Singeltråden 53

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Singeltråden 53

Fan va drygt för dig...
En tjej på min skola fick en propp när hon var runt 19-20 pga sina p-piller så risken finns ju om än liten!

Jag åt neovletta i flera år och trivdes super med dom. Min värk försvann nästan helt. Sen testade jag även p-ring ett tag vilket jag också tycker funkade bra! Kändes lite udda först men man vande sig väldigt snabbt. Hoppas du hittar något som funkar!

Jag har en extramadrass om det duger? :)

Chili: Är du inte hemma nästa fredag då när Ceta kommer? Om quizzet börjar 18 kan jag nog vara där till det precis, men då får någon annan ta plats! (Ojämna veckor då, jämna funkar inte alls)

Jag tror det men jag har ingen egentligen information om nästa vecka i Karlstad. Det blir antagligen tis-tors men de har ingen säker information än. Är jag här så vill jag gärna quizza med er! :) De har ju buffé också, jag tyckte den var helt okej sist.

Ja jag hade ju migrän när jag började med p-piller och vill minnas att jag fick Cerazette mycket av den anledningen. Jag tror det var för att Cerazette inte ska ge mer huvudvärk som en biverkning, men det kanske även var pga blodproppsrisken? Jag hade ofta synrubbningar i samband med migrän så det borde jag ha nämnt om de frågade.

Är själv i valet och kvalet att sluta med mina piller. Just detta med blodpropp hamnade ju direkt på pluslistan med att sluta, men det är ändå ett svårt beslut.

Vi är fler som är nöjda med cerazette! Jag har tagit dem i åtta år och varit helt mensfri i sex av de åren. :)

Chili: Aldrig hört att migrän med synbortfall skulle öka risken för blodpropp, är det så? Nu hade ju visserligen jag mitt första migränanfall någonsin för två år sen och det var (peppar, peppar) längesen jag hade nåt nu, men när jag haft det har jag alltid fått synbortfall... Varför bytte du piller?

Ja, jag har heller aldrig hört det, men barnmorskan jag träffade igår sa att migrän med synbortfall i kombination med kombinerade p-piller ökar risken för blodpropp och att man inte ens får skriva ut såna p-piller till personer med synbortfall. Men om du äter cerazette ska det inte vara något problem!

Nä, det borde det ju inte vara, var mer intressant information. :) Visserligen kan jag ytterst lite om migrän eftersom jag mest bara konstaterade att det var det jag hade när jag helt plötsligt fick det från ingenstans, så har inte pratat med nån (professionell) om det, nånsin. Men kan ju vara bra att veta att det är nåt man bör ta upp om det skulle gälla läkemedel eller nåt nån gång...

Usch så tråkigt att behöva hitta en annan metod som man är nöjd med pronto.

Min spontana tanke var att det överlag pratas lite väl lite om eventuella kopplingar och risker med migrän och hormonpreparat..? Jag såg ut som ett frågetecken när jag fick veta att migrän kan vara en biverkning av p-piller första gången, det var det aldrig någon som berättat för mig under de 7-8 år som jag knaprade dem. Men när jag väl slutat så blev jag informerad om detta... och för mig var det mycket riktigt så att de värsta migränanfallen försvann när jag inte åt piller längre.

Jag har ju en spiral nu och är överlag mycket nöjd. Mindre ont än utan, praktiskt att den bara sitter där, en tilltalande tanke att bara lokalbehandla i kroppen med hormoner och ingen mens någonsin.

Nä, det är ingen som sagt till mig heller! Blir upprörd. Hade i och för sig migrän innan jag började med p-piller också, men kan ju ändå vara bra att veta liksom.
Hur ont gjorde det att sätta i spiral? Är lite sugen eftersom jag är sjukligt dålig på att komma ihåg att äta piller varje dag...

Sätta in den gjorde ont, men jag hade räknat med värre och planerat in två lediga dagar efter. Bunkrat upp med färdigmat och smärtstillande hemma. Jag tog det lugnt och visst var det förstärkt mensvärk i något dygn men sen släppte det. Hade småblödningar knappt värda namnet i ett par veckor och sedan inget sen dess.

Ser man smärtan vid insättning i perspektiv så är det lätt värt den engångsföreteelsen eftersom den sitter där i fem år sen.

Även jag har ätit Cerazette pga jag inte bör gå upp i vikt.Mindre hormoner så det kan inte heller påverka humöret så mycket.
Jag tyckte iaf att det fungerade väldigt bra.
Tänker tyvärr inte uttala mig vad jag kör på idag även fast att jag inte tror att några familjemedlemmar läser här :p.

Sen girlz..Glöm Aldrig Av Att Använda Kondom!! (om ni inte har en fast partner ni litar på till 100%)

Hur ont gjorde det att sätta i spiral? Är lite sugen eftersom jag är sjukligt dålig på att komma ihåg att äta piller varje dag...

+ 1 på den! Jag har funderat på spiral ett tag sen , men åååh de se så stora, hårda och kalla ut!

Jag har ätit Yasmin 28 (kombinerade p-piller) i flera år nu, och fungerar väl rätt bra på dem. Tror jag, jag kanske bara ha vant mig. Anledningen till att jag vill byta är att jag är sjukt dålig på att komma ihåg att ta pillret, och för att det kanske finns en chans till att jag skulle må bättre (vilket förhoppningsvis skulle påverka ätstörningarna).

Stora? Själva spiralen är ju bara någon centimeter... förpackningen däremot ser ut som om den skulle innehålla ett tingest i storleksklass valfritt köksredskap. Men det är ju som tur var bara "insättningsanordningen".

Jag har också ätit yasmin nu och tycker att det fungerar bra, men är ju svårt att veta efter så lång tid. Åt neovletta först och då var mina humörsvängningar hemska, grät för ingenting och trodde att det var sån jag var. Efter jag bytte tycker jag att mitt humör är rätt stabilt men om det skulle vara ännu stabilare utan piller skulle jag inte tacka nej.

Ooh tycker ändå att de ser lite obehagliga ut, som något man har stått och virat ihop av ståltråd bakom en förvaringsbod på landet :o Men hoppas på att sätta in en när p-pillerkartorna är slut.

kl

Alltså den där björnungen jag bor med. Han är så go, men ENERGIN? Var kommer den ifrån?!

Jag bytte för att jag började få tillbaka mens och mensvärk, värken kom även utan blödning och jag hade värk till och från väldigt ofta. Sen vaknade jag plötsligt två nätter, med två veckors mellanrum, av fullkomligt fruktansvärt smärta från äggstocks-området. Fick en akuttid hos gyn då och hon tyckte jag skulle testa att byta piller. Vad den plötsliga smärtan var är oklart, eventuellt var det cystor som spruckit och jag vet inte om det hade något med Cerazette eller ej att göra.

Börjar dock tycka det känns skumt att äta hormoner endast för smärtlindringens skull... Skulle behöva ett nytt recept utskrivet men jag undrar om det inte vore trevligt att se hur livet ser ut utan hormoner. De kanske påverkar mig mer än jag tror..?

Jag är stabilare med Yasmin än utan har jag insett. Iaf har jag mindre finnar, hårväxt, svett, mens, mensvärk och allt drygt som jag helst skulle slippa. Så jag knaprar på även om jag förmodligen är forever single och celibat.

Börjar dock tycka det känns skumt att äta hormoner endast för smärtlindringens skull... Skulle behöva ett nytt recept utskrivet men jag undrar om det inte vore trevligt att se hur livet ser ut utan hormoner. De kanske påverkar mig mer än jag tror..?

DET är faktiskt något som jag har tänkt på en hel del och som skrämmer mig lite. Jag har ju liksom ätit samma piller i åtta år och har därmed ingen aning om de påverkar mig på något sätt... Jag menar, jag har ju haft en del depressioner och psykiska problem under de åren. Även om jag hade det tidigare också så har jag ju ingen aning om pillrena gjort det värre och det var nån slags "tonårshormonig depressionsperiod" jag gick igenom innan och det hade varit bra efter det om jag inte stoppat i mig hormoner... Lite läskig tanke faktiskt.

Jag testade att vara utan mina några månader men märkte inte någon skillnad alls, förutom att jag fick mer finnar...
Tänkte likadant som du och slutade av den anledningen. Dock antar jag att jag borde varit utan längre för att verkligen känna skillnad.

Jo, det är väl det man måste göra. Och få mer finnar vill jag inte, har ytterst få nu och trivs med det. :angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 256
Senast: gullviva
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
697
Senast: Hermelin
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 620
Senast: monster1
·
Kropp & Själ Jag har på senare tid fått upp en hel del reklam för menstrosor i mina sociala medier. Det som står att läsa på deras egna hemsidor är...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 600
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24