Sir Oldenburg

Sv: Sir Oldenburg

Ja, han har mörknat betydligt! Det var en tydlig kontrast på det som tittade fram under fölpälsen (men det kanske det är på de flesta fölen?). Han var dessutom hela tiden lite mer grådassig i färgen i jämförelse med hans bruna kompis (som inte ändrade färg lika markant):

22fb1b4e.jpg
 
Sv: Sir Oldenburg

De mörka hästar jag sett som föl har varit mörka redan då.
Hade aldrig tippat på att han skulle mörkna så, dock ser man på ben att det är mörkare under.
 
Sv: Sir Oldenburg

Och här är 12an som Charlottee nämnde

Silhouette e: Sir Oldenburg-Master-Asterix
Hon har precis som sin halvbror Abbe ett härligt temperament och är rätt behaglig att ha att göra med. Cool och nyfiken för det mesta.
De som ser henne säger att hon kommer att bli stor. Hon rör sig trevligt när hon inte växer (vilket hon tycks göra jämtoch ständigt) Hennes färg och tecken har hon ärvt efter sin far och jag tycker även att hon har fått en bättre front än stoet som är ngt lågställd. Jag är jätte nöjd med henne. hon blir 8 månader på söndag.

Jag tycker också att man kan se tydliga släktdrag mellan Abbe och Silhouette, speciellt i uttrycket

fölfärgen
Kopia4avDSC_0352.jpg

6 månader
DSC_0830_zpsc5ac4969.jpg


DSC_0831_zps9b388275.jpg


DSC_0844_zpsc5193918.jpg


DSC_0847_zpsdc65e789.jpg

Så vacker som bara en nybliven åring kan vara:grin: 7½ månad här
DSC_0917_zps9ed1b916.jpg
 
Sv: Sir Oldenburg

Jättefina hästar! Jag har också haft en brun fölunge som sedan blev så gott som svart, dock med helt annan stam.
 
Sv: Sir Oldenburg

Kl, någon som lagt sir Oldenburg på ett hoppsto?
hur hoppar hans avkommor ?

Såg honom på eklunda igår och tyckte han var riktigt fin, åkte dit för att titta på Cartier men tyckte att han var väldigt grov och inte hade en sådan bra halsansättning. Fastnade för Sörens stam som är rätt så hoppinriktad efter vad jag förstått, de skämtade lite om att han fick bli dressyrhäst för att han var svart :P
 
Sv: Sir Oldenburg

ngn mer som väntar in en "sören" avkomma nu? min är så redo hon kan bli men kniper fortf.. jag är nyfiken på den inneboende så efter en veckas fölvak börjar de bli segt... men spännande att se vad de blir med sören på ett hoppsto :) stoet är e king marco :D
 
Sv: Sir Oldenburg

Du måste visa bilder sen på underverket!:)

Min avkomma efter Sören fyllde ett år igår och har uppfyllt alla mina förväntningar:)
 
Sv: Sir Oldenburg

Min f.d medryttarhäst efter Ampere - Brabant är dräktig med Sir Oldenburg. Hon har varit svår att få dräktig och gick tom två tidigare år men med duktig seminvet och uppenbarligen bra simmare så tog det sig nu! Hon beräknas föla i början på juni. Det är en knepig dam med ett väldigt speciellt temperament, lite lång rygg men finfina rörelser. Hoppar dessutom bra! Ska bli väldigt spännande att se vad som tittar ut.
 
Sv: Sir Oldenburg

Absolut! om bara den lille rackarn kan behaga dyka upp snart innan matte går i väggen. om jag betäcker igen ngn gång tänker jag se till innan att man har ngn extra till fölvak så man får sova emellanåt eller en övervakningskamera... 8e natten nu utan sömn ( 6 timmar på 7dygn ) börjar visa sig, hälla juice i kaffet började efter 4 dygn haha:D

jag var inte hundra på att betäcka förra året förrän jag hittade sören, och hittils verkar alla som har avkommor mer än nöjda så de blir spännande! :)
 
Sv: Sir Oldenburg

Spännande, inget föl ännu? Ni som träffat avkommor efter Sir O. hur är de i temperamentet? jag hörde lite lösa rykten om att de hade besvärligt temperament, men det avfärdade jag genom att genast påstå att någon blandat ihop honom med en annan hingst :D eftersom jag hittills bara hört väldigt bra om avkommorna?

vad säger ni, är min bekant ute o cyklar?
 
Sv: Sir Oldenburg

Väntar med spänning från andra sidan skärmen. Hoppas på att få se bilder på din fölis snart! :)
 
Sv: Sir Oldenburg

Jag kan ju bara tala för min, men han har då verkligen inte ett knepigt temperament. Är så helnöjd över huvudet på min Abbe att jag inte kan önska något annat. Cool, men har ändå ett bra driv och är framåt. Nyfiken men respekterar gränser. Vänlig men inte mesig. Han är väldigt trygg och finner sig i det mesta man utsätter honom för. Dessvärre har vi varit lite otursförföljda så han dessvärre fått finna sig i att bli utsatt för en hel del redan.

Lyssnar dessutom bra även i uppspelta situationer. Har ju ett sto (som han är undan) som har betydligt mer temperament och åsikter. Hon har en förmåga att bli väldigt uppspelt och knäpper då av litegrann, det är jag glad för att Abbe inte gör. Det är skönt att kunna kommunicera med en häst även om han är på tårna och andra hästar brallar och lever om runt omkring.

Det märks väl inte att jag är väldigt kär i min 11:a efter Sir Oldenburg. ;)
 
Sv: Sir Oldenburg

Spännande, inget föl ännu? Ni som träffat avkommor efter Sir O. hur är de i temperamentet? jag hörde lite lösa rykten om att de hade besvärligt temperament, men det avfärdade jag genom att genast påstå att någon blandat ihop honom med en annan hingst :D eftersom jag hittills bara hört väldigt bra om avkommorna?

vad säger ni, är min bekant ute o cyklar?

Jag har en 4-åring e: Sir Oldenburg och han har ett supertemperament! trevlig, social och väldigt lugn. Alla som träffat honom blir imponerade av hans tempermanet :)

Det jag hört om S O-avkommorna är att de ska vara väldigt trevliga.
 
Sv: Sir Oldenburg

inget föl ännu! 9 vaknätter, har ingen vakhjälp om nätterna så vakar konstant mellan 23-05 varje natt, går ut 2 ggr i timmen och smyger. så helt pigg är man inte. men idag kom underbara grannen med sin babywatch med kamera och tyckte de va dags för sömn så nu ser jag henne i boxen ifrån sängen. helt underbart skönt! juvret är sprängfyllt och släppt bäcken så mkt att man tror svansen hänger löst... 36,2 i temp ikväll så nu hoppas jag på föl! :D och självklart kommer bilder på underverket direkt när hen anländer:D ( hoppas på svart hingst så får väl brunt sto :p ) spelar självklart ingen roll bara lillen och mammahäst mår bra! :D
 
Sv: Sir Oldenburg

Spännande:bump:

Förstår du är trött efter så många vaknätter. Skönt med övervakningskamera.:):)
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 292
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 534
Avel Jag går och funderar lite på vad jag ska välja för hingst till mitt sto till våren. Stoet är import Litauen och hyfsat ok ihopsatt med...
Svar
15
· Visningar
2 290
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 922

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bada med häst
  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp