Singeltråden 53

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Singeltråden 53

nej jag har verkligen inte tid med hund nu jag heller :( Får väl blir om man i framtiden som sagt går ner i tid, och har partner/familj :)

Tur att jag har katten iaf, plus ett gäng vargar att låna när hundlängtan blir för stor :D

Isländsk fårhund? ;)

Ceta: Ah, de är charmiga! Men fy satan för pälsen säger jag. :p Var det inte du som var inne på irländsk varghund en gång i tiden, eller minns jag fel? Jag tycker liksom egentligen de raser jag är inne på har för lång päls, jag vill ha korthåriga hundar! Men hittar ingen korthårig ras som känns lämplig i dagsläget, så jag får väl kompromissa lite med pälsen...

De Welshar jag träffat på har varit rena sällskapshundar vilket tyvärr inte de individerna passat som. De har väldigt aktiva, översociala och stort jaktintresse så de jag träffat har inte gått att ha lösa. Men de ägarna har inte gjort något passande rasval så jag förstår ju att det beror på ägarna och inte hundarna. Sen så fäller de något gräsligt vilket jag inte stått ut med :D Men med allt det negativa sagt så tror jag de kan bli trevliga hundar om de får mycket uppgifter som passar de!

Men att ha hund är det bästa :love: Önskar bara att min inte var så otursdrabbad :p

Ja, det är ju nånting som kanske talar emot rasen också i så fall... Eftersom jag inte kommer jaga blir jag ju fundersam, men att träna apportering kan ju ge utlopp för hundens behov.

Heddan: Ja, du vet ju att jag gillar dem, iaf utseendemässigt. ;) Har hört att de kan vara väldigt skälliga, sen vet jag inte så mycker mer.

nja, har nog inte tänkt skaffa varg själv, men bästa vännens familj har ju fem stycken, så lånar dem som sagt emellanåt ;)

Gällande pälsen så, JA, det är mycket päls, men samtidigt fäller de inte ;) Och klippa ner dem är ju rätt vanligt med ;)

Det jag tänkte på... ;) Det är trevliga hundar, dessutom! Vill med överallt och hänger med på allt utan att kräva en massa. Bara de får vara med brukar de vara nöjda. :) De är ju gårdshundar och ska varna för "onaturliga" saker (folk som kommer, stora rovfåglar som kan ta lammen osv) men det innebär ju inte att de skäller i tid och otid och de flesta är ju ganska enkla att träna till att vara tysta när man säger åt dem bara man är konsekvent. Sen finns det olika linjer också, den jag hade i Norrtälje skällde aldrig, den på mitt förra jobb skällde betydligt mer, men aldrig utan anledning. T.ex varnade han om en häst som rullade fast, fastnade med ena hoven under staketet på rundkorallen och tack vare att han inte gav sig att skälla trots tillsägelse upptäcktes det. Så visst har de lätt till skall, men det är ju varningsskall. :)

Läste lite nu (det har jag nog gjort innan, men glömt bort) om rasen. Vad som är både positivt och negativt är pälsen. Den är fin, tålig och verkar inte kräva så mycket skötsel. Dem som inte har världens mest enorma päls faller mig nog mest i smaken. :) Dock tänker jag alltid med sådana pälsiga hundar att de måste ha det riktigt jobbigt på sommaren?
Jag tänkte ju även ha höns (och katten), fördel om den varnar för rovfåglar eller vilt som kanske vill sno en höna eller två, så hönsen kan springa lite fritt utan fara. Aktivitetsnivån är ganska låg så länge den får vara med i trädgården och sådär? Hur är dem att träna med? Den jag träffade var ju rätt kelig. :D Det måste min vovve vara!

Sa jag att detta med rasval är svårt? :p Tur jag har rätt så lång tid att fundera...

Senast ändrad:

Jo, jag föredrar också de med mindre päls och turligt nog har majoriteten det. ;) Går ju att välja lite bland föräldrarna, så man kan ju undvika såna med så mycket päls, helt enkelt. Det finns ju korthåriga varianter också, även om de inte är så vanliga. Sen har du ju fördelen att du inte har jakten i dem utan de är såna som håller sig hemma på gården och håller ställningarna där. :)

Pälsen kräver extremt lite, smuts rinner av och borstning krävs väl lite mer under fällning men that's it.

Åh, på tal om hundar, jag såg på Änglahund idag. Nostalgitripp deluxe! Jag ÄLSKADE den filmen som liten! :love:

Och jag är så förbannat hundsugen så jag typ dör.

Uäh. Jag känner mig ensam och kärlekskrank idag, förresten. Vet inte om det är hösten eller de snygga män som passerar mig på jobbet med jämna mellanrum dessa dagar, men det är bökigt. Borde koncentrera min energi på mer konstruktiva problem.

Singelproblem i singeltråden :p

Åh en sån ville jag ha när jag var riktigt liten, så fina :love:

Jag röstar för puppy boom i tråden!

Kl

I övermorgon är jag och leker med min bebi vid den här tiden. Känns väldigt nervöst att (förhoppningsvis) vara hundägare igen om några veckor. Jag har inte haft egen valp på ett decennium(!), så det ska bli väldigt spännande. Mannen är nog väldigt nervös då han aldrig har haft något husdjur förut (men alltid önskat sig en hund). Jag är ju uppvuxen med hund, egen uppfödning och har även gått hundtränarutbildning, för mig är ett liv utan hund helt obegripligt :o Det är ju BLAND DET BÄSTA SOM FINNS!

Och så är han bara så, så söt :love:

Jag röstar också för det!! Jag måste bara hoppas på att någon med bra hundar i Sverige väljer att avla lagom tills jag ska ha en, så jag slipper importera. :p Men det är väl fördelen med att det dröjer ett tag, folk i Sverige kanske hinner börja avla lite. ;)

Lården: Skaffa en hund! :love:

*kl*

Varför får man mensvärken ifrån helvetet dagen innan en stor salstenta som man måste plugga till?! Mensvärk i kalibern "ligger i fosterställning och kramar min vetepåse samt önskar att någon av tabletterna ska börja verka så man kan stå upp". VARFÖR?!?!?

vi hade en sån när jag var liten, så de ligger mig varmt om hjärtat! Sen tror jag det är helt rätt typ av hund för mig ändå :p

--

är för övrigt redan trött på att ligga hemma sjuk :( Bakade en kaka nyss dock, som jag skall smaka på snart... mår dock lite illa :crazy:

Valpboom :love:

Men du, är det ont om vettiga uppfödare på isländarna i Sverige? Eller har du väldigt specifika krav? :cautious:

Apråpå pälsiga saker så får jag krama och pussa på min bättre hälft imorgon!! Min sargade själ läker när jag får ligga med henne på bröstet medan hon spinner och pratar och ser sådär nöjd ut.
img_7122_5266e758e087c31649db2e46.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Visste inte vad jag skulle döpa tråden till... Men normen är väl i stora drag att man har en relation oftast med en person. Kanske...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 260
Senast: gullviva
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
698
Senast: Hermelin
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 627
Senast: monster1
·
Kropp & Själ Jag har på senare tid fått upp en hel del reklam för menstrosor i mina sociala medier. Det som står att läsa på deras egna hemsidor är...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 600
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka