Sir Oldenburg

Sv: Sir Oldenburg

nja, jag håller inte heller med om att han har mkt temperament, jag har sett honom både i vintras när han precis hade kommit, på hingstvisningen i våras samt i fredags o han är pigg o glad med energi, i mina ögon bra egenskaper :) sen kan jag tycka att det nästan enbart är frambensprattel ... men det är en annan sak.
 
Sv: Sir Oldenburg

"Frambenssprattel"?! :D

Jag inser mer och mer att jag VERKLIGEN är dåligt påläst när det gäller dressyr, jag trodde han i hade fantastiskt bra gång och att det just är sådana frambensrörelser som är tip-top när det gäller dressyr! :o
 
Sv: Sir Oldenburg

Ja, verkligen. Ingen ryggverksamhet, inget påskjut, ingen undersatthet - ett klart inlärt beteende som ser bra ut vid visning för hand.

Jag tycker förvisso att han rör sig med rätt mycket "frambensprattel" även under ryttare på de filmer jag sett, så att det är ett inlärt beteende för att flasha vid visning vid hand känns lite väl hårt. Och helt kattpiss kan det ju inte vara då han dels har presterat hyfsat på tävlingar själv fram till skada och även verkar förärva bra dressyregenskaper (och även hoppegenskaper) i Tyskland och Holland.
 
Sv: Sir Oldenburg

Jag tycker förvisso att han rör sig med rätt mycket "frambensprattel" även under ryttare på de filmer jag sett, så att det är ett inlärt beteende för att flasha vid visning vid hand känns lite väl hårt. Och helt kattpiss kan det ju inte vara då han dels har presterat hyfsat på tävlingar själv fram till skada och även verkar förärva bra dressyregenskaper (och även hoppegenskaper) i Tyskland och Holland.

Det är inte svårt att lära en häst att röra sig så. Att publiken vill se en flashig trav är ingen hemlighet för hingsthållarna och det är bara att "uppmuntra" balanstraven som många hästar bjuder till naturligt när det är show.

Jag vet inte riktigt vad han har lämnat, om jag ska vara ärlig. Har hittills inte sett en enda dressyrhäst efter honom. Själv skulle jag aldrig avla på en hingst som inte rör sig smidigt genom hela kroppen. Gör den inte det, är chanserna inte särskilt goda att få bra rörelser hos avkomman.
 
Sv: Sir Oldenburg

Jag vet inte riktigt vad han har lämnat, om jag ska vara ärlig. Har hittills inte sett en enda dressyrhäst efter honom. Själv skulle jag aldrig avla på en hingst som inte rör sig smidigt genom hela kroppen. Gör den inte det, är chanserna inte särskilt goda att få bra rörelser hos avkomman.


Smaken är som tur är som baken. :)

Han har bra avelsindex i Tyskland (se inlägg på första sidan) och har hittills lämnat 8 godkända söner. Han fick ju ganska många ston i Sverige i år så det blir spännande att se vad han lämnar med våra "svenska" ston.
 
Sv: Sir Oldenburg

**KL**
Någon som vet vad ryttarna anser om hans avkommor? Finns det någon gemensam nämnare? Finns inte så många avkommor i ridbar ålder i Sverige vad jag vet, men det kan ju vara att någon vet ändå? Någon som känner någon som ridit honom själv?
 
Sv: Sir Oldenburg

Hej! En av inhyrningarna hemma hos mig fick ett föl efter honom i våras. Gör fin hingst unge! Dock kommer även stoet ur en fin stofamilj. Väldigt trevlig individ (stoet är av den nerviga typen med starka åsikter) framåt, tillgiven och lättlärd.

När ägaren först var och kollade på "Sören" så visade de honom på Eklunda i bara grimma och grimskaft. Fick ett mycket stabilt och bra intryck av honom, verkade lätthanterlig och vänlig. En mycket smäcker hingst, som jag tror passar bra till att förädla.
 
Sv: Sir Oldenburg

Är lite förvånad över att han i avelsråden rekommenderas till ston med bra överlinje, eftersom han ser ut att ha en jättefin överlinje själv. Nedärver han inte den?
 
Sv: Sir Oldenburg

Jag Har mitt sto e Master- Asterix dräktigt med Sir Oldenburg. Finns det fler här inne som väntar skottårsföl efter honom?:) Vi är på dygn 223 nu, så i mitten på maj tittar det förhoppningsvis ut en liten en:love:
 
Sv: Sir Oldenburg

Jag tycker att man kan se att den är brun på benen för de är inte ljusa som på fuxar utan lite gråaktiga/mörka som hos en brun.
 
Sv: Sir Oldenburg

*KL*

Nu måste det finnas en hel del SO ungar här på Buke :)?

Vill ha filmer och bilder på era fina Sir Oldenburg ungar ?

Mia
 
Sv: Sir Oldenburg

Jag vet ju att det finns iaf två SO ungar här, fia_lisa i 11ornas och mettan från 12ornas. Deras ungar tycker jag är lika varandra till utseendet och speciellt färgteckningen, som sin far :)
 
Sv: Sir Oldenburg

Min kompis fick en jättefin bebis förra sommaren... E. sören-Topaasch-Master! Fin, högställd och lätt i typen och jättetrevligt temprament! Han ser dock ut att bli stor men hans mamma är strax över 170 oxå! Tycker själv han är superläcker Sören men man ska nog tänk på bra bakben på sitt sto... ;-)
 
Sv: Sir Oldenburg

Han fick bra bakben men mamman rör sig bra och fint så det är tack vare henne antar jag :-)
 
Sv: Sir Oldenburg

Jag har ju mycket riktigt en 11:a efter Sir Oldenburg (ue. Warsteiner).

Abbe ser ut att bli en hyfsat stor kille och har hittills ett alldeles underbart temperament för en hobbyryttare som jag. Hans mor är mycket mer elektrisk och "dressyrhäst". Abbe är en pigg och nyfiken kille som finner sig i det mesta. Cool och inte så lättflyktig. Han ser ut att bli högställd med bra halsansättning (men det där ändrar sig ju lite för vad dag som går för tillfället. ;))

Han rör sig med mer showiga gångarter än sin mor och jag tycker han har fin aktion i sina bakben. Hans mor har annars tre bra och taktmässiga gångarter. Just nu är han lite överbyggd och har inte lika lätt för sig i galoppen.

Han har dessvärre varit drabbad av en himla massa otur under sin första levnadstid, så vi får se vad det blir av honom i slutändan. Jag tror dock att han skulle passa mig alldeles utmärkt som ridhäst (med reservation för att han ser ut att röra sig ganska stort i traven...) så jag hoppas och håller alla tummar och tår för att det går vägen med min lilla oturskorp.

Bilderna och filmen är postad i 11: ornas tråd, men jag postar igen för den som inte har hängt med i den tråden.
7B9FBA14-FD0F-4EA8-8FCF-9E0CE9CBFE72-710-000000D804883A39.jpg

9A24D5DB-8421-42BF-9682-719630D63E1C-212-0000002AEAA0248D.jpg

B0853CB9-91BD-46D1-AF1C-2099E3DFDAE5-3125-000003CAA5A72BD4.jpg

DC1B2EC2-DD45-42A3-89B2-B39EE2A93CDE-120-00000001C249EB96.jpg


http://www.youtube.com/watch?v=iSRuMIKNOEo

..och en bild som fölis:
abbe_2.jpg
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 292
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 534
Avel Jag går och funderar lite på vad jag ska välja för hingst till mitt sto till våren. Stoet är import Litauen och hyfsat ok ihopsatt med...
Svar
15
· Visningar
2 290
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 922

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp