Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Men om du gillar hingsten, varför inte ta Agnetas hingst direkt då? Även om As de Thurin inte längre är i livet så har hon ju Marwin kvar som nedärver både gång, hopp och bra temperament + han har ganska mycket vitt.
Jo men om du jämför en häst i toppskick inför uppgiften...med en som inte alls är klar för detta=slutkörd...som står och hänger och knappt vill stå på benen.Så är det ju knappast tilltalande.
Simsalabim och Passepartout är inte lika varandra.Simsalabim är mer lik Troll medans Passepartout mer liknar morfar Anart.Simsalabim är mer kompakt och lite ponnylik medans Passepartout är mer av halvblodstyp.Passepartout såldes till en tjej som var mer intresserad av att tävla än att avla.Simsalabim är fortfarande hingst men uppfyller ALLA sina uppgifter...såväl för tävlings som vardagsbruk på ridskolan bland alla ston.
Typmässigt är Simsalabim snäppet under Passepartout.Nej Simsalabims siffror gällde exteriör då...det är så pass länge sedan att det löjliga bruksprovet de har idag för avelsvärderande var inte infört då.
Det är nu ganska många år sedan de bägge visades.Hur eller hur kan vi väl alla vara överrens om att ingen utav dem var lämpliga som godkända hingstkandidater inom hbl aveln rent exteriört!?!Åtminstone tycker inte jag det.Men jag bara hävdar att det ändå finns en del goda sidor hos dessa bägge hingstarna som temperament och talang.
Decopage har ingen stam som kan bli godkänd här.Dessutom så kan man undra...VAD är värt att släpa tvärs över Atlanten??Decopage är också en kompakt häst utan någon direkt hbl typ.
Jag har inte sett hingsten live.Hittills har jag inte hört någon uttrycka någon förtjusning över att han skulle ha någon speciell talang (annars brukar man ju alltid höra nåt).
Var inne och såg priser på hans avkommor och höll på att trilla av stolen...de lär nog inte åka någonstans... :smirk:
Jag säger INTE att de INTE blir godkända pga av färgen...bara att de sänker poängen ett snäpp till = man skulle behöva en riktig topphäst för att få igenom en skäck.Mindre krav än så tycker jag ändå inte att det borde vara på någon hingst.
Jag har personligen per telefon fått veta att en skäck eller isabellhingst INTE är önskvärda inom hbl aveln med uttrycket "inte så länge jag sitter här-det vore över min döda kropp-isåfall".Den personen sitter dock inte kvar idag...så jag hoppas att de som sitter där idag bedömer häst som häst-så som det ska vara.
Jag har länkar med bilder på både Passepartout och Simsalabim om du vill se.På min egna hemsida som du hittar under min användarprofil, hittar du deras syster som jag äger.
Men man måste få en mer korekt extriör också på fölet för att den skall klara av hoppningen och ridningen över huvud taget. Hur har han nedärvt sin extriör? CosmicQuenns fölunge vet jag, men hur ser merparten av hans andra avkommor ut.
Man kan ju inte avla bara för att hästen skall få en bra hoppkapacitet. Extriören är nog så viktig.
Så du vill också se en avkomma av Simsalabim!
Ok jag ska försöka ta lite foton och pröva om jag får in dom i den här datorn då. Jag har ju en hemsida att länka till men dom bilderna är ju sedan 1 år tillbaka då han bara var ca ½ år.
Jag återkommer så får vi se om jag kan fixa det.
Man får vara med utom tävlan.
Jag visade honom i Sundsvall på sommarpremieringen(12/9), det var även fölvisning där då.
Då min lilla oäkting fick såpass bra poäng och kritik i höstas så blev jag verkligen peppad att visa honom i höst igen.
Typiskt...jag hade kort på ett 3 årigt fuxskäcksto efter Simsalabim-som jag nu givetvis inte har en aning om vart jag gjort av!Man kan väl säga som så att släktskapet med Troll 660 syns på alla Simsalabims avkommor.
Jag har ju ett annat skäcksto här efter Marwin 942-Troll 660 - där syns också släkskapet med Troll....och hon är inte alls släkt på mödernet med Simsalabim.De får samma utstrålning som han hade...det var en vacker hingst.
Typiskt jag hann inte ta några foton i dag. Men jag ska försöka ta det i morgon. Nu är det ju redan mörkt.
Jag har inte gjort så mycket med honom. Han får ju leka med mitt gamla 21 åriga halvblod och min unga islänning i hagen. Jag tänkte börja lite smått i vår. Har ju precis kastrerat honom nu.
Ni som verkar kunna så himla mycket om hingstlinjer, nedärvnig osv. Hur tror ni min blivande fölunge kan tänkas bli, temperament, hopp-dressyrtalang, exteriört.
Pappa Simsalabim såklart, mamman är e.Swift-Vivaldi.
Skulle bara vara intressant att "höra" er spåna
Jag förstår inte VAD är det du ser.
Nu har jag ju sett Troll i verkligheten. Men då stod han bara i boxen.
Jag betäckte ju mitt sto det året som han gick bort senare.
Jag har även en granne som har en häst efter Troll.
Den hästen är lite grov och stor, stannar ofta och hon får sitta och skänkla honom för att han ska gå. Lite egensinnig tycker jag. Har ingen aning om hur han är mer eftersom hon mest rider förbi här.
Jag tittade på din hemsida! Din Zanna är väldigt lik min Sorro i ansiktet och lite på teckningen också. Mycket vitt har min Sorro.
Vad har hon för stam?
Den suddiga höstbilden är väldigt lik min i ansiktet.
Kanske är det bara jag som tycker likheten med Troll är så klar??Men jag kan nästan med en gång dra paralleller utseendemässigt mellan olika Falstaff söner när man ser barn,barnbarn och barnbarnsbarn.
Lägger in en länk på Troll 660 här så ni kan se en bild;
members01.chello.se/ minhemsida/troll660_bild.htm
Här är en annan länk med Simsalabim och föl efter honom;
hem.passagen.se/ shavf/simsalabim.htm
Min Zanna som är halvsyster till Simsalabim (samma mamma) är e; As de Thurin -Anart - Roman Way - Granith.Jag har tidigare även ägt en halvbror till mamman e;Furioso III-Roman Way xx-Granith.
Min andre häst...hon är e;Marwin-Troll...men är inte alls besläktad med Simsalabim på mödernet.Det är ett helt annat sto efter Troll, som också även hon är skäck.
Jag ser också Troll i de flesta som har honom i stammen. Tyvärr kanske jag ska säga, för det är en hingst som jag inte gillar. Men smaken är som baken!
Hundavel & Ras
OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
Hästmänniskan Jag saknar hästägandet! Trodde jag skulle köpa ny häst i höstas, men var inte redo. Tog bort min tidigare häst innan de skulle stallas...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.