang min ryggrad ang att den ska rättas upp.
Det är dock fel att det är svank, jag är okapabel att svanka förutom på de två första bilderna som är tagna bara ett par månader efter att jag fött barn. Då har jag fortfarande ont av foglossning, ihopdragen i ljumskarna, avlastar mig genom svank. Gräslig som ryttare.
I normala fall kan jag inte svanka för då går mitt diskbråck upp. Så jag har blivit extremt bra på att inte svanka...
Sitter i ländryggen. Kutig är jag extremt, beror på att jag är stel som en pinne i bröstryggraden och uppåt och överrörlig runt min dåliga disk)

Det är etter mitt syn det viktigaste av allt.

Nu har man allt varit någorlunda konstruktiv, men att jag forstår hur man skall göra åt dessa fel, betyder nog inte att alla tänker precis som jag, därför vill jag förklara lite hur jag ville göra.

Först ville jag att ryttaren släppte tygeln ut sådär långt! innan vi gjorde något annat som hälst. Efter det, ville jag starta med balansen. Rätta till sitsen genom att touchera ryttaren lite här och där. Få svankryggen rätt. Flytta lite framåt i sadeln. Rätta till krumningen i toppen av ryggen.

Hästen tränger inget tränande innan ryttaren får dessa saker på plats.

Ryttaren tränger till att slappna av, men medan man reser dithän, måste hon också lära att koordinera sina magmuskler med sina ryggdito. Klarar hon det, blir övriga sakerna som tygellängden, och sidoförflytningen av vikthjälparna med vidare mycket lättare.

Jag tycker en enstaka bild är interessant som sådant, men det verkligt interessanta är om man kan se at några fel går igen på alla bilder. Och det gör dom i detta tilfälle. Jag tycker det blir interessant att se vad Djurjouren tycker om dessa kommentarar.

Vänligast
Pelle[/QUOTE]

Intressanta kommentarer, jag återkommer med förklaringar sen.

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 385
Senast: Sesca
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
548
R
Tjatter Hej! 🌺 Jag är ny här på bukefalos, så ville bara presentera mig. ☺️ Av privata skäl så kan jag inte skriva nåt som kan avslöja vem jag...
2 3
Svar
58
· Visningar
2 905
Senast: Raderad medlem 149639
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar