Singeltråden no. 57

@addicted Skall försöka förklara med ett exempel nu då :)

I en dejtingsituation då till exempel. Säg att du detjtar en person, ni har träffats två tre gånger och verkar trivas ihop. Men mellan gångerna ni ses så blir du nervös för att han skall backa ur/att du skall falla för mycket/att det skiter sig eller dyl. Oavsett vad så är denna nervositet/känsla jobbig och är en av anledningarna till att du vill backa.
Då kan du istället tänka att du "övar" på att hantera den känslan. Känslan är ingenting du kan undvika i livet, men du kan bli bättre på att hantera den. Om du aktivt tänker igenom känslan och tänker att du skall "öva" så kan du se att det kanske är lite lättare nästa gång du känner den. Tror det har lite att göra med att om du aktivt känner känslan, så kanske det är lättare att komma ihåg att du överlevde sist när det händer igen. Känner att jag svamlar, men vet inte hur jag skall förklara det bättre :p Blev det klarare?

Väldigt nyttig läsning! Tack för att du delade med dig :)

Nu fick jag i och för sig höra på jobbet igår att en av killarna som jobbar på en annan avdelning hade frågat om mig och "visat lite för mycket intresse för att det ska vara bara kompis", som min kollega uttryckte det. Det är en väldigt gullig kille som jag får erkänna att jag spanat lite på innan, men jag tänker trots detta inte göra ett endaste dugg åt situationen (utom att fortsätta le och vara trevlig förstås). Skulle han få för sig att komma fram och flirta öppet kommer jag ju inte att skjuta iväg honom alltså, men det får vara han som initierar och jobbar lite för saken i så fall. :p

Och jag tror att jag just råkade total-dissa denna killen för ungefär en timme sedan, bara för att jag inte hörde vad han sa :o Jag tror att han försökte få mig att gå och ta en drink med honom efter jobbet, men jag hörde helt fel vilket ledde till att mitt svar blev att rynka på näsan och säga "nah, I can't be bothered..." Inte helt snyggt sätt att tacka nej på, men innan jag hunnit inse mitt misstag hade vi sagt hej då och han hade gått. Well well, shit happens och jag får väl försöka förklara mig nästa gång vi ses eller något. Om jag orkar och tycker att det är värt det... :p

Jag hamnade i en ganska intressant diskussion igår, som handlade om det här med dejting. Den andra personen i diskussionen hävdar att en kille kommer inte inleda ett förhållande och eventuellt inte träffa tjejen igen ens om han inte får ligga med tjejen. Jag hävdar att jag som tjej inte vill vara "tvungen" att ligga med en kille första gången jag träffar honom för att ha en chans att träffas igen.

Vad tror ni andra kloka singlar och dubblar? Är det så här verkligheten är? Är det moment 22 i dejtingvärlden?

@Ceta Jo, men det blev det! Tack för exemplet!
va bra :)

Gällande den diskussion du haft så tror jag det är väldigt olika beroende på individ! Finns säkert personer av båda könen som vill "provköra" på första dejten, men enligt mina erfarenheter så är det inte alls allmängiltigt att män skulle vara så. Har varit på några första dejter där inget fysiskt hänt öht (utom möjligen en hälsningskram) och där killen velat träffas igen. De gånger det inte blivit mer än en dejt har jag inte fått känslan att det skulle handla om att vi inte legat på första dejten, utan snarare att det inte "klickat" :)

Jag har inte varit med om någon kille som faktiskt försökt ligga redan på första dejten, alla har träffat mig fler gånger innan det har blivit aktuellt. Däremot hade jag en som var väldigt på redan under dejt nr 2 innan jag ens visste om jag tyckte han var värd att fundera över..

en kille kommer inte inleda ett förhållande och eventuellt inte träffa tjejen igen ens om han inte får ligga med tjejen/QUOTE]
Det låter ju som en väldigt grov generalisering. Det finns kanske de som resonerar så, jag vet inte, men som någon slags tumregel för hur killar - som om det vore en homogen grupp - tänker låter det väldigt orimligt.

Jag hamnade i en ganska intressant diskussion igår, som handlade om det här med dejting. Den andra personen i diskussionen hävdar att en kille kommer inte inleda ett förhållande och eventuellt inte träffa tjejen igen ens om han inte får ligga med tjejen. Jag hävdar att jag som tjej inte vill vara "tvungen" att ligga med en kille första gången jag träffar honom för att ha en chans att träffas igen.

Vad tror ni andra kloka singlar och dubblar? Är det så här verkligheten är? Är det moment 22 i dejtingvärlden?

Precis som Lillelorden tycker jag det låter väldigt generaliserande och faktiskt väldigt orättvist mot killar att resonera så pessimistiskt som den andra personen gjorde, men visst finns det till viss del grund till det. Av de killar jag träffat det här året har 2 stycken varit solklart "på" redan första dejten, och något hade säkert hänt om jag bara uppmuntrat och tillåtit det. Det gjorde jag dock inte, och den ena killen fortsatte jag träffa medan jag inte hörde ett ljud från den andra (trots att vi i mina ögon hade en supertrevlig kväll i övrigt). Om det beror på att jag inte ville ligga med honom eller något annat är ju svårt att säga, men ska jag gå på de intryck jag fick av honom i helhet kan det mycket väl vara så att han blev tjurig och tappade intresse för att han inte fick ligga från första början. Han är dock den enda av 6 st det här året som både försökt och sedan slutat höra av sig, så jag tror absolut inte att din väns teori stämmer generellt. Ibland ja, men långt ifrån alltid. De flesta jag har träffat har faktiskt varit lugna och respekterande när det kommer till sex, även om de säkerligen inte hade tackat nej ifall jag inbjöd till det.

Ren bullshit. Som redan nämnts är ju alla olika, dessutom, om man tror att det kan bli nåt seriöst, varför ha så bråttom? Då lär man ju få ligga så småningom oavsett. :) Jag har i alla fall aldrig inlett något förhållande med att ligga första gången vi sågs, och alla de tre ville träffa mig igen ändå. ;)

Jag tänker mest att om det nu finns killar som blir sura om de inte får ligga på en gång, och det gör det ju garanterat, så är det ju ett superbra sätt att sortera bort idioter. Vem vill vara med någon som baserade sin åsikt om en enkom på huruvida man låg eller inte låg på en gång?

Hur hittar man vettiga schysta killar? Känner mig uppgiven. Försökt internetdejta, börjar skriva med folk som verkar trevliga och sen innan vi ens hinner träffas kommer sexuella förslag, tjat osv. Typ "om det tar så här lång tid innan vi träffas, hur lång tid tar det då innan jag får komma innanför trosan" :crazy: O_o :meh:
Vet inte om jag överreagerar, är inne i en rätt jobbig period (i terapin, bearbetar övergrepp) och vill typ kräkas så fort det känns som krav på sex. Vill fan inte ställa upp på det jämt och ständigt längre så fort nån snubbe vill.

Alltså, enda gången resonemang kan börja med "alla killar" eller "alla tjejer" är när de följs av rent biologiska fakta där man faktiskt kan säga att respektive grupp är väldigt homogen. I alla övriga resonemang känns det bara jätteknepigt att generalisera på det viset. Såklart alla är olika i sitt dejtande liksom. :) Och nej jag har inte upplevt det som nåt moment 22, är man olika märks det ju ganska snabbt och då kanske man inte passade så bra ihop. Min erfarenhet är verkligen inte att man prompt ska ligga på första dejten iaf!

Försökt internetdejta, börjar skriva med folk som verkar trevliga och sen innan vi ens hinner träffas kommer sexuella förslag, tjat osv. Typ "om det tar så här lång tid innan vi träffas, hur lång tid tar det då innan jag får komma innanför trosan" :crazy: O_o :meh:

Men nä, usch! Det är inte du som överreagerar, jag hade släppt kontakten på en gång.

Men nä, usch! Det är inte du som överreagerar, jag hade släppt kontakten på en gång.

Intresset föll ju pladask om man säger så. Har typ svarat oengagerat på sms, var för mesig för att skriva vad jag tyckte (antar att jag ändå bara skulle få höra nåt om att jag är tråkig och inte har humor). Måste skriva att jag inte vill ha mer kontakt, är dålig på sånt.

Alltså, enda gången resonemang kan börja med "alla killar" eller "alla tjejer" är när de följs av rent biologiska fakta där man faktiskt kan säga att respektive grupp är väldigt homogen. I alla övriga resonemang känns det bara jätteknepigt att generalisera på det viset. Såklart alla är olika i sitt dejtande liksom. :) Och nej jag har inte upplevt det som nåt moment 22, är man olika märks det ju ganska snabbt och då kanske man inte passade så bra ihop. Min erfarenhet är verkligen inte att man prompt ska ligga på första dejten iaf!

+Ni andra som svarat

Skönt att höra att det inte bara är jag som reagerade på det! Den andra personen är en kille, och det är hans personliga åsikt såklart. Men jag blev lite orolig att det var så! Känns väldigt bra att höra att ni har andra upplevelser! :) Och jag håller med om att det är grovt generaliserande, men började ändå fundera på om det kunde ligga något i det. Då är det jag som har träffat fel killar helt enkelt!

Hur hittar man vettiga schysta killar? Känner mig uppgiven. Försökt internetdejta, börjar skriva med folk som verkar trevliga och sen innan vi ens hinner träffas kommer sexuella förslag, tjat osv. Typ "om det tar så här lång tid innan vi träffas, hur lång tid tar det då innan jag får komma innanför trosan" :crazy: O_o :meh:
Vet inte om jag överreagerar, är inne i en rätt jobbig period (i terapin, bearbetar övergrepp) och vill typ kräkas så fort det känns som krav på sex. Vill fan inte ställa upp på det jämt och ständigt längre så fort nån snubbe vill.

Jag har ingen aning om hur man träffar vettiga killar, men jag tycker att det där var något av det värsta jag läst. Vilket pucko!

Just internetdejting är nog extra svårt. Man får ju alltid sålla rätt ordentligt, men vid internetdejting får man nog räkna med ännu fler missar. Annars kan jag nog inte ge så många tips, bara träffat blivande pojkvänner på krogen/fest och det kanske inte alltid är det optimala. :p

Jag tänker mest att om det nu finns killar som blir sura om de inte får ligga på en gång, och det gör det ju garanterat, så är det ju ett superbra sätt att sortera bort idioter. Vem vill vara med någon som baserade sin åsikt om en enkom på huruvida man låg eller inte låg på en gång?

Alltså Niffe. Nu har jag funderat på detta i några dar. Och jag älskar ditt svar. Ville bara säga det :D

Liknande trådar

Relationer Har ni varit med om att möta en blick från någon som bränner till och världen stannar för en sekund? Jag har nu varit med om det totalt...
2
Svar
35
· Visningar
2 495
Senast: Roheryn
·
Relationer Alltså jag spricker! Jag träffade precis en kille som va sååå söt! Hade jag inte varit i en monogam relation hade jag definitivt velat...
2
Svar
35
· Visningar
2 578
Senast: Palermo
·
Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 260
Senast: gullviva
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 540

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka